Alkuruoka- ja viinivinkkejä
Olen kutsunut perjantaina kolme ystävääni illalliselle. Pääruoaksi ajattelin tarjota miedosti tulista scampi-pastaa (raaka-aineina mm. scampi, chili, tomaatti, artisokansydän, lehtipersilja). Nyt en kuitenkaan keksi mitään sopivaa alkuruokaa. Toivoisin alkuruoan olevan raikas, kesäinen ja suhteellisen kevyt. Olisiko kellään antaa hyviä ideoita inspiraatioksi? Myös alku- ja miksei pääruokaankin sopiva viinivinkki otetaan ilomielin vastaan.
Kommentit (10)
Mulle tuli myös mieleen toast skagen. Kesään sopii myös kylmä gazpacho keitto tuoreista raaka-aineista. Tai sitten joku salaatti, kuten parmankinkku-melonisalaatti tai halloumsalaatti.
No jos sinulla on scampeja pääruokana, niin lähtisin siihen suuntaan, että tekisin alkupalaksi jotakin lihaa ja salaattia. Esim. rucola salaattia, tammenlehvä salaattia ja sitä punaista salaattia (en muista nimeä, on hyvää) eli näiden sekoitusta, päälle lämmintä vuohenjuustoa ja paahdettua pinjansiementä, tai sitten esim. alkupaloina ilmakuivattua kinkkua, ohuen ohutta hyvää italialaista metwurstia ym. lihaa, ja tämän kanssa salaattisekoitusta ja vinegrettekastiketta.
Alkupalojen kanssa tarjoisin jotakin hapokasta ja kuivaa, kevyttä valkoviiniä, tai ihan kuohuvaa esim. Hencel & Trocken dry.
Firenzessä maistoin ihan taivaallista alkuruokaa, jossa oli Rucolaa ja pihvi siivutettuna ohuiksi siivuiksi ja sitten Vinegretteä salaatin päällä. Oli ihana ja raikas ja maukas alkuruoka, kun pääruokana oli pastaa esim. simpukoiden kanssa. Suosittelen
Kampasimpukoita, vihreää parsaa ja hollandaisekastiketta. Juomaksi jokin kepeä riesling. Tulisen pääruoan kanssa sopii hyvin http://www.alko.fi/tuotteet/439657/ , joka on sokerisen makea ja jaksaa tujunkin ruoan kanssa, vaikka on pinot noir (olen testannut korealaisen ruoan kanssa).
Jos teet kalaa pääruuaksi niin härkäcarpaccio on ihan mun lemppareita alkuruuaksi!
Kiitos vinkeistä! Kun pääruokana on mereneläviä, alkuruoka voisi minunkin mielestäni olla sitten jotain muuta. Näin ollen nro 4 ja 6 ovat tällä hetkellä suosikkejani näistä ehdotuksista.
En ole kuitenkaan tehnyt vielä päätöstäni, joten lisää ideoita vaan kehiin! :)
ap
minä laittaisin side-salaatille tai endiivin lehdelle auraa ja päärynää ja saksanpähkinää. ne meni meillä kun kuumille kiville :) viinille antaa tilaa rypälemieltymyksesi mukaan!
lämmin samettinen keitto maistuisi myös.
Alkuroaksi tomaatti-brucshetta tai lämmin vuohenjuustosalaatti. Viinit sen mukaan mihin ruokaan päädyt ;)
Toast skagen on mun lemppari alkuruoka.