Haluan tilata silmälasit ulkomailta. Mistä saa silmälasireseptin mahdollisimman edullisesti?
Oman optikon nettipalveluun eivät ole laittaneet mitään reseptejä näkyville, vaikka minulle on tehty siellä sekä silmälasi- että piilolinssiresepti. Hinnastossa on erikseen hinta näöntarkastukselle ja sille, jos haluaa reseptin paperilla. Tulevat yhteen laskettuna melkein yhtä kalliiksi kuin itse silmälasit.
Missä te muut käytte hankkimassa sen reseptin?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kysy optikoltasi tietojasi? Nehän ovat sinun tietojasi? Niitä tarvii ihan senkin vuoksi jos lasit menevät matkalla rikki. Minulla ovat aina tiedot mukana koska olen joutunut kerran hankkimaan lasit matkalta eivätkä ne olleet hyvät.
Se tieto maksaa 45€ heidän hinnastonsa mukaan. Lisäksi minun olisi ehkä hyvä käydä näöntarkastuksessa, koska edellinen resepti on aika vanha. Se taas maksaisi 50 €, eli yhteensä melkein satanen. Arvelen saavani palvelun jostain muualta halvemmalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kysy optikoltasi tietojasi? Nehän ovat sinun tietojasi? Niitä tarvii ihan senkin vuoksi jos lasit menevät matkalla rikki. Minulla ovat aina tiedot mukana koska olen joutunut kerran hankkimaan lasit matkalta eivätkä ne olleet hyvät.
Eli sinä sait sen reseptin optikolta ihan vain pyytämällä, eikä maksanut mitään?
Eikös Specsavers tee reseptin ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tieto maksaa 45€ heidän hinnastonsa mukaan. Lisäksi minun olisi ehkä hyvä käydä näöntarkastuksessa, koska edellinen resepti on aika vanha. Se taas maksaisi 50 €, eli yhteensä melkein satanen. Arvelen saavani palvelun jostain muualta halvemmalla.
ap
Onko AP instrun asiakas? Ihan siltä kuulostaa.
Nisseniltä sain ilmaiseksi kun sanoin tarvitsevani tietoa ajokortin hakemista varten (mikä oli kyllä totuuskin).
Kävin ilmaisessa näöntarkastuksessa ja otin reseptin mukaan. Tiedot ovat potilaan omaisuutta. Missä ongelma?
Silmäasemalla ei maksanut viimeksi mitään, optikon näöntarkastus ja resepti paperilla mukaan.
Netistä et saa tilattua hyviä silmälaseja, koska niitä ei pystytä mittaamaan juuri sinun silmillesi sopiviksi. Paremmat toki kuin ns. tiimarin lasit mutta selvästi huonommat kuin kivijalkaliikkeestä tilatut ja optikon mittaamat.
Eikös näöntutkimus maksa yleensä 20-25€, paitsi jos ostat lasit, se on ilmainen.
Resepti kuuluu saada automaattisesti, eikä se saa maksaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Silmäasemalla ei maksanut viimeksi mitään, optikon näöntarkastus ja resepti paperilla mukaan.
Netistä et saa tilattua hyviä silmälaseja, koska niitä ei pystytä mittaamaan juuri sinun silmillesi sopiviksi. Paremmat toki kuin ns. tiimarin lasit mutta selvästi huonommat kuin kivijalkaliikkeestä tilatut ja optikon mittaamat.
Silmäterän etäisyyden nenäharjanteesta pystyy mittaamaan itsekin.
Uusia laseja ei pidä ostaa ilman näöntarkastusta. Resepti on voimassa vain puoli vuotta, koska näkö voi oikeasti muuttua nopeastikin.
Saat halvat lasit myös ketjuliikkeestä. Esim. Nissen on täynnä 29 euron kehyksiä. Jos ostat lisäpinnoitteita linsseille, maksavat ne myös netissä.
Mitä olen hintoja ulkomailla katsonut, niin ei kannata. + Kuluttajansuoja on olematon.
Kannattaa odotella (joson mahdollista) alennuskampanjoita, esimerkiksi nytkin taitaa olla -40% tarjous ja joskus -50%. Itse olen ostanut -50% alennuksella, niin saa laadukkaat silmälasit parilla-kolmella sadalla eikä tarvitse specsaversin roskaan koskea.
Kerran lasini tehtiin optikkoliikkeen silmälääkärin reseptin mukaan. Kun sain lasit optikkoliikkeestä, eivät ne sopineet lainkaan, päässä vain heitätti. Optikko teki silmälääkärin reseptistä tarkistusmittaukset ja minulle tehtiin uudet linssit ilman veloitusta. Tämä Silmäaseman kautta. En uskalla enää ostaa silmälaseja ilman optikon tarkistusta. Toki olen vanhalla reseptillä hankkinut uudet lasit, jos ei ole näkökyvyssä tapahtunut muutoksia. Mutta aina on silloinkin mitattu silmien väli yms. Kyseessä eivät ole edes moniteholasit vaan ihan lukulasit. Ehkäpä asiaa vaikeuttaa se, että minulla on eripari silmät, joten tasapainon löytäminen on tärkeää. Silmälasit ovat kyllä niin tärkeä väline, että mukavuus ja toimivuus ovat tärkeitä. Sangatkaan eivät saa kiristää ohimoilta eikä mikään saa kalvaa nenänvartta.
Olen mielestäni saanut Silmäasemalta, Instrusta ja Specsaverista aina myös pienen kortin, johon arvot on kirjattu. Monessa ketjussa olen käynyt. Etsin yleensä ensin ne mieluisat kehykset (ulkonäkö, materiaali, ei purista ja kiristä) ja sitten valitsen mistä linssitkin hankin.
Todellakin tilaan rillit jatkossakin Englannista kun saan 3 paria alle 60 €. Täydelliset! En ole näin hyviä löytänyt koskaan mistään kotimaisten optikkojen halpiksista.
Ap täällä taas. Nyt löytyi sittenkin paperilappu, jossa kerrotaan seuraavia tietoja:
Sf (= linssien vahvuudet)
Cyl
Ax
Add
Materiaali
Halkaisija
Tyyppi
BC
Tämän sanotaan olevan piilolinssiresepti. Tarvitseeko silmälaseihin muita tietoja kuin nämä? Minulla on ihan tavalliset yksiteholinssit ja osaan pyytää niihin tarvittavat ohennukset ja muut ominaisuudet kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas. Nyt löytyi sittenkin paperilappu, jossa kerrotaan seuraavia tietoja:
Cyl
Ax
Add
Materiaali
Halkaisija
Tyyppi
BC
Tämän sanotaan olevan piilolinssiresepti. Tarvitseeko silmälaseihin muita tietoja kuin nämä? Minulla on ihan tavalliset yksiteholinssit ja osaan pyytää niihin tarvittavat ohennukset ja muut ominaisuudet kyllä.
Nuo riittävät. Kuinka vanha reseptisi on? Yleensä esim. SelectSpects suosittaa ettei saisi olla yli 2 v
...Ja syy miksi tilaan ukomailta, ei ole halpa hinta. Vaan se että haluamani kehykset on valmistettu 1980-luvulla ja niitä on vain yksi kpl myynnissä tässä yhdessä liikkeessä. Koska sieltä saa ostettua myös linssit, enkä tarvitse mitään monitehoerikoisuuksia ja hinta on ok, haluan ostaa ne samasta liikkeestä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cyl
Ax
Add
Materiaali
Halkaisija
Tyyppi
BC
Nuo riittävät. Kuinka vanha reseptisi on? Yleensä esim. SelectSpects suosittaa ettei saisi olla yli 2 v
Resepti on todella vanha, mutta näen sen mukaan tehdyillä silmälaseilla edelleen täydellisen hyvin. (Paitsi että pinnoitteet ovat kuluneet jo aika pahasti.)
Entä tuo silmäterän etäisyys nenästä, mistä joku mainitsi? Varmaan se tieto auttaa kun linssejä hiotaan, että hionnan "keskikohta" tulee oikeaan kohtaan linssissä. Näin maalaisjärjellä ajatellen. Onko hyviä vinkkejä miten sen saa mitattua?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä sait sen reseptin optikolta ihan vain pyytämällä, eikä maksanut mitään?
Tietenkin.