Kuulutko SINÄ keskiluokkaan? Luepas sitten tämä. Mitä mieltä olet?
Mediakulttuurin professori Mikko Lehtosen haastattelusta (pätkitty):
Kyse on tavistumisilmiöstä. Yhä useammat ihmiset mieltävät kulttuurisesti kuuluvansa keskiluokkaan. Elämän pitää olla normaalia, kunnollista, säädyllistä - tavallista. Keskiluokka rakentaa identiteettiään maun, hyvän elämäntavan ja kauhistelun kautta. Kauhistelua keskiluokalle tarjoavat huonoa makua osoittavat matit ja mervit, joita vasten peilaamalla voi todeta, että ainakaan minä en ole tuollainen.
Toisaalta keskiluokka ei koostu vain tosikoista, vaan keskiluokkaiset ihmiset osaavat olla myös leikitteleviä. Keskiluokka on omaksunut ironisen ja parodisen asenteen suhteessa " alaluokan" makuun. Se osaa heittäytyä iloitsemaan vaikkapa Seinäjoen tangomarkkinoiden massatapahtumasta, huonosta pukeutumisesta tai juorulehtien lukemisesta.
Kommentit (3)
Ihmettelen oikeasti, miksi monet keskiluokkaiset ihmiset taivastelevat juorulehtien lukemista, tositv:n katselua tms. Minä en viitsi selitellä, sen kuin luen tai katson vain. Mielestäni minulla on riittävän hyvä itsetunto, ettei minun tarvitse hävetä harrastavani " alaluokan" kulttuuria. :D
Aatteellisesti ehkä.. En todellakaan lue juorulehtiä, muuta kuin joskus sairaalassa ym odottaessani vuoroa, jos muutakaan ei ole. en ole koskaan ostanut 7päivää, iltasanomia tai iltalehteä ja mitä niitä kaikkia onkaan. Kaupan jonossa saatan katsella otsikoita niistä sen enempää kiinnostumatta. En myöskään koe, että mulla olisi varaa tuhlata johonkin tangomarkkinoihin.. Sensijaan maksan lainanlyhennystäni, ostan lapselle hyvät vaatteet ja elän onnellista arkea. Toisinaan teen liian pitkää päivää töissä. Teen vapaa-aikanani erinlaisia järjestöhommia mm. kylätoimikunta tai ratsastusseura.. ym.
En diivaile, en esittele kotiani kateuden toivossa (toisin, kuin liian moni muu..huoh..) En kerro asioista, jotka aiheuttavat turhaa kateutta ihmisissä. Olen kai tavis.
Toisaalta tuntuu että viimeaikoina olen törmännyt paljon ihmisiin jotka pröystilevät työväenloukkalaisilla juurillaan, tai identifioivat edelleen siihen kuuluvansa, vaikka ulkopuoliset laskisivatkin henkilön keskiluokkaan.