Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No niin, 14-vuotiaani harrastaa seksiä. Miten suhtautua?

Vierailija
26.07.2013 |

Hänellä on pitkäaikainen poikakaveri, vuotta vanhempi. Löysin kortsuja roskiksesta. Ihan kiva poika on. Mutta silti.. Koen olevani epäonnistunut vanhempi. Onneksi sentään ehkäisevät.

En ole puhunut asiasta mitään tytölleni. Tunnen että hän on lipunut pois ulottuviltani, että hän on jo liian nainen. Koen hänet melkein vieraaksi :(

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 19:59"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 19:29"]

noo ei ole montaa päivää kun eräs samanikäinen sai positiivisen raskaustestituloksen labrasta jossa oon hommissa,, että onnea vaan.. onhan se kivaa mutta onko valmis keskeytykseen tai synnyttämään, asiasta on syytä keskustella kasvokkain, sinä olet sentään tytön äiti.

[/quote]

On kuitenkin tökeröä sännätä sönköttämään vasta nyt, kun lapsi on jo ratkaisunsa tehnyt ja ilmeisesti henkisesti kypsempi kuin äitinsä ikinä.

Ihmettelen kovasti teitä tuppisuita vanhempia, joilla ei ole eväitä tarttua asiaan, kun hetki pyytämättä tarjoutuu. Omilleni kerroin heidän yllätettyään isänsä ja minut rakastelemasta, että me pidämme toisiamme tosi hyvänä ja siitä voi syntyä vauva. Tilanne oli heti ohi ja 3-vuotias tuumasi, että kiva, jospa hän saa veljen kun on jo pikkusisko.

Väärinkäsitysten välttämiseksi kerron, että olimme peiton alla eikä hän nähnyt yksityiskohtia, eikä saanut sieluunsa arpia, sillä hetki oli oikein hyvä ja iloinen kaikille. Emme harrasta julkista seksiä tarkoituksella koskaan.

Seksin suhteen puhumattomuus on typerintä, mitä vanhempi voi lapselleen tehdä. Toiseksi typerintä on alkaa pitää saarnoja ja vollotuskohtauksia nyt, kun etsikkoaika on ohi.

[/quote]Onko pakko puuhastella kun lapset hereillä ja hankkikaa lukko makuuhuoneeseen.

Vierailija
62/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, entäs sitten? Hyvä, että ovat kuunnelleet koulussa ja muistavat ehkäisyn!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin lukea ketjun sillä silmällä, että tämä näkökulma olis tullut esille, mutta en ainakaan huomannut. Jos poikaystävä on pitkäaikainen, mikset ottanut seksiä, suojaikää ja ehkäisyä puheeksi jo aiemmin? Jälkiviisautta, mutta ehkä joku muu vanhempi tajuaa.

Mun nuorten (13v ja 15v) kanssa on puhuttu monet kerrat tykkäämisestä, seurustelusta, ehkäisystä, siitä, miten seurustelu voi olla ihanaa, hellää ja täydellistä ilman seksiäkin. Moneen kertaan olen puhunut vastuusta, mikä kuuluu seksielämään, ei pelkkä raskauden tai tautien pelko, vaan myös nuoren tunne-elämän kannalta. Olen painottanut, että vielä 16-vuotiaskin on aika nuori seksiin, mutta sitä nuoremmat on liian nuoria. Mihinkään ei saa olla kiire, aikuisten asioita ehtii puuhata aikuisenakin.

Eikä kumpikaan vielä ole edes ihastunut, saati seurustellut! Kun ensimmäinen seurustelu alkaa, takuulla istutan lapseni pöydän ääreen ja muistutan näistä. Jos nuoreni kaikesta huolimatta päättää aloittaa seksielämän liian nuorena, hankin ehkäisyn ja... niin. Pakko myöntää, että olisin pettynyt, mutta samalla tietäisin, että olen tehnyt kaikkeni ja voisin luottaa, että lapseni on tehnyt päätöksen kaikki tosiasiat tietäen ja harkiten.

PAITSI että 14v vaan on aivan liian nuori tietämään kaikkea, ymärtämään täydellisesti syyt ja seuraukset teoilleen, ei ei, kyllä varmaan sittenkin olisin ymmärtämätön hirviömutsi ja tekisin kaikkeni, että seksiä ei harrastettaisi!!!  Apua, nyt alkoi oikeesti pelottaa, noi nuorethan on kohta oikeesti kohdakkain näiden asioiden kanssa, ne oikeesti voi tehdä vaikka tyhmyysiä, vaikka miten on kasvatettu! Kääk... :-)

Vierailija
64/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa iässä tyttö jaksa kokoajan harrastaa seksiä. Ei ehkä löydä siitä itselleen vielä nautintoa, niin tämä on vain kokeilua ja hiipuu jopa muutamaksi vuodeksi. Palaa taas seksiin kunhan on ehkä täysi-ikäisyyden kynnyksellä ja löytää vakavamman poikaystävän. Tämä nykyinen on pian menneen talven lumia. Ihan sama vanha tyttösi se on kuitenkin!

Vierailija
65/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 22:06"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 19:03"]

Hänellä on pitkäaikainen poikakaveri, vuotta vanhempi. Löysin kortsuja roskiksesta. Ihan kiva poika on. Mutta silti.. Koen olevani epäonnistunut vanhempi. Onneksi sentään ehkäisevät.

En ole puhunut asiasta mitään tytölleni. Tunnen että hän on lipunut pois ulottuviltani, että hän on jo liian nainen. Koen hänet melkein vieraaksi :(

[/quote]Ei 14 v saa harrastaa seksiä. Sinä olet äiti ja sinun tehtävä on puhua asiasta.

[/quote] 

Kaksi 14-vuotiasta saavat aivan vapaasti harrastaa seksiä keskenään.

Vierailija
66/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot tietenkin, että anaaliseksi on paras ehkäisy keino.

Vierailija
67/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttärelläsi on vakituinen poikaystävä, puhu tytölle että hommaa pillerit. Jos niistä mikään merkki ei sovi, tytölle voidaan laittaa kuparikierukka. Minun äitini otti asian reippaasti puheeksi ollessani muistaakseni 15 ja minulla oli pari vuotta vanhempi poikaystävä. Minulle laitettiin lopulta kierukka. Aika epämukavaahan oli tuollaisista asioista jutella oman äidin kanssa, mutta onneksi hän teki niin.

Terkkarissa eivät meinanneet niin nuorelle laittaa ettei se lisää holtitonta seksikäyttäytymistä --> sukupuolitautiriski, mutta äitini keskusteli lääkärin kanssa ja se auttoi. Itsellänikin oli turvallinen olo, kun tiesin että raskaaksi en ainakaan voi tulla ja jos kumppani vaihtuisi tarvitsisi suojautua vain kondomilla tauteja vastaan.

Pienempi paha varmasti jutella tytön kanssa kuin jännitellä tapahtuuko vahinko ja mitä sitten tehdään. Nuoret voivat olla vähän sählääjiä tuon ehkäisyn kanssa varsinkin, jos mukana on alkoholia. AP, sinä olet aikuinen ja sinun täytyy nyt ottaa vanhemman rooli ja suojella tytärtäsi auttamalla häntä.

Vierailija
68/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

noo ei ole montaa päivää kun eräs samanikäinen sai positiivisen raskaustestituloksen labrasta jossa oon hommissa

[/quote]Mihin unohtui vaitiolovelvollisuus?

Vierailija
69/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 11:44"]

PAITSI että 14v vaan on aivan liian nuori tietämään kaikkea, ymärtämään täydellisesti syyt ja seuraukset teoilleen, ei ei, kyllä varmaan sittenkin olisin ymmärtämätön hirviömutsi ja tekisin kaikkeni, että seksiä ei harrastettaisi!!!  

[/quote]

Niin on kuule moni kolmekymppinenkin, ja sitä vaikeampaa on kasvaa aikuiseksi, mitä enemmän elämää rajoitetaan. Kypsyminen kun ei yleensä tapahdu niin, että ei tee koskaan ensimmäistäkään virhettä vaan alkaa elää vasta sitten kun ymmärtää kaikesta kaiken täydellisesti.

Vierailija
70/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 20:23"]

noo ei ole montaa päivää kun eräs samanikäinen sai positiivisen raskaustestituloksen labrasta jossa oon hommissa

[/quote]Mihin unohtui vaitiolovelvollisuus?

[/quote]

Missä näet asianomaisen henkilötiedot?

Vierailija
71/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 19:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 19:49"]

Lapsen seksielämän yksityiskohdan eivät kuulu vanhemmalle eikä vanhempi voi kontrolloida asiaa.

Ap:n lapsi on vastuullinen nuori kun käyttää kondomeja. Niitä voisi lapselle vaivihkaa ostaa jemmaan jonnekin (siis jättää avatun paketin vaikka vessan kaappiin). Myös voisi kysyä onko lapsen suhde poikaystävään mukavalla tolalla ja olisiko syytä ajatella e-pillereitä.

Nuorten tyttöjen seksuaalinen itsemäärämisoikeus tuntuu lähinnä tarkoittavan oikeutta kieltäytyä seksistä. Entä jos seksi ikätoverin kanssa on mukavaa ja tyttö haluaa sitä? Ehkäisy toimii kun sitä oikein käytetään. Jos siitä lähdettäisiin että seksiä saavat harrastaa vaan he joille raskaus olisi ok, niin ainakin meidän parisuhteessa seksi loppuisi tähän, meillä nääs lapsiluku täynnä.

[/quote]

Nimenomaan näin.

Ap:lle ja muillekin vastaavaa pohtineelle voisin suositella luettavaksi Raisa Cacciatoren kirjoja

[/quote]

Cacciatore sanoi että "pienen tytön on ok hiplata isän sukuelimiä esim. saunassa jos kukaan ei kiihotu" En jättäisi omaa lastani kahden Raisan kanssa. Sen verran pimeää juttua aukeaa häneltä tasaisin väliajoin.

Vierailija
72/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki näköjään ehdottavat pillereitä. Asia ei kuitenkaan ole niin yksoikoinen. Meillä 17v tyttö ja seurustellut jo pitkään. Kortsuilla pitää pärjätä, koska omaa perinnöllisen tukostaipumuksen eikä pillereitä suositella.

Vierailija
73/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki näköjään ehdottavat pillereitä. Asia ei kuitenkaan ole niin yksoikoinen. Meillä 17v tyttö ja seurustellut jo pitkään. Kortsuilla pitää pärjätä, koska omaa perinnöllisen tukostaipumuksen eikä pillereitä suositella.

Vierailija
74/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on arvot sekaisin jos tuo on pahinta. Meille pahinta olisi abortti. Abortti on tappamista ja sen aiomme teineillemme iskostaa päähän.

Pahimmassa tapauksessa ei haluaisi tehdä aborttia, jos kaikesta huolimatta tulisikin alaikäisenä raskaaksi.

Vierailija
75/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 20:45"]

[/quote] kierukat, implantit ja minipillerit sopivat tukostaipumuksen omaamalle.olerko myös ajatellut, että Raskaus on moninkentainen riski kun yhditelmä e-pillerit. Joten ehkäisy kuntoon , harva pariskunta pärjää vuosia kondomilla.Samoin tyttäresi tulisi huolentia ettei tupakoi eikä kerrytä itselleen ylipainoa.

Vierailija
76/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten naisten rinta- ja munasarjasyövät ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Syyksi epäillään varhaista ehkäisypillerien käyttöä.

Vierailija
77/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan antaisi teinityttöni käyttää e-pillereitä. Kondomi on paljon parempi vaihtoehto. Mutta kyllä mä juttelisin tytön kanssa. Mä kertoisin miksi ei kannata harrastaa seksiä noin nuorena. Ja mitä sen tilalle voisi keksiä esim. muunlainen hellyys ja läheisyys, ilman seksiä.

Vierailija
78/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 14-vuotiaana seksin aloittaminen aina tarkoita että vanhemmat ovat epäonnistuneet tai että lapsi hakisi jotain isän/äidin korviketta! Itse aloitin seksin sen ikäisenä koska olin yksinkertaisesti utelias ja koin itseni valmiiksi. Koska teki mieli! Masturbointiin tutustuminen ja seksuaalisuuden herääminen oli tapahtunut jo vuosia aiemmin, seksi oli ihan luonnollinen jatkumo. Ja ihan täyspäinen nainen minusta kasvoi, ei mitään traumoja, ei raskauksia eikä sukupuolitauteja. Poikaystäväni oli pari vuotta vanhempi ja myös neitsyt, yhdessä asiaan valmistauduttiin tutkimalla kortsupakkauksen ohjeita jne. Älkää äidit ahdistuko niin kovasti siitä että se lapsenne kasvaa. Se 14-vee tarvitsee vielä kyllä äidin tukea monessa asiassa, mutta oman seksuaalisen kypsyyden päättää jokainen ihminen itse, ei äiti eikä isä. 

Vierailija
79/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vaan mietin, että onhan muitakin tapoja harrastaa seksiä, kuin itse yhdyntä... Voihan ne kortsut löytyä roskiksesta muidenkin touhujen takia.

Vierailija
80/81 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tyttö on voinut ottaa pojalta suihin kortsun kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi