Ihmisten jyrkät mielipiteet häistä ahdistaa
Meillä on häät piakkoin tulossa, ja stressiä pukkaa, vaikka olen jo pitkään tiennyt millaiset häät haluan. Olen huomannut kuinka ihmisillä on jyrkkiä mielipiteitä häistä, ja tekipä hääpäri niin tai näin niin jonkun mielestä se on ihan väärin.
Ensinnäkin meidän häät on ihan toisella puolella Suomea (minun kotikaupungissa) kuin missä me tällä hetkellä ja sulhasen puoli asustaa, ja ihmisille tulee valtavasti kustannuksia matkustamisesta ja yöpymisestä. Tiedän että ihmiset puhuu selän takana tai ainakin miettii mielessään, kuinka paljon meidän häihin osallistuminen tulee heille maksamaan. Jotenkin ajattelisin, että kun kaikki on työssäkäyviä ihmisiä, niin eikö hyviin juhliin ja reissuihin joskus voi laittaa rahaa? Itse ainakin laitan.
Keskustelupalstoilta löytyy ihmisiä, joitten mielestä on väärin tehdä niin tai näin tai noin... Ja pitkiä listoja tylsistä ja epäonnistuneista häistä löytyy. Lahjan pyytäminen rahana oli röyhkeää, ruuat oli pahoja, koristeet mauttomia, ohjemat pakkopullaa, puheet liian pitkät... Voi huoh, toivottavasti en tuota moista pettymystä meidän vieraille. =((
Eikö häiden pitäisi olla iloisia juhla siinä missä muutkin: synttärijuhlat, yo-juhlat, juhannusjuhlat... miksi hääparin järjestämä juhla pitää aina jotenkin lynkata selän takana?
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 11:06"]
Näin kolmevitosena on hääkokemusta kertynyt ainakin 20 juhlan verran ja voin rehellisesi sanoa, että näin jälkikäteen muisteltuna kaikki häät ovat olleet toistensa kopioita. Muistoissa ne ovat sulautuneet yhdeksi mössöksi a-linjaisia tyllipukuja, jonottamista, odottamista, tylsiä puheita, sitkeää paahtopaistia, jutustelun keskeyttäviä leikkejä ja huonoa boolia.
Keskustelupalstoilla morsiamet aina puolustelevat häitään sillä, että "ollaan saatu vain kehuja" ja "kaikki vieraat olivat iloisia ja näyttivät viihtyvän". No shit sherlock... Kyllä minullakin sen verran tilannetajua ja käytöstapoja on, että en näytä tylsistymistäni ulospäin ja kiitän illan pönötysparia "kivoista juhlista" lähteissäni. Ei se silti tarkoita, että olisin oikeasti viihtynyt. Se on vain kohteliaisuutta, ystävät hyvät.
[/quote]
No tuota, minäpäs olenkin aivan varma siitä, että ruoka ja juomat olivat oikeasti hyvää, olen sen verran kranttu. Enkä jaksa millään uskoa, että vieraat olisi pelkästä kohteliaisuudesta valvoneet aamuun saakka ja ilakoineet. Myös ne alkottomat ;) Hassua, että joillakin on ihan pakko päästä haukkumaan kaikkien häät, vaikka eivät olisi niissä edes olleet. Kyllä sen nyt vaan huomaa, että ketkä viihtyy oikeasti ja ketkä ei. Meillä tosin oli kutsuttukin vain ne lähimmät, joista oikeasti tykätään :)
Rohkenen olla eri mieltä noista "Teette omannäköisenne häät ja viis vieraista"-kommenteista. Kyllä minun mielestäni vieraat tulee ottaa huomioon hääpaikan valinnan, ruoan, plaseerauksen ja ohjelman suhteen. Jos haluatte pitää ilarppausjuhlat, ja kutsuttuina on muitakin kuin oma larppausjengi, lienee aika ymmärrettävää etteivät sukulaiset välttämättä viihdy hirveän hyvin hobittilauman, lohikäärmeitten ja ritarien joukossa.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:36"]
Näin kolmevitosena on hääkokemusta kertynyt ainakin 20 juhlan verran ja voin rehellisesi sanoa, että näin jälkikäteen muisteltuna kaikki häät ovat olleet toistensa kopioita. Muistoissa ne ovat sulautuneet yhdeksi mössöksi a-linjaisia tyllipukuja, jonottamista, odottamista, tylsiä puheita, sitkeää paahtopaistia, jutustelun keskeyttäviä leikkejä ja huonoa boolia.
Keskustelupalstoilla morsiamet aina puolustelevat häitään sillä, että "ollaan saatu vain kehuja" ja "kaikki vieraat olivat iloisia ja näyttivät viihtyvän". No shit sherlock... Kyllä minullakin sen verran tilannetajua ja käytöstapoja on, että en näytä tylsistymistäni ulospäin ja kiitän illan pönötysparia "kivoista juhlista" lähteissäni. Ei se silti tarkoita, että olisin oikeasti viihtynyt. Se on vain kohteliaisuutta, ystävät hyvät.
[/quote]
No tuota, minäpäs olenkin aivan varma siitä, että ruoka ja juomat olivat oikeasti hyvää, olen sen verran kranttu. Enkä jaksa millään uskoa, että vieraat olisi pelkästä kohteliaisuudesta valvoneet aamuun saakka ja ilakoineet. Myös ne alkottomat ;) Hassua, että joillakin on ihan pakko päästä haukkumaan kaikkien häät, vaikka eivät olisi niissä edes olleet. Kyllä sen nyt vaan huomaa, että ketkä viihtyy oikeasti ja ketkä ei. Meillä tosin oli kutsuttukin vain ne lähimmät, joista oikeasti tykätään :)
[/quote]
Lisään vielä, että meillä ei kyllä tarvinnut odottaa (mitä olisi pitänyt?) Jonottaa piti sen verran, että mitä nyt about 45 ihmistä ruokaa jonottaa. Kenenkään ei tarvinnut pönöttää missään vaan sai vapaasti kulkea ja mekot ja puvut nakattiin jo menemään ruoan jälkeen ja oltiin rennoissa kuteissa loppuilta- ja yö. Puheitakaan ei muuten ollut yhtään.
Mä olen 40 ja ollut elämässäni vieraana 9 häissä. Tuntuu hassulta ajatella, että jollain olisi ihan yhdeksät kesässä! Viimeksi meidät oli kutsuttu kai 2008 ja nyt "taas". Sitä ennen 2005.
mun mielestä on sääli, että monet mun kavereista ovat menneet maistraatissa naimisiin. Olisivat järkänneet edes grillijuhlat. Muutenkin juhlia on ihan liian vähän!
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:52"]
Mä olen 40 ja ollut elämässäni vieraana 9 häissä. Tuntuu hassulta ajatella, että jollain olisi ihan yhdeksät kesässä! Viimeksi meidät oli kutsuttu kai 2008 ja nyt "taas". Sitä ennen 2005.
mun mielestä on sääli, että monet mun kavereista ovat menneet maistraatissa naimisiin. Olisivat järkänneet edes grillijuhlat. Muutenkin juhlia on ihan liian vähän!
[/quote]
Riippuu vähän suvun koosta ja kaveripiirin laajudesta. Yhdeksät voi ihan hyvin olla mahdollista. Mä olen 33 ja olen ollut vieraana 15 häissä aikuisiälläni. Lapsena vanhempien kanssa käymiäni häitä en kaikkia edes muista. Yhtenä kesänä oli neljät häät. Häillä on jostain syystä tapana kasaantua aina tietyille kesille. Tarkoitan, että joskus voi mennä parikin vuotta ettei ole yhtään juhlia, mutta sitten seuraavana kesänä onkin jo kolmet häät. Tänä kesänä olen ollut jo kaksissa häissä, ja toivon, ettei mitään syyshäät-kutsua enää kolahda postilaatikosta.
Hääjuhlat tulossa myös. Juhlat on järkätty nimenomaan sukulaisia ja ystäviä varten. Itselle olisi kelvannut maistraatti + kahvit perheelle. Sitä kun ei pidetä juhlia-vinkumista olisi tullut varmasti, ja tulikin kun kerroin joskus että juhlia emme haluaisi. No, nyt juhlat siis tulossa kuitenkin. Kerroin, että meillä ei ole kirkkoa (marinaa tästä), ei ole valkosta (ylihinnoiteltua) hääpukua (mummo ihan kauhuissaan), ei karjalaista pitopöytää (molemmat olemme karjalanapaistin alkulähteiltä. Tästä siis naljailua) eikä boolia (no yllätys, tästäkin olen kuullu naljailua että pitää ottaa omat juomat). Ylipäänsä en ole koko juhlista juurikaan puhunut, ettei kenenkään väkisin tarvitse kuunnella kun itse sitä inhoan. Olisi pitänyt jättää juhlat juhlimatta ja käydä vaan siellä maistraatissa. Huoh. Monissa saman kaavan häissä oltu itse ja niin en koko touhusta perusta joten ajateltiin pitää meidän näköisesti n. 60hlö juhlat. Ei kelpaa sekään.
Rohkenen olla eri mieltä noista "Teette omannäköisenne häät ja viis vieraista"-kommenteista. Kyllä minun mielestäni vieraat tulee ottaa huomioon hääpaikan valinnan, ruoan, plaseerauksen ja ohjelman suhteen. Jos haluatte pitää ilarppausjuhlat, ja kutsuttuina on muitakin kuin oma larppausjengi, lienee aika ymmärrettävää etteivät sukulaiset välttämättä viihdy hirveän hyvin hobittilauman, lohikäärmeitten ja ritarien joukossa.
[/quote]
No, eivät tule sitten juhliin, so what?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 12:38"]
[/quote]
[/quote]
Lisään vielä, että meillä ei kyllä tarvinnut odottaa (mitä olisi pitänyt?) Jonottaa piti sen verran, että mitä nyt about 45 ihmistä ruokaa jonottaa. Kenenkään ei tarvinnut pönöttää missään vaan sai vapaasti kulkea ja mekot ja puvut nakattiin jo menemään ruoan jälkeen ja oltiin rennoissa kuteissa loppuilta- ja yö. Puheitakaan ei muuten ollut yhtään.
[/quote]
Alusvaatteisiillaanko te olitte kakkukahveilla? Olet varmaan niitä, joilla on hautajaisissa strippari.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:12"]
Alusvaatteisiillaanko te olitte kakkukahveilla? Olet varmaan niitä, joilla on hautajaisissa strippari.
[/quote]
Ihan pakko tehdä rimanalitus ja kysyä, että oletko oikeasti noin tyhmä vai kuvitteletko olevasi hauska? Voin antaa vinkiksi sellaisen kuin vaihtovaatteet :)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:12"]
[/quote]
Ihan pakko tehdä rimanalitus ja kysyä, että oletko oikeasti noin tyhmä vai kuvitteletko olevasi hauska? Voin antaa vinkiksi sellaisen kuin vaihtovaatteet :)
[/quote]
Miksi sitten kirjoitit "mekot ja puvut nakattiin jo menemään ruoan jälkeen" ja jatkoit, että asut oli siitä eteenpäin rennot. Jos nakkaat jotain menemään etkä kerro, etä vaihdoit vaatteet, niin loogisesti sinulla on päälläsi se, mitä oli puvun alla eikä suinkaan vaihtovaatteita.
Toisaalta minusta juhlat, joissa ollaan rennoissa vaatteissa, eivät enää ole juhlat vaan kuin mikä tahansa grilliparty pikkuhutikassa parinvaihtoineen kaikkineen.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:20"]
Miksi sitten kirjoitit "mekot ja puvut nakattiin jo menemään ruoan jälkeen" ja jatkoit, että asut oli siitä eteenpäin rennot. Jos nakkaat jotain menemään etkä kerro, etä vaihdoit vaatteet, niin loogisesti sinulla on päälläsi se, mitä oli puvun alla eikä suinkaan vaihtovaatteita.
Toisaalta minusta juhlat, joissa ollaan rennoissa vaatteissa, eivät enää ole juhlat vaan kuin mikä tahansa grilliparty pikkuhutikassa parinvaihtoineen kaikkineen.
[/quote]
Oletan, että normaaliälyinen ihminen kyllä ymmärtää viestini ja näin varmasti onkin :) Sun ja läheistesi elämä on varmasti todella antoisaa noin "positiivisen" ihmisen seurassa. Harmiksesi voin kertoa, että minua ei kiinnosta pätkääkään sinun mielipiteesi meidän häistä, pääasia että me ja vieraamme viihtyivät mainiosti aamuun saakka :)
73, heheh, en ole tuo, jonka kanssa väittelet, mutta silti: muotoilusi on hoopo. "mekot ja puvut nakattiin jo menemään ruoan jälkeen".
Ei se muutu ilkeilystäsi yhtään miksikään.
Toki järkevä ihminen ymmärtää, mitä tarkoitat, mutta silti virkkeesi on typerä.
ohis
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:04"]Hääjuhlat tulossa myös. Juhlat on järkätty nimenomaan sukulaisia ja ystäviä varten. Itselle olisi kelvannut maistraatti + kahvit perheelle. Sitä kun ei pidetä juhlia-vinkumista olisi tullut varmasti, ja tulikin kun kerroin joskus että juhlia emme haluaisi. No, nyt juhlat siis tulossa kuitenkin. Kerroin, että meillä ei ole kirkkoa (marinaa tästä), ei ole valkosta (ylihinnoiteltua) hääpukua (mummo ihan kauhuissaan), ei karjalaista pitopöytää (molemmat olemme karjalanapaistin alkulähteiltä. Tästä siis naljailua) eikä boolia (no yllätys, tästäkin olen kuullu naljailua että pitää ottaa omat juomat). Ylipäänsä en ole koko juhlista juurikaan puhunut, ettei kenenkään väkisin tarvitse kuunnella kun itse sitä inhoan. Olisi pitänyt jättää juhlat juhlimatta ja käydä vaan siellä maistraatissa. Huoh. Monissa saman kaavan häissä oltu itse ja niin en koko touhusta perusta joten ajateltiin pitää meidän näköisesti n. 60hlö juhlat. Ei kelpaa sekään. [/quote]
Tsemppiä! Ja erityispisteet kammottavan karjalanpaistin poisjättämisestä! :D
Mä en tajua, mikä siitä rumannäköisestä sotkusta tekee jotain ihmeellistä juhlaruokaa...
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 13:04"]
[/quote]
No, eivät tule sitten juhliin, so what?
[/quote]
Niin, kaikki tiivistyy tuohon So what-asenteeseen. Eikö ole mahdollista pitää häät erikseen ja peikkobileet sitten erikseen. Varmaan ne vanhemmat sukulaiset ovat kuitenkin asennoituneet niin, että sukulaisten häihin mielellään halutaan osallistua ja nyt sitten joutuukin keskelle örkkilaumaa koska morsiuspari on viisaudessaan valinnut sen omimmannäköisekseen teemaksi.
Taidat olla aika nuori, kun jaksat miettiä moisia asioita. Mitä ihmeen väliä mitä ihmiset puhuu. Kohta on jonkun toisen häät ja sitten ne puhuu niistä. Jos kamalasti miettii mitä muut ajattelee ja puhuu niin elämästä tulee kyllä aika vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 17:40"]
Me oltiin tänä kesänä hyvissä häissä. Vihkiminen alkuiltapäivästä, sitten juotiin hääkakkukahvit ja syötiin suolapalaa ja juhlat olivat ohi kuudelta illalla. Päästiin kotiin nukkumaan, eikä tarvinnut jäädä hotelliin yöksi. IHANNEHÄÄT. Juhlapaikalla meni ehkä alle kolme tuntia. Kaikki sen yli alkaa tuntua puuduttavalta, minkä jokainen häissä käynyt tietää.
[/quote]
Tällaiset olisi tosiaan mahtavat häät. Inhoan sitä, kun juhlat venyy ja venyy ja sieltä pääsee vasta yöllä pois.
Siksi ylppärit ja synttärit on sukujuhlista mukavimpia. Ei tarvitse erikseen koko kevättä kuunnella morsiamen kaahoilua ja vaatimuksia ja ei mitään esijuhlia eli polttareita ja sitten koko viikonloppua yksiin häihin.
Olisin onnesta mykkänä, jos joku järjestäisi ensi kesänä kahvihäät. Olisi rahaa laittaa kunnon häälahjakin. Nyt menee rahaa ensin polttareihin ja lapsenvahteihin (yön yli lapsenvahti maksaa aika paljon), kyyteihin ja YÖPymisiin.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 17:34"]
Bussista kirjoittanut nyt sitten vastaa. Siis aika harvoin hääpaikka on aivan kaupungin keskustassa. Bussi lähtee keskustasta (joskus kirkolta, jos se on keskustan lähellä) ja vie juhlapaikalle. Sitten kyyti lähtee yöllä (joskus kahteen eri aikaan) juhlapaikalta keskustaan. Matkalla voi jäädä kyydistä myös. Päätepysäkiltä kukin jatkaa sitten bussilla, taksilla, kävellen jne. kotiinsa, ystävän luo tai hotelliin. Helppoa ja tosi ystävällistä vieraita ajatellen! Ei tarvitse sitten takseja ja kimppakyytejä alkaa tilailla ja maksaa mistään peräpöpeliköstä. Tulee vieraille huomattavasti helpommaksi ja halvemmaksi. Aina on toki joukossa (erityisesti täällä av-palstalla) niitä, jotka tästäkin valittavat. kun ei tosiaan kotiovelle pääse...
[/quote]
Aika harvoin häissä on väkeä, joka asuu vain yhdessä kaupungissa ja kun omalla autolla joutuu joka tapauksessa tulemaan 200 km, voi varsin hyvin ajaa sillä loput 30 km => tarvitaan kuski, joka ei juo ja jolla pitäisi olla häissä muutakin viihdykettä kuin humalaisten toilailujen seuraaminen. Ja jos oma auto on siellä päätepysäkillä (maksullisessa parkissa, keskustassa kun ollaan), niin joku sitäkin autoa ajaa. Bussi ei siten tuo helpotusta siihen ongelmaan, että autoilijat kokevat nykyhäät puuduttaviksi.
[/quote]
en nyt taaskaan ole se bussista kirjoittanut mutta kiinnostaisi tietaa mika mielestasi olisi sitten ratkaisu tahan ongelmaan etta nykyhaat ovat autoilijoille puuduttavat?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 17:04"]
Eiköhän jokainen normaaliälyinen ymmärrä, että tekstisi kirjoittaja ei kuulu samaan kategoriaan. Ihan itse kerroit nakanneesi puvut pois muistamatta kertoa vaihtovaatteista, joten vika ei ole lukijassa, joka huomasi typeryytesi vaan sinussa itsessäsi. Kivat kalsarihäät sinulla varmasti oli!
[/quote]
Mä en millään tajunnut, että palstalla on niitä, jotka viettävät juhlansa alusvaatteissa enkä siksi tajunnut eritellä tarkemmin. Pahoittelen :/ Mitkä ihmeet on kalsarihäät?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 17:04"]
Eiköhän jokainen normaaliälyinen ymmärrä, että tekstisi kirjoittaja ei kuulu samaan kategoriaan. Ihan itse kerroit nakanneesi puvut pois muistamatta kertoa vaihtovaatteista, joten vika ei ole lukijassa, joka huomasi typeryytesi vaan sinussa itsessäsi. Kivat kalsarihäät sinulla varmasti oli!
[/quote]
Mä en millään tajunnut, että palstalla on niitä, jotka viettävät juhlansa alusvaatteissa enkä siksi tajunnut eritellä tarkemmin. Pahoittelen :/ Mitkä ihmeet on kalsarihäät?
[/quote]
Höpöhöpö. Et saa virhettäsi enää korjatuksi! Itse kirjoitit nakanneesi juhla-asun pois syömisen jälkeen eli sinulla oli kalsarihäät. Muutenkin tekstisi perusteella et ihmeemmin kauniista vaatteista välitä, kun et kykene edes yhtä iltaa pukeutuneena juhlimaan. Me muut kun ymmärtäsimme kirjoittaa, että vaihdoimme kakunsyönnin jälkeen juhla-asun rennompaan.
Mielestäni toisen häistä marisijat ovat itsekkäitä ja ajattelemattomia! Et yksinkertaisesti voi miellyttää kaikkia. Järjestät hääpäivästäsi sellaisen kuin itse haluat, se on pääasia. Älä turhaan mieti mitä muut puhuvat häistäsi! Tärkeintä on että hääpari viihtyy ja nauttii, heidän päivänsähän se on!