Uudet etätyösuositukset tulossa kohta
Veikkaan että vielä tämän kuun aikana, ministeri Kiuru jo vihjasi asiasta.
Kommentit (20)
Toinen ministerin suuri huoli koskee nuoria. Kiurun mukaan tilastoista näkee nyt sen, että 50–60 prosenttia uusista tartunnoista on tullut viime viikkoina alle 30-vuotiaille. Keväällä heidän osuutensa tartunnoista oli noin 20 prosenttia.
Tämä kertoo selkeästi sen, että monet nuoret saattavat pitää koronaviruksen riskiä pienenä, ja osa käyttäytyy huolettomammin kuin muu väestö – ja samalla levittää tartuntoja.
”Iäkkäämmät sitoutuvat hyvin yhdessä sovittuihin toimiin, ja olen siitä iloinen. Myös riskiryhmien suojeleminen on kesän aikana onnistunut. Nuorten puolella on nyt repsahdusta.”
No oliko yllätys, että kun baarit ja matkustaminen taas avattiin, niin nuoret palaa aiempaan.
Parempi olisi heti! Kohtahan se korona alkaa levitä, kun kaikki palaa lomilta.
Toivotaan että kun Marin palaa lomalta ensi viikolla, niin tulee melkein heti jotain päätöksiä.
Ei tule. Itse toivon että kaikki pakotetaan takaisin toimistolle, etätöissä laiskotellaan kuitenkin iso osa ajasta. Vain ne jotka ennekin koronaa sai olla etänä, kuten minä, saisi jatka etätöitä.
Ruokakaupan työntekijöille pitäisi antaa mahdollisuus olla pois töistä täydellä palkalla vai onko oikein uhrata nuoret naiset?
Jossain vaiheessa kuitenkin pakotetaan takaisin toimistolle ne jotka aiemminkin joutuivat olemaan toimistolla. Itse nauran makeasti kun heille tulee työmatkakustannuksia, aikaisempia heräämisiä työmatkoihin jne ja itse saan jatkaa etätöitä kuten ennenkin koronaa :)
Ja ihan fiksua se on pakottaa takaisin. Utopistinen ajatus väittää että kaikki olisi yhtä tehokkaita etänä, tiedän itse miten helposti aletaan laiskotelemaan kun kotona kaikkia muita ärsykkeitä.
Hyvä! Mä oon tällä viikolla toimistolla vain kaksi päivää, muuten etänä. Ei yhtään houkuta mennä sinne. Sieltä ne muutkin taudit aina leviää. Viime keväänä olin 0 päivää kipeä, normikeväänä oon aina ollut viikon tai kaksi flunssassa tai vatsataudissa.
Ja muutenkin ihanaa, ettei tarvitse kuunnella kenenkään turhia juttuja koirista, lapsista, harrastuksista ja ties mistä ja esittää kiinnostunutta.
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa kuitenkin pakotetaan takaisin toimistolle ne jotka aiemminkin joutuivat olemaan toimistolla. Itse nauran makeasti kun heille tulee työmatkakustannuksia, aikaisempia heräämisiä työmatkoihin jne ja itse saan jatkaa etätöitä kuten ennenkin koronaa :)
Ja ihan fiksua se on pakottaa takaisin. Utopistinen ajatus väittää että kaikki olisi yhtä tehokkaita etänä, tiedän itse miten helposti aletaan laiskotelemaan kun kotona kaikkia muita ärsykkeitä.
Taitaa olla tavoitteissa ja työn sekä ihmisten johtamisessa vikaa, jos työntekijä laiskottelee. Sehän on aina keskustelun paikka, jos ei tavoitteisiin päästä. Ja laiskottelu on ihan yhtä mahdollista toimistolla, jos ei työt huvita. Hauskaa, että ihmiset ajattelee vieläkin, että kyttäys ja kellokortti on jotenkin hyviä keinoja työnjohdossa.
Karkeasti ottaen mä saan etänä tehtyä 6h aikana sen, mihin toimistolla ei meinaa millään riittää edes 8h työpäivä. Sitten kun 2x45min työmatkat jää päivistä pois, niin vapaa-aikaa jää aidosti enemmän ja työn tulokset ovat vähintään yhtä hyvät kuin toimistolla.
Toivottavasti. Meitä on toimistollamme vain kaksi henkilöä, mutta tapaamme asiakkaita muutamia kertoja viikossa mikä lisää riskiä. Asiakaskäynnit ahdistavat kovasti. Samoin työmatkat julkisilla, koen suurta ahdistusta niistä. Työnantaja pakottaa toimistolle, vaikka työn voi tehdä 100% etänä, kuten olemme maaliskuusta asti tehneet. Nyt kun ministeriön suositus loppui, on pakotettu toimistolle.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule. Itse toivon että kaikki pakotetaan takaisin toimistolle, etätöissä laiskotellaan kuitenkin iso osa ajasta. Vain ne jotka ennekin koronaa sai olla etänä, kuten minä, saisi jatka etätöitä.
Ei kannata yleistää omaa laiskotteluasi koskemaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti. Meitä on toimistollamme vain kaksi henkilöä, mutta tapaamme asiakkaita muutamia kertoja viikossa mikä lisää riskiä. Asiakaskäynnit ahdistavat kovasti. Samoin työmatkat julkisilla, koen suurta ahdistusta niistä. Työnantaja pakottaa toimistolle, vaikka työn voi tehdä 100% etänä, kuten olemme maaliskuusta asti tehneet. Nyt kun ministeriön suositus loppui, on pakotettu toimistolle.
Näin meilläkin. Täpötäysissä julkisissa liikennevälineissä ensin töihin täpötäyteen avokonttoriin ja lounaalla täpötäyteen ruokalaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että työntekijän saa irtisanoa, jos tämä ei suoriudu työstään. Meillä irtisanottiin parin keskustelun jälkeen henkilö, joka ei päässyt asetettuihin tavoitteisiin ja joka jätti töitä tekemättä. Ihan toimistossa tapahtui vieläpä tämä lorvinta. Koronakevään tavoitemittareita käytiin meillä juuri läpi, ja kaikki 78 toimihenkilöä ja ylempää toimihenkilöä pääsi tavoitteisiin, vaikka työtä tehtiin yli 4 kk etänä. Eikö teillä ole mittareita ja tavoiteseurantaa? Miksi lorvijoita ei vain eroteta? Heidän työmoraalinsa on taatusti kehno toimistollakin.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiselle ihmiselle joka saa mielihyvää muille aiheutuvista kustannuksista ja hankaluuksista on varmaan jokin nimityskin (ellei suorastaan diagnoosi).
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Juuri tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla tavoitteissa ja työn sekä ihmisten johtamisessa vikaa, jos työntekijä laiskottelee. Sehän on aina keskustelun paikka, jos ei tavoitteisiin päästä. Ja laiskottelu on ihan yhtä mahdollista toimistolla, jos ei työt huvita. Hauskaa, että ihmiset ajattelee vieläkin, että kyttäys ja kellokortti on jotenkin hyviä keinoja työnjohdossa.
Tavoitteiden saavuttaminen tarvitsee aina jonkinlaiset mittarit seurantaan. Jossakin asiakaspalvelutyössä selkeä mittari on ratkaistujen palvelupyyntöjen määrä, jos pysyy samana tai paranee kaikki hyvin. Erilaisissa asiantuntijatöissä ei selkeitä mittareita välttämättä ole, ja hommassa voi oikeasti löysäillä jos haluaa, riippuu ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiselle ihmiselle joka saa mielihyvää muille aiheutuvista kustannuksista ja hankaluuksista on varmaan jokin nimityskin (ellei suorastaan diagnoosi).
Olen kuullut, että heille on myös oma paikkansa Helvet.issä.
Jos joku ei tee etänä töitänsä, niin ei hän varmaan sitten tee niitä toimistollakaan, vai eikö kukaan muka huomaisi jos ne jää etänä tekemättä? Silloinhan kyseisen henkilön työpanoksella ei oikeasti ole mitään väliä.
Itselläni työtilanne vaihtelee, joskus on jonossa hommia, joskus taas saa keksimällä keksiä jotain täytettä työpäiviin ja sittenkin saa aikaa tuhlata uutissivustoilla. Olin etänä tai toimistolla.
Joitain tuntuu myös ärsyttävän se, että etätyöpäivän aikana tehdään kotitöitä. Toimistolla monet on saanut ihan rauhassa käyttää aikaansa kahvilla istumiseen, en tiedä miksi se on jotenkin parempi kuin se että joku kotona käyttää kymmenen minuuttia pyykin ripustamiseen.
Suositukset riittää mihin ne riittää.
Toivottavasti. Olisi jo kiire.