Ihmisten jyrkät mielipiteet häistä ahdistaa
Meillä on häät piakkoin tulossa, ja stressiä pukkaa, vaikka olen jo pitkään tiennyt millaiset häät haluan. Olen huomannut kuinka ihmisillä on jyrkkiä mielipiteitä häistä, ja tekipä hääpäri niin tai näin niin jonkun mielestä se on ihan väärin.
Ensinnäkin meidän häät on ihan toisella puolella Suomea (minun kotikaupungissa) kuin missä me tällä hetkellä ja sulhasen puoli asustaa, ja ihmisille tulee valtavasti kustannuksia matkustamisesta ja yöpymisestä. Tiedän että ihmiset puhuu selän takana tai ainakin miettii mielessään, kuinka paljon meidän häihin osallistuminen tulee heille maksamaan. Jotenkin ajattelisin, että kun kaikki on työssäkäyviä ihmisiä, niin eikö hyviin juhliin ja reissuihin joskus voi laittaa rahaa? Itse ainakin laitan.
Keskustelupalstoilta löytyy ihmisiä, joitten mielestä on väärin tehdä niin tai näin tai noin... Ja pitkiä listoja tylsistä ja epäonnistuneista häistä löytyy. Lahjan pyytäminen rahana oli röyhkeää, ruuat oli pahoja, koristeet mauttomia, ohjemat pakkopullaa, puheet liian pitkät... Voi huoh, toivottavasti en tuota moista pettymystä meidän vieraille. =((
Eikö häiden pitäisi olla iloisia juhla siinä missä muutkin: synttärijuhlat, yo-juhlat, juhannusjuhlat... miksi hääparin järjestämä juhla pitää aina jotenkin lynkata selän takana?
Kommentit (115)
Ap vastaa, siis mitä ihmettä, en ole ihmetellyt sitä etteivät sukulaiset halua tulla!?! Minähän sanoin että kaikki sulhasen kutsumat ihmiset on toiselta puolen Suomea kuin missä minun kotikaupunkini on, ja heissä on niitä joille nämä häät saattavat olla taakka. Plus niillä muutamalla harvalla sukulaisella on kyllä meidän vanhemmat eli omat sisaruksensa siellä seurana. Ongelma ei ollut sukulaiset vaan se että suurin osa ihmisistä arvostelee häitä, joissa ovat olleet, ja pelkään että meidänkin häät ovat vain yhdet tällaiset joillekin, lähinnä sulhasen ystäville koska heille aiheutuu kustannuksia eivätkä ole olleet kovin innoissaan näistä häistä.
Jotenkin vaikuttaa siltä, että ap on tosiaankin järjestänyt ne häät omilla ehdoillaan ja sulhanen on jäänyt lehdellä soittelemaan, kun häät vietetään hänen sukulaisistaan ja ystävistään kaukana. Näin ollen ei pelko, että jotkut arvostelisivat, ei ole kovin epärealistinen. Tasapuolista olisi ollut sijoittaa häät jonnekin puoliväliin paikkaan, jonne on helppo tulla ja josta löytyy yöpymispaikkoja halukkaille.
Parhaat häät joissa olen ollut antoi mahdollisuuden jutella rauhassa sukulaisten ja ystävien kanssa, ei ollut mitään pakkopullaleikkejä, mutta pari todella mieleenjäävää ammattilaisten esitystä, hyvä ei-niin-tavallinen hääruoka ja tila, jossa pääsi liikkumaan vapaasti ja josta oli esteetön näkyvyys kaikkialle. Hääpari ei pönöttänyt koko aikaa omassa pöydässään vaan kierteli vieraiden joukossa.
Mitä sitten, vaikka häät tympäiseekin. Niille, joille ne ovat ekoja, ovat vielä ihan kivoja. Mutta kun on nähnyt kolmet, ei niissä enää ole mitään uutta. Ei mitään sellaista, että alkaisi koko viikonloppua niihin tuhlaamaan ja maksamaan isoja summia.
Parhaat häät oli minustakin sellaiset, missä ihmiset saivat kulkea vapaasti ruokailun jälkeen. Oli iso piha,, missä oli lapset ja osa ihmisistä viihtyi siellä. Latotanssit oli ladossa ja päärakennuksessa oli karaoketanssit niille, jotka halusi laulaa.
Siellä oli kivaa, koska oli mukava nähdä sukulaisia. Hääpari ei ollut kyllä ihan pääosassa ja kaikki eivät ihailleet koko aikaa hääparia, koska tilaa oli iso maatalo. Se voisi tietenkin morsiamelle olla kova paikka :)
Moni hääpari kuvittelee, että heidän ja heidän leikkien tuijottaminen on sitä ihaninta. Mutta kyllä se väki tykkää jutella ja kulkea vapaasti pois siitä merkitystä pöydästään. Ei kukaan jaksa niitä mauttomia leikkejä katsoa
Ylppärit ja synttärit on siksi kivoja, kun niissä vain käydään ja ei tarvitse koko viikonloppua tuhlata sellaisiin juhliin
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 01:10"]
Ap vastaa, siis mitä ihmettä, en ole ihmetellyt sitä etteivät sukulaiset halua tulla!?! Minähän sanoin että kaikki sulhasen kutsumat ihmiset on toiselta puolen Suomea kuin missä minun kotikaupunkini on, ja heissä on niitä joille nämä häät saattavat olla taakka. Plus niillä muutamalla harvalla sukulaisella on kyllä meidän vanhemmat eli omat sisaruksensa siellä seurana. Ongelma ei ollut sukulaiset vaan se että suurin osa ihmisistä arvostelee häitä, joissa ovat olleet, ja pelkään että meidänkin häät ovat vain yhdet tällaiset joillekin, lähinnä sulhasen ystäville koska heille aiheutuu kustannuksia eivätkä ole olleet kovin innoissaan näistä häistä.
[/quote]
Miksi pelkäät, että arvostelevat? Todennäköisesti häänne ovat aidosti tylsät ja sukulaisen kavereita ottaa päähän se, että joutuvat uhraamaan viikonloppunsa siihen, että reissaavat surkean ruuan ja huonon seuran vuoksi toiselle puolelle Suomea. Pahimmillaan joutuu etsimään lapsille hoitopaikkaa kahdeksi päiväksi, järjestelemääm työvuoroja, jopa anomaan ylimääräistä lomaa jne. vain siksi, että sinä haluat pönöttää isosti.
Jos häät ovat huonot, niin kyllä niitä saa arvostella. Morsiusparilla on yleensä ollut kuukausia aikaa niitä järjestää, joten jos ei ole osannut ottaa vieraita huomioon, niin onhan se sanomisen paikka.
Voihan ne sulhasen kaverit vaikka vuokrata jonkun mökin yhdessä ja lähteä häistänne sinne heti kakunleikkaamisen jälkeen, Silloin voivat jutella rauhassa ja viettää kivaa aikaa, kun kerran joka tapauksessa viikonloppu on lukossa.
Meni naimisiin niin tai näin, joitakuita se kiukuttaa joka tapauksessa. Me menimme naimisiin kaksin maistraatissa enkä varmaan koskaan ole saanut mistään niin paljon kuraa niskaani. Joidenkin mielestä emme ole oikeasti naimisissa, kyllähän kaikilla pitää kirkkohäät olla ja jotkut vinkuivat, kuinka Juuri He olisi pitänyt ehdottomasti kutsua - en tosin olisi tahtonut kutsua tuollaisia jankkaajia, vaikka olisimme pitäneet ihanat satuhäät kirkkoineen ja seurantaloineen.
Häät ovat nykyään kurjia juhlia juuri siksi, että morsian ajattelee vain ja ainoastaan itseään, ei vieraiden viihtyvyyttä, kuten juhlissa yleensä pitäisi ajatella. Esim. annetaan vieraiden odotella toista tuntia, koska valokuvaustahan ei missään nimessä voi hoitaa etukäteen ja täytyyhän sitä nyt kruisailla ympäriinsä sillä hienolla hääautolla skumppaa siemaillen. Vieraat odottavat hääpaikalla helteessä kuivin suin, mutta mitäpä siitä, pääasia, että morsiamella on kaikki täydellistä.
Totuus on valitettavasti se, että harvoissa perinteiseen tyyliin vietetyissä häissä on oikeasti hauskaa. Yleensä hauskaa on vasta jatkoilla (itse en juurikaan käytä alkoholia, joten ei ole siis siitä kyse, vaan tunnelmasta), jos sellaisia on. En ihmettele jos joku ei ole välittömästi innoissaan kun kutsutaan talvella pitkän matkan päähän häihin. En olisi itsekään, koska en pidä talvella ajamisesta ja usein häät ovat paikoissa joihin ei ilman autoa pääse. Tällä hetkellä en myöskään ilahtuisi tällaisesta kutsusta siksi, että rahat ovat melko tiukassa ja tuollainen toisi melkoiset kustannukset.
Pystytkö ap yhtään ymmärtämään näitä näkökulmia?
Keskustelupalstoilla kuuluu arvostella perinteisiä isohkoja häitä, onneksi näihin ei tule kirjoittelemaan kuin pieni murto-osa ihmisistä, eikä näistä niin kannata välittää.
Kun kutsut on lähetetty ja niihin juhlapaikka merkattu, niin ne ihmiset, joiden mielestä on ikävää tai hankalaa tulla häihinne eivät vaan yksinkertaisesti tule. Niistä jotka sitten tulevat voit olla iloisestikin yllättynyt. Kyllä ihmiset yleensä pitävät häistä ja varsinkin jos pitkänmatkalaiset on huomioitu kunnon sapuskalla ja iltapalalla, eivät jää nälkäisiksikään.
Meillä oli erittäin perinteiset maalaistanssihäät, joissa oli perinteisiä leikkejä, tanssia ja kunnon ruokaa, 150 vierasta enkä koskaan huonoa palautetta saanut edes pitkänmatkalaisilta. Varsinkin keskelle talvea kunnon juhlat on paikallaan, kunhan eivät osu hiihtolomaviikoille.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 03:20"]
Jotenkin vaikuttaa siltä, että ap on tosiaankin järjestänyt ne häät omilla ehdoillaan ja sulhanen on jäänyt lehdellä soittelemaan, kun häät vietetään hänen sukulaisistaan ja ystävistään kaukana. Näin ollen ei pelko, että jotkut arvostelisivat, ei ole kovin epärealistinen. Tasapuolista olisi ollut sijoittaa häät jonnekin puoliväliin paikkaan, jonne on helppo tulla ja josta löytyy yöpymispaikkoja halukkaille.
Parhaat häät joissa olen ollut antoi mahdollisuuden jutella rauhassa sukulaisten ja ystävien kanssa, ei ollut mitään pakkopullaleikkejä, mutta pari todella mieleenjäävää ammattilaisten esitystä, hyvä ei-niin-tavallinen hääruoka ja tila, jossa pääsi liikkumaan vapaasti ja josta oli esteetön näkyvyys kaikkialle. Hääpari ei pönöttänyt koko aikaa omassa pöydässään vaan kierteli vieraiden joukossa.
[/quote]
Näin juuri. Ja voiko väsyneempää olla kuin joku ihmissuhdeleikki.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 20:13"]
Keskustelupalstoilta löytyy ihmisiä, joitten mielestä on väärin tehdä niin tai näin tai noin... Ja pitkiä listoja tylsistä ja epäonnistuneista häistä löytyy. Lahjan pyytäminen rahana oli röyhkeää, ruuat oli pahoja, koristeet mauttomia, ohjemat pakkopullaa, puheet liian pitkät... Voi huoh, toivottavasti en tuota moista pettymystä meidän vieraille. =((
Eikö häiden pitäisi olla iloisia juhla siinä missä muutkin: synttärijuhlat, yo-juhlat, juhannusjuhlat... miksi hääparin järjestämä juhla pitää aina jotenkin lynkata selän takana?
[/quote]
MOT.
Järkkää ap just sellaiset häät kuin haluat. Jos vieraita on kutsuttu 100, niin joukosta vähintään 5% on sellaisia, jotka eivät missään nimessä viihdy. Kaikkia kun ei ole mahdollista miellyttää, niin me ollaan erilaisia.
Olet itse vain morsiamena ihana ja hymyilevä, jos joku sitruuna vilahtaa häissäsi, niin omahan on häpeänsä.
Mulla on ikään 40+. Olen ollut lukuisissa häissä vieraana. Matka ei ole ollut este. Kaikkiaan kai parit häät jouduttu jättämään väliin. Silti olen muistanut hääparia lahjalla ja kortilla.
En ole koskaan nähnyt syytä arvostella häissä hääparin valintoja. Jokainen hääpari tekee häistään omansa. Ruokia on ollut laidasta laitaan. EN ota sitä mitä en syö, mutta en tee asiasta numeroa.
Leikit ja puheet on kivoja. Kaikkia ei vaan voi miellyttää ja jotkut ei vaan osaa olla hiljaa. Saati ajatella, että ovat vieraana.
Nyt AP pidät juuri sellaiset häät, kun haluatte ja toisesta korvasta ulos muiden rutinat.
Ap! Luuletko oikeasti, että vieraat innostuvat jostain ihmissuhdeleikistä? Kerropa siitä tarkemmin! Toinen kauhistus ovat ne tietokilpailut, jotka ovat yleensä morsiamen ystävättärien laatimia sisäpiirin tietoa vaativia. Kysymyksenä esim. mitä matti sanoi maijalle ensimmäisen yhteisen yön jälkeen.
Älä ap kuuntele näitä hapannaamoja. Jos ei aikuinen ihminen osaa olla menemättä häihin, kun ne vituttaa, niin oma häpeänsä.
On meitäkin, jotka mielellään mennään häihin ympäri suomea, viedään sellainen lahja, kun hääpari toivoo (vaikka sitä kammottavaa rahaa, hui kauhistus) ja ollaan iloisia hääparin puolesta. En muista koskaan olleeni huonoissa häissä. Ettei vaan olis omasta asenteesta sellainen kiinni?
Tää on ap viimeinen paikka kysyä häistä. Täällä katsos jokaisen omat häät ovat tietenkin olleet täydelliset ja niissä on kaikki hoidettu täydellisesti ja ihmiset ovat viihtyneet.
kaikkien muitten häät taas ovat vaan huonoja. Pilaavat viikonlopun ja lähes koko elämän. Niiden morsiamet ovat ahneita paskoja ja huomion kipeitä prinsessoja.
älä ahdistu. Veitätte häät. ja älä lue täältä enää mitään.
Onko häät suunniteltu teidän oman makunne mukaan vai otettu valmis kaava, pakko"perinteet", joita noudatetaan niin ohjelman kuin tarjoilun osalta? Jos ensin mainittu, niin osallistuisin mielelläni, jos jälkimmäinen niin jättäisin väliin toisella puolella maata olevat juhlat. Joskus voi samalle kesälle osua useammat häät ja jos ne kaikki ovat kaavamaisia, toistensa kopioita niin vieraat eivät jaksa osallistua liikaa vaivaa ja rahallista panostusta vaativiin. Lähellä käydään, kun ei kehdata kieltäytyä, mutta jos häihin pitää tuhlata useampi päivä matkoineen niin ei.
Ei se mikään henkilökohtainen loukkaus ole, jos joku ei halua häihinne osallistua, parempi vain jos jättää juhlat väliin kuin tulee niitä pilaamaan murjotuksellaan.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 23:32"]
Ap vastaa: Aika masentuneet tunnelmat täällä. Kaipa mä olen sitten säälittävä huomionhakuinen prinsessa, kun halusin kaikki elämäni tärkeimmät ihmiset häihini. Minulla on paljon ystäviä (vain muutama tärkein sukulainen kutsuttu, alle 5) ja samoin on paljon ystäviä miehelläkin. Meille oli tärkeää, että saadaan kutsuttua kaikki tärkeät ihmiset.
Mutta kyseessä onkin näemmän ihmisten mielestä huomionhaku, yli-isot häät joissa ihmisillä tylsää kun tuntemattomia ympärillä, kilpavarustelu kukoistaa jne. jne. Voi parkoja kun saavat kutsun meidän tyylittömän isoihin häihin toiselle puolelle Suomea, toivottavasti eivät kuole tylsyyteen ja typeriin hääjuttuihin...... Huoh huoh huoh.... masentaa.
[/quote]
Ap ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi ne häät pitää järjestää niin kaukana, että kaikkien täytyy matkustaa ja yöpyä?
Elämä on nykyään aika hektistä kaikilla ja viikonlopun tarjoamaa hengähdystä moni arvostaa niin paljon, että pitkän matkan päähän häiden takia reissaaminen ketuttaa. Osa keksii tekosyyn ja jää juhlista pois, osa tulee paikalle vähän pitkin hampain. Onneksi osa varmaan juhlii ihan vilpittömästi nauttienkin. Kai.
Mä rakastan häitä. Rakastan tosi paljon häitä, joissa on tehty paljon vaivaa vieraiden viihtyvyyteen.
Minusta leikit ovat kivoja. Jotkut eivät tykkää mennä kilpailuihin mukaan, minä tykkään. Pari kertaa minulta on etukäteen kysytty voitko osallistua tälläiseen kilpailuun, eli iso plussa. Kyllä hääpari tuntee vieraansa ja tajuaa haluavatko he osallistua vai ei.
Tykkään että lapsia varten on oma tila, jossa he voivat rauhassa leikkiä. Mieluiten paikan päällä joku lasten kanssa leikkivä. Jotkut tytöt haluavat istua pöydässä, seurata morsianta, mutta häissä missä olen ollut lapset viihtyvät hyvin keskenään.
Istumajärjestys on tärkeää. Aina seuruessa on juntteja, jotka eivät avaa suutaan ja kiva olla sellaisessa seurassa koko ilta. Hyvin tehty istumajärjestys, jossa vieraat keskenään tuntevat toisensa ja haluavat istua keskenään.
Se että hääpari tykkää kalakeitosta ei tarkoita kaikki tykkää. Olen ollut häissä joissa tarjottiin vain kalakeittoa. Toisessa kesäkeittoa. Kummassakin keitto loppui kesken ja valtaosalle jäi nälkä. Ruokaan kannattaa panostaa, ihan oikeesti.
Minun äidillä oli salainen haave hääpaikasta. Hän oli meille, hänen lapsilleen puhunut siitä monta vuotta. Äitini oli huippuonnellinen kun minä halusin pitää häät siellä.
Tosiasia on että aina joku asuu kaukana. Kaikki eivät voi olla naapureita keskenään. Hääpari voisi laittaa kutsun väliin tiedon lähialueen majoituspaikoista, niistä halvimmistakin. Ja jos joku on siinä ja siinä ettei ole varaa maksaa sitä majoitusta, on hyvä ottaa selvää paikkakunnilla asuvista voisiko joku majoittaa. Itse olen majoittanut muutamaan otteeseen polttariporukkaa.
Vaikka eletäänkin tätä vuotta inhoan ylikaiken rahan kerjäämistä. Häälahjalista on paljon kivempi.
Musta häissä on sitä jotain. Ehkä en ole käynyt tarpeeksi häissä. Itseasiassa kahteen vuoteen ei ole ollut yksiäkään häitä, joten kutsut olisi tervetulleita. Ehkä tää ikä sen tekee. Sukulaislapset on liian nuoria ja kaverit alkaa jo olla kaikki naimisissa kuten serkut ja muut läheiset.
Mitä yleisesti näihin hääkeskusteluihin tulee, niin mä ihmettelen sitä eniten, että jotkut parit keskittyvät koko ajan itseensä. Mietitään, mistä itse tykkää ja mistä ei. Toki nyt sekin pitää huomioida, mutta pitäisi sitä vieraitakin ajatella. Aivan älytön ajatus, että kutsutaan vieraita ja sitten vaikka kidutetaan niitä, jotta omat mieliteot menee läpi. Mä olen aina ymmärtänyt, että tarjoilut ja muut suunnitellaan niin, että vieraat tykkää. Esimerkiksi veljeni mietti vaimonsa kanssa, että jättävät kokonaan makeat pois häistä, kun "me ei tykätä". Sanoin suoraan, että tarjoiluthan on vieraita varten, ei heitä itseään. Kumpikin katsoi suu auki, että "nää on meidän näköiset häät". Huoh. Missä on kasvatus ääliöveljenikin kanssa mennyt mönkään? Oman näköistä voi tehdä, vaikka pyrkii miellyttämään vieraita. Kaikesta huolimatta vieraitahan varten ne kekkerit järjestetään.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 23:32"]
Ap vastaa: Aika masentuneet tunnelmat täällä. Kaipa mä olen sitten säälittävä huomionhakuinen prinsessa, kun halusin kaikki elämäni tärkeimmät ihmiset häihini. Minulla on paljon ystäviä (vain muutama tärkein sukulainen kutsuttu, alle 5) ja samoin on paljon ystäviä miehelläkin. Meille oli tärkeää, että saadaan kutsuttua kaikki tärkeät ihmiset.
Mutta kyseessä onkin näemmän ihmisten mielestä huomionhaku, yli-isot häät joissa ihmisillä tylsää kun tuntemattomia ympärillä, kilpavarustelu kukoistaa jne. jne. Voi parkoja kun saavat kutsun meidän tyylittömän isoihin häihin toiselle puolelle Suomea, toivottavasti eivät kuole tylsyyteen ja typeriin hääjuttuihin...... Huoh huoh huoh.... masentaa.
Kutsut kavereitasi, et sukulaisia, ja sitten kehtaat ihmetellä, kun sukulaiset eivät haluakaan tulla. Miksi halusisivat, kun ilmiselvästi he ovat paikalla vain maksajina. Varsinaisia häävieraita ovat ne kaverisi. Suku ihmettelee, että ei ole kutsuttu tätiä A mutta täti B sai kutsun. Arvaa, haluaako täti B tulla, kun siellä ei ole ainuttakaan juttukaveria ja häälahjatoiveena on iso summa tilille.