3,5 v. päiväkotiin vai srk-kerhoon, itse työttömänä
Olen siis jäänyt keväällä työttömäksi hoitovapaan jälkeen ja ilmoittanut silloin pojan päiväkotiin elokuusta alkaen. Hän ei ole koskaan ollut hoidossa.Olin luottavainen että olisin löytänyt työtä sitä ennen mutta nyt näyttää siltä etten löydäkään. Meillä on myös paikka srk kerhosta muutamana kertana viikossa 3 tuntia kerrallaan. Lähipäiväkotimme on tupaten täynnä joten jos emme nyt aloita siellä edes osa-aikaisena emme tod. näköisesti saa paikkaa kuin vasta ensi syksynä. Työnhakuni on aktiivisesti käynnissä kokoajan ja toivon työllistyväni mahd. pian. En vain osaa päättää laitanko pojan päiväkotiin osa-aikaisena vai srk-kerhoon. Jos löydänkin työtä on uuden pk-paikan haku edessä, pk-paikat(ja työpaikatkin) ovat täällä kiven alla mutta toisaalta tuntuu hullulta laittaa poika hoitoon odottamaan työllistymistäni ja itse etsiä töitä ja pestä pyykkiä kotona, osa-aikainen hoito maksaa melkein 200 eur/kk, kerho maksaa 30 eur/koko syksy.Mitä tekisitte tilanteessani?Olisi kiva saada "ajatusapua" :)
Kommentit (24)
Ja jos sinulla on huono omatunto siitä, että viet jonkun toisen tarhapaikan, niin miksi ei ole siitä että viet sen kerhopaikan? Niitäkään ei riitä kaikille. Eli se vaihtoehto, että ottaisit molemmat sucks...
Kerhossa ei juuri jää aikaa omaehtoiseen leikkiin ja sosiaalisten taitojen oppimiseen, koska kaikki tekeminen on niin ohjattua. Päiväkodissa oppii paremmin vuorovaikutusta ja kaverisuhteiden solmiminen on helpompaa.
Ap ei tainnut kertoa missä asustaa. Meillä srk:n kerhot ei ole koskaan täynnä, päinvastoin ryhmiä joudutaan jopa lopettamaan koska lapsia ei ole riittävästi.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 09:10"]
Ja jos sinulla on huono omatunto siitä, että viet jonkun toisen tarhapaikan, niin miksi ei ole siitä että viet sen kerhopaikan? Niitäkään ei riitä kaikille. Eli se vaihtoehto, että ottaisit molemmat sucks...
[/quote]
Mulla kans 4 lasta, joista vanhimmat koulussa ja nuorin meni 3,5-vuotiaana tarhaan vaikka itse olen työttömänä (en makaa kuitenkaan vaan kotona :) ).
Haen opiskelupaikkoja ja töitä ja niitä on erittäin huonosti saatavilla, joten jos onnistaa, en halua että tulee ongelmaa lapsen hoidosta. Nyt lapsi on tottunut hoitopaikkaansa, viihtyy siellä ja saa heti kokopäiväpaikan jos tarve. Kyse on lähipäiväkodista ja paikka on myönnetty kouluikään asti, joten tuttuja naamoja tulee sitten aikanaan samalle luokallekkin. En todellakaan haluisi "kiduttaa" lastani vaihtuvilla päiväkodeilla ja rasittavilla matkoilla jos töitä saisin ja paikkaa ei olisi lähellä.
Meidän lapsi käy osa-aikaisena ja osapäiväisenä eli samanverran kuin jos kävisi kerhossa. Toki kerho on ilmainen (ainakin ennen ollut) ja päiväkoti maksaa vähän, mutta päiväkotiin sisältyy ruokailu ja juuri nuo mainitsemani edut.
Päiväkodissakin askarrellaan, lauletaan, leikitään ja retkeillään. Toki kerhossa tehokkaammin, mutta onko se sitten tarpeen?
Eli minä pistäisin lapsen tarhaan 2-3 krt viikossa ja puolipäiväiseksi. Tosin meillä on täällä tuollainenkin vaihtoehto, eikä se todellakaan maksaa 200 €.