Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diagnosoi: nielurisa kipeä, ei kuumetta

Vierailija
24.07.2013 |

Mikä mulla on? Nielurisa on kipeä ja kipu säiteilee korvaan mutta siinä ei näy mitään valkoisia katteita tai muutakaan epätavallista. Ei ole kuumetta mutta hieman vetämätön olo. Nieleminen sattuu.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 08:59"]

Mikä mulla on? Nielurisa on kipeä ja kipu säiteilee korvaan mutta siinä ei näy mitään valkoisia katteita tai muutakaan epätavallista. Ei ole kuumetta mutta hieman vetämätön olo. Nieleminen sattuu.

[/quote]

Tulipa elävästi mieleen oma opiskeluaika :(. Mulla oli hyvinkin usein nielurisatulehdus ilman kuumetta (en yleensäkään saa kuumetta kovin helpolla). Tuon vetämättömän olon muistan myös hyvin - eihän se mikään ihme ole, kun kipu on kuitenkin kova, syöminen on vaikea eikä saa nukuttuakaan. Pääsin tuosta eroon vasta nielurisaleikkauksen myötä. Onko sulla useinkin tällaista?

Vierailija
2/6 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika usein. Joskus ongin proppuja pois nielurisan syövereistä ja olo helpottaa mutta nyt sekään ei ole auttanut. Pelottaa mennä siihen leikkaukseen.

Selvisikö sinulle mistä vaivasi johtuivat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis montako päivää sinulla on tuo ollut?

Kuulostaa nimittäin tuikitavalliselta virus-flunssalta, ja ihmetyttää, että joku edes kysyy moista. Ei flunssa nosta aikuisella aina, edes useinmitenkaan kuumetta. Ja kurkku on yhteydessä nenä- ja korvatiehyisiin, joten kipu voi helposti säteillä korvissa. Tai flunssa lisää myös korvakäytävien limaisuutta ja särkyä sitä kautta.

Sen kun otat nyt särkylääkettä, juot paljon lämmintä juotavaa ja lepäilet. Menee ohitse viikossa tai parissa (joskus voi kestää kolmekin viikkoa).

Vierailija
4/6 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 10:48"]

On aika usein. Joskus ongin proppuja pois nielurisan syövereistä ja olo helpottaa mutta nyt sekään ei ole auttanut. Pelottaa mennä siihen leikkaukseen.

Selvisikö sinulle mistä vaivasi johtuivat?

[/quote]

Kakkonen tässä taas, hei.

Jos sulla ap on tuota vaivaa usein, niin vika taitaa olla juuri nielurisoissa, ei missään tavallisessa virusflunssassa kuten joku jälkeeni kommentoinut ehdotti (virusflunssassa nosuee usein kuuemkin). Joillakin ihmisillä nielurisat tuntuvat vain muuttuvan pöpömagneeteiksi, ja tulehduksia tulee monta kertaa vuodessa. Ainoa, mikä siihen auttaa, on nielurisaleikkaus.

Itse podin tuota vaivaa tosiaan parikymppisenä säännöllisin välein kolmisen vuotta, kunnes 24-vuotiaana neljä tulehdusta neljässä kuukaudessa (ja yhtä monta antibioottikuuria) koettuani aloin vaatia leikkaukseen pääsyä. Leikkaus oli kurja, sitä ei voi kiistää, mutta sen jälkeen olen päässyt kovista kurkkukivuista eroon. Flunssan yhteydessä on tietty pientä karheutta, mutta se ei kestä kauan eikä ole kovin pahaa muutenkaan.

Vierailija
5/6 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5, virusflunssassa EI aikuisella usein nouse kuume, ei edes enemmistöissä flunssista.

Siksi kysyinkin, kuinka kauan tuota on jatkunut, koska se on olennainen tieto tässä.

Miksi ihmeessä muuten sinulle annettiin antibioottikuureja ilman streptokokkitestejä?

Vierailija
6/6 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa.

No tätä on jatkunut jo kohta kymmenen vuotta epäsäännöllisen säännöllisesti. Tänä vuonna on sitten ollut pahempia kipuja muutaman kerran. Minäkin olen syönyt antibioottikuureja. Lääkäri epäili selluliittia ja sen takia ne antibiootit. En oikein usko, että mistään flunssasta voi olla kysymys kun ei mitään muuta flunssaan viittaavia oireita ole/ole ollut. Ja vain toinen nielurisa oireilee. Toinen on ihan kiltti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan