Mistä aloittaa ruotsin opiskelu
Mulla on unelma ollut pitkään ruotsin osaaminen sujuvasti. Peruskouluruotsin suoritin kiitettävästi mutta siihen se jäi ja tuostakin jo aikaa. Tavoitteena sujuva ruotsi 2016 jolloin aion Tukholmaan muuttaa. Mistä kanttis aloittaa? Sanokaa hyviä ruotsin kielisiä sarjoja? Hjälp?
Kommentit (3)
Pidän ruotsin kielestä todella paljon, siksi sitä nyt innostuin opiskelemaankin. Ruotsinkielisiä radiokanavia kuuntelen mutta turhauttaa kun en ymmärrä oikeasti melkein mitään :D.. Saksaa osaan ja ymmärrän todella hyvin, joten luulisin että tulen oppimaan ruotsiakin paremmin.
-ap
Mielestäni ruotsinkielisten ohjelmien katsomisesta ei ole mitään hyötyä, ellei omaa jo taustana hyvillä arvosanoilla käytettyä lukion oppimäärää, vaikka ei sekään välttämättä riitä.
Ruotsi on melko epäselvä kieli ja kirjoitus ja lausuminen poikkeaa selvästi. Ohjelmien katselu alkaa auttaa siinä vaiheessa kun taidot ovat jo varsin hyvät. Tällöin sieltä voi mielekkäästi poimia uusia sanoja ja idiomeja varastoonsa. Muulloin kaikki aika menee pinnistelyyn ja yksittäisten sanojen ymmärtämiseen.
Lukion oppimäärän voi käydä aineopiskelijana lähes ilmaiseksi. Sen lisäksi Uppsalan seudulla järjestetään joka kesä tasotettuja kielikursseja, joista saa todistuksen kielitaidostaan. Kansanvalistusseuran etäopisto tarjoaa kursseja työelämän ruotsissa; mutta opisto lopettaa toimintansa tämän vuoden lopussa. Viime vuosina kesälukion kurssitarjontaan on kuulunut kielikurssireissu Gotlantiin.
Netin englanninkielisiltä sivuilta löytyy myös kielitutkintojen koemateriaaleja, joista voi päätellä omaa tasoaan.
-Mies 28v-
Olen katsellut ruotsalaisia dekkareita, niissä on yleensä selkeästi puhuvat näyttelijät. Katso aluksi vaikka niin, että laitat avuksi rruotsinkielisen tekstityksen. Aluksi käänsin kaiken päässäni suomeksi ja olin aina kaksi tekstitysriviä jäljessä, sitten yhden. Lopulta viive jkatosi yhteen sanaan ja nyt en enää käännä kuulemaani lainkaan.
Kuuntele ruotsinkielistä musiikkia, ruotsalaisia radiokanavia. Tarkoitan nimenomaan Ruotsista tulevia ohjelmia, ei suomenruotsia. Tällainen kielikylvettäminen on opettanut minulle ruotsin niin, että ymmärrän sitä jo kohta paremmin kuin englantia. Tulet huomaamaan, että kieli on kaunis ja sopii varsinkin runoihin ja lauluihin sointuvasti.