Oon huomannut, että historian osa-alueet, joista tavallisilla maallikoilla Suomessa on eniten tietoa, ovat antiikin kreikkalaiset ja 2.maailmansota
Kommentit (18)
tai ainakin entien mukatietoa.. sitä varsinaista paikkaansa pitävää ei niinkään huomioon ottaen miten arkoja noi molemmat osa-alueet ovat totuuksille.
Moni tietää toisesta maailmansodasta ainoastaan sen wikipedian version, totuus onkin usein sitten jotain ihan muuta monissa sodan tapahtumissa.
2 maailmansota nyt ihan ymmärrettävästi, vaikka nekin sukupolvet, joita asia eniten kiinnostaa ovat pikkuhiljaa jo väistymässä.
Historiahan itsessään on aivan helvetinmoinen möykky ja sitä ei kauttaaltaan voi tuntea kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni tietää toisesta maailmansodasta ainoastaan sen wikipedian version, totuus onkin usein sitten jotain ihan muuta monissa sodan tapahtumissa.
Totta, mä tarkotinkin lähinnä, että kiinnostusta on ollut ottaa edes selvää aiheesta. Noin muutenhan ihmisillä on keskimäärin hyvin huonot tiedot historiasta.
AP
Höpsistä. Eihän kukaan tiedä juuri mitään antiikin kreikkalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Monen mielestä historia on yhtä kuin 2. maailmansota.
Monelle suomalaiselle se ei ole historiaa vaan kokemus on omakohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Tietää monet antiikin Kreikan kulttuurista ja mytologiasta yllättävän paljon.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vaikka kolme yleisintä harhaluuloa koskien toista maailmansotaa?
Vierailija kirjoitti:
Niimpä. Luulisi, että Antiikin Rooma olisi tutumpaa kuin Antiikin Kreikka
Vierailija kirjoitti:
This is Sparta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vaikka kolme yleisintä harhaluuloa koskien toista maailmansotaa?
Faktoja joita wikipedia ei kerro: Churchill ja Stalin sopivat Suomen kohtalosta jo ennen talvisotaa, USA halusi mukaan sotaan, Saksa teki Englannille yli 20 rauhanehdotusta ja ne todettiin jopa Englannissa hyviksi mutta Churchill halusi silti jatkaa sotimista.
Antiikin Rooma kiinnostaa myös monia. Itsellänikin niin että kiinnostuin jo teininä Antiikin Kreikasta ja Roomasta, koska näistä on luettavissa aikalaisten itse kirjoittamia juttuja. Erityisesti filosofit kiinnostivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niimpä. Luulisi, että Antiikin Rooma olisi tutumpaa kuin Antiikin Kreikka
Ihmiset tykkää saduista enemmän kuin totuudesta ja siksi antiikin kreikkalaisten jumaltarusto varmaan kiinnostaa. Ja kreikkalaisia pidetään muutenkin kultturellimpina ja sivistyneempinä kuin roomalaisia, niin kreikkalaisista selvillä oleva saa helpommin sivistyneen ja älykkään ihmisen maineen.
AP
Minusta tuntuu, että tavallisella maallikolla on historiasta eniten tietoa siitä aikakaudesta mikä sattuu eniten kiinnostamaan.
Ainakin näin maallikkona itse olen eniten kiinnostunut 1800-1900luvun vaihteen Suomen historiasta. Siinä on paljon mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Antiikin Rooma kiinnostaa myös monia. Itsellänikin niin että kiinnostuin jo teininä Antiikin Kreikasta ja Roomasta, koska näistä on luettavissa aikalaisten itse kirjoittamia juttuja. Erityisesti filosofit kiinnostivat.
Länsirooma on sitten keksitty juttu. SPQR ja "antiikin" rooma on 1200 luvulta.
Se on jo suht yleisessä tiedossa että suurin osa kirjallisuudesta josta mukatiedot on hankittu on väärennöstä. Italia kun halusi napata rooman.. eli byzantiumin kunnian itselleen. oli just ollu toi 1204... joten ryövättiin niin taidetta, kirjallisuutta ku koko historia.
Yhdysvallat olisivat voineet voittaa "Tyynen Meren sodan" ihan perinteisillä aseilla ja joukoilla.
Hiroshiman ja Nagasagin ydinpommit olivat Washingtonin voimannäyte Neuvostoliitolle, enemmän kuin välttämätön sotatoimenpide.
Satoja tuhansia siviilejä kuoli tai vammautui ihan toisella puolen maapalloa, kuin siellä, minne viestin olisi pitänyt mennä.
Harry S. Truman oli Donald Trumpiakin huonompi USA:n pressa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle suomalaiselle se ei ole historiaa vaan kokemus on omakohtainen.
Kuten mun äidille, joka on syntynyt kesällä 1944. Esiintyy kuitenkin sota-asiantuntijana, koska huom! hän on elänyt sota-aikana. Juu, muistaa sodasta varmaan tosi paljon 😂