Onko lähipiirini jotenkin poikkeava (äideistä kyse)?
Tuttavapiirissäni on monenlaista perhettä ja vanhempia: On perhe, missä lapsi on otettu äidin itsetuhoisuuden takia huostaan, tämä äiti on todella mukava ihminen (sisältä sitten kuitenkin rikki) Perheitä, joissa käytetään edelleen koivuniemen herraa lasten kasvatuksessa. Nuorimman veljeni tyttöystävä jätti 4 päivää vanhan vauvan hoitoon juhlien ajaksi (tämä taitaa olla harvinaista palstan äitien perusteella?) Tosi monet äidit jättää ilomielin vanhemmilleen jo muutaman viikon ikäisiä hoitoon, jotenkin luottavat että vanhemmat kyllä osaa ja pärjäävät. Tätä kun on nähnyt nuoresta asti, jotenkin sitä on sitten pitänyt normaalina. Mikä sitten on se "normi?"
Kommentit (6)
loppujen lopuksi aika harva tietää tuttavistaan, käyttävätkö nämä ruumiillista kuritusta, joten on aika vaikea sanoa, mikä on normi
Minä olen miettinyt, että kaveripiirini on poikkeava: vakitöitä, kaikilla jokin koulutus, monella amk tai yliopisto, ei avioeroja, lapset saman miehen kanssa. Omistuskoteja tai vuokra-asuntoja yksityisiltä, nättejä koteja kaikki. Vain yksi äiti on tuore yh, muut olemme tahoillamme pitkissä suhteissa, suurin osa avioliitossa.
Jokainen harrastaa jotain omaa myös, nähdään toisiamme myös ilman lapsia, järkkäillään grilli-iltoja koko perheille ja eletään normaalia elämää. Matkustellaan ja ollaan kiinnostuneita yhteiskunnasta. Kaikilla meillä on jotain pientä ja suurtakin murhetta elämässä ollut, mutta ei siis mitään päihdeongelmia, ei väkivaltaisia miehiä tai vanhempia, ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Ei huostaanottoja, ei koivuniemenherroja, ei mitään.
Huh, olen aika onnekas.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 15:46"]
Tuttavapiirissäni on monenlaista perhettä ja vanhempia: On perhe, missä lapsi on otettu äidin itsetuhoisuuden takia huostaan, tämä äiti on todella mukava ihminen (sisältä sitten kuitenkin rikki) Perheitä, joissa käytetään edelleen koivuniemen herraa lasten kasvatuksessa. Nuorimman veljeni tyttöystävä jätti 4 päivää vanhan vauvan hoitoon juhlien ajaksi (tämä taitaa olla harvinaista palstan äitien perusteella?) Tosi monet äidit jättää ilomielin vanhemmilleen jo muutaman viikon ikäisiä hoitoon, jotenkin luottavat että vanhemmat kyllä osaa ja pärjäävät. Tätä kun on nähnyt nuoresta asti, jotenkin sitä on sitten pitänyt normaalina. Mikä sitten on se "normi?"
[/quote]
Neuvolan suosituksetkin on että vauva menee välillä hoitoon niin äiti saa nukkua.
En tajua syyllistämistäsi. Tarkoitus on silti aina hyvinvoiva perhe -tai lapsi.
Ajattele: sinunkin terveys voi horjua niin että lapsi voitaisiin ottaa toisaalle. Puhut sairaudesta, sinä kylmä ihminen!
Itse olen yksi ap:n kuvailema äiti,enkä haluaisi juurikaan verrata itseäni,elämääni tai lapsiani muihin.Totta on,että yhteiskunta painottaa äidin roolia lastenkasvatuksessa ja huolenpidossa,mutta usein unohdetaan lasten isät ja heidän vastuunsa ja roolinsa.Jos hassuttelija-isä joutuukin yhtäkkiä ottamaan vakavasti vastuuta kaikesta lapsen hoitoon liittyvistä asioista,niin kyllä se saattaa jo ajatuksenakin tuntua raskaalta.
No yksikään noista sinun esimerkeistäsi ei sovi normiäitiyden puitteisiin. Ei tämän palstan mittakaavassa, eikä edes paljon löysemmän/rennomman äitiyden normeissa.