Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meinasin jäädä auton alle suojatiellä

Vierailija
05.08.2020 |

Olin ylittämässä suojatietä pyörällä, kyllä pyörällä. Auto kääntyi liikennevalojen takaa suoraan eteeni ja jouduin tekemään äkkijarrutuksen. Autolla ei ollut vilkkuaja tuli takaa, joten en nähnyt ennen kuin juuri ennen kääntymistä. Itse jatkoin suoraan.

Kumpi toimi teidän mielestä väärin?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä kumpi teki mitä teki.

Oon huomannu et pyöräilijällä ei oo oikeuksia.

Mullakin piti olla mut sairaalareissu tuli.

Vierailija
2/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mielipidekysymys. Kääntyvä auto väistää suoraa ajavaa pyöräilijää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijan olisi pitänyt käyttää vilkkua. Sun olisi pitänyt taluttaa pyörä suojatiellä ellei sitten kyseessä ollut pyörätien jatke. Itse kävelijänä ja pyöräilijänä aina väistän autoja, koska olen heikommassa asemassa, jos kolahtaa. Ei juurikaan lohduta pyörätuolissa hokea ”minulla oli oikeus, olin oikeassa”.

Vierailija
4/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sinun suojatiellä olisi kuulunut taluttaa pyörää? Sikäli teit väärin. Tosin se varmaan ei vaikuttanut tilanteeseen, eli autoilija olisi yhtä lailla yrittänyt jyrätä sinut.

Autoilija teki väärin, kun ei vilkulla kertonut aikeistaan, ja ilmeisesti myös oletti, että hänelle vihreät tarkoittaa että tie on vapaa. Niinhän ei käännyttäessä useinkaan ole, vaan kevyelle liikenteelle voi myös palaa vihreät. Olen itsekin jalankulkijana meinannut jäädä kääntyvän auton alle.

Suojatiellä ei tarvitse taluttaa pyörää. Etuoikeus suojatiellä vaan vaihtelee sen mukaan talutatko pyörää vai ajatko suojatien yli. Jos auto ajaa suoraan, pitää antaa tietä suojatiellä jalankulkijoille, mutta ei pyörää ajavalle pyöräilijälle. Kun auto kääntyy ja käännöksen jälkeen on suojatie, niin autoilija antaa tietä kaikille, jotka menee siitä suojatiestä yli.

Vierailija
5/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sinun suojatiellä olisi kuulunut taluttaa pyörää? Sikäli teit väärin. Tosin se varmaan ei vaikuttanut tilanteeseen, eli autoilija olisi yhtä lailla yrittänyt jyrätä sinut.

Autoilija teki väärin, kun ei vilkulla kertonut aikeistaan, ja ilmeisesti myös oletti, että hänelle vihreät tarkoittaa että tie on vapaa. Niinhän ei käännyttäessä useinkaan ole, vaan kevyelle liikenteelle voi myös palaa vihreät. Olen itsekin jalankulkijana meinannut jäädä kääntyvän auton alle.

Autoilijan pitää tietää, mitä eroa on vihreillä.

Vierailija
6/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojatiet pitäisi poistaa. Ne eivät todellisuudessa anna minkäänlaista turvaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille, vaan heidän henkensä on aina autoilijoiden armon ja hyväntahtoisuuden varassa, joten ne luovat vain valheellista turvallisuuden tunnetta.

Vierailija
7/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojatiellä ei tarvitse taluttaa pyörää. Etuoikeus suojatiellä vaan vaihtelee sen mukaan talutatko pyörää vai ajatko suojatien yli. Jos auto ajaa suoraan, pitää antaa tietä suojatiellä jalankulkijoille, mutta ei pyörää ajavalle pyöräilijälle. Kun auto kääntyy ja käännöksen jälkeen on suojatie, niin autoilija antaa tietä kaikille, jotka menee siitä suojatiestä yli.

Lisään vielä:Kun auto kääntyy ja käännöksen jälkeen on suojatie, niin autoilija antaa tietä kaikille, jotka menee siitä suojatiestä yli, myös sille pyöräilijälle, joka ajaa sen suojatien yli.

Vierailija
8/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntyvä väistää. Myös monissa paikoissa pyörätie-pyörätie-ylityksissä ihan liikennemerkein osoitettu väistämisvelvollisuus autoille.

Mä en luottais mihinkään sääntöiin tai merkkeiin, ylitän jos tilaa annetaan ja luovun oikeuksistani jos ei.

Tänä kesänä kyllä yksi neropatti ensin hidasti ennen suojatietä jolloin lähdin ylittämään, ja sitten tööttäsi kun olin kohdalla. Ei kande antaa tilaa jos ei halua 😬

Vierailija
9/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijä saa ylittää tien suojatietä pitkin pyöräillen, tämä on nyt uudessa tieliikennelaissa selkeämmin kuin vanhassa. Tästä on siis turha enää jankata.

Väistämissäännöt ovat ennallaan myös uudessa tieliikennelaissa. Pyöräilijä väistää, jos autolla ei ole liikennemerkein osoitettua väistämisvelvollisuutta tai jos autoilija ajaa suoraan. Ja toisin päin: kääntyvä autoilija väistää risteävän suojatien liikennettä ja autoilija väistää, jos ennen suojatietä on joko stop-merkki, kärkikolmio tai uusi pyörätien jatke -merkki (tullaan asettamaan vain korotetuille suojateille).

Vierailija
10/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ylitän suojateitä yleensä silloin, kun ei ole hirveästi liikennettä tai jos tiedän ettei kukaan autoilija tule siihen. Lapsena jäi traumat suojateistä, kun meinasin jäädä auton alle kävelijänä suojatiellä. En kyllä yhtään luota autoilijoihin.

Ap

Vierailija
11/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa nuo uudet säännöt:

https://www.is.fi/autot/art-2000006339594.html

Aivot menee solmuun. Olen lopettanut pyöräilyn ihan siksi, kun en enää ymmärrä mitään. 

Vierailija
12/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap kuullut liikennesäännöistä? 😂 Eipä ole mitään mielipidekysymyksiä🤦🏻‍♀️

Vierailija
13/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivot menee solmuun. Olen lopettanut pyöräilyn ihan siksi, kun en enää ymmärrä mitään. 

Uutta on vain tuo pyörätien jatke -merkki ja sillä osoitettu väistämisvelvollisuus. Näitä tulee olemaan vain harvassa, sillä näitä on vain korotetuilla suojateillä. Aiemmassa laissa pyörätien jatkeella käsitettiin suojatiet, joihin pääsee pyörätietä pitkin.

Säännöthän ovat helpot. Autoilijana väistät, jos sinulla on kärkikolmio, stop-merkki tai pyörätien jatke -merkki tai jos käännyt ja silloin ylität suojatien.

Vierailija
14/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutta on vain tuo pyörätien jatke -merkki ja sillä osoitettu väistämisvelvollisuus. Näitä tulee olemaan vain harvassa, sillä näitä on vain korotetuilla suojateillä. Aiemmassa laissa pyörätien jatkeella käsitettiin suojatiet, joihin pääsee pyörätietä pitkin.

Säännöthän ovat helpot. Autoilijana väistät, jos sinulla on kärkikolmio, stop-merkki tai pyörätien jatke -merkki tai jos käännyt ja silloin ylität suojatien.

Mistä minä pyöräilijä näkisin, mitä toisesta suunnasta tulevalla autoilijalla on?

Vierailija
15/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä minä pyöräilijä näkisin, mitä toisesta suunnasta tulevalla autoilijalla on?

Stop-merkki ja kärkikolmio nyt pitää ainakin tunnistaa merkin muodosta ja asennosta.

Vierailija
16/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kääntyvällä autolla on aina väistämisvelvollisuus paitsi, jos sille on vihreä nuolivalo. Kun on vihreä nuolivalo, niin silloin muilla autoilijan reitillä on punainen.

Vierailija
17/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyöräilijällä on risteyksessä vihreä, myös kääntyvällä autolla voi olla vihreä, mutta hän on väistämisvelvollinen. Jos autoilijalla on nuolivihreä, pyöräilijällä on punainen.

Pyöräilijän kannalta lyhyesti siis: jos hänellä on vihreä, autoilija on väistämisvelvollinen.

Vierailija
18/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä tulikin sama toisin sanoen!

Vierailija
19/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu kuitenkin oli, ettet tehnyt suojatielle astuvien perusvirhettä joka on monta kertaa myös jäänyt heidän viimeisekseen eli astut suojatielle edes sivullesi vilkaisematta luottaen siihen, että autoilija väistää.

Vierailija
20/43 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu kuitenkin oli, ettet tehnyt suojatielle astuvien perusvirhettä joka on monta kertaa myös jäänyt heidän viimeisekseen eli astut suojatielle edes sivullesi vilkaisematta luottaen siihen, että autoilija väistää.

Tämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä