Mitä voi tehdä, jos tuntee, että ei pärjää työssä?
Minua on alkanut taas ahdistaa jonkinverran töiden vuoksi. Pienikin epäonnistuminen tuntuu isolta asialta ja isompi virhe maailmanlopulta. Kuitenkin tajuan senkin, että en voi olla täydellinen ja jokainen tekee virheitä. Mutta silti se epäonnistumisen pelko ahdistaa. Ja teen virheitä lähes joka päivä.
Kommentit (12)
Eivät muutkaan tee virheittä töitä. moni van osaa tekeytyä kovin fiksuksi pomon ja työkaverin edessä. Olen omassa toimistorotan työssäni huomannut. Jos et ole aivokirurgi niin älä huolestu.
Jep, jos vaihdat työpaikkaa niin ongelma ei poistu, koska seuraavassakin työssä tulet joskus tekemään virheitä. Itsekin vaadin itseltäni täydellisyyttä ja se on ollut työelämässä rankkaa, johtuu ehkä kotikasvatuksesta tai en edes tiedä mistä: järjellä ajateltuna toki tiedän, että täydellistä ihmistä ei olekaan. Helpottava ajatus on se, että ainakaan minulta ei pomo vaadi täydellisyyttä, se riittää että yrittää parhaansa. Jos pomo alkaa soimaamaan pienistäkin virheistä, niin se olisi kyllä itselle todella tuhoisaa, kun jo itse soimaan itseäni niistä. Ei minulla oikeastaan ole edes mitään apukeinoa tarjota muuta kuin se, että jokainen tekee virheitä ja sen sijaan että alkaa ruoskimaan itseään niistä, yrittää oppia ja katsoo eteenpäin. Käy vaikka vähän itkemässä vessassa, sitten tekee minkä korjattavissa on, ja siirtyy ajattelemaan seuraavia työtehtäviä.
Minut myös valittiin nyt uuteen määräaikaisuuteen (tietysti vakipaikka olisi mukavampi, mutta minkäs teet kun niitä ei nyt ole), ja olen saanut kehuja työstäni. Yritän ajatella, että sen mitä olen ja miten teen työni on pakko riittää, kun kerran muutkin ovat siihen tyytyväisiä. Olen itse asiassa saanut niin pahoja stressioireita että mun oli pakko puhua esimiehen kanssa asiasta, vaikka mielelläni en olisi niin tehnyt.
Kakkosviestin tyypille, huolellisuus ja tunnollisuus ja älytön perfektionismi ovat eri asioita. On väärin vaatia alaisiltaan täydellisyyttä jos on selvää että he hoitavat hommansa niin hyvin kuin voivat. Tietysti jotkut eivät vain sovi joillekin aloille, mutta täydellisyyteen ei pääse koskaan. On epäinhimillistä polttaa työntekijät loppuun sillä, että odotetaan heidän olevan jotain täydellisiä koneita.
Kuinka kauan olet tehnyt nykyistä työtäsi?
No jos virheitä teet joka päivä, niin sitten kannattaa ehkä harkita tehtävän vaihtoa. Itse olen aikamoinen perfektionisti ja saadin alaisiltani samaa....toki ymmärrän ettei suurin osa ihmisistä ole kamalan huolellisia ja tunnollisia, mutta onneksi olen saanut aika hyviä työntekijöitä ympärilleni. Virheitä tulee, mutta ei joka viikko. Yhden tunarin onneksi sain pois kun oli määräaikainen sopimus ja näin toimin jatkossakin kaikkien kanssa, eli ensin määräaikainen ja sitten vasta toistaiseksi. Toivottavasti sinun työnatjasi pääsee tarvittaessa eroon sinusta ja positiivista kyllä, ymmärrät ehkä itsekin vaihtaa tehtävää tai paikkaa jos työt noin tuntuvat tökkivän.
Eli odotan vaan potkuja? Niitä nyt tuskin on ihan heti tulossa, koska olen työssäni kuitenkin sen verran hyvä, että pystyn tekemään työni vain vähäisin virhein. Vai otan itse loparit, jään työttömäksi ja saan karenssin?
Ai, ai, 2, ei saisi tehdä kirjoitusvirheitä!
Esimiehelläsi on työnjohtovelvollisuus, eli hänen on opastettava sinua ja pidetttävä huoli siitä että selviät työstäsi ja saat tarvittavat opit.
Jos et ole kirurgi, niin relaa. Kysy aina apua ja neuvoa kokeneemmilta, jos et itse osaa jotain ja ota sitten opiksi tulevaa varten. Ei kysyvä tieltä eksy, tuppisuu kylläkin.
millaisia virheitä sitten teet? Itse en pelkää virheitä, jos niitä ottaa opikseen eikä toista samoja päivästä toiseen. Minua ärsyttää enemmän ihmiset, jotka eivät uskalla tehdä mitään varmistamatta ensin sataan kertaan, että teenkö nyt varmasti kaiken oikein. Mutta toki on erilaisia virheitä, jotkut niin pahoja että niiden korjaaminen on todella hankalaa, maksaa paljon, aiheuttaa pahoja ongelmia muille tms, ja tällaisia ei toki saisi tehdä. Suuri osa virheistä on kuitenkin loppujen lopuksi aika vähäisiä, korjattavissa helposti jne, ei sellaisia virheitä pidä pelätä.
Vierailija kirjoitti:
No jos virheitä teet joka päivä, niin sitten kannattaa ehkä harkita tehtävän vaihtoa. Itse olen aikamoinen perfektionisti ja saadin alaisiltani samaa....toki ymmärrän ettei suurin osa ihmisistä ole kamalan huolellisia ja tunnollisia, mutta onneksi olen saanut aika hyviä työntekijöitä ympärilleni. Virheitä tulee, mutta ei joka viikko. Yhden tunarin onneksi sain pois kun oli määräaikainen sopimus ja näin toimin jatkossakin kaikkien kanssa, eli ensin määräaikainen ja sitten vasta toistaiseksi. Toivottavasti sinun työnatjasi pääsee tarvittaessa eroon sinusta ja positiivista kyllä, ymmärrät ehkä itsekin vaihtaa tehtävää tai paikkaa jos työt noin tuntuvat tökkivän.
Huono provo!
Itse olen ihminen, joka vaatii itseltään ihan hirveästi. Virheettömyyttä, tehokkuutta ja nopeutta, joten käytännössä olen itseni pahin vihollinen. Olenkin huomannut sen, että sitä saa mitä pelkää. :) Olen kaltaisesi virheiden pelkääjä ja mitä enemmän olen pelännyt ja vaatinut itseltäni "täydellistä suoritusta", niin sitä enemmän virheitä on sattunut.
Olenkin tietoisesti pyrkinyt siedättämään itseäni eli kun virhe on tullut, niin olen hoitanut asian heti kuntoon ja tolkuttanut itselleni, että en ole kone ja teen aina parhaani. Sen pitää riittää. Rento ja hyvä fiilis kantaa paljon enemmän hedelmää, kuin hampaat irvessä täydellisyyteen pyrkiminen. Kuten edellä joku jo sanoikin, niin virheitä sattuu ja tärkeintä on, että niistä ottaa opikseen. Jos olen kiireessä tehnyt huolimattomuusvirheen, niin jatkossa olen sitten tietoisesti kiirehetkenä hiljentänyt tahtia ja pyrkinyt keskittymään juuri käsillä olevaan tehtävään. Tietoinen harjoittelu on auttanut itseäni ja työstä on tullut huomattavasti mukavampaa. Mikään ei ole kurjempaa kuin se, että työ on ahdistavaa omien pelkojen takia.
Tsemppiä töihin, kyllä sinä pärjäät!