Ärsyttää olla näin uusavuton! Miten te muut, osaatteko näitä taitoja?
Haluaisin oppia erinäisiä taitoja, jotka joskus ennen (ei edes kauaa sitten) on varmaan ollut sellaisia perustaitoja jotka kaikki naiset on osanneet. Mä en osaa, mutta haluan ja aion opetella.
Siis esim. haluaisin osata:
- perata kalan, ja tehdä siitä jotain syötäväksi kelpaavaa (ihan vaikka ahvenista).
- sienestää, ts. tunnistaa jotain muitakin sieniä kuin kantarellin ja kärpässienen...
- tunnistaa, kerätä ja käyttää villivihanneksia luonnosta.
- tehdä saunavihdan
- tehdä mehua viinimarjoista. Ei mitään käsitystä, miten se tapahtuu. Tai no, sokeria tarvitaan ja lasipulloja ja sit "keitetään mehumaijalla jotenkin". (?)
Haluaisin myös oppia käyttämään moottorisahaa. En oo ikinä ees kokeillut, kädessäni kyllä pidellyt, kun ei ole ollut käynnissä. :D
Haluaisin lisäksi oppia tunnistamaan lintuja. Muitakin kuin punatulkun, tilhen, lokkeja, kurjen, joutsenen, harakan ja variksen. Äänestä tunnistan käen, mutta muita lintuja en tunnista laulustaan (paitsi variksen kyllä ja lokin ja kurjen).
Kyllä mä nyt sentäs jotain "vanhanaikaisia" kädentaitoja osaan; osaan neuloa, virkata ja ommella (käsin ja koneella). Lisäksi osaan jotenkuten hakata halkoja. Ja keittää nokipannukahvit. Mattojakin olen kutonut, mutta niitä loimilankoja yms. en kyllä kangaspuihin osaa laitella, ne on ollut kangaspuissa valmiina, kun olen kutomaan ryhtynyt.
Miten te muut, mitä tällaisia taitoja osaatte, mitä ette, kiinnostaako ne edes? Minkä ikäisiä olette?
Kommentit (38)
Perkaus, katso youtube. Sienestys, kirja. Samoin villirehut. Marjamehu, tsekkaa Martat. Ei noista mikään rakettitiedettä ole. Google on kaveri. Totta puhuen, kalan perkaus on taito, jonka haluaisin oppia. Mutta ei tullut vielä perkaamatonta kalaa eteen. Ikä 40. En mökkeile.
Mä osaan perata kalan ja tehdä siitä ruokaa, mutta ei se mitenkään sujuvasti mene. Osaan myös sienestää, tunnistan muutamia sieniä, mutta monet herkullisiksi lasketut ruokasienet ovat myös vieraita. Villivihanneksia tunnistan, ja ehkä joskus vielä innostun käyttämäänkin (horsman versojen keräämistä suunnittelen joka vuosi). Saunavihdan osaan tehdä. Mehunkeitosta on myös teoria hallussa, mutta ikinä en ole tehnyt (mihin ne pullot säilöisi?). Mootskasahaa en ole ikinä käyttänyt, enkä tunnista kuin muutamia lintuja.
Kangaspuihin osaan laittaa ne loimetkin :).
Näillä mittareilla olen puoliuusavuton, mutta en koe olevani. Osaan tosi paljon, mutta en kauhean hyvin just noita.
Äiti opettanut, eli ei ongelmia. Ikää 27v.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 22:33"]
Haluaisin oppia erinäisiä taitoja, jotka joskus ennen (ei edes kauaa sitten) on varmaan ollut sellaisia perustaitoja jotka kaikki naiset on osanneet. Mä en osaa, mutta haluan ja aion opetella.
Siis esim. haluaisin osata:
- perata kalan, ja tehdä siitä jotain syötäväksi kelpaavaa (ihan vaikka ahvenista).
- sienestää, ts. tunnistaa jotain muitakin sieniä kuin kantarellin ja kärpässienen...
- tunnistaa, kerätä ja käyttää villivihanneksia luonnosta.
- tehdä saunavihdan
- tehdä mehua viinimarjoista. Ei mitään käsitystä, miten se tapahtuu. Tai no, sokeria tarvitaan ja lasipulloja ja sit "keitetään mehumaijalla jotenkin". (?)
Haluaisin myös oppia käyttämään moottorisahaa. En oo ikinä ees kokeillut, kädessäni kyllä pidellyt, kun ei ole ollut käynnissä. :D
Haluaisin lisäksi oppia tunnistamaan lintuja. Muitakin kuin punatulkun, tilhen, lokkeja, kurjen, joutsenen, harakan ja variksen. Äänestä tunnistan käen, mutta muita lintuja en tunnista laulustaan (paitsi variksen kyllä ja lokin ja kurjen).
Kyllä mä nyt sentäs jotain "vanhanaikaisia" kädentaitoja osaan; osaan neuloa, virkata ja ommella (käsin ja koneella). Lisäksi osaan jotenkuten hakata halkoja. Ja keittää nokipannukahvit. Mattojakin olen kutonut, mutta niitä loimilankoja yms. en kyllä kangaspuihin osaa laitella, ne on ollut kangaspuissa valmiina, kun olen kutomaan ryhtynyt.
Miten te muut, mitä tällaisia taitoja osaatte, mitä ette, kiinnostaako ne edes? Minkä ikäisiä olette?
[/quote]
Osasta luettelosi asioista selviydyn erinomaisesti ja joistakin välttävästi (lintujen tunnistus ja kalanperkuu). Ainoastaan moottorisahan käyttöä en ole kokeillut. Porakin minulla on, mutta poraaminen on jäänyt harjoittelematta. Haluaisin osata tehdä puukäsitöitä, mutta se on aika mahdotonta kaupunkiasunnossa.
Tai no, pappa opetti käyttämään moottorisahaa. :) -5
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 22:45"]
[/quote]
Miten tuosta tuli niin aaahh.. fiilis! Eli hyvä.
mehua voi myös pakastaa ihan peruspakasterasioissa
Älä välitä.
Osaan ehkä just nuo muut, mutta en osaa neuloa, virkata tai mattojen kutomisesta puhettakaan.
Osaat siis tosi paljon asioita, ole kiitollinen.
Haepa vaikka kirjastosta lintukirja ja sienikirja ja ala tutkailla. Mehustamiseen uskoisin löytyvän ohjeita vaikka ihan internetistä, ellei Mehu-Maijan mukana löydy mitään ohjeita sen käytöstä.
Kyllä minä noista suuresta osasta selviydyn. Ja myös aika paljon osaan harvinaisia käsityötekniikoita, kuten vaikka pitsinnypläys, lautanauhat ja neulakintaat. Olen tehnyt kansallispuvun. Muikunpuhkominen sujuu, samoin linnun kyniminen, osaan myös tehdä kala- ym. kukkoja. Aion opetella lisää, etsin joka vuosi uusia kursseja. Luutyöt ja puutyöt kiinnostaisivat seuraavaksi.
En halua osata mitään noista, mutta haluaisin osata laulaa. Se olisi huippua.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 22:45"]
[/quote]
Miten tuosta tuli niin aaahh.. fiilis! Eli hyvä.
[/quote]
Varmaan siksi, että on kiva ajatus kun jokin taito siirtyy sukupolvelta toiselle, ja että miespuolinen vanha ihminen on ollut riittävän avarakatseinen halutakseen opettaa moottorisahan käyttöä nuorelle naispuoliselle lapsenlapselle. Ja lapsenlapsi on halunnut oppia! Minullekin tuli ihana fiilis. Oma isäni on opettanut minulle kaikenlaisia remonttitöitä ja olen sen ansiosta pystynyt ostamaan itselleni asunnin Helsingin kantakaupungista pienituloisuudestani huolimatta (se oli täysin asumiskelvoton = halpa, ja osasin remontoida sen itse kuntoon).
Mehun tekeminen mehumaijalla on helppoa, joskin aikaa vievää. Monet vuodet olen pakastanut mehun ½litran muovipulloihin; paljon helpompaa kuin pelata lasipullojen kanssa.
Marjat laitetaan sinne yläosaan, vettä alimmaiseen osaan ja sitten keitetään. Itse laitan tuolin hellan viereen,siihen ison kattilan ja mehu saa valua suoraan kattilaan koko ajan. Sitten vaan mehun sekaan sokeria maun mukaan ja jäähdyttyään muovipulloihin.
Pitää vain tarkkailla, että vettä on koko ajan siellä alimmaisessa osassa!
Noista muista jutuista suurimman osan osaan, mutta kaikki ei ole kovin mieluisia. Villivihanneksia en oikein ymmärrä, miksi pitää rikkaruohoja syödä, kun "oikeitakin" on saatavana.
Villivihannesten tunnistus minulta ei suju,muut kylläkin.Kun olin pieni kävin äitini kanssa usein marjassa ja sienessä,sitä kautta opin tunnistamaan sienet.Isäni opetti minut kalastamaan,tunnistamaan kalalajit ja perkaamaan myös saaliin, sekä valmistamaan myös sen.Kalastus oli isän ja mun välinen juttu.Koulussa kuuluin luontokerhoon.Moottorisahan käytön opetti minulle mieheni,sekä myös lämmittämään puusaunan. Ikää minulla on 43v ja olen asunut koko ikäni pääkaupunkiseudulla.
-En osaa perata kalaa mutta uskoisin selviytyväni siitä tarpeen tullessa vaikka osa menisi ehkä hukkaan. Ja ruokaakin saisin varmasti aikaiseksi.
-Tunnistan muutaman sienen kanttarellin lisäksi, enemmänkin haasteena on tehdä niistä hyvää ruokaa. Lapsuudenkodissani syötiin vain kanttarellikastiketta, mutta eiköhän netistä löytyisi vinkkejä.
-Villivihanneksia en ole keräillyt. Tai no, ketunleivät ja syötävät kukat ovat kyllä tuttuja lapsuudesta.
-Saunavihtaa en tiedä miten se oikeaoppisesti tehdään mutta aina joku vastomiseen kelpaava on saatu aikaiseksi.
-Viinimarjoista on tullut tehtyä mehua monet kerrat. Teen itse myös hilloja ja likööreitä.
-Moottorisahaa en uskaltaisi käyttää. Minusta se on jotenkin pelottava. Kirves ja saha tuntuvat jotenkin mukavemmilta.
-Tunnistan ehkä 20-30 lintua. Osan ulkonäöltä ja osan äänestä. Suurimman osan siksi, että niitä näkee pihalla paljon.
-Osaan neuloa tavalliset villasukat mutta taitoni loppuvat aikalailla langankierron, silmukoiden lisäämisen ja kaventamisen jälkeen. Pudonneiden silmukoiden metsästäminen alkaakin olla jo aikamoinen haaste minulle. Virkkuukoukun kanssa en ole paljoa parempi. Tässä toivoisin olevani paljon parempi.
-Kangaspuita sain kokeilla ala-asteella ja se oli ainoa käsityön muoto missä olin hyvä.
-Neulon hyvin käsin mutta ompelukoneen kanssa en tule juttuun.
-Osaan leipoa kunnon leipää.
Ylipäänsä käsitöiden tekeminen kiinnostaa mutta ei vaan meinaa sujua. Haluaisin kokeilla jonkinlaisen ryijyn tekoa ja oppia kirjontaa. Haluaisin myös kunnostaa huonekaluja mutta kärsivällisyys ja huolellisuus eivät meinaa riittää. Varsinkin, kun pohjatöiden teko on yleensä se tylsin vaihe :)
No minä osaan ja en osaa
- perata ja valmistaa kalan (madon koukkuun laitto kyllä iljettää)
- osaan mattoakin kutoa mutta en loimilankoja laittaa
- osaan keittää mehua
- osaan laittaa laminaattilattian ja maalata seinän
- en tunnista lintujen ääniä paitsi pulun, se olisi kiva taito kyllä
- raivuria olen käyttänyt mutten moottorisahaa enkä haluakaan
- en osaa vaihtaa rengasta, haluaisin osata
- osaan leikata jotenkuten miehen/pojan hiukset koneella
- en osaa tehdä monimutkaisempia ompelutöitä, esim. laskosverho pitäisi saada aikaan mutta se hirvittää
- osaan tehdä pullataikinan, pannukakun ja sämpylät
Olen 38-vuotias pk-seudulta.
Kuten moni jo sanoi, kirjoista ja netistä tietoa löytyy helposti, ja senkun opettelee, työ tekijäänsä opettaa. Mun äiti on opettanut että kaikkea osaa tehdä kun vaan yrittää ja opettelee. Kaikkea en ole oppinut mitä olen yrittänyt, mutta yllättävän paljon sitä oppiikin kun vaan uskaltaa yrittää, toki ne asiat oppii parhaiten jotka oikeasti kiinnostaa. Mun äiti laatoitti niitten talon kylppärin, vessan ja keittiön välitilan kun he rakensivat talon, äidin veli näytti alkuun että miten menee kylppärin lattian kanssa kun siinä on ne kaadot, siitä on jo yli 20 vuotta, ja hyvin on laatat pysyneet kiinni. Niinpä minä laatoitin keittiön välitilan kun tehtiin keittiöremppa, se oli ihan kivaa hommaa, eikä todellakaan vaikeaa. Nyt jälkeenpäin olen nähnyt telkkarista kun on neuvottu miten tehdään, ja aion kyllä tässä uudessa talossakin laatoittaa keittiössä kun tehdään remppa, vessaremppa teetettiin kun ei olisi muuton aikana ehtinyt itse tehdä, mutta olisin senkin osannut laatoittaa jos olisi ollut aikaa. Kaikkea käsillä tekemistä on kyllä kiva aina kokeilla, ja se tekemisen riemu on ihan korvaamatonta kun huomaa että minähän osaan, ja tein tuon ihan itse.
Minä jo oikein odotan syksyn työväenopiston kursseja, syksy ja talvi on aivan kammottavaa aikaa muuten, mutta ne kurssit pelastaa paljon, kun ulkona ei enää huvita olla kun on kylmää ja pimeää, on sisällä kiva puuhastella jotain käsityötä, nyt meillä on takkakin, ja näen jo sieluni silmin että opettelen sytyttämään tulet oikeaoppisesti takkaan ja sen lämmössä teen jotain tosi kivoja juttuja joululahjoiksi. Viime syksynä tein koreja virkkaamalla matonkuteesta, sekin vaikutti ensin tosi monimutkaiselta, mutta yhden kun sai tehtyä, alkoi sujua, tein niitä kaikkiaa yli 30, lähinnä telkkaria katsellessa, ja kaikki ystävät ja sukulaiset sai niitä joululahjaksi, halusi tai ei, ja hyväntekeväisyyteenkin meni muutama. Suunnitelma on, että tekisin lampunvarjostimen meidän makkariin paperinaruruusuista talven aikana.
Ihmisen elämä on oppimista, loppuun saakka.
Osaatko tehdä itse sen nuotion, jolla nokipannukahvit keität, vesisateessakin?
Minä osaan tehdä kaikkea aloituksessa mainittuja, myös laittaa loimen kangaspuihin ja teroittaa moottorisahan. Osaan myös vaihtaa renkaan, tehdä apurahahakemuksen ja raportin jonkun rahan käytöstä, pitää kokouspöytäkirjaa, leipoa, maalata, tapetoida...
Mutta haluaisin oppia lataamaan musiikkia ja kuvia jostakin, peruuttamaan peräkärryn kanssa ja taskuparkin, nypläämään pitsiä, leikkaamaan miehen hiukset, ompelemaan suoraa saumaa.
Monen työn osaaminen on tosin tasolla "kelpaa minulle itselleni", mutta eihän meidän tarvitse kaikkien alojen ammattilaisia ollakaan.
no ei todellakaan kiinnosta. naiminen on paljon mielekkäämpää tekemistä.