Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedän, ei ole pakko lukea mutta silti... Blogeista (ov)

Vierailija
23.07.2013 |

Ei voi kuin ihmetellä joidenkin blogistien yleissivistystä tai äidinkielen taitoja... Monilla on tosi alkeellisia yhdys sana virheitä tekstit tulvillaan. Toiset näyttävät tietävän, että pilkku on olemassa mutta ei ole harmainta hajua, miten sitä käytetään; "Eilen oli kuuma koska oli lämmin ja mulla oli päällä sekä paita, että housut." Parin päivän sisällä suurin huvitus oli yhden blogistin käynti Naatalissa (eikä se ollut vaan satunnainen kirjoitusvirhe vaan niin luki joka kohdassa, missä sanaa oli käytetty). 

Ja siis suurinta ihmetystä aiheuttaa se, että iso osa näistä blogisteista saa palkkaa!? Palkkaa huonosti hoidetusta työstä? Tai kirjoittamisesta, vaikka ammattitaito on p**seestä?

Kyllä minä taas niin mieleni pahoitin ;)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yhdyssanavirheitä ei yhdys sana virheitä.

Vierailija
2/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:18"]

Se on yhdyssanavirheitä ei yhdys sana virheitä.

[/quote]

Ai, ihan totta :o? Et taida olla tosissas ;)!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Blogi ei ole romaani tai lehteen kirjoitettu kolumni vaan blogi. Erillaisen ja suositun siitä tekee se, että voi kirjoittaa vapaasti, kirjoitusvirheet eivät ole pääosassa vaan itse tarina. Kiva että myös ne jotka eivät jaksa viilata pilkkua pääsevät kirjoittamaan asioista jotka kiinnostavat heitä itseään ja näköjään myös muita. Jotain vikaa on ihmisessä joka tarinan sijaan kiinnittää huomiota pilkun paikkaan. Taidat olla sellainen "kirjailija/toimittaja"jota kiukuttaa se, ettei menestys aukene täydellisestä oikeinkirjoitustaidosta huolimatta. Löysää vähän sitä vannetta siellä päänupin ympärillä!

Vierailija
4/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EriLLaisen...

Vierailija
5/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:34"]

EriLLaisen...

[/quote]

Taitaa iso osa av-mammoista olla blogisteja. Ainakin oikeinkirjoituksen perusteella... 

Huomasin muuten saman tosta yhestä blogista. Onneksi edes siellä Naatalissa se LV:n laukku keikkui olalla. Sehän on sellanen älykkyyden ja sivistyksen tae. Nimim. Rahalla saa ja hevosella pääsee

Vierailija
6/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kävi Naatalissa? :D

Vierailija
7/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EriLLaisen...

[/quote]

Juuri niin:) Joillakin ristinä voi olla kymmenen vuotta Suomen ulkopuolella asumista niinkuin minulla. Olisi ikävää jos esimerkiksi ulkomailta bloggaavat diskattaisiin siksi että suomenkieli ei enää suju vanhaan malliin. Se olisi kamalaa!!!!

Vierailija
8/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:51"]

EriLLaisen...

[/quote]

Juuri niin:) Joillakin ristinä voi olla kymmenen vuotta Suomen ulkopuolella asumista niinkuin minulla. Olisi ikävää jos esimerkiksi ulkomailta bloggaavat diskattaisiin siksi että suomenkieli ei enää suju vanhaan malliin. Se olisi kamalaa!!!!

[/quote]

No, mä olen sitä mieltä, että äidinkieli ja yleissivistys ovat vähän kuin pyöräily. Minkä kerran oppii kunnolla, ei sitä ilman dementoivaa sairautta unohda. Eli jos kymmenen ulkomaan vuoden jälkeen unohtaa oman äidinkielensä oikeinkirjoituksen, ei sitä koskaan ole edes kunnolla oppinut. Ja näistä siis voi poislukea sellaiset, jotka ovat muuttaneet ulkomaille lapsuudessaan

Vierailija
9/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:55"]

EriLLaisen...

[/quote]

[/quote]

No, mä olen sitä mieltä, että äidinkieli ja yleissivistys ovat vähän kuin pyöräily. Minkä kerran oppii kunnolla, ei sitä ilman dementoivaa sairautta unohda. Eli jos kymmenen ulkomaan vuoden jälkeen unohtaa oman äidinkielensä oikeinkirjoituksen, ei sitä koskaan ole edes kunnolla oppinut. Ja näistä siis voi poislukea sellaiset, jotka ovat muuttaneet ulkomaille lapsuudessaan

[/quote]

Juntti:D 

Vierailija
10/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:55"]

EriLLaisen...

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juntti:D 

[/quote]

Niinpä, siksi en pidäkään blogia :D!

Vierailija
11/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EriLLaisen...

[/quote]

[/quote]

Ehehhee, seliseli

Vierailija
12/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EriLLaisen...

[/quote]

[/quote]

Joos vaikka kirjoittaa ensin wordissa ja käyttää sitä oikolukuominaisuutta, niin karkeimmat mokat ainakin suodattuu. Naatalista en ole varma, kun on erisnimi, mutta erillaiset ym :)

Vierailija
13/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitti kertoa, kuka kävi Naatalissa mutta on se edelleen yhdestä postauksesta löydettävissä ;)!

Vierailija
14/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:21"]

Kiva että myös ne jotka eivät jaksa viilata pilkkua pääsevät kirjoittamaan asioista jotka kiinnostavat heitä itseään ja näköjään myös muita. Jotain vikaa on ihmisessä joka tarinan sijaan kiinnittää huomiota pilkun paikkaan.

Löysää vähän sitä vannetta siellä päänupin ympärillä!

[/quote]

En ole tuo, jolle vastasit, mutta tiedoksi, että kirjoitusvirheitä vilisevää tekstiä on erittäin vaivalloista lukea, kun itse asia peittyy virheiden alle. Ei niitä virheitä tarvii erikseen ajatella tai "viilata pilkkua" kuten kirjoitit, vaan virheellisen tekstin havaitsee siitä, että lukemisen rytmi menee jatkuvasti sekaisin ja olennaisen hahmottaminen vaikeutuu. Kaikilla näin ei ilmeisesti ole johtuen kielikorvan kehittyneisyydestä.

Ilmiöhän on vähän sama kuin musiikissa: musikaalista ihmistä häiritsee ala- tai ylävireinen soitto/laulu paljon herkemmin kuin ihmistä, jonka korva ei havaitse virheitä yhtä tarkasti. 

Vierailija
15/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 10:21"]

Niin. Blogi ei ole romaani tai lehteen kirjoitettu kolumni vaan blogi. Erillaisen ja suositun siitä tekee se, että voi kirjoittaa vapaasti, kirjoitusvirheet eivät ole pääosassa vaan itse tarina. Kiva että myös ne jotka eivät jaksa viilata pilkkua pääsevät kirjoittamaan asioista jotka kiinnostavat heitä itseään ja näköjään myös muita. Jotain vikaa on ihmisessä joka tarinan sijaan kiinnittää huomiota pilkun paikkaan. Taidat olla sellainen "kirjailija/toimittaja"jota kiukuttaa se, ettei menestys aukene täydellisestä oikeinkirjoitustaidosta huolimatta. Löysää vähän sitä vannetta siellä päänupin ympärillä!

[/quote]

Faktaa nyt kuitenkin on, että jokainen kirjoitusvirhe tulee tekstin ja lukijan väliin. Virheet häiritsevät, rikkovat illuusiota, ja kaiken lisäksi tekevät tekstistä vaikeasti ymmärrettävää. Luulisi, että itseään hyvinkin ammattimaisina pitävät bloggaajat panostaisivat tähänkin puoleen vähän enemmän.

Vierailija
16/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 12:05"]

En viitti kertoa, kuka kävi Naatalissa mutta on se edelleen yhdestä postauksesta löydettävissä ;)!

[/quote]

Eikös aika moni ole käynyt Naantalissa viime aikoina bloggaajista? Tämä taisikin olla veetutuspiikki yhtä bloggaajaa kohtaan. Hyi sinua!

Vierailija
17/17 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 12:05"]

[/quote]

Naatalia kun googlaa, niin löytyy, vaikka on jo blogiin korjattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi