Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanktioita liikunnan unohtamisesta? Miten saadaan liikettä takuuvarmasti?

Vierailija
27.07.2013 |

Vaimon tarvitsisi erilaisten oireiden vuoksi kuntoilla 5-7 kertaa viikossa, mutta helposti menee 3 kuukautta ilman, että jaksaa tehdä kertaakaan mitään. Enkä voi sanoa että itse olisin valtavasti aktiivisempi ollut viimeisen puolen vuoden aikana kuin hän. Minulla tosin BMI 22 ja hänellä suunnilleen puolet enemmän.

Ajattelin, että joku puoliksi totinen ja puoliksi hauska sanktiojärjestelmä pitäisi kehittää. Keksikääpä hauskoja sanktioita joilla saamme varmistettua, että liikunta alkaa sujua takuuvarmasti.

Lapsen kuullen ei ole oikein kiva sanktioida lapseen kohdistuvia askareita, vaikkapa "viet lapsen 2 viikonloppua peräkanaa puistoon kumpanakin päivänä jos jätät yhden kuntoilukerran väliin". Eikä näistä saisi oikein tulla kinaakaan. Tehokkain pelote vaimolle olisi varmaan "20 kertaa seksiä 7 vuorokauden aikana", tuskin unohtaisi puoleen vuoteen ainoatakaan kuntoilukertaa. Mutta tarkoitushan onkin, että lipsumisia ei enää tulisi ja olo kohenisi...

Ajallisesti tuohon on kummallakin aikaa varmasti, koska 20 minuutin intervallitreeni kuntopyörällä on käypä suorite ja niin tiukkaa ajasta ei voi olla edes arkena. Heittäkääpä siis kehiin hyviä vinkkejä, millä teidän perheessä olisi riittävä pelotevaikute, jotta itsekuria piisaisi 5-7 liikuntapäivään joka viikko.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdotan sanktion sijaan kannustuspalkintoa. eteneminen etapeittain, ja aina etapin saavutettuaan kuntoilijalle jotain mistä on hänelle iloa, hyötyä tai mitä nyt tahtookaan. mutta jotain _vain_ hänelle.

Vierailija
2/20 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:00"]

ehdotan sanktion sijaan kannustuspalkintoa. eteneminen etapeittain, ja aina etapin saavutettuaan kuntoilijalle jotain mistä on hänelle iloa, hyötyä tai mitä nyt tahtookaan. mutta jotain _vain_ hänelle.

[/quote]

Ei luullakseni toimi. Ajattelin aiemmin, että ostetaan hänelle vaatekaappi uusiksi rahaa säästelemättä kun saa 20 kg painoa pois, mutta ei se toimi. Ei tapahdu mitään milloinkaan. Istuu läppärin ääressä olkkarissa ja roikkuu AV-palstalla. Syö jätskiä pari kertaa päivässä. Tässä välissä olen ostanut muutaman kannustusvaatteen kuten pari normaalipainoisena hänelle sitten joskus mahtuvaa oikein laadukasta untuva-/talvitakkia jne, kun pallomaisena hänelle ei edes löydy oikein vaatteita kaupasta. Porkkanat ei tehoa, pitäisi olla joku välitön sanktio?

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisesta väliin jääneestä liikuntakerrasta rangaistuksena viikon seksikielto. 

Vierailija
4/20 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:21"]

[/quote]

Tuo toimisi mulla ihan ok. Sitäkin varmemmin, kun se sisältää myös epäsuorasti tiedon siitä, että kun liikunta sujuu niin seksiä myös on joka viikko.

AP

Vierailija
5/20 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:26"]

[/quote]

Tuo toimisi mulla ihan ok. Sitäkin varmemmin, kun se sisältää myös epäsuorasti tiedon siitä, että kun liikunta sujuu niin seksiä myös on joka viikko.

AP

[/quote]Ja sen, että jos toinen luistaa, niin molemmat kärsii. 

Vierailija
6/20 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

AP

Vierailija
7/20 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että liikuntakerrasta luistamisesta sanktioksi laitat tietokoneellenne viikoksi eston AV:lle.

MEillä vaimo saa tunnista hkliikuntaa, tunnin AV-aikaa, nykyään kuntoileekin kuin duracell-pupu ja elopainosta lähtenyt parissa vuodessa puolet pois..

Vierailija
8/20 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:31"]

[/quote]

AP

[/quote]

Ehkä sitten, kun hän on saanut 10 kg pois. Kas kun kahdesta eri syystä tuosta hänellä seuraa haluttomuutta noin kymmenen muun oireen ohella. Nykyisellään pelote voisi siis olla hänellä seksiin liittyen luultavasti vain sen runsaus (tai että joutuisi olemaan päällä eikä löhöämään alla, hmmm). Viisikin kertaa seksiä 7 pv aikana riittäisi luultavasti siihen ettei hänelle sattuisi ainuttakaan lipsahdusta loppuvuonna. Tasapaino on sikäli myös vinoutunut, että tietää minulle luultavasti aina sopivan vaikka 5 kertaa päivässä jos hän sellaista ehdottaisi. Minä taas tiedän, että hän ei ottaisi asiaa itse puheeksi vaikka ei olisi seksiä kertaakaan muutamaan vuoteen. Kunnes saa ne kilot pois ja elimistö normalisoituu.

AP

Vierailija
9/20 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli käytännössä etsit vain tekosyytä pakottaa ja painostaa vaimoasi seksiin, silloin kun häntä ei haluta? 

Vierailija
10/20 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi liikuntakerta välistä=seuraavan yön vaimo nukkuu teltassa ulkona. Uskon, että viimeistään muutaman telttayön jälkeen alkaa tehota, etenkin kun kohta yötkin alkavat viiletä... Onko teillä varastohuonetta/tilaa, jonka saa lukittua? Lisäksi roudaat vuorokaudeksi tuolit, sohvat(kaikki mihin voi istua) sinne varastoon lukkojen taa.

Vierailija
11/20 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:38"]

Ehdotan, että liikuntakerrasta luistamisesta sanktioksi laitat tietokoneellenne viikoksi eston AV:lle.

MEillä vaimo saa tunnista hkliikuntaa, tunnin AV-aikaa, nykyään kuntoileekin kuin duracell-pupu ja elopainosta lähtenyt parissa vuodessa puolet pois..

[/quote]

Hyvä idea. Erinomainen leikkuri. Ehkä 30 min intervallista pitää antaa 60 min AV-aikaa sillä se on hänen tilanteessaan parempi vetää 2-3 kertaa viikossa intervalli ja ne muut sitten tasaisempaa 40-60 min.

Tuon pitäisi koskea kaikkea muutakin soopaa (kuten iltapäivälehtien sivuja jne.) sillä muuten roikkuisi muualla josta laatu valitettavasti pahimmillaan vain laskisi.

Ehdotuksesi ainoa merkittävä ongelma on saada hänet suostumaan siihen.

Kuukauden ajan virheettömästi suoritetuista kuntoiluista voisi olla palkintona, että isä pakkaa jälkikasvun autoon lauantaina 9:00 mennessä ja palaa jostakin kaupunkilomalta sunnuntaina 19:00 jälkeen. Eli vaimo saisi vapaan viikonlopun kerran kuukaudessa. Tämähän alkaa kuulostamaan mahdollisesti toimivalta:

- yksi väliin jätetty liikuntakerta: ei AV:tä viikkoon

- AV:tä vain niin monta minuuttia kuin päivän treeniaika on ollut

- kaksi väliin jätettyä liikuntakertaa: 10 kertaa seksiä viikon aikana ja hän saa vähintään puolet kerroista itse "polttaa kaloreita"

- kuukauden ajan laaditun ohjelman mukaan suoritettu liikunta ja vapaa viikonloppu olisi hänellä palkintona (itselle riittää palkinnoksi että hän oikeasti alkaa liikkua eikä lipsu).

- minulle sitten vaikkapa viikko ilman seksiä jos jää yksi liikuntakerta väliin ellei vaimo keksi jotakin tehokkaampaa. Varmasti keksii.

AP

Vierailija
12/20 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:49"]

Eli käytännössä etsit vain tekosyytä pakottaa ja painostaa vaimoasi seksiin, silloin kun häntä ei haluta? 

[/quote]

En todellakaan. En oikein edes ymmärrä miten tuollaiseen päätelmään voit päätyä, ellet sitten vaan halua olla ilkeä. Kunhan yritän keksiä mikä olisi hänelle riittävä syy olla lipsumatta. Ja se ei saisi olla liian ankea (esim. siivousvuoro, lapsen kanssa leikkimistä tms. arkirutiinia), jotenkin pitäisi olla kosolti pilkettä silmäkulmassa siinä sanktiossa. Jotenkin tämän arjen pitäisi samalla muuttua hauskemmaksi, ehkä huvittavat sanktiot voisivat siinä auttaa?

Minähän totesin, että on aivan varmaa että jos hän suostuisi tuollaiseen 20 kertaa seksiä viikossa kahdesta samalla viikolla sattuneesta lipsahduksesta, hän ei milloinkaan tekisi ainuttakaan lipsahdusta. Eli en minä saisi sillä milloinkaan kertaakaan enemmän seksiä. Hän sen sijaan alkaisi päästä sairaudestaan eroon ja useampia vuosia kestänyt ainainen puhe, että "kyllä mä nyt alan" muuttuisi lopulta teoksi. Asiasta on puhuttu aina vain vakavampaan sävyyn jo yli 10 vuotta.

AP

Vierailija
13/20 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:49"]

[/quote]

Ja aikuisen oikeasti, kyllä lapsiperheessä tavallisella arkiviikolla olisi hieman duunia minullakin miehenä ehtiä suoriutua 20 kertaa viikon aikana jos oletetaan, että viikonloppuna ehtii vain n. 10 kertaa ja jokainen arkipäivä pitäisi ehtiä kahteen kertaan. Kyllä tuo olisi melko humoristinen rangaistus monellakin tapaa ja alkaisi olla minullakin aika rankkaa jos viikottain tulisi hänellä lipsahduksia kuntoilussa.

Teoreettista toki, sillä tuskin tulisi lipsahduksia ainakaan ennen kuin paino on laskenut niin paljon, että kiusallaan voisi tuon sanktion jo kokeilla.

AP

Vierailija
14/20 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko jos puoli vuotta liikkuu rikkeittä saisi valita lomakohteen seuraavalle perhelomalle yksin? Muut sitten ovat innolla mukana vaikka valittu paikka olisi Huippuvuoret hiihtolomalla.

Vierailija
15/20 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä on helppo keino salakavalasti motivoida ämmää treenaamaan. ala itse kuntoilemaan ja ostele niitä uusia vaatteita itsellesi. siis näyttäviä sellasia. jos akka kysyy mistä nyt tuulee, niin tokaset puolihuolimattomasti jotain että ei mistään tai satsaat vaan vaihteeksi pikkasen itseesi. ala myös viettämään aikaa kodin ulkopuolella enemmän esim harrastusten tai kavereitten kanssa. kun tätä on kestänyt jokunen viikko/kk, niin laita AV-pasltalle alotus tyyliin, että mitä ukon mielessä ja kuvaile siihen mitä olet tehnyt viime aikoina. odota vähän aikaa ja vastaa omaan aloitukseesi kertomalla omakohtainen kokemus vastaavasta kertoen syyksi, että ukko petti mua, koska olin niin läski. 

Vierailija
16/20 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 02:28"]

tässä on helppo keino salakavalasti motivoida ämmää treenaamaan. ala itse kuntoilemaan ja ostele niitä uusia vaatteita itsellesi. siis näyttäviä sellasia. jos akka kysyy mistä nyt tuulee, niin tokaset puolihuolimattomasti jotain että ei mistään tai satsaat vaan vaihteeksi pikkasen itseesi. ala myös viettämään aikaa kodin ulkopuolella enemmän esim harrastusten tai kavereitten kanssa. kun tätä on kestänyt jokunen viikko/kk, niin laita AV-pasltalle alotus tyyliin, että mitä ukon mielessä ja kuvaile siihen mitä olet tehnyt viime aikoina. odota vähän aikaa ja vastaa omaan aloitukseesi kertomalla omakohtainen kokemus vastaavasta kertoen syyksi, että ukko petti mua, koska olin niin läski. 

[/quote]

Ei hullumpi, joskin kuulostaa enempi "naisten keinovarantoon" kuuluvalta. Vaatetuksessa muuten en oikein tiedä mikä voisi tepsiä, mutta löysin laadukkaat uudenmalliset alushousut joista hehkuu premium.

Kuntoilun lisäämisestä tulee kyllä aina hyvä olo, joten sen teen kyllä mielelläni. Kroppa nyt ei ole kai paha nykyiselläänkään. Tämän melko raflaavan 60 minuutin sisään otetun kuvaparin (sama heppu, eri valaistus ja vetää vatsaa sisääsään toisessa pienen treenin ja karvojen ajelun jälkeen) voisi tehdä myös mun kropalla, testasin huvikseni eilen peilin edessä, kun en tahtonut uskoa että kuvapari voi olla aito. Rasva-% on näköjään sama tuossa kuvassa kuin mitä vaaka minulle ilmoittaa eli melko korkea. Jos loppuvuonna pudottaisi rasvaprossan alle 16% tasolle niin saa riittää minulle (-4,2 kg rasvaa sanoo lihasmassa ja kehon muut osat huomioiva laskuri).

http://www.huffingtonpost.com/andrew-dixon/weight-loss-secrets_b_3643898.html

AP

Vierailija
17/20 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnksi olkoon, ap, vertaansa vailla olevasta ääliömäisyydestä. Juuri keppiähän vaimosi tarvitseekin liikunnan ilon oppimiseen.

Vierailija
18/20 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vaimoton ja naiseton 57 vee provoilija, jolla on mielestään sekä mielikuvitusta että huumorintajua.

Vierailija
19/20 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

@19: Enpä provoja kirjoittele, ei maksaisi vaivaa enkä näe mitään järkeä tai iloa sellaisten kirjoittamisessa. Sinällään mulle ihan sama, jos haluat noin ajatella. Kertoo ehkä enemmän tämän AV-palstan tilasta kuin minusta.

Mielellään otan vielä uusia vinkkejä vastaan, mutta luulen että tuo kuukausittainen vapaaviikonloppu voisi jopa toimia. Humoristisia sanktioita voidaan sitten lisätä kummallekin jottei olisi haudanvakavaa. Pääsee vaimo keksimään jotakin piinallista, jotta minäkään en osaltani lipsu.

AP (over & out toistaiseksi)

Vierailija
20/20 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa työnantajaa sakotetaan ylipainoisista työntekijöistä, joiden paino ei putoa. Sopisi tännekin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän