Raskaaksi luomusti 43-vuotiaana?
Olisi kiva kuulla kokemuksia, kuinka on mennyt raskaus- ja odotusaika ja sen jälkeen?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini häpeää, kun liki kuusikymppinen äiti. Kaverit luulee äitiä lapsen mummoksi.
Toivottavasti sulla ei ole lapsia suunnitelmissa ollenkaan. Välttyvät häpeämästä sun juttujasi.
Melko yksinkertainen ihminen pitää olla, jos tosiseikka saa aikaan tuollaisen reaktion. Fakta on, että teinejä hävettää lähtökohtaisesti kaikki, mikä on erilaista kuin kavereilla. Mummoäiti on sitä. Ihan omalta yläasteajoilta kokemuksena. Yksi kaveri pyysi isäänsä jättämään hänet noin 500m päähän koulusta, jottei muut näkisi, että hänellä on pappaikäinen isä. Lapseton ei toki voikaan ymmärtää mitään teinien maailmasta, joten sen suhteen ymmärrettävää. Näin 5 lapsen äitinä ei hämmästytä lainkaan, jos teinejä hävettää vanha äiti. t. eri
Ihan pieni yllätys sulle, että asiat ovat hieman muuttuneet sitten sinun yläasteaikojesi. Näitä, joita sinä kutsut ”mummoäideiksi”, on varsinkin isompien kaupunkien keskustoissa melkoisen paljon.
Itse sain esikoiseni 34-vuotiaana, ja yllätyksekseni huomasin olevani hänen kaveriporukkansa äideistä nuorin!
En silti sano, että lapseni eivät voisi mua syystä tai toisesta hävetä. Se on osa heidän kasvuaan. Turvalliseen vanhemmuuteen kuuluu hyväksyä sekin tunne, sen sijaan että pyrkisi pakonomaisesti tekemään elämänsä päätökset epäkypsän lapsen mahdollista häpeää peläten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini häpeää, kun liki kuusikymppinen äiti. Kaverit luulee äitiä lapsen mummoksi.
Toivottavasti sulla ei ole lapsia suunnitelmissa ollenkaan. Välttyvät häpeämästä sun juttujasi.
Melko yksinkertainen ihminen pitää olla, jos tosiseikka saa aikaan tuollaisen reaktion. Fakta on, että teinejä hävettää lähtökohtaisesti kaikki, mikä on erilaista kuin kavereilla. Mummoäiti on sitä. Ihan omalta yläasteajoilta kokemuksena. Yksi kaveri pyysi isäänsä jättämään hänet noin 500m päähän koulusta, jottei muut näkisi, että hänellä on pappaikäinen isä. Lapseton ei toki voikaan ymmärtää mitään teinien maailmasta, joten sen suhteen ymmärrettävää. Näin 5 lapsen äitinä ei hämmästytä lainkaan, jos teinejä hävettää vanha äiti. t. eri
Ihan pieni yllätys sulle, että asiat ovat hieman muuttuneet sitten sinun yläasteaikojesi. Näitä, joita sinä kutsut ”mummoäideiksi”, on varsinkin isompien kaupunkien keskustoissa melkoisen paljon.
Itse sain esikoiseni 34-vuotiaana, ja yllätyksekseni huomasin olevani hänen kaveriporukkansa äideistä nuorin!
En silti sano, että lapseni eivät voisi mua syystä tai toisesta hävetä. Se on osa heidän kasvuaan. Turvalliseen vanhemmuuteen kuuluu hyväksyä sekin tunne, sen sijaan että pyrkisi pakonomaisesti tekemään elämänsä päätökset epäkypsän lapsen mahdollista häpeää peläten.
Ihan pieni yllätys sulle: Kyllä vielä nykyäänkin teinit häpeävät mummoikäisiä vanhempia, jos heillä sellainen on. Ei tuo keski-iässä lisääntyminen vieläkään järin yleistä ole. Keski-ikäiset vauvakuumeiset eivät vain osaa nähdä asioita muuten kuin itsekkäästä vauvahalustaan käsin.
Unohda jo tuollaiset typeryydet ja keksi elämääsi järkevää sisältöä.
Lisääntyminen keski-iässä pitäisi kieltää lailla. Jos ei vauvoja ole ennen neljääkymppiä saanut, pitää osata tunnustaa tosiasiat ja antaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pieni yllätys sulle: Kyllä vielä nykyäänkin teinit häpeävät mummoikäisiä vanhempia, jos heillä sellainen on. Ei tuo keski-iässä lisääntyminen vieläkään järin yleistä ole. Keski-ikäiset vauvakuumeiset eivät vain osaa nähdä asioita muuten kuin itsekkäästä vauvahalustaan käsin.
Mistä syystä sinä sitten teit lapsesi, jos et itsekkäistä syistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät mitä kukakin häpeää? Teinit nyt häpeää milloin mitäkin. Kuvittelet vissiin olevasi niin super magee vanhempi että sinun lapsesi eivät häpeä sinusta yhtään mitään. Kirjoituksestasi huomaa että et ole kuitenkaan kovin kypsä ihminen.
Nyt kyllä joidenkin lapsia hävettää, kun äippä riehuu netissä ja koettaa kieltää lisääntymisen mummoäideiltä.
Olin 32-vuotias silloin, kun ainoa lapseni syntyi. Lukioiässä hän alkoi häpeilemään vanhempiaan, jotka kuulemma olivat ikäloppuja hippejä. En kommentoinut juuri mitenkään, vaan totesin, että aijaa. Toisaalta jäpikäs sai kaikki lumienluonti- ja ruohonleikkuuhommat jatkossa, kun vanhuksen voimat eivät tietenkään riittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Unohda jo tuollaiset typeryydet ja keksi elämääsi järkevää sisältöä.
Niin kuin toisten haukkuminen täällä?
Vierailija kirjoitti:
Olin 32-vuotias silloin, kun ainoa lapseni syntyi. Lukioiässä hän alkoi häpeilemään vanhempiaan, jotka kuulemma olivat ikäloppuja hippejä. En kommentoinut juuri mitenkään, vaan totesin, että aijaa. Toisaalta jäpikäs sai kaikki lumienluonti- ja ruohonleikkuuhommat jatkossa, kun vanhuksen voimat eivät tietenkään riittäneet.
Tuo on paitsi hauska juttu kerrottavaksi eteenpäin, myös psykologisesti aivan nerokasta. Kun lapsi häpeää vanhempaansa, hän kaipaa henkistä irtiottoa lapsuuden kiinteästä hoivasuhteesta. Silloin ei pidä antaa periksi omalle primitiivireaktiolle ja yrittää alkaa esittää nuorta ja pirtsakkaa kaveria, vaan olla rehellisesti oma itsensä ja antaa nuorelle lisää vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaaksi monikin vielä tulee, mutta terveen lapsen saaminen onkin sitten eri asia. Olen 43 ja raskaana. Kävin hedelmöityshoidossa, sillä takana yksi trisomiaraskaus. Munasolujani punktoitiin, kun olin vielä 42 ja 90% niistä oli viallisia. 19: sta alkioista 2 oli terveitä! Se on järkyttävä totuus. En uskaltanut yrittää luomuna. Tietysti aina jollakulla onnistuu, mutta riskit on isot.
Tilastoista käy ilmi, että selvästi yleisimmän trisomian eli Downin syndrooman todennäköisyys 43-vuotiaalla äidillä on kolme prosenttia. Eli jos saisit 43-vuotiaana sata lasta, niistä kolmella olisi Down. Ei mikään kovin suuri todennäköisyys minun mielestäni.
Eri juttu on sitten, pystyykö lainkaan saamaan lapsia tuossa iässä. Olen pahoillani, että jouduit kokemaan trisomiaraskauden, haluan vain yleisellä tasolla todeta, että valtava enemmistö 43-vuotiaidenkin lapsista on terveitä.
Ei ymmärrä asiaa. Suurin osa päätyy keskenmenoon. Sinä esittelet prosentteja kaikista syntyneistä lapsista. Tämä on aivan eri asia kuin kelvollisen munasolujen lukumäärä.
Toinen esittää tuloksia munasoluista 42-vuotiaalla. Pitäisi siinäkin katsoa myös nuorempien munasolujen viallisuus. Alkuraskauden ja kemiallisiin keskenmenoihin päättyy aika iso osa raskauksista. Nuorellakin tarvitaan km 3-6 kk raskautua, mikä tarkoittaa, että munasoluista on aika iso osa viallisia, joko ennen hedelmöitystä tai sen jälkeen.
44v luomusti mutta en ottanut riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät mitä kukakin häpeää? Teinit nyt häpeää milloin mitäkin. Kuvittelet vissiin olevasi niin super magee vanhempi että sinun lapsesi eivät häpeä sinusta yhtään mitään. Kirjoituksestasi huomaa että et ole kuitenkaan kovin kypsä ihminen.
Mä häpesin isääni, koska hän käytti arkisinkin sarkatakkia ja metsästyssaappaita. Pitäisi saapasjalkamiehiltä kieltää lisääntyminen, koska joku voisi heitä hävetä.
Mä niin häpesin teini-iässä äitiäni. Se oli vaan niin nolo, voitteko kuvitella, se käytti pipoa. Siis miten noloa, en kehdannut käydä sen kanssa missään. Äitini oli 24 v, kun sai minut. Erittäin kaunis, mukava nainen ja todella hyvä äiti sekä kasvattaja. Mutta se pipo oli niin nolo.
Mun lapsi häpesi minua koulun vanhempainillassa viime vuonna, kun kuulemma pukeuduin kuin yli-ikäinen teinipissis. Olisi kuulemma voinut kuolla häpeästä. Hän on 14 v ja minä 41 v. Minulla oli päällä tavalliset farkut ja huomiotaherättämätön nahkatakki. "Kaikkien" muiden äidit kuulemma pukeutuvat kuin aikuiset.
Jos munasolusta alkaa raskaus, joka ei mene kesken, niin eikö silloin aika suurella todennäköisyydellä synny terve lapsi. Eihän niistä viallisista soluista/alkioista yleensä edes ala raskautta. Tietysti riski downiin ym on hieman kohonnut, mutta nämäkin voidaan käytännössä sulkea pois nipt-testillä rv10.
Kun täytin 40 niin laitoin putket kiinni. Siihen asti vaimo oli vitkutellut lapsentekoa, vaikka itse olisin halunnut. Aina oli muka töissä jotain tärkeää menossa tai ei vain juuri nyt sopinut. Päätin, että 40-vuotiaana en lähde isäksi.
Suomalaisen miehen eliniänodote on jossain 75 vuoden paikkeilla eli jos vaikka saisin lapsen 43-vuotiaana niin:
- olisin 50 kun lapsi menee kouluun ja istuisin vanhempainilloissa 15 vuotta nuorempien kloppien kanssa
- 60 kun lapsi pääsee ripille
- 63 kun lapsi pääsee ylioppilaaksi
- todennäköisesti lapsella ei olisi omia isovanhempia lainkaan / ne kuolisivat kun lapsi on korkeintaan 10-15
- lapsi joutuisi hautaamaan oman vanhempansa 35-40 vuotiaana
- lastenlapsillani olisi isovanhemmat ehkä 10 vuotta, jos lapseni tekisi lapsensa nuorena 22-vuotiaana. Jos tekisi 28-vuotiaana niin lapsenlapsi saisi nauttia papastaan ehkä 5-7 vuotta, parhaimmassa tapauksessa 10 vuotta.
ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Ei noin vanhojen naisten kuulu enää harrastaa seksiä
Sinänsä hauska heitto. Ei nelikymppisten pitäisi harjoittaa seksiä vaan valmistautua vanhainkotia varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin vanhojen naisten kuulu enää harrastaa seksiä
🥱💁🏼😘🧙🏻♀️🧜🏻♀️ ehe ehe. Nythän tämä vasta on alkanut. Ruuhkavuodet takana ja energiaa riittää.
N 53
Eikä alakouluikäistä huolehdittavana?
🥱💁🏼😘🧙🏻♀️🧜🏻♀️ ehe ehe. Nythän tämä vasta on alkanut. Ruuhkavuodet takana ja energiaa riittää.
N 53