Jos olen ostanut osakkeita Nordnetistä ja kuolen, saako omaiseni tietää mitä osakkeita mulla on?
Kommentit (37)
Verottaja on aika näppärä näissäkin jutuissa, viiveellä korkojen kanssa jos ei ajantasaisesti.
Joku yritti saada Alexandrasta vainajan tilitapahtumia, kun miljoonaomaisuudesta ei ollut mitään jäljellä, mutta Alexandra vetosi yksityisyydensuojaan, eikä joutunut tilitietoja antamaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku yritti saada Alexandrasta vainajan tilitapahtumia, kun miljoonaomaisuudesta ei ollut mitään jäljellä, mutta Alexandra vetosi yksityisyydensuojaan, eikä joutunut tilitietoja antamaan.
Se joku ei ilmeisesti ollut perillinen vaan joku kaduntallaaja. Oikein toimittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joku ei ilmeisesti ollut perillinen vaan joku kaduntallaaja. Oikein toimittu.
Alexandrian asiakas ilmoittautui :)
Kyseessä oli vainajan lapsi.
osakeomistukset ovat julkista tietoa, joten jo eläessäsi kaikki halukkaat voivat saada selville mihin olet sijoittanut.
"Osakeyhtiölain mukaan osakas- ja odotusluettelot ovat julkista tietoa. Voit tutustua niihin arvopaperikeskuksessa."
Minulla huomattava osakesalkku, josta kukaan ei tiedä. Onko siis niin, että jos kuolen Nordnet saa tietoonsa kuolemani ja ilmoittaa asiasta perillisilleni? Mutta eiväthän voi tietää mahdollisesta tekemästäni testamentista? Osaako joku asiasta oikeasti tietävä kertoa, miten nämä kuolleiden osakeomistukset käsitellään ja saatetaan perillisten tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei tilitapahtumia annetakaan, mutta tilien saldot saa ja ne ilmoitetaan perukirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla huomattava osakesalkku, josta kukaan ei tiedä. Onko siis niin, että jos kuolen Nordnet saa tietoonsa kuolemani ja ilmoittaa asiasta perillisilleni? Mutta eiväthän voi tietää mahdollisesta tekemästäni testamentista? Osaako joku asiasta oikeasti tietävä kertoa, miten nämä kuolleiden osakeomistukset käsitellään ja saatetaan perillisten tietoon.
Perukirjassa ne kootaan yhteen, omaisuus, perilliset, rintaperilliset ja testamentit.
Nordnet saa tiedon väestörekisterikeskukselta ja lähettää kuolinpäivän saldotodistuksen vainajan osoitteella "Aika Nieminen kuolinpesä" -nimellä.
Vierailija kirjoitti:
"Osakeyhtiölain mukaan osakas- ja odotusluettelot ovat julkista tietoa. Voit tutustua niihin arvopaperikeskuksessa."
Kiva siellä sitten selailla joka yhtiö läpi, että onko nimi listassa vai ei :)
Kenenkään yksityishenkilön omistuksia listatuna yhteen dokumenttiin sieltä ei ulos saa.
Vierailija kirjoitti:
Nordnet toimii kuten pankit, eli lähettävät saldot ja ohjeet kuolinpesän osoitteesen, eikä testamentilla ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
https://www.nordnet.fi/faq/732-ohjeita-kuolinpesaen-asioita-hoitavalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva siellä sitten selailla joka yhtiö läpi, että onko nimi listassa vai ei :)
Kenenkään yksityishenkilön omistuksia listatuna yhteen dokumenttiin sieltä ei ulos saa.
sen saa nimellä tietoon. näppäile koneelle ihmisen nimi ja kone listaa omistukset
Olen miettinyt miten esim. bitcoinien omistus selviää kuoleman jälkeen? Pankithan lähettävät automaattisesti selvityksen omistuksista, mutta miten ulkomaalaiset omistukset ja tilit selviävät, jos vainaja ei ole niistä jälkeläisille kertonut. Tietääkö kukaan?
Mitä niin arveluttavaa voi olla? Vai puhutko mustasta pörssistä?
Eivät saa. Ne jäävät Nordnetille. Siksi tekevät niin hyvää tulosta.