Kadehtitko etätöitä?
Sinä joka et voi tehdä etätöitä, mitä mieltä olet nyt kun suuri osa toimitotyöntekijöistä saa olla etänä ja säästävät työmatkustannuksissa, helposti myös lounaskustannuksissa, saavat tehtyä kotiaskareita työn ohessa, ei tarvi kuluttaa aikaa työmatkoihin aikä laittautumiseen jne. Lisäksi on mahdoton valvoa jos joku laiskottelee ja tekee muuta kuin töitä, kotona erittäin helppo ottaa nokoset, maata sohvalla ja selailla vähän nettiä, käyttää aikaa herkkujen valmistukseen jne. Eli periaatteessa säästävät monissa asioissa, palkka pysyy samana, ja työaika lyhenee kun voi ohessa tehdä kaikkea kivaa kotona.
Sinä joka et voi tehdä etätöitä, pitäisikö heti koronan lieventyessä pakottaa takaisin ne jotka aiemminkin joutuneet olemaan toimistolla?
Kommentit (57)
Ehkä pitäisi pienentää palkkaa heille jotka aiemmin oli toimistolla mutta koronan takia saavat olla etänä? Mielestäni tämä olisi reilua. Säästävät kuitenkin paljon ollessaan nyt etänä.
Aina mietin, että miten "ohessa voi tehdä kaikkea kivaa" kun pomo näkee koko ajan, montako suoritetta olen saanut aikaan. Jos työjono ei etene, tulee aika äkkiä pomolta teams-viesti, että onko ongelmia.
Kaikilla muilla tutuilla sama eli pitää tehdä tietty määrä työtä hyvin ja korona-aikana työmäärä on vain kasvanut. Jos tekee kuten ap kuvaa, jäisi moni asiakas ilman rahojaan ja siitä nousisi äkkiä häly.
Jouduin olemaan keväällä etätöissä ja jos se jatkuu, harkitsen vakavasti irtisanoutumista.
Opettaja olen
En todellakaan kadehdi. Olisi ihan tuskaa olla koko päivä kotona enkä saisi mitään aikaiseksi. Mulla on ihanat työkaverit joiden kanssa nauretaan paljon ja pidän todella työstäni asiakaspalvelijana. Työskentelen sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Aina mietin, että miten "ohessa voi tehdä kaikkea kivaa" kun pomo näkee koko ajan, montako suoritetta olen saanut aikaan. Jos työjono ei etene, tulee aika äkkiä pomolta teams-viesti, että onko ongelmia.
Kaikilla muilla tutuilla sama eli pitää tehdä tietty määrä työtä hyvin ja korona-aikana työmäärä on vain kasvanut. Jos tekee kuten ap kuvaa, jäisi moni asiakas ilman rahojaan ja siitä nousisi äkkiä häly.
Tuossa tapauksessa ehkä ei voi laiskotella, mutta on harvinaista että asiantuntijatehtävissä on tuollaista liukuhihnatyötä. Suurin osa toimistotehtävissä on ongelmanratkaisua ja kehittämistä, ei asioiden käsittelyä liukuhihnatyyliin. Tällaisia asiantuntijatehtäviä on melkein mahdoton valvoa miten etenee.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pitäisi pienentää palkkaa heille jotka aiemmin oli toimistolla mutta koronan takia saavat olla etänä? Mielestäni tämä olisi reilua. Säästävät kuitenkin paljon ollessaan nyt etänä.
Ai täysin samasta työstä pienempi palkka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, "täysin samasta"....
Itselläni on ihan sama määrä töitä tehtävänä tehtiin ne etänä tai toimistolla, joten sohvalla makoiluun ei ole varaa, jos ei halua seuraavana päivä huhkia kahta kauheammin. Työmatkoissa säästää, se on kyllä ihan kiva, mutta toisaalta esim sähköä kuluu enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, "täysin samasta"....
Kyllä on täysin samat työtehtävät kuin toimistollakin. Mihin ne työt etätöissä katoaisi mystisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla muilla tutuilla sama eli pitää tehdä tietty määrä työtä hyvin ja korona-aikana työmäärä on vain kasvanut. Jos tekee kuten ap kuvaa, jäisi moni asiakas ilman rahojaan ja siitä nousisi äkkiä häly.Tuossa tapauksessa ehkä ei voi laiskotella, mutta on harvinaista että asiantuntijatehtävissä on tuollaista liukuhihnatyötä. Suurin osa toimistotehtävissä on ongelmanratkaisua ja kehittämistä, ei asioiden käsittelyä liukuhihnatyyliin. Tällaisia asiantuntijatehtäviä on melkein mahdoton valvoa miten etenee.
Ehkä yhden päivän voi laiskotella kenenkään huomaamatta, mutta kyllä asiantuntijatyössä tuloksia seurataan ja kyllä se näkyy, jos mitään ei tee. Usein on myös niin, että jonkun toisen työ ei etene, jos minä en hoida jotain asiaa. Usein asiantuntija työ on myös sitä, että koko ajan joku ottaa yhteyttä, tarvitsee apua, on palavereja, on tehtävä jotain huomiseksi, jotta joku muu pääsee omassa asiassaan eteenpäin jne. Eli ei asiantuntijan etätyö mitään laiskottelua ole.
Itse en näe erityisenä plussana sitä, että ei tarvitse laittautua ja mennä toimistolle. Toki välillä on kiva olla vaan verkkareissa kotona, mutta kun se jatkuu liian kauan, olisi ihanaa vähän laittautua ja mennä sinne toimistolle ja tavata työkaverit.
Tämä keskustelu osoittaa, että etätyöt eivät todellakaan sovi kaikille.
Aiemmin mulle oli ihan ok, en tuntenut mitään kateutta, päinvastoin, oli hyväkin, että osa saa jäädä kotiin niin korona-riski vähenee.
Nyt olen huomannut, miten alkanut ärsyttämään heidän jatkuva valittaminen milloin mistäkin. Kesällä liian kuuma työskennellä ilman ilmastoitua toimistoa, nyt siitä syystä, että ”pakotetaan” toimistolle, julkisiin ja miten HE nyt ovat riskissä sairastua.
Kiittämättömiä minäminä-ihmisiä!
Se on kyllä etätöissä kiva, että voi aamulla laittaa pyykkikoneen päälle ja esim. lounastauolla kuivumaan. Mitään isompia kotitöitä ei tulisi mieleenkään tehdä työajalla, hommaa riittää ihan niissä palkallisissakin töissä.
Minä kaipaan välillä toimistolle etätöistä. Yksinäisempää näin etänä, eikä tässä kyllä saa muita kotitöitä tehtyä kuin astianpesukone yleensä pyörii taustalla
"Suurin osa toimistotehtävissä on ongelmanratkaisua ja kehittämistä, ei asioiden käsittelyä liukuhihnatyyliin. Tällaisia asiantuntijatehtäviä on melkein mahdoton valvoa miten etenee."
Jos työ on ongelmanratkaisua, se tarkoittaa, että jollain henkilöllä tai jossain prosessissa on ongelma, joka näkyy, joku asia ei etene tms. Kyllä silloin on erittäin helppo konkreettisesti seurata, edityykö ongelman ratkaisu vai ei. Kun on riittävän vakava ongelma, tilannetta yleensä seurataan päivittäin ja sen edistymisestä on ongelman ratkaisusta vastuussa olevien raportoitava koko ajan. Ei siinä paljoa laiskotella kenenkään huomaamatta.
Selvästi ap ja pari muuta ovat ihan pihalla siitä, mitä oikeasti on asiantuntijatyö. Ei se ole sitä, että istutaan toimistossa ja näytetään tärkeältä ja vähän pyöritellään paperia ja joskus kirjoitetaan joku kiva pikku meili, jos huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla muilla tutuilla sama eli pitää tehdä tietty määrä työtä hyvin ja korona-aikana työmäärä on vain kasvanut. Jos tekee kuten ap kuvaa, jäisi moni asiakas ilman rahojaan ja siitä nousisi äkkiä häly.Tuossa tapauksessa ehkä ei voi laiskotella, mutta on harvinaista että asiantuntijatehtävissä on tuollaista liukuhihnatyötä. Suurin osa toimistotehtävissä on ongelmanratkaisua ja kehittämistä, ei asioiden käsittelyä liukuhihnatyyliin. Tällaisia asiantuntijatehtäviä on melkein mahdoton valvoa miten etenee.
Ja miten sitä valvotaan toimistolla?
Harva asiantuntija tekee ongelmanratkaisuja ja kehittämistä yksin, tuollaisissa hommissa on palaveria toisensa perään, jatkuvaa yhteydenpitoa työkavereihin ja sidosryhmiin, joten vielä vähemmän on hetkiä, jolloin otetaan nokoset.
Kadehdin ihan todella paljon. Teimme etää ilman mitään ongelmia koko kevään ja nyt palattiin toimistolle ilman mitään järkevää syytä. Haen uutta työpaikkaa.
Toisaalta kadehdin, toisaalta en.
1. En kadehdi, sillä saattaisin ehkä tulla hulluksi jos olisin kaikki päivät ihan kotona vain. Tykkään (normaalisti) lähteä töihin ja tuohan se nyt vaihtelua ja ryhtiä päiviin.
2. Kadehdin, sillä joskus olisi kiva jäädä kotiin, olla laittautumatta, nukkua pidempään, tehdä "omia" kotihommia jne siinä sivussa, säästäisin matkakustannuksissa jne.....
Mitä nyt olen seurannut muutamaa "etätyöläistä" tässä kevään ja kesän aikana, niin en kerta kaikkiaan tajua, miten he ehtivät päivän aikana häärätä vaikka mitä siellä kotona, siis muuta kuin niitä töitä. Osa somettaa oikein urakalla, roikkuu Instassa ja Facessa, kotitöitä tehdään ja leivotaan. Osa on myöskin tehnyt puutöitä ulkona, vaikka ihan palkkatöissä piti olla, etänä. Osa lähtee lomille ja "tekee etätöitä" sitten sieltä käsin, mutta luuhaa kuitenkin missä milloinkin. Eräskin tuttava lähti mökille etätöihin pariksi viikoksi, mutta en ymmärrä että missä välissä hän niitä etätöitä oikein teki kun ajeli autolla pitkin kylänraittia ja teki pihatöitä jne....
Tietysti suurin osa varmaan niitä töitä oikeasti tekee, mutta mun kohdalle on nyt tullut tuollaisia tapauksia.
Enpä kyllä etätöissä kerkiä mitään helkkarin kotitöitä tekemään ohessa. Sen sijaan keskittyminen on itsellä parempaa etätöissä kun ei ole avokonttorin hälyä taustalla.
Todellakin kadehdin. Mutta mulle on myöskin täysin yhdentekevää missä muut tekee töitänsä, joten ei ole minun asia pakottaa ketään mihinkään.