Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jokos tästä on keskusteltu- imetyksestä siis

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätä ketjua jatkuvasti nostellaan? Eikö joku saa tähän haluamiaan mielipiteitä, vai mitä?

Vierailija
2/37 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on viimeisillään raskaana,eikä aio lastaan imettää. Syynä se että meitäkään ei ole lapsena imetetty, joten se on asiana täysin vieras eikä osaa suhtautua siihen "luontevasti"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 17:41"]

Siskoni on viimeisillään raskaana,eikä aio lastaan imettää. Syynä se että meitäkään ei ole lapsena imetetty, joten se on asiana täysin vieras eikä osaa suhtautua siihen "luontevasti"

[/quote]

No eipä ole siskoasikaan järjellä siunattu. Kuka muka muistaa yhtään mitään siitä ajasta kun itseä on imetetty tai oltu imettämättä?

[/quote]

Vierailija
4/37 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en imettänyt juuri lainkaan koska ei maitoa tullut. Hyvinpä on kasvanut ja muutenkin ok. Pitelin paljon sylissä vaikka ei ollutkaan tissi suussa.

Vierailija
5/37 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pystynyt imettämään, tai varmasti olisin pystynyt, jos olisin kaikki voimavarani siihen laittanut.

Kuitenkin, silloin lukemani imetysfanaatikkojen viestit siitä, että rintamaito on vauvalle parasta ja korvike täyttä kuraa, tuntui pahalta, todella pahalta. Tässä keskustelussa lytättiin ne, jotka eivät halunneet imettää jostain muusta kuin terveydellisistä syistä, koska kuka nyt haluaisi vauvallensa sitä kuraa syöttää, kun parempaakin on tarjolla. Mutta samalla lytätään ne äidit, jotka eivät pysty imettämään juurikin niistä terveydellisistä syistä, koska itse korvike lytätään niin maanrakoon kuin vain pystytään. Terveydelliset syyt tai ei, jokainen korviketta antava äiti on maailman huonoin äiti.

Vierailija
6/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteellistä syytä ei ollut! Oli vain se että imetys inhotti! ja muita syitä ei halunnut julkisuuteen kertoa

Vierailija
7/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen voi tietää onko imetys inhottavaa vai ei, jos ei edes kokeile???

Itse tiesin että kaikilla suvun naisilla oli ollut kauheita ongelmia imettämisen kanssa, enkä ollut sen kummemmin ajatellut mitään kunnianhimoisia imetysajatuksia. Kun vauva syntyi ja alkoi ryömiä tissiä kohti, ei olisi tullut pieneen mieleenkään kieltää lasta imemästä. Tai kun vauva alkaa nuuhkia tissiä jo paidan läpi, johan siinä koko kroppa alkaa vaatia lykkäämään sen tissin lapsen suuhun. Ei olisi onnistunut multa imettämättä oleminen, vaikka en ikinä täysimetykseen ole päässytkään.

Vierailija
8/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy tuossa keskustelussa oli se että isäkin voi osallistua ruokkimiseen! Isähän voi ruokkia mutta sen maidon voi vaikka lypsää pulloon ja juottaa siitä! Ja miksi ei voi kokeilla rintaa että pulloa??? Kolme lasta olen ruokkinut niin kun imetys ei ole onnistunut - yritetty on !

Vierailija
9/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 19:08"]

Lääketieteellistä syytä ei ollut! Oli vain se että imetys inhotti! ja muita syitä ei halunnut julkisuuteen kertoa

[/quote]

Vaikutti kyllä pahasti tuo mamma joko jälkeenjääneeltä tai sitten huomiohuora-prinsessalta.

Vierailija
10/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori WT-äiti, jonka aviomies on saanut tuoreen äidin uskomaan, että naisen rinnat ovat VAIN miehen seksilelut, ja että rinnat kuuluvat vain seksiin. Siksi lapsen syöttäminen tuntuu kamalalta.

Onhan tätä tutkittu Briteissäkin, missä nuoret mammat eivät voi ajatellakkaan imettämistä, koska rinnat on niin seksuaaliset. Olen itse täysin sitä mieltä, että jokainen äiti, joka ei imetä tai edes yritä kunnolla imettää lastaan, on päästään vialla.

Vierailija
11/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaikilla ole oikeus itse päättää imettääkö va ei.

Vierailija
12/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ei ole oikeus päättää. Jos on terveydellinen syy (esim. imetyksen estävä lääkitys tai psyyken ongelma), sitten toki. Mutta että oman mukavuutensa/ulkonäkönsä/muun vastaavan syyn takia ei edes halua yrittää imetystä eikä antaa vauvalle edes niitä tärkeitä ternimaitotippoja muutaman päivän ajan, on kyllä todella itsekästä. Ihan totta mitä se ylilääkäri sanoi: lapsen saantiin kuuluu raskausaika, synnytys ja imetys. Jos ei niitä asioita halua hyväksyä, ehkä on syytä miettiä onko kykenevä äidiksi. (Huom. taas terveydelliset syyt tietysti poikkeus asiaan).

Vierailija
13/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, miksi tuo äiti ei halua imettää.

Vierailija
14/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tehkööt niin kuin parhaaksi näkee. :) 

Vierailija
15/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No,mun mielestä tuolla lääkärillä on kyllä joku pointti asiassaan....se nyt vaan on luonnollista imettää vastasyntynyttään ja oishan se nyt hyvä tietää ja selvittää,miksi joku ei halua imettää.Rintojen liian seksuaalinen merkitys lienee yksi yleisimmistä syistä.

Vierailija
16/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei ole jumalasta seuraava, mutta kuitenkin asiantuntija, toisin kuin ihminen, jolla ei ole lääketieteellistä koulutusta.

Vierailija
17/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut imettänyt esikoistakaan "syistä, joita lehdessä ei halua kertoa". Rinnat menee pilalle? Haluaa, että miehen kanssa jaetaan yöheräilyt tismalleen ja tarkkaan tasan tai että hän hoitaa vauvaa päivät ja mies yöt? Jotenkin tuota "tasa-arvoista vauvan hoitoa" niin kovasti korostettiin. Eli ei ole valmis uhraamaan muutamaa kuukautta elämästään vauvan syöttämiseen yöllä? Äiskän oikeus yöuniin on tärkeämpi kuin vauvan kehitys? No, ehkä heillä on syynsä. Ehkä lehtijutussa ei kerrota esim. lääkityksistä tms. mikä asiaan voisi vaikuttaa.

Vierailija
18/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisuudenhaluinen tyttö. Nyt sai olla päivän julkkiksena, kun mielensä niin pahoitti lääkärin sanoista-

Miten ihmeessä ihmiset jaksaa jokaisesta vastakkaisesta lauseesta soittaa lehteen, että nyt olis kohujuttu tiedossa.

Hohhoijaa....

Vierailija
19/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimaissa ei imetettyjen ja korvikeruokittujen vauvojen välillä ole mitään eroa. Vauva nyt sattumoisin on äitinsä ja isänsä vauva, ei neuvolan, sairaalan, lääkärin tai av-mamman vauva. Jos hän saa hyvälaatuista ruokaa ja hoivaa, on ihan sama mistä se ruoka tulee. Äidin painostaminen imettämiseen ei edistä imettämistä, mutta kääntää äidin asenteen hoitohenkilökuntaa kohtaan helposti kielteiseksi. Jos silloin onkin jotain ongelmia, niin äiti ei varmasti ota niitä esille. 

Lääkärillä varmaan oli ihan hyvä idea tuossa taustalla, mutta järjellä ajateltuna se nyt vaan ei toimi, että puuttuu tällaiseen hyvin henkilökohtaiseen ratkaisuun. Itse olen onnellinen siitä, että äiti piti päänsä. Jos hän nimittäin olisikin muuttanut mielensä, hän ei todennäköisesti olisi kuitenkaan saanut imetykseen mitään todellista tukea. Parempi syyllistetty mutta onnellinen äiti kuin syyllistetty, syyllistynyt, yrittänyt, epäonnistunut, masentunut, pettynyt ja yhtä lailla edelleen syyllistetty äiti.

Vierailija
20/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää, miksi imetyksestä pitää puhua niin kuin siinä olisi kyse elämästä ja kuolemasta. Jos nainen ei halua imettää, hän on muka automaattisesti huono äiti, joka laittaa aina oman mukavuutensa lapsensa edelle.

Oma äitini on maailman paras ja lempein äiti. Hän hoiti lapsensa kotona murrosikäisiksi asti (vaikka ansiomenetykset olivat suuret, mitään tukia hän ei isojen lasten hoidosta ikinä yhteiskunnalta hakenut). Häneen voin aina luottaa tilanteessa kuin tilanteessa. Hän ei kuitenkaan imettänyt ketään meistä sisaruksista. Se tuntui hänestä inhottavalta, epämiellyttävältä ja aiheutti hänelle mielipahaa. Aika normaaleja meistä kai veljeni kanssa silti tuli. Veljelläni ei ole allergioita, itselläni on. Voi olla, että allergiani johtuvat siitä, ettei minua imetetty. Voi olla, että niille on jokin muu syy, esimerkiksi perinnöllinen (molemmat vanhempani ovat eläin- ja siitepölyallergikkoja, vaikka heitä on aikanaan imetetty). Vaikka allergiani johtuisivat mistä, niin minun on kuitenkin vaikea katkeroitua äidilleni siitä, ettei minua imetetty. Se ei ole koskaan näkynyt elämässäni millään tavalla, en ole koskaan joutunut siitä millään tavalla kärsimään. En vaihtaisi äitiäni toiseen, joka olisi imettänyt. Pystyn ymmärtämään, miksi hän ei sitä tehnyt - vaikka jotkut eivät selvästi käsitä sitä, että se voi jonkun mielestä tuntuu kamalalta, jos se ei itsestä tunnu kamalalta.

En missään nimessä kiistä imetyksen hyötyjä. Itsekin olen imettänyt lastani (hänelläkin on allergioita). Näen kuitenkin sellaisen "miten joku voi tehdä niin omalle lapselleen??+++++"-hysterian outona, enkä pysty siihen mitenkään samaistumaan. Erityisesti ärsyttää sellaiset imetysfanaatikot, joiden taaperot elävät pelkillä vanukkailla, mehulla ja puurolla ja ties millä moskalla. Rintamaito on toki hyväksi, mutta eiköhän se ole vielä tärkeämpää, mitä sen lapsen kurkusta työntää alas seuraavat 20 vuotta.