Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen sopeuttaminen päiväkotiin - vauva mukaan?

Vierailija
23.07.2013 |

3-vuotiaani aloittaa tänä syksynä osa-aikaisena päiväkodissa. Minä itse jään vielä vauvan kanssa kotiin. Tarkoitus on olla esikoisen tukena aluksi päiväkodissa, kun hän totuttelee uuteen paikkaan. Mietityttää, että voinko hengailla siellä vajaa vuoden ikäisen vauvan kanssa vai pitääkö mieheni järjestää töistä vapaata ollakseen toisen lapsista kanssa? En voi kysyä päiväkodista, koska se on kiinni heinäkuun.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen vauva on?

Vierailija
2/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista tilannetta ei tarvis olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on 9kk.

ap

Vierailija
4/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin ei voi mennä noin vain "hengailemaan." Se olisi väärin muita lapsia kohtaan sekä henkilökuntaa.

Pidä lapsi kotona jo on vaikea noudattaa sääntöjä.

Vierailija
5/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin menen vauvan kanssa. Nelivuotiaani aloittaa kielikylpypäiväkodissa ja harjoittelen hänen kanssaan puolivuotias mukanani. Lapsi on ollut nyt reilut 7 kk kotona, joten siihen päiväkotiarkeen on hieman muutenkin totuttelemista.

Vierailija
6/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-kuisen kanssa ehdottomasti ei, koska osaa jo liikkua (ellei ole erityistarpeita, mikä selittäisi isomman viemisen päiväkotiin). Lisäksi sen ikäisellä on jo oma rytmi, joka voi mennä sekaisin "hengailemisesta" päiväkodin hälinässä ja pk:n aikataulujen myötä. Lopputuloksena on luultavasti vain kaksi itkevää lasta ja väsynyt äiti.

Vierailija
7/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa nimenomaan sanottiin, että vanhemman on "hengailtava" siellä kunnes lapsen on luontevaa jäädä yksin. Riippuen lapsesta viidestä minuutista pariin viikkoon.

Vaikka asia ei tähän kuulu, niin lapsi menee päiväkotiin kolmena päivänä viikossa kolme tuntia kerrallaan "kerhotyylisesti", koska kyseessä on kielipäiväkoti eikä vieraan kielen omaksuminen onnistuisi enää kahden vuoden kuluttua kun pikkusisaruskin aloittaa hoidossa.

Vierailija
8/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvitse olla erityistarpeinen vauva, jotta isomman voi viedä päiväkotiin, erityistarpeinen olet ihan itse!

Enpä usko, että noin ison vauvan kanssa kannattaa paljoa sinne jäädä totuttelemaan, paitsi jos isompi menee liikunta-aikana päiväkotiin, jolloin voitte jäädä sinne pihalle hetkeksi vauvan kanssa. Päiväkodintädit kyllä varmasti ovat sitä mieltä, että nopea äidin lähtö on paras tapa. Näin ainakin meille on sanottu, kun poika vaihtoi päiväkotia.

Vierailija
9/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 20:17"]

Päiväkodissa nimenomaan sanottiin, että vanhemman on "hengailtava" siellä kunnes lapsen on luontevaa jäädä yksin. Riippuen lapsesta viidestä minuutista pariin viikkoon.

Vaikka asia ei tähän kuulu, niin lapsi menee päiväkotiin kolmena päivänä viikossa kolme tuntia kerrallaan "kerhotyylisesti", koska kyseessä on kielipäiväkoti eikä vieraan kielen omaksuminen onnistuisi enää kahden vuoden kuluttua kun pikkusisaruskin aloittaa hoidossa.

[/quote]

Tämä oli siis ap.

Vierailija
10/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 1v ikäinen (erityis)lapsi mukana, kun olin totuttamassa 2,5v isoveljeä päiväkotiin. (vaihtoi perhepäivähoidosta päiväkotiin). Minulle sanottiin, että niin monena päivänä saa  käydä lapsen tukena, kun haluaa ja pienempi saa olla mukana. Ainut sääntö oli, että päiväuniaikaan ei saanut jäädä eli unirauha oli annettava muille lapsille.

Vierailija
11/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan siellä olla, mutta todellisuudessa kaksi lasta sadasta tarvitsee äitiä ekan tunnin jälkeen. Vanhemmat voisivat olla ihan huoleti. Päiväkodin arki menee aina vähän sekaisin, kun jonkun perhe on paikalla, koska silloin henkilökunta ei voi keskittyä täysipainoisesti ryhmänsä dynamiikkaan.

Vierailija
12/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se isompi menee päiväkotiin jos kerran olet kotona???

Vierailija
13/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit pitää vuoden 3 v kotona. Vauvahan nukkuu paljon.

Vierailija
14/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin jo ylempänä miksi menee. Se, että 3v on 9 tuntia viikossa jossain muualla kuin äidin ja vauvan kanssa ei liity vauvan nukkumiseen mitenkään.

ap

Vierailija
15/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän noin lyhytaikainen hoito onnistu ilman harjoitteluja ja mutsin tarhassa hengailuja. Eihän kerhoihinkaan jäädä hengailemaan.

Vierailija
16/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, mutta jos todella ajattelisit lapsen parasta, et veisi lastasi päiväkotiin. Kielen oppiminen on minusta melko huono veruke. Mielestäni lasta on turha sekoittaa vierailla kielillä. Tutkimusten mukaan kahden äidinkielen oppiminen ei ole ongelma, mutta vieraan kielen harjoittelu yhdessä äidinkielen opettelun kanssa on.

Mutta jos lapsesi nyt kuitenkin pk:hon menee, sinun kannattaa todella varata paljon aikaa lapsesi kanssa hoitoon tutustumiseen. Usein totuttelu on erityisen vaikeaa lapsille, joiden pienempi sisarus jää vanhemman kanssa kotiin. Se, voitko pitää vauvaa mukana riippuu kovasti vauvasi luonteesta. Jos hän kaipaa paljon huomiota jne. on luultavasti isommalle lapsellesi sekä päiväkodin työntekijöille ja lapsille, että jätät vauvan kotiin.

Vierailija
17/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 22:15"]

Anteeksi nyt, mutta jos todella ajattelisit lapsen parasta, et veisi lastasi päiväkotiin. Kielen oppiminen on minusta melko huono veruke. Mielestäni lasta on turha sekoittaa vierailla kielillä. Tutkimusten mukaan kahden äidinkielen oppiminen ei ole ongelma, mutta vieraan kielen harjoittelu yhdessä äidinkielen opettelun kanssa on.

Mutta jos lapsesi nyt kuitenkin pk:hon menee, sinun kannattaa todella varata paljon aikaa lapsesi kanssa hoitoon tutustumiseen. Usein totuttelu on erityisen vaikeaa lapsille, joiden pienempi sisarus jää vanhemman kanssa kotiin. Se, voitko pitää vauvaa mukana riippuu kovasti vauvasi luonteesta. Jos hän kaipaa paljon huomiota jne. on luultavasti isommalle lapsellesi sekä päiväkodin työntekijöille ja lapsille, että jätät vauvan kotiin.

[/quote]

Ja olen siis itse lastentarhanope. Minulla on valitettavan paljon kokemusta vastaavista tapauksista.

Vierailija
18/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu. Itse olet kuitenkin vauvan kanssa sivummalla ja isompi lapsi osallistuu muiden mukana. Isompi menee mukaan rohkeutensa mukaan omaan tahtiinsa. Päiväkodista saat neuvoja mihin aikaan ja mitä asioita on paras harjoitella. Itse olin muistaakseni 3 päivää. Joka päivä vähän lyhyemmän aikaa. 

Vierailija
19/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsi opi mitään tuolla lailla. Päinvastoin suositellaan, että kielikylpy aloitetaan viisivuotiaana. T kielten maisteri

Vierailija
20/23 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 22:15"]

[/quote]

Ja olen siis itse lastentarhanope. Minulla on valitettavan paljon kokemusta vastaavista tapauksista.

[/quote]

Olen samaa mieltä, että turha vieraan kielen opettelu on lapselle vain haitaksi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jonkinlainen kerhotyylinen toiminta saattaa kuitenkin olla hauska juttu sellaisille lapsille, joiden sisarus on kotihoidossa. Ainakin jos lapsi on lähempänä neljää vuotta.  Tässä tapauksessahan kerho olisi kolme kertaa viikossa ja kolme tuntia kerrallaan. Vähän samaan tapaan kuin muualla euroopassa varhaiskasvatus toteutetaan. 

Jos tiedät missä tulevan päiväkodin kesäpäivystys järjestetään niin voithan aina yrittää ottaa sinne yhteyttä, koska eivät päiväkodin työntekijät ole välttämättä lomalla vaan töissä toisessa yksikössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme