Vinkkejä työmatkapyöräilyyn, kiitos!
Voi ihanuus, työpaikan ja kodin välimatka on vihdoinkin sopiva fillarointiin. Sellaiset 7-8 kilometriä suuntaansa suurin osa matkasta hyvää tasaista suoraa asfalttitietä. Haaveksin, että fillaroisin töihin kesät talvet lähes säällä kuin säällä. Onnistunkohan? No, kertokaa vinkkejä millainen pyörä kannattaa hankkia ja mitä varusteita ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon.
Yksi iso kynnyskysymys itselleni tuntuu olevan, että töissä pitäisi saada järjestettyä hyvin toimiva systeemi, vaateiden vaihdolle ja ehkä suihkussakäymiselle. Pakkaatteko mukaan aamulla työvaatteet vai säilytättekö niitä töissä?
Ihan kaikenlaiset fillarointivinkit otetaan kiitollisena vastaan!
Kommentit (30)
Mulla on ihan Helkama ja hyvin toimii, 3 vaihdetta. Lähden suht. ajoissa ja ajan aamulla rauhallisesti, niin ei tule hiki. Kotiin sitten annan palaa. Ei ole mitään erillisiä vaatteita mulla, vaan samat vaatteet ja ei meillä töissä ole edes muuta paikkaa vaihtaa kuin pieni vessa - naisille miehille on yhteiset sosiaalitilat. Mulla matkaa on tosin vain 4 km/suunta, mutta mäkiä on jonkin verran. Hengittävä ulkoilupuku normivaatteitten päälle, sillloin kun on kylmää tai sataa.
Mulla on 5 km matkaa, todella mäkistä maastoa. Olen nyt ollut tässä työpaikassa vasta keväästä, mutta uskoisin polkevani talvenkin töihin, koska bussiyhteydet ovat niin huonot, että se vain on nopein ja kätevin tapa päästä töihin ja toisekseen tuon matkan polkee tällainen huonokuntoinenkin hyvin liikoja rasittumatta. Olen yleensäkin pyöräillyt vuoden ympäri. Iltavuoroon kuljen välillä myös kävellen.
Pyörässä on reilusti vaihteita, mikä on ihan kiva kun matkalla on todella jyrkkiä ylämäkiä enkä halua hikoilla itseäni märäksi (tai rikkoa polviani). Laittaudun valmiiksi jo kotona ja puen työvaatteet, enintään töissä vaihdan tuulipuvunhousut hameeseen. Talvipakkasilla sitten tietysti toppapuku työvaatteiden päälle, jos pakkasta on joku 20 astetta, huivi kasvoille. Kypärän vuoksi tosin mitään kovin näyttäviä kampauksia ei pysty tekemään, mutta tuskinpa niitä tekisin muutenkaan. Poljen töihinpäin aika hissukseen enkä muutenkaan ole helposti hikoilevaa tyyppiä. Teen asiakaspalvelutyötä, mutta ihan tarpeeksi siistinä sitä näinkin pysyy, kun muuten huolehtii hygieniasta ja laittaa kunnollista deodoranttia. Nykyisellä työpaikalla tosin ei edes ole kunnon sosiaalitiloja, joissa pääsisi suihkuun, ainakaan meidän pukutilassamme, joka on muuten myös naisille ja miehille yhteinen.
Aiemmassa työpaikassa matka oli pidempi ja siellä kävin suihkussa ja vaihdoin vaatteet sekä meikkasin vasta töissä. Tuosta oli niin paljon säätämistä ja ylimääräisen tavaran kanniskelua mukana (ja unohtelua...) ja töissä piti olla ihan liian paljon aikaisemmin joten usein pyöräily jäi aamu-uniselta ihan tuon vuoksi. Nykyään ei kyllä ikinä käy mielessäkään mennä seisoskelemaan bussipysäkille, koska siitä ei tule juuri mitään ajallista tai vaivallista säästöä (polkeminen ei ole minusta sen suurempi vaiva kuin bussipysäkillä odottelu, hermoilu onko bussi ajoissa että sillä ehtii toiseen bussiin tai jonkun haisevan pulsun vieressä ruuhkabussissa istuminen).
Mulla on pyörässä takana iso kori ja se on kyllä tosi kätevä, kun siihen saa isonkin ostoskassin, repun tai käsilaukun asetettua ilman että sitä tarvitsisi sen kummemmin kiinnittää paikalleen. Mustekalan avulla tuohon koriin saa pakattua jo aivan käsittämättömän määrän tavaraa. Pyörälaukut olisi varmaan ainakin sateella kätevämmät, mutta niitä on hankala kuljettaa mukana esim. kaupassa ja tää on vähän semmoista aluetta, että luultavasti ne pöllitään, jos ne jättää pyörään kiinni...
Älä aja liian kovaa! 85% työmatkapyöräilijöistä ajaa liian kovaa suhteessa omaan kuntoonsa. Sen näkee siitä että alkavat raivoamaan jos joku kävelee vahingossa niiden eteen, sillon kun kunto loppuu niin pinna kiristyy.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 10:58"]
Älä aja liian kovaa! 85% työmatkapyöräilijöistä ajaa liian kovaa suhteessa omaan kuntoonsa. Sen näkee siitä että alkavat raivoamaan jos joku kävelee vahingossa niiden eteen, sillon kun kunto loppuu niin pinna kiristyy.
[/quote]
Ajaako tolla perusteella sitten 99% työmatka-autoilijoistakin liian kovaa kuntoonsa nähden, harva heistäkään ilahtuu jos joku eteensä katsomatta toikkaroi tielle niin että meinaa jäädä alle...
Nostan vanhan ketjun, kun tää on mulle ajankohtainen.
Ajaako muut työmatkapyöräilyä? Mulla on 5,5 km suuntaansa, mutta mäkiä on matkan varrella. Mulla väsyy ajamisesta alaselkä ja jalat. Joskus tympii ajaminen ihan urakalla, ja olen ilmeisesti myös hidas, kun monet sujahtelee ohi heittämällä. Mutta toisaalta olen virkeämpi, kun saan joka päivä raitista ilmaa ja liikuntaa.
Nyt tarttee jo aamuisin hanskoja ja kaulahuivia, mutta iltapäivällä tungen ylimääräiset vaatteet reppuun.
Muistat varata tarpeeksi aikaa. Ota mukaan dödö ja vaihtopaita, vaikka olisi viileää niin saatat silti hikoilla (ainakin minä). Otan myös vaihtohousut mukaan aina, sillä joskus käy niin huono tuuri että rupee satamaan kesken matka. Ja sateenvarjo. Syöt hyvin ennen. :-)
Minulla on pyörän tarakalla KAKSI koria, roikkuvat tarakan molemmin puolin. Ovat sellaiset ihan pyörän peruskorit, jotka säilytän tyhjinä päällekkäin aamulla töihin polkiessa. Silloin kuljetan kor(e)issa reppuani. Paluumatkalla töistä pyörähdän usein ruokakaupassa ja silloin ostoskassit kulkevat noissa kahdessa korissa ja reppua pidän selässä. Yllättävän paljon tavaraa saa kulkemaan kerralla. Ja noita koreja en mitenkään kiinnitä tarakkaan, vaan pysyvät ihan hyvin paikoillaan molemmilla sivuilla.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 18:08"]
Toimiiko DrymaxX-asu sadeasuna vai kastuuko helposti läpimäräksi jos tarvitsee pyöräillä säällä kuin säällä eli tarvittaessa lähteä rankkasateeseenkin pyöräilemään?
[/quote]
DrymaxX toimii ihan samoin kuin Goretex en ole huomannut eroa, pitää kosteuden joko ulkona tai sisällä.
Minulla on suunnilleen saman pituinen työmatka, pyöräilen vain kesäisin koska talvella joutuisin polkemaan rekkojen joukossa loskassa ja pimeässä, talvella siis kuljen autolla.
Työvaatteet minulla on työn puolesta ja töihin päin pyöräilen suht hitaasti ettei tule hiki, kotiin sitten nopeammin, suihkuunkin töissä tietysti olisi mahdollisuus mutta noin lyhyellä matkalla ei hiki tule.
Pyörälläkään ei ole väliä, naapurin mummon sisar 82v käy lähes päivittäin tavallisella mummopyörällä 8km matkan takaa sisartaan moikkaamassa.