Saako potan pohjalle kertynyttä kovaa likaa millään pois?
Ei siis kakkaa, vaan luultavasti pissasta tullutta jotain kalkkikerrostumaa tai jotain, olen jynssännyt ja eri pesuaineita kokeillut. Voisin antaa siskon vauvalle meidän potan, mutta en kehtaa jos en saa sitä ihan puhtaaksi.
Kommentit (15)
Olen saanut pois näin: Laitan vähän vettä ja pesuainetta pottaan ja annan liota muutaman tunnin. Sitten vaan pesu harjalla ja kalkkikovettuma lähtee.
etikalla lähtee ainakin eläinten häkkien pohjilta kalkit, eli toimii varmaan myös ihmisen pissan kans :D
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 13:52"]
etikalla lähtee ainakin eläinten häkkien pohjilta kalkit, eli toimii varmaan myös ihmisen pissan kans :D
[/quote]
eli siis pohjalle vähän etikkaa ja antaa sen liota tovin, jonka jälkeen harjaa ja pesee sen normaalisti.
Olen liotellut sitä nyt kaksi päivää, ja hinkannut välillä, ja vaihtanut eri aineita, mutta tuota etikkaa ei taida talossa olla, pitääpä ostaa ja kokeilla. Soodaa taitaa olla, oliskohan se hyvä jos laittais molempia? Sehän ainakin keittiön viemäriin auttaa kuulemma.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 14:01"]
Olen liotellut sitä nyt kaksi päivää, ja hinkannut välillä, ja vaihtanut eri aineita, mutta tuota etikkaa ei taida talossa olla, pitääpä ostaa ja kokeilla. Soodaa taitaa olla, oliskohan se hyvä jos laittais molempia? Sehän ainakin keittiön viemäriin auttaa kuulemma.
ap
[/quote]
Jos mikään keino ei auta, on kaksi vaihtoehtoa.
1. Ummistaa silmät koko ongelmalta.
2. Olla epäekologinen ja ostaa uusi potta.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 13:45"]
Ei siis kakkaa, vaan luultavasti pissasta tullutta jotain kalkkikerrostumaa tai jotain, olen jynssännyt ja eri pesuaineita kokeillut. Voisin antaa siskon vauvalle meidän potan, mutta en kehtaa jos en saa sitä ihan puhtaaksi.
[/quote] no hyi yök... ette pyyhi pottaa koskaan paperilla puhtaaksi harjaa ja pese pesuaineilla jos noin on pinttynyt...??
Kyllä sitä on aina välillä pesty ja harjalla jynssätty, mutta aina sinne on vaan vähän jäänyt tiettyihin kohtiin, meillä on kaksoset ja potta on jatkuvassa käytössä, eikä sitä aina heti huomaa kukaan aikuinen että siellä on pissaa pohjalla, varsinkaan yöllä. Ja niinhän se on, että tässä on ollut tätä hässäkkää niin paljon, että ei tuo asia ole ollut ihan päällimäisenä mielessä. Nyt kun tulikin yllättäen joku jolle potan voisi antaa, voisi sisko säästää sen 35€ johonkin muuhun, yritän antaa siskolle kaikkea mahdollista mitä meiltä lapsilta jää/on jäänyt, meillä kun on kaikkea jouduttu ostamaan uutena, ja yleensä vielä kaksin kappalein.
ap
Etikka toimii varmasti, kokeiltu muitakin, mutta raaka etikka on ainoa, millä lähtee.
Vanha potta roskiin. Et kai kierrätävanhoja vessaharjojakaan. Säästäisin mieluummin jostain muusta jutusta.
Joo, no roskiin menee jos en saa puhtaaksi. Ekologisesti tosin harmittaa kun on kuitenkin täysin käyttökelpoinen tavara, iso läjä muovia. ap
Nyt on potassa ollut etikkaa 3 tuntia, ja kävin harjalla harjaamassa, lähes kaikki lika lähti, yhdessä pienessä kohdassa oli vielä tiukemmassa, joten jätin vielä hetkeksi likoamaan, nyt se potta näyttää kuin siellä olisi keltaista pissaa, eli kyllä se vaan on siihen etikkaan liuennut. Kyllä arvasin että täältä saa avun asiaan kuin asiaan :) Kiitos av-mammat taas kerran, on kunnia kuulua joukkoonne, olen taas vähän viisaampi!
ap
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 14:01"]
ap
[/quote]
No älä nyt ainakaan soodaa ja etikkaa yhtäaikaa laita.
Kiitos!