Joko teillä alkaa tomaatit kypsyä kasvihuoneissa?
Mulla on ollut raakileita jo pitemmän aikaa, mutta eivät näytä ollenkaan kypsymisen merkkejä. Mulla on joka vuosi sama ongelma tomaattien kanssa, ne kasvaa kyllä tosi rehevästi, mutta en meinaa saada niitä kypsymään.
Onkohan mulla liian paljon ravinteita mullassa? Laitan istutusvaiheessa jokaiselle kanankakka-merilevä-luonnonlannosta, muuta lannoitusta en kasvukauden aikana laita. Syksyllä lisään kompostia kasvihuonemultiin.
Vai pitäisikö karsia tomaatteja enemmän? Varkaat poistan ja nyt olen katkonut latvatkin, mutta lehtien kanssa olen ollut aika varovasti. Alhaalta olen poistanut lehtiä jonkun verran, mutta kerralla vain muutaman per kasvi.
Valoa pitäisi olla, lämmöstä on juuri nyt vähän pulaa kun kasvari ei ole lämmitettävä. Tuuletus toimii ihan hyvin, kasvit ei nuupota.
Kommentit (13)
Viimeiset tomaatit yöpakkasten uhatessa voi poimia ja tuoda sisälle lämpimään, mutta pimeään paikkaan. Näin neuvoi puutarhuri!
Mä oon tullut siihen tulokseen, että ne rupeavat todenteolla kypsymään elo-syyskuussa, silloin kun niitä ei jaksa enää kastella ja lehdet kuivuu.
Minä poimin ensimmäiset kypsät kesäkuun alussa ja nyt saa jo kerätä päivittäin. Onko teillä jotain hitaita lajikkeita?
En tiedä, vaikuttaako lannoitus kypsymisnopeuteen (tuskin?) mutta kanankakka on huono lannoite tomaatille. Siinä on paljon typpeä, vähän kaliumia kun tomaatilla pitäisi olla toisinpäin.
Ei meilläkään ole kuin pari-kolme keltaista tomaattia vielä kypsynyt. Meillä tosin iso omenapuu varjostaa kasvihuonetta vähän liikaa.
Olen ajatellut, että istutamme tomaatin taimet liian myöhään. Ollaan aina niin varovaisia, ettei vaan halla niitä vie.
Elokuussa yleensä alkavat kypsyä sitten nopeammin. Aina jää kuitenkin raakoja, joita sitten kysytämme sisällä. Vihreistä tehdään mös säilykettä.
meillä on muutama kypsynyt nyt ennätysaikaisin, johtuen varmaan lämpimästä alkukesästä. olen kasvattanut tomaatteja kymmenisen vuotta ja normitilanne on se että suurin osa kypsyy vasta sitten kun yöpakkaset uhkaa ja kerään ne sisälle kypsymään siinä syyskuun kieppeillä.
aika pohjoisessa asutaan.
Ei kasvihuoneessa, mutta talon eteläisellä seinustalta on jo saanut satoa muutaman viikkoa. Mulla on siinä siis pientä pensasmaista kirsikkatomaattia.
Mulla eteläseinustalla kasvihuonekaapissa, eikä ole vielä kypsää, ei edes punerra. taimet ostin kasvatettuina, joten eikähän ne ole ihan oikeaan aikaan kylvettyjä. Veikkaan, että kyseessä on lajike-erot
Ap on Keski-Suomessa. On useampaa eri lajiketta, olen valinnut sellaisia, joiden kasvukausi ei ole pisimmästä päästä. Kasvatan siis itse siemenestä. Tänä vuonna kesä on pari viikkoa etuajassa.
Täytyypä ensi vuonna tarkistaa tuo lannoitusjuttu. Hevosenpaska olisi ilmeisesti hyvä, en vain itse ole heppaihmisiä joten kynnys mennä tallille kysymään kakkaa on ollut liian korkea :)
Minäkin asun keski-suomessa ja tänään ensimmäiset 6 tomaattia kypsyivät! Meillä rittää tomaatteja sitten tuonne lokakuulle asti.
Noita varkaita ja lehtiä pitää raskia poistaa urakalla....
Meillä lannoitteena on lehmän lanta ja se on kyllä ainakin tosi hyvää tomaatin kasvatuksessa. Jos teillä on navettaa tai tallia lähistöllä, niin mene ihmeessä kysymään, kyllä sieltä aina muutama paskakasa joutaa...sitähän ne elukat tehtailee lisää joka päivä!
Meillä lannoitetaan ns. punaisella, joka liuotetaan kasteluveteen. Tomaatit kukkivat hyvin ja raakileita on nyt paljon, mutta kypsyminen on aika hidasta. Syynä varman tuo mainitsemani omenapuu. Se on vanha puu, joka tuottaa hyviä omppuja (joka kolmas vuosi paljon! ) eli ei raaskita kaataakaan sitä.
Pensaskirsikkatomaatit ovatkin varmaan niitä kaikkein aikaisimpia. Niissähän on välillä lähes kypsiä tomaatteja jo kesäkuussa puutarhamyymälöissä.
Isojen alalehtien poistaminen ainakin auttaa valon määrään, varmaan ravinteisiinkin. Meillä on vasta 5-6 vuoden kokemus tomaattien kasvatuksesta, joten koko ajan opitaan uutta.
Joku sanoi että kerää sisälle kypsymään.. Auttakaa nyt tyhmää että mitä se tarkoittaa? Juurineen revin raa'at tomaatit sisälle? Ensimmäistä kertaa nyt kasvatan tomaatteja ja ensinnäkin ne on avomaalla, ei ilmeisesti hyvä juttu? Ja ihan kivikovia vihreitä :) Meneekö ne nyt hukkaan? Ja myös paprikat on ihan vihreitä, mistä tiedän onko ne kypsinäkin vihreitä vai muuttuuko ne esim. punaisiksi? Todellinen viherpeukalo olen :D Kiitos jos joku viitsii auttaa!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 15:25"]
Joku sanoi että kerää sisälle kypsymään.. Auttakaa nyt tyhmää että mitä se tarkoittaa? Juurineen revin raa'at tomaatit sisälle? Ensimmäistä kertaa nyt kasvatan tomaatteja ja ensinnäkin ne on avomaalla, ei ilmeisesti hyvä juttu? Ja ihan kivikovia vihreitä :) Meneekö ne nyt hukkaan? Ja myös paprikat on ihan vihreitä, mistä tiedän onko ne kypsinäkin vihreitä vai muuttuuko ne esim. punaisiksi? Todellinen viherpeukalo olen :D Kiitos jos joku viitsii auttaa!
[/quote]
Eihän niitä tomaatteja nyt tietenkään sisälle olla viemässä. Tomaatti kypsyy siis vielä poimimisen jälkeen sisällä (ei jääkaapissa). Kun syksyllä on liian kylmää ulkona, kerätään loput tomaatit ja laitetaan johonkin vatiin sisälle, itse olen laittanut aurinkoiseen paikkaan. Siinä kypsyvät vielä. Anna niiden nyt ihan rauhassa vaan olla, kasvaa ja kypsyä, no panic.
Ei se mitään haittaa, vaikka tomaatti kasvaa avomaalla. Jotkut lajikkeet on tarkoitettukin avomaalle ja asuinseudusta (kesän pituudesta) riippuen tomaattia voi aivan hyvin kasvattaa ulkona tai kasvihuoneessa.
Paprikoiden väri pitäisi pystyä päättelemään siemenpussin perusteella ;) Jos olet ostanut taimet kaupasta, niin punaisia ne on. Jos olisivat vihreitä, kaupassa olisi se lukenut erikseen.