Lievien hengitystieoireiden takia koronatestiin?!
HUSin apulaisylilääkärin mukaan "koronapandemian torjunnan kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että esimerkiksi mikä tahansa lievä hengitystieoire, kuume, haju- tai makuaistin menetys tai ripuli laukaisevat testiin menemisen."
Itse ainakin saisin ravata jatkuvasti testissä, koska minulla on lieviä hengitystieoireita jopa useana päivänä viikossa. Eli lievää kurkkukipua tai karheutta nenä-nielussa, hyvin vähäistä kirkasta nuhaa, satunnaisia aivastuksia ja kurkun kaiherruksesta ja limaisuudesta johtuvia yskähdyksiä jne. Ihmettelenkin kuinka yleistä tällainen mahtaa olla vai olenko poikkeusyksilö? Kuvitellaanko ihmisten oikeasti menevän tällaisten oireiden takia testiin?
Kommentit (10)
Eiköhän tarvi olla vielä vahva aavistus. että on ollut jossain mistä tuon voisi saada. Jos melkein eristyksissä elää käyden vaan kaupassa, ei nyt riski kovin iso ole. Mutta jos on riski korkealla, niin sitten pienilläkin oireilla.
Ihan samaa mietin. Minulla on ollut tukkoinen nenä ja lievää nuhaa ainakin tammikuusta asti, nyt on lisäksi lievä kutittava tunne keuhkoputkessa ja yskiessä tulee hieman limaa (ei kuitenkaan yskitä, voin olla yskimättä jos niin päätän).
Yritin tehdä oirearvion Omaolo-palvelussa, mutta siellä kysyttiin pituutta ja painoa, enkä halua kertoa painoani kenellekään, joten jätin vastaamisen kesken.
Joo, lievillä oireilla pääsee suorilta testiin nyt. Ei tarvi olla sen kummempaa epäilyä altistumisesta tms. Itse kävin väsymyksen ja kurkkukivun vuoksi.
Toki jos on varma, että oireet johtuu allergiasta niin ei tarvinne testissä käydä. Aina voi soittaa sinne neuvontapuhelimeen, jos arveluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mietin. Minulla on ollut tukkoinen nenä ja lievää nuhaa ainakin tammikuusta asti, nyt on lisäksi lievä kutittava tunne keuhkoputkessa ja yskiessä tulee hieman limaa (ei kuitenkaan yskitä, voin olla yskimättä jos niin päätän).
Yritin tehdä oirearvion Omaolo-palvelussa, mutta siellä kysyttiin pituutta ja painoa, enkä halua kertoa painoani kenellekään, joten jätin vastaamisen kesken.
Painoa kysytään varmaan se vuoksi, että ylipaino on yksi koronaviruksen riskitekijöistä. Kaikki osa-alueet otetaan siis huomioon eli arvioidaan, onko riski sairastua pahemmin.
Siellä testauspaikassa ei tosiaan tehdä mitään muuta kuin otetaan se näyte, kaikki muut tiedot annetaan ennakkoon.
Mitkä syyt voivat allergian lisäksi aiheuttaa lieviä hengitystieoireita jopa ympäri vuoden?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä syyt voivat allergian lisäksi aiheuttaa lieviä hengitystieoireita jopa ympäri vuoden?
home
Vierailija kirjoitti:
Jessus sentään jos ei edes terveyden takia voi painoaan paljastaa. Et varmaan sitten suostu teholle hengityskoneeseen tai hengen pelastavaan leikkaukseenkaan kun niitä varten tarvitsee tietää se paino.
Naurettavaksi menee hysteria. Minä en minkään nenän vuotamisen takia testiin mene. Siellähän saisi jokainen meistä juosta kolme kertaa viikossa 😂
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tarvi olla vielä vahva aavistus. että on ollut jossain mistä tuon voisi saada. Jos melkein eristyksissä elää käyden vaan kaupassa, ei nyt riski kovin iso ole. Mutta jos on riski korkealla, niin sitten pienilläkin oireilla.
Muuten hyvä, mutta suosittelen kyllä ruoan tilaamista kotiin.
Olen kaupassa töissä ja mahdollisesti altistunut koronalle viikonlopun aikana (sairas asiakas). Nyt sitten odotellaan jos tulee oireita, töissä käydään samalla normaalisti.
Heinä ja pujo allergisoivat tällä hetkellä.