Muita 40+ raskaana olevia? Kysymys!
Minulla raskausviikkoja täynnä 13 eli 14. alkaa. Painoa tullut 5 kg. Itse olin huolissani mutta neuvolassa sanottiin, että vanhemmilla on normaalia, että paino lähtee nousuun heti. Olisi kiva saada vertaistukea, jos joku muu samassa tilanteessa!
En syö enempää kuin ennen mutta liikuntamäärä ehkä laskenut hieman johtuen väsymyksestä, mikä ajoittain aivan järkyttävää; 2 h päiväunet olen joutunut ottamaan useamman kerran. Hemoglobiini oli 3 viikkoa sitten 136 eli pitäisi sekin olla ihan kunnossa.
Itse kauhistuttaa tuo painonnousu, koska tässä vaiheessahan se yleensä vasta lähtee nousuun.
Olisi kiva kuulla myös jo synnyttäneiden kokemuksia siitä kun paino nousee heti alussa, että miten on loppuraskaus mennyt.
Mitään mielitekoja minulla ei ole ollut.
Näin syön:
aamiainen; bran flakes jogurtin kanssa ja kuppi kahvia
lounas; keitto, raejuusto, ehkä leipä
välipala; banaani
illallinen; joku lämmin ruoka, proteiinipitoinen
iltapala; rahka+piltti
Vettä juon (limut ja mehut yök) ja jäätelöä olen syönyt ehkä 2-3 päivänä viikossa 1 tuutti tai 1/4 litran pakkauksesta. Karkkia ehkä 1-2 päivänä mutta ei isoja määriä. Pullaa tms en syö edes viikoittain
Kommentit (7)
Ap jatkaa, rahkaan lisään vehnäleseitä, jotta vatsa varmasti toimii. Siksi syön myös noita bran flakseja, jotta saan kuituja.
Juu painoo tuli heti lisää ja viikol 26 olin jo samoissa mitoissa, kun edellisistä lapsista loppuraskaudessa. Loppua kohti on mahan kasvu kyl vähentynyt, jotenkin vaan maha pullahti jo rv 16 esiin. Tosin mul ei aiemmin näkynyt mitään ennen rv 26. Nyt rv 36 ja painoo tullut jo 12-13kg
Täällä 40-vee, viikkoja 6. Ei vielä painossa muutosta, mutta enhän mä toisaalta pitkällä olekaan. Ja lähtöpaino n. 30 kg liikaa.
Ei mulla lähtenyt heti paino nousemaan. Sain kuopuksen 42-vuotiaana. Koko raskauden aikana tuli painoa 6 kiloa, ja normaalipainoinen olin koko raskauden ajan.
No itse aloin odottamaan 4. lasta 40-vuotiaana. Painoindeksi ennen raskautta 21. Ekaan neuvolaan mennessä kiloja oli tullut 7 =D
Koko raskausaikana kiloja tuli n. 20, eli hieman vähemmän kuin kahdessa edellisessä raskaudessa. Verenpaineet, sokerit jne. loistavat koko raskausajan.
Vauva nyt reilu 2 kk ja alan olemaan kivutta lähtöpainossa :)
Mulla tuli raskauden aikana 7 kg - lapset sain kun olin 41 v ja 43 v. Laitokselle jäi tuo paino...Mutta mulla olikin 13 kg ylipainoa jo lähtöjään, eli olin/olen edelleen ylipainoinen. Jos ole tollut hoikka raskaaksi tullessasi, paino voi nousta enemmän ja nopeammin. 10 - 15 kg on kai ihan normaalia painonnousua raskauden aikana. Tärkeää on se, että liikut edelleen ja syöt terveellisesti, ei kannata olla hysteerinen painon noususta, kunhan se pysyy järkevissä mitoissa koko raskauden aikaa ajatellen. Mulla ekassa raskaudessa paino tippui kilon verran viikossa viimeisten kolmen viikon aikana, raskausdiabetes pani tarkkailemaan syömistä tosi tiukasti. Sairaalan terkkari piti tätä ihan ok:na, kun kuitenkin söin terveelliseti ja monipuolisesti koko ajan. Älä siis panttaa terveellisistä ravintoaineista...jätskit ym. sokeripitoiset voit tietysti jättää vähemmälle, jos paino alkaa nousta - ja muista, että yli 40 v raskausdiabeteksen vaarakin on suurempi kuin muilla, varsinkin jos paino nousee ihan hirveesti.
Ja mun lapset on olleet ihan normaalipainoisia syntyessään, 3,1 kg ja 3,6 kg.
Hei!
Täällä 41 v. odottelee innolla, viikkoja takana tosin vasta 5+5. Painossa ei muutosta. Edelliset synnytykset -00 ja -03, molemmista tuli +10kg. Nyt lähtöpainokin korkeampi kun ennen.