Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö meidän lapset rokottaa tubia vastaan?

Vierailija
22.07.2013 |

Töissä altistun tubille ja lasten isotäti (mummon sisko) on kuollut tubiin - kenties muillakin sukulaisilla sitä siis piilevänä voi olla. Mummon kotona siis tubipotilaita hoidettu 40-luvulla.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi on rokotettu suomalaisen rokotusohjelman mukaisesti, niin heille on annettu tubirokoitus.

Jos ei, niin oman harkinnan mukaan.

Vierailija
2/13 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme on rokottettu rokotusohjelman mukaisesti, mutta ei rubia vastaan, sillä se ei ole kuulunut ohjelmaan enää vuoden 2005 jälkeen. Huolettaa vain, kun suvussa on muitakin tubiin kuolleita kuin tuo yksi isotäti... Sehän jää usein keuhkoihin piilevänä niillekin ketkä ei sairastaneet, mutta altistuneet ovat.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2006 vielä rokotettiin tubia vastaan.

Vierailija
4/13 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai taisi loppua sinä vuonna 2006, meidän maaliskuussa syntynyt sen vielä sai.

Vierailija
5/13 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli miten oli, meidän lapsia ei joka tapauksessa ole rokotettu. En käsitä miten ketään muuta ei yhtään huoleta nuo tubi-jutut, itseäni on huolettanut kaiken aikaa, vaikka ymmärrän ettei noita rokotteita anneta kaikille, kun onhan niistä haittojakin. Nyt kuitenkin kuulin lasten isomummolta millaista oli, kun oma lapsi kuoli yleistyneeseen tuberkuloosiin... ja samasa talossa hoidettiin samaan aikaan mummon omaa siskoa, jolla myös tubi. Ja töissäkin näitä tubipotilaita jatkuvasti... Huoh.
Ap

Vierailija
6/13 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos töissä todella altistut jatkuvasti tartuttaville tubipotilaille, niin silloin lapsellesi olisi kuulunut suositella rokotusta vastasyntyneenä. Isompaa lasta ei kannata calmetoida, koska rokote suojaa oikeastaan vain vastasyntyneen vaikealta, yleistyneeltä taudilta. Latentti tubi ei tartu, joten vaikka mummosi koko suku olisi joskus altistunut tuberkuloosille, he eivät sitä sinun lapseesi tartuta elleivät itse sairastu oireiseen tautiin.

Vierailija
7/13 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummosi nuoruusaikoina tuberkuloosiin ei myöskään ollut olemassa mitään lääkitystä, toisin kuin nykyään.

Vierailija
8/13 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin 2011 neuvolassa että lapselleni laitettaisiin tubirokotus. Mutta ei suostunu neuvolatäti siihen, koska ei kuulemma suomessa ole tuberkuloosia. HUOH! Ai ei ole vai? 

Vierailija
9/13 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:47"]

No, jos töissä todella altistut jatkuvasti tartuttaville tubipotilaille, niin silloin lapsellesi olisi kuulunut suositella rokotusta vastasyntyneenä. Isompaa lasta ei kannata calmetoida, koska rokote suojaa oikeastaan vain vastasyntyneen vaikealta, yleistyneeltä taudilta. Latentti tubi ei tartu, joten vaikka mummosi koko suku olisi joskus altistunut tuberkuloosille, he eivät sitä sinun lapseesi tartuta elleivät itse sairastu oireiseen tautiin.

[/quote]

En ollut silloin töissä tuolla, kun lapset oli vastasyntyneitä. Lapset on vielä pieniä kuitenkin... Hmm, täytyy varmaan neuvolasta kysyä uudestaan asiaa. Ap

Vierailija
10/13 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:50"]

Pyysin 2011 neuvolassa että lapselleni laitettaisiin tubirokotus. Mutta ei suostunu neuvolatäti siihen, koska ei kuulemma suomessa ole tuberkuloosia. HUOH! Ai ei ole vai? 

[/quote]

Ja entäpä jos lapsen kanssa matkustaa maahan, jossa tubia vielä on?

Vierailija
11/13 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien meidän mummojen sukulaisilla on ollut tubia. Minäkin altistun (joskus) töissä tubille. Lapsillani ei ole tubirokotusta (vanhimmat ovat USA:ssa syntyneitä, jos olisivat Suomessa niin rokotus olis). Mutta voihan sitä harkita. Suomessa toki on tubia! Riippuu tietenkin kuinka paljon matkustelette ja kuinka tiiviisti olette kys. maan kansalaisten kanssa tekemisissä. Viiden tähden hotellissa asuessa tubitartunta on epätodennäköinen. Mutta jos koet tarvitsevas sen lapsilles, toki neuvotädin täytyy se antaa (joudut toki itse maksamaan, koska ei kuulu yleiseen rokotusohjelmaan). terv. sisätautilääkäri

Vierailija
12/13 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaanottaen "latentti" tubi voi koska tahansa "herätä" uudelleen ja alkaa tartuttaa, jos ja kun sen kantaja vanhana menee huonoon kuntoon. 

Jos ap tapaa työssään paljon maahanmuuttajia tai hiv-potilaista tai edes sitä vanhainkotivkeä, minä kyllä rokotuttaisin lapset. Mun lapset on tosin saaneet sen vanhan calmeten, joka suojaa myös aikauisväestöä. Venäjältä ja Afrikasta tulee myös väkeä, joiden tubi on eri kantaa kuin mitä vastaan nuo meidän rokotteet suojaa, mut onhan se jotain kuitenkin.

Vierailija
13/13 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut aivan samaa, mutta jo lastenlasteni kohdalla. Sukulaisia on kuollut tubiin, ja muistan että Ruotsissa rokotettiin suomalaisten lapset vielä paljon sen jälkeen, kun ruotsalaisten rokottaminen oli jo lopetettu.

Itse olen sitä ikäluokkaa, että muistan vielä ne keuhkoröntgenit, kun paikalliselle kansakoululle tuotiin joku iso pönttö ja kaikki kansa kuvattiin säännöllisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä