Kuka hullu ostaa asunnon yhtiöstä, jonka rakennus sijaitsee vuokratontilla?
Uusissa asunnoissa on enemmän sääntö kuin poikkeus, että maapohjan omistaa joku hämärä tonttirahasto, joka voi sekavan vuokrasopimuksen perusteella korottaa vuokraa mielivaltaisesti.
Kommentit (18)
Pääkaupunkiseudun ulkopuolella tontin omistaja on usein kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Sieltä voi ostaa oman osuuden ihan koska haluaa
Luuletko, että ulosottomiestä kiinnostaa, jos yhtiö jättää vuokransa maksamatta?
Aloittaja voisi vaikka kokoilla asunto-osakeyhtiöiden peruskäsitteisiin ennen kuin paljastaaa sivistymättömyytensä tällaisilla aloituksilla.
Kaikki asunnot on "vuokratontilla" (kiinteistöverotusta voidaan nostaa aivan samalla tavalla kuin tonttivuokraa)
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan pääkaupunkiseudulla ja suurissa kaupungeissa rakennetaan vuokratonteille.
Tämä on hyvä aloitus. On aina riski ostaa asunto kerrostalosta, joka ei ole omalla tontilla. Se, että itse lunastaa oman vuokraosuutensa, ei suojaa tilanteessa, jossa iso osa päättää jättää vuokran maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki asunnot on "vuokratontilla" (kiinteistöverotusta voidaan nostaa aivan samalla tavalla kuin tonttivuokraa)
Puhutaan nyt kuitenkin eri asiasta
Ainakin Helsingissä moni talo on vuokratontilla. Totesin jo melkein mahdottomaksi alkaa karsimaan sillä perusteella ostettavaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että ulosottomiestä kiinnostaa, jos yhtiö jättää vuokransa maksamatta?
Mitä se minua kiinnostaa jos en ole enää omalta osaltani tontin vuokralainen kun olen lunastanut tonttiosuuden itselleni?
Itselläni oli yksi ehto tuo "oma tontti" kun etsin asuntoa.
Valinnainen vuokratontti on ok. Tietysti järkevimmät lunastavat tontin omakseen.
Niin tein itsekin.
Noh, itse en pidä kovin suurena riskinä sitä, että kotini sijaitsee kaupungin vuokratontilla, jossa vuokra on sovittu vuoteen 2060 asti. En taida itse enää tuossa vaiheessa kärsiä, vaikka kaupunki pakkolunastaisi koko taloyhtiön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan pääkaupunkiseudulla ja suurissa kaupungeissa rakennetaan vuokratonteille.
Etenkin pk-seufulla vuokratontinomistaja voi olla jokin yhtiö, joka vuokraa tonttia edelleen taloyhtiölle. Muualla se omistaja on usein kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Helsingissä moni talo on vuokratontilla. Totesin jo melkein mahdottomaksi alkaa karsimaan sillä perusteella ostettavaa asuntoa.
Helsinki on myös päättänyt, ettei enää myy tontteja.
Oma tontti se olla pitää. Miten tulevaisuudessa kun omat tontit yhä harvinaisempia taloyhtiöillä, nostaako asunnon hintaa, nyt ei ole mitään suurta eroa. Puhutaan Helsingistä.
Ei liene kyse hulluudesta vaan tietämättömyydestä.
Liikkistä, miten ap on ilahtunut opittuaan yhden uuden asian.
Ostaessani asunnon kolme vuotta sitten katselin pelkästään omalla tontilla olevia kohteita. Katsos kun omassa voi vielä olla rakennusoikeuttakin jäljellä ja taloyhtiön remontit voi rahoittaa lisärakentamalla, mikä ei vuokratonttitalossa onnistu.
Lisäksi omatonttisen kiinteistön vakuusarvo on parempi kuin vuokratonttisen.