Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka käytätte kasvomaskia

Vierailija
07.08.2020 |

Käytättekö sitä suojaamaan itseänne muilta, vai muita itseltänne?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ffp maski vain suojaa käyttäjää? Ostin niitä ffp2 suojaimia ja kuulin, että ne juuri eivät suojaisi itse käyttäjää, vaan muita. Kaikenlaista tietoa liikkuu, laidasta laitaan. Siksi olen maalaisjärjellä ajatellut kaiken suojautumisen, olevan tyhjää parempi. Sylkipisarat eivät ainakaan suoraan pääse iskemään hengitykseen.

FFP2 ei suojaa viruksilta. Vaaditaan FFP3 suojain.

________

- FFP1-luokka suojaa pienitehoisilta ja ärsyttäviltä pölyiltä esimerkiksi kotisiivouksen yhteydessä.

- FFP2-luokka suojaa P1-luokan lisäksi terveydelle vaarallisilta kiinteiltä ja nestemäisiltä hiukkasilta, kuten siite- ja katupölyiltä.

- FFP3-luokka suojaa P1- ja P2-luokan lisäksi myrkyllisiltä pölyiltä, kuten esimerkiksi homepölyltä rakennuksen homevauriokorjauksen yhteydessä.

https://www.allergia.fi/astma/elintavat-ja-ymparisto/hengityssuojaimet/…

________

FFP1-luokka

FFP1-luokan suojaimen tulee suodattaa yli 80% ilmassa leviävistä, 0.6 μm (mikrometri) suuremmista hiukkasista. Maskin vuoto voi olla enimmillään 25%. FFP1-suojain suodattaa hengitysilmasta suurikokoisia hiukkasia ja suojain on tarkoitettu käytettäväksi myrkyttömän pölyn ja aerosolien kanssa työskennellessä. Maski soveltuu esmerkiksi rakennustyömaalle mikäli ei työskentele asbestin tai myrkyllisten yhdisteiden parissa.

.

FFP2-luokka

FFP2-hengityssuojain suodattaa yli 94% ilmassa leviävistä, 0.6 μm suuremmista hiukkasista. Maskin maksimivuoto voi olla enimmillään 11%. FFP2-luokan suojaimia käytetään laajasti teollisuuden parissa ja maski suodattaa erinäisiä kaasuja, savua, karsinogeenisiä partikkeleita tai muita haitallisia orgaanisia yhdisteitä.

.

FFP3-luokka

FFP3-luokan hengityssuojaimen tulee suodattaa yli 99% ilmassa leviävistä 0.6 μm suuremmista hiukkasista. Maksimivuoto voi olla FFP3-luokan suojaimessa enimmillään 5%. FFP3-luokan suojaimia suositellaan käytettäväksi silloin, kun työskennellään haitallisten ja myrkyllisten orgaanisten yhdisteiden, kuten bakteerien, itiöiden ja virusten kanssa. FFP3-luokan suojaimia käytetään usein kemikaaliteollisuudessa.

https://blog.e-ville.com/hengityssuojainten-luokat-ja-kaytto/

Vierailija
22/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa kyllä se että ihmiset kuvittelee sen tavallisen halvan maskin suojaavan myös käyttäjäänsä. SIitähän ei seuraa muuta kun että mennään entistä enemmän ihmisten ilmoille ja unohdetaan ne käsien pesut.

Mä ainakin pesen kädet ennen maskin laittoa ja sen poisottamisen jälkeen, tai esim. bussipysäkillä käytän käsidesiä pesun sijaan.

Ensisijaisesti pyrin välttämään ihmismassoissa liikkumista, mutta joitain matkoja on pakko tehdä julkisilla. Olen huomannut, että kun mulla on maski, mun viereeni ei tule ketään istumaan bussissa, joten maski auttaa turvavälien pitämisessä siinäkin mielessä.

Hienoa, että sinä teet noin. Ikävä kyllä olet minimaalista vähemmistöä. Valtaosa ei tee edes puolia tuosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa kyllä se että ihmiset kuvittelee sen tavallisen halvan maskin suojaavan myös käyttäjäänsä. SIitähän ei seuraa muuta kun että mennään entistä enemmän ihmisten ilmoille ja unohdetaan ne käsien pesut.

Vielä pelottavampaa on, että osa kuvittelee minkä tahansa kankaanpalan suojaavan. Onhan ne toki tyhjää parempia. Mutta aika vähän. Hyvä käsihygienia ja turvavälit edelleen olennaisin suojautumiskeino. 

Totta tämäkin

Vierailija
24/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on itsekäs olento. Ensisijaisesti haluan suojata itseäni. Siksi toivonkin maskipakkoa, jotta muutkin käyttäisivät sitä. Se parantaisi omaa suojaani, toki myös muiden.

Vierailija
25/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ainakin vanhempi väestö luulee suojaavansa itseään maskia käyttäessään. Eivät varmaankaan muuta edes ajattele.

Vierailija
26/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole suoraan sanottuna ihan vakuuttunut maskien hyödyllisyydestä koko väestön tasolla mutta kai tässä kannattaa tehdä edes varmuuden vuoksi kaikki mahdollinen. Joten siksi käytän.

Vierailija
27/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ffp maski vain suojaa käyttäjää? Ostin niitä ffp2 suojaimia ja kuulin, että ne juuri eivät suojaisi itse käyttäjää, vaan muita. Kaikenlaista tietoa liikkuu, laidasta laitaan. Siksi olen maalaisjärjellä ajatellut kaiken suojautumisen, olevan tyhjää parempi. Sylkipisarat eivät ainakaan suoraan pääse iskemään hengitykseen.

FFP2 ei suojaa viruksilta. Vaaditaan FFP3 suojain.

________

- FFP1-luokka suojaa pienitehoisilta ja ärsyttäviltä pölyiltä esimerkiksi kotisiivouksen yhteydessä.

- FFP2-luokka suojaa P1-luokan lisäksi terveydelle vaarallisilta kiinteiltä ja nestemäisiltä hiukkasilta, kuten siite- ja katupölyiltä.

- FFP3-luokka suojaa P1- ja P2-luokan lisäksi myrkyllisiltä pölyiltä, kuten esimerkiksi homepölyltä rakennuksen homevauriokorjauksen yhteydessä.

https://www.allergia.fi/astma/elintavat-ja-ymparisto/hengityssuojaimet/…

________

FFP1-luokka

FFP1-luokan suojaimen tulee suodattaa yli 80% ilmassa leviävistä, 0.6 μm (mikrometri) suuremmista hiukkasista. Maskin vuoto voi olla enimmillään 25%. FFP1-suojain suodattaa hengitysilmasta suurikokoisia hiukkasia ja suojain on tarkoitettu käytettäväksi myrkyttömän pölyn ja aerosolien kanssa työskennellessä. Maski soveltuu esmerkiksi rakennustyömaalle mikäli ei työskentele asbestin tai myrkyllisten yhdisteiden parissa.

.

FFP2-luokka

FFP2-hengityssuojain suodattaa yli 94% ilmassa leviävistä, 0.6 μm suuremmista hiukkasista. Maskin maksimivuoto voi olla enimmillään 11%. FFP2-luokan suojaimia käytetään laajasti teollisuuden parissa ja maski suodattaa erinäisiä kaasuja, savua, karsinogeenisiä partikkeleita tai muita haitallisia orgaanisia yhdisteitä.

.

FFP3-luokka

FFP3-luokan hengityssuojaimen tulee suodattaa yli 99% ilmassa leviävistä 0.6 μm suuremmista hiukkasista. Maksimivuoto voi olla FFP3-luokan suojaimessa enimmillään 5%. FFP3-luokan suojaimia suositellaan käytettäväksi silloin, kun työskennellään haitallisten ja myrkyllisten orgaanisten yhdisteiden, kuten bakteerien, itiöiden ja virusten kanssa. FFP3-luokan suojaimia käytetään usein kemikaaliteollisuudessa.

https://blog.e-ville.com/hengityssuojainten-luokat-ja-kaytto/

Suojan ei tarvitse olla sataprosenttinen, jotta siitä on hyötyä.

Vierailija
28/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sateella käytän sateenvarjoa. Se ei suojaa minua sataprosenttisesti kastumiselta, mutta pysyn kuitenkin kuivempana kuin ilman sateenvarjoa.

Vierailija
29/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän ffp3 tason maskia, koska en halua sairastua koronaan. Katseet, irvailut, ilkimieliset hymyt ja tuijotukset ei tunnu missään eikä hetkauta minua. Osoittaa vain irvailijan sivistymättömyyden ja junttiuden. Suomessa eniten maskeja näkee ulkomaalaisilla opiskelijoilla. Vain Suomessa nämä maskit aiheuttavat ihan hillitöntä paskahalvausta.

Kyllähän ne aasian tytöt ja muut orientit niitä maskejaan ruukaavat pitää, mutta ei suomalaisilla niitä nää kuin cam.maisilla ja vanhuksilla. Onhan se ihan helventin noloa ja turhaa pitää suullaan jotain maskia.

Vierailija
30/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoittamaan asiaan perehtyneisyyttä, solidaarisuutta, oikeaa esimerkkiä sekä suojaamaan muita itseltäni. Tämän lisäksi maski suojaa itseäni sillä tavoin että tartuntatilanteessa saisin tarttuttajalta pienemmän viruslastin.

Vierailija
31/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän ffp3 tason maskia, koska en halua sairastua koronaan. Katseet, irvailut, ilkimieliset hymyt ja tuijotukset ei tunnu missään eikä hetkauta minua. Osoittaa vain irvailijan sivistymättömyyden ja junttiuden. Suomessa eniten maskeja näkee ulkomaalaisilla opiskelijoilla. Vain Suomessa nämä maskit aiheuttavat ihan hillitöntä paskahalvausta.

Kyllähän ne aasian tytöt ja muut orientit niitä maskejaan ruukaavat pitää, mutta ei suomalaisilla niitä nää kuin cam.maisilla ja vanhuksilla. Onhan se ihan helventin noloa ja turhaa pitää suullaan jotain maskia.

Onneksi olen tarpeeksi vanha käyttämään pakkasella pipoa ja villahousuja, niin nämä nolot hommat on mulle ihan tuttuja. Mua ei voi vähempää kiinnostaa, näytänkö jonkun randomin mielestä nololta maskeineni. Olen mieluummin nolo kuin koronanlevittäjä tai kuollut.

Vierailija
32/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomikaan ei suojaa sataprosenttisesti raskaudelta, mutta on silti järkevämpää käyttää sitä kuin olla käyttämättä, jos ei tahdo tulla raskaaksi.

Vierailija
33/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että ainakin vanhempi väestö luulee suojaavansa itseään maskia käyttäessään. Eivät varmaankaan muuta edes ajattele.

Mistä niin päättelet? Luuletko etteivät osaa lukea.

Vierailija
34/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän busseissa, metrossa jne. Myös ruuhkaisissa kaupoissa, apteekeissa jne. Rupesin käyttämään, kun bussin täyttyessä ryysittiin viereen istumaan ja puhisemaan. Nyt ei enää tulla.

Vierailija
35/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän maskia siitä syystä, että näin minuun pidetään turvaväliä, ei haluta tulla liian lähelle.

Vierailija
36/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän hengityssuojainta, koska en halua itse sairastua.

Kai käytät FFP-tason maskia? Nuo perusmaskit, kun eivät juurikaan suojaa käyttäjäänsä. 

Ei kansanmaskit edes ole luokiteltuja hengityksensuojaimia, joten jos joku sanoo käyttävänsä hengityksensuojainta, oletan sen olevan sitten kanssa hengityksensuojain.

Termit kuntoon jo.

Itse käytän suurissa riskitilanteissa (lähikontaktit terveydenhuollossa tmv.) uudelleenkäytettävää ffp-luokiteltua hengityksensuojainta, muuten käytän kansanmaskia (vähän parempaa) suojaamaan muita, ja ihan hieman myös itseäni.

Turvavälit tietysti pidän aina kun se on mahdollista. Ja minulle se, että joku on juuri noukkimassa jostain kaupan pienestä kylmäaltaasta tavaraa ei ole syy olla jättämättä turvaväliä. Minulla on aikaa odottaa, ettei tarvitse olla toisessa kiinni.

Vierailija
37/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän, koska on pakko käyttää tai muuten rapsahtaa sakot.

Vierailija
38/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te niin rumia, että naaman peittäminen maskilla on hyvä idea?

Vierailija
39/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän suojaamaan muita ja vastavuoroisesti toivoisin muiden käyttävän suojatakseen minua.

Ei vaan tunnuta osaavan.

Monissa etelänkohteissa (espanja, madeira nyt omassa tiedossa) suosituksen myötä 80% käyttää suojaimia. Suomessa 1%, joku vika on kyllä kansassa.

Vierailija
40/50 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te niin rumia, että naaman peittäminen maskilla on hyvä idea?

Maskihan suojaa ihoa rappioittavilta UV-säteiltäkin. Eli kunhan tässä muutama vuosi koronan kanssa eletään niin nähdään sekin, että onko maskia käyttävän iho nuorekkaampi maskin peittämällä kohdalta. Esimerkiksi rekkakuskeilla on havaittu auringon vanhentaneen kasvojen toista puolta kun on ajettu pitkä väli poski aurinkoon ja tuulilasiin päin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi