Suomi ajaa täysillä päin seinää, kun raha makaa kansalaisten tileillä
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006592722.html
Perheenisä yllättyi, kun 7 kuukaudessa oli säästynyt 8000 euroa. Tarkistapa sinäkin tilisi, onko sinne jäänyt käyttämättömiä tonneja notkumaan?
Kommentit (73)
Tällähän Suomi pelastuu, että ihmiset jättävät asuntolainat lyhentämättä. Onpa megayllätys, että rahaa kuluu silloin vähemmän. Jos vaimo on lomautettu koronan takia, hän työskennellee alalla, jolla työt voivat vähetä pitkäksi aikaa tai lopullisesti. Työnantaja saattaa mennä konkurssiin ja ikäsyrjintä alkaa jo nelikymppisenä. Onko neuvo kansalaisille todella jatkaa työttömänä samaa kuluttamista kuin ennenkin? Minusta on todella outoa, jos jo tässä vaiheessa pitää lyhennysvapaita käyttää. Nyt on vielä saatu lomarahat ym.
Minusta valtio voi verottaa tileillä olevia pääomia ja antaa rahat Italiaan, Afrikkaan ja pökälöisille.
Vierailija kirjoitti:
Omalta kohdalta voin sanoa, että minä olen laittanut korona-aikaan normaalia enemmän rahaa kiertoon. Kauppaan on mennyt enemmän rahaa kuin tavallisesti, sillä kesään asti hoidimme ruokaostokset nettikaupan kautta noutopalveluna ja maksoimme siitä ilosta 7 euroa per viikko. Emme myöskään voineet hyödyntää päiväystarjouksia. Tuntuu kummalta, kun muut kertovat miten paljon korona-aikaan rahaa on säästynyt, kun itsellä menot ovat kasvaneet.
Mikä siinä on vaikea ymmärtää? Te ette ilmeisesti käytä rahaa mihinkään muuhun kuin asumisen peruskuluihin ja halvimpaan ruokaan, mitä kaupasta saa. Aika moni muu käy ravintoloissa viikoittain (siihen menee huomattavasti enemmän kuin tiedän 7 euroa kuljetuksiin), shoppailemassa vaatteita ja muuta tavaraa (jota ei edes välttämättä tarvitse), erilaisissa maksullisissa tapahtumissa jne. Niinä viikkoina kun monet pikku putiikit olivat kiinni, teatteriin tai matkoille ei päässyt tai mihinkään hoploppeihin, niin totta kai niissä normaalisti käyviltä ihmisiltä säästyi rahat.
Etätöihin siirtyneet säästivät bensarahansa tai bussilippuihin muuten menevät rahat. Minä asun Helsingissä ja pienituloisena on ollut todella mukava, ettei ole tarvinnut ostaa noin 60 euron hintaista kuukausilippua huhtikuun jälkeen.
Jos teillä on kulut kasvaneet vain ruokalaskun takia, niin olette eläneet sitä ennen aika askeettisesti.
Ihan olen ilolla ottanut vastaan korona-ajan pienemmät menot.
Jäin toukokuun lopussa työttömäksi eikä vielä ole tullut päätöstä päivärahasta. Vielä menee ainakin kuukausi ennenkuin oma hakemus pääsee käsittelyyn asti. Sellaisen arvion olen saanut.
Hyvällä tuurilla säästöt riittävät siihen asti että saan seuraavana kerran jotain tuloja.
Nyt on pakko pärjätä puolison palkalla.
Tt-tukea en saa sillä puoliso saa palkkatuloa.
Olisihan se kiva saada välillä itsekin välillä edes vähän rahaa jostain.
Toivon todella ettei valtio keksi tässä vielä jotain koronaveroa tai muuta lisämaksua, tai vaadi säästöjä valtiolle. Saattaisi tulla vähän nälkä jos menot nyt kasvaisivat.
Minullakin on säästynyt rahaa, olen kuluttanut paljon vähemmän kuin normaalisti.
En ole ostanut vaatteita helmikuun jälkeen, enkä ostakaan, ellei tule maskipakkoa sakon uhalla.
Ruuat olen tilannut kerran viikossa netistä noutoajalla, ei tule heräteostoksia.
En ole asioinut ravintoloissa tai kahviloissa tms.
En ole matkustanut.
Nyt olen tilannut kasvomaskeja ulkomailta nettikaupoista isolla summalla, kun Suomessa kauniiden, laadukkaiden ja oikeasti myös suojaavien kestomaskien saatavuus on olematonta. Ulkomailla niihin myydän myös suodattimia. Tässäkin voisivat suomalaiset yrittäjät katsoa peiliin, hirveän hidasta reagointia asiakkaiden tarpeisiin. Nekin shoppailurahat menivät siis kohdallani pois Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 000 ylimääräistä tilillä, en aio käyttää.
Miksi et? Mihin säästät/tarvit noin paljon rahaa?
Eikö nyt ihmiset järkiään säästä pahanpäivän varalle ellei ole jo vanhus?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa oli ihan järkyttävän isoja summia. Sitä en ymmärtänyt, miksi he ottivat lainaan lyhennysvapaata, kun rahaa säästyi noin paljon. Luulisi, että taloustoimittaja olisi osannut ottaa tuon etukäteen huomioon. Omalta kohdalta voin sanoa, että minä olen laittanut korona-aikaan normaalia enemmän rahaa kiertoon. Kauppaan on mennyt enemmän rahaa kuin tavallisesti, sillä kesään asti hoidimme ruokaostokset nettikaupan kautta noutopalveluna ja maksoimme siitä ilosta 7 euroa per viikko. Emme myöskään voineet hyödyntää päiväystarjouksia. Tuntuu kummalta, kun muut kertovat miten paljon korona-aikaan rahaa on säästynyt, kun itsellä menot ovat kasvaneet.
Aikamoista eurojen laskemista tuokin. Noutopalvelu 28e kuussa ja päiväystarjoukset. Etkö normaalisti käy yhtään missään? Ne rahat on nyt säästynyt. Entä turhat heräteostot? Etkö niitä laske ollenkaan? Jos alle satasen menojen nousu, mikä tuosta tulee ihan maksimissaan, on noin iso asia niin saat varmaan toimeentulotukea. 75e/kk tuli teille lisää.
ahaa, veroja on nostettava t. vasemmistohallitus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 000 ylimääräistä tilillä, en aio käyttää.
Miksi et? Mihin säästät/tarvit noin paljon rahaa?
Eikö nyt ihmiset järkiään säästä pahanpäivän varalle ellei ole jo vanhus?
Sossuasiakkaat tai ulosotossa olevat ei voi säästää vaan elämä tiivistyy siihen mitä sattuu kuukaudessa olemaan tilillä.
Luulin että matkailun loppumisen vuoksi (4x vuosi) alkaisi säästymään enemmänkin rahaa, mutta olen joutunut pettymään. Kun matkailua on aiemmin rahoitettu tinkimällä ravintoloista, kodin kalustehankinnoista ja pienistä korjauksista, viihde-elektroniikasta jne, olen jäänyt noiden vuosia rästiin jääneiden hankintojen vuoksi nyt tappiolle. Jotenkin sitä vaan ajatteli, että kun kerran nyt ollaan puoliväkisin kotona karanteeninomaisissa olosuhteissa, niin pitäähän ne puitteet nyt sitten laittaa kuntoon. Wolt ja Pizzaonline on todella petollisia. Auton korjauttaminen merkkiliikkeessä ei ole myöskään ilmaista. Erilaisia suoratoistopalveluita on myös yllättävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa oli ihan järkyttävän isoja summia. Sitä en ymmärtänyt, miksi he ottivat lainaan lyhennysvapaata, kun rahaa säästyi noin paljon. Luulisi, että taloustoimittaja olisi osannut ottaa tuon etukäteen huomioon. Omalta kohdalta voin sanoa, että minä olen laittanut korona-aikaan normaalia enemmän rahaa kiertoon. Kauppaan on mennyt enemmän rahaa kuin tavallisesti, sillä kesään asti hoidimme ruokaostokset nettikaupan kautta noutopalveluna ja maksoimme siitä ilosta 7 euroa per viikko. Emme myöskään voineet hyödyntää päiväystarjouksia. Tuntuu kummalta, kun muut kertovat miten paljon korona-aikaan rahaa on säästynyt, kun itsellä menot ovat kasvaneet.
Aikamoista eurojen laskemista tuokin. Noutopalvelu 28e kuussa ja päiväystarjoukset. Etkö normaalisti käy yhtään missään? Ne rahat on nyt säästynyt. Entä turhat heräteostot? Etkö niitä laske ollenkaan? Jos alle satasen menojen nousu, mikä tuosta tulee ihan maksimissaan, on noin iso asia niin saat varmaan toimeentulotukea. 75e/kk tuli teille lisää.
Olen pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä, joten ei siitä aiemminkaan ole riittänyt humputtelurahaa. Satanen on iso raha kuukaudessa, siitä tuli kevään aikana jo monta sataa euroa. Toimeentulotukea en saa, enkä sitä hakisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Luulin että matkailun loppumisen vuoksi (4x vuosi) alkaisi säästymään enemmänkin rahaa, mutta olen joutunut pettymään. Kun matkailua on aiemmin rahoitettu tinkimällä ravintoloista, kodin kalustehankinnoista ja pienistä korjauksista, viihde-elektroniikasta jne, olen jäänyt noiden vuosia rästiin jääneiden hankintojen vuoksi nyt tappiolle. Jotenkin sitä vaan ajatteli, että kun kerran nyt ollaan puoliväkisin kotona karanteeninomaisissa olosuhteissa, niin pitäähän ne puitteet nyt sitten laittaa kuntoon. Wolt ja Pizzaonline on todella petollisia. Auton korjauttaminen merkkiliikkeessä ei ole myöskään ilmaista. Erilaisia suoratoistopalveluita on myös yllättävän paljon.
Täällä sama. Kaikista mahdollisista ostettavista kalusteista ja härveleistä huolimatta haaveilen yhä entisistä ajoista, jolloin saatoimme lähteä selkeän virhehinnan löydettyämme ihan vaan käymään lauantaina JFK:lla, katsomaan koneessa läppäriltä offline-Netflixistä jotain sarjaa, ottamaan iltapäivällä paikallista aikaa saavuttuaan loungessa ilmaiset kännit ja iltakoneella sunnuntai-illaksi takaisin kotiin.
Joku 189 euron menopaluuhinta samalle päivälle oli erittäinkin houkutteleva, sillä kahdella tuollaisella reissulla (yht. alle 400e) sai riittävästi lentopisteitä edestakaiselle Dubain tai etelä-euroopan käynnille vapaavalintaisena ajankohtana, sattuipa hinnat olemaan silloin mitä vaan.
Nyt kun ei enää onnistu, joutuu seuraavasta lentomatkasta joutuu maksamaan normaalin listahinnan. Pitää laskea korona-ajan tappioiksi sekin. Sekä tietysti se, että lauantai-iltapäivän kännit pitää maksaa rahalla.
Yhteiskunta on epäreilu, kenelle tämä tuli yllätyksenä?