Psykologian opiskelijat taitavat olla yli-ihmisiä :(
En tajua millaiset älynlahjat täytyy olla että pääsee opiskelemaan, tein töitä pääaykokeiden eteen koko kevään enkä taaskaan päässyt sisään. Eivätkö ne tajua miten paljon sinne haluan?! 50 valitaan yli 800 kokeeseen osallistujan joukosta, ei paljon tsäänssejä päästä sisään. Nyt antaisin mitä vaan psykologian opiskelupaikasta.
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 21:26"]
Voithan yrittää sisään jotain muuta kautta, esim avoin yliopisto, tai jokin muu tiedekunta. Vaihdat sitten pääainetta. Tsemppiä!
[/quote]
Ei pääse kyllä näillä reiteillä sisään... Terveisin ammatinvalintapsykologi
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 22:10"]
Psykologian opiskelijat on hulluja.
Ihan tosi. Myöntävät itsekin.Halusivat opiskelemaan, että saisivat työstettyä omia ongelmiaan. Tämän tietää kaikki edes huutoetäisyydellä psykologian laitoksesta olleet. Et ehkä ollut riittävän pimeä. Ei haittaa, sitä voi työstää.
[/quote]
Olen opiskellut psykaa Jyväskylässä, johon on soveltuvuuskoe ja siellä oli kyllä minulla harvinaisen tasapainoisia ja tervejärkisiä opiskelukavereita...
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 21:27"]
5, psykologiaa ei todellakaan pääs opiskelemaan mitään väylää pitkin, ja pääaineen vaihto on liki mahdotonta. Helpointa on vain opiskella kunnolla ja päästä sisään.
[/quote]
Kyllä pääsee. Avoimen puolelta hyvät arvosanat niin sieltä pääsee joka vuosi muutama.
[/quote] Missä yliopistossa toimii tällainen avoimen väylä???
No ei se kyllä noin mene. Koko hommassa on vaikeinta sisälle pääsy, tentit menee kyllä läpi, ei tarvitse lukea lähellekään niin tarkasti mitä pääsykokeeseen.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 10:23"]Psykologia (sielutiede) on vain ulkoisen habituksen arviointia. Terve ruumis (keho), terve mieli. Ikivanha viisaus.
Epäterve fysiikka synnyttää rappiollisen mielen. Voi tätä degeneraation määrää!
Ps. Itse en ole fyysikko, mutta tunnen toki fysiikan. Hieno tiede! Tunne itsesi ja tule sellaiseksi kuin olet!
[/quote] vanhahtava biolääketieteellisen tyylinen näkökulma terveydestä.....
Ööh... Mistähän tämäkin ennakkoluulo oikein tulee. Varmastikin jokaista psykologian opiskelijaa psyykkiset asiat kiinnostavat ja pieniä ongelmia itsensä kanssa väittäisin olevan silloin tällöin ihan kenellä tahansa normaalilla ihmisellä. Mutta että psykologit olisivat järjestään päästänsä sekaisin? Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että tämä on taas niitä kertoja, jolloin totuus on paljon tarua tylsempää. Kun itse aloitin psykologian opiskelut, oletin, että opiskelukaverit olisivat tällä alalla edes hiukan oudohkoja. Pian jouduin myöntämään, että itse olin sieltä oudoimmasta päästä enkä itseänikään nyt seinähulluksi laskisi (hiukan luovasti erilaiseksi, ehkä?). Käytännön tilastotiedettä soveltaen sanoisin siis, että psykologianopiskelijoiden outous noudattaa muun väestön normaalijakaumaa poikkeamatta siitä mitenkään tilastollisesti merkitsevästi. Emme myöskään osaa lukea ajatuksia, vaikka psykologiaa opiskelemmekin, jos joku on sitä pohtinut ;)
Tsemppiä sun lukuihin! Täällä sama homma käynnissä... :)
Psykologian opiskelijoista osa valmistuu ja loput paranevat.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 21:24"]
Opiskelemaan valitaan ne, jotka ovat tehneet töitä päästäkseen sisään. Ei opiskelupaikkoja jaeta sen perusteella, kuka eniten haluaa.
[/quote]
Tässä ei psykologian opiskelijalla (?) taida olla ainakaan kovin hyvä sisälukutaito. Aloittajahan sanoi tehneensä töitä koko kevään.
Tsemppiä aloittajalle!
[/quote] Ehkä ne sisään päässeet ovat tehneet töitä enemmän? Ja hioneet opiskelutekniikoitaan enemmän?
ei kyllä pidä paikkaansa...mäkään en ole päässyt pääsykokeesta läpi mutta avoimen opintojen kursseista ka 4.. tentit on lasten leikkiä pääsykokeeseen verrattuna
Eipä kukaan syntymäominaisuutena ole saanut taitoja läpäistä noita pääsykokeita, kovaa työtä se on kaikilta vaatinut. Mutta sitäpä ei laiskat ja kateelliset ymmärrä, vaaditaan vaan sitä että mitään tekemättä pitäisi saada sama raha kuin mitä toinen saa vuosien työllä. Itse ei viitsitä kouluttautua kun se ei ole kivaa, ja rahaa saa helpommallakin. Toivottavasti olen yksi noista yli-ihmisistä jotka tänä vuonna pääsee sisään!
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:15"]
Miksi palkat ovat niin hyvät ja hyvistä ominaisuuksista palkitaan?
Jos on hyvä lukupää ja muutenkin älykäs niin helppohan se on mennä ja lukea itsensä vaikka tohtoriksi.
Entäpä vammaiset ja heikkolahjaiset?
Miksi hyvistä ominaisuuksista jotka ovat peritty... Miksi niistä palkitaan vielä korkealla palkalla. Eikö älykkyys ole jo riittävä palkinto?
Miksi kehitysvammaisia syrjitään palkoissa ja pääsykokeissa. Hekin haluavat makeaa keskiluokkaista elämää.
Te saatanat ette ansaitse hienoa elämäänne teillä on jo kaikki olette älykkäitä. Miettikää sitä ja tasapalkkaa. Kommunismissa on oikeus ja realismi. Ette te ole ansainneet palkkojanne.
[/quote]
Vammaisia on syrjitty aina. Vammaisten palkkataso on todella alhainen ja myös pääsykokeisiin pääsy on tehty heille vaikeaksi. Ihmettelen miksi heidän ei niin älykkyydestä rangaistaan siten ettei ole pääsyä lääkikseen tai muuallekaan kuten psykiatrian laitokselle?
Miksi vitussa heikompiosaisia rangaistaan tyhmyydestä? Palkka on huono aloilla joille he pääsevät rimaa hipoen. Missä vaiheessa tilanne on mennyt siihen että paremmista ominaisuuksista vielä palkitaan korkeammilla tuloilla?????? Eikö teitä yhtään hävetä? teillä on monta autoa takapihalla ja eräillä ei ole yhtään mitään. Ei edes korkeaa ajatuksen tasoa. Häpeäisitte! Helvetti teitä odottaa saatanan ahneet.
[/quote]
Jep jep, tasapuolisuuden nimissä vain kehitysvammaiset lääkäreiksi. Tai sitten lääkäreiden palkat yhtä matalalle kuin lähihoitajille, sitten voidaan turvallisin mielin mennä lääkäriin. Olishan se nyt ihanaa, kun sinunkin taudit diagnosoi ihminen, jonka äo on selvästi alle keskitason ja jonka luokse pääset ehkä kahden vuoden päästä, kun lopulta siitä parista kymmenestä ihmisestä, jotka ovat laskeneet että on kannattavaa opiskella seitsemän vuotta mutta vastaanottaa palkkaa, johon pääsee kiinni kolmen vuoden opiskelulla, vapautuu valtavasta potilasjonosta.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 21:24"]
Opiskelemaan valitaan ne, jotka ovat tehneet töitä päästäkseen sisään. Ei opiskelupaikkoja jaeta sen perusteella, kuka eniten haluaa.
[/quote]
Tässä ei psykologian opiskelijalla (?) taida olla ainakaan kovin hyvä sisälukutaito. Aloittajahan sanoi tehneensä töitä koko kevään.
Tsemppiä aloittajalle!
Jos ap vielä käyt tällä palstalla niin kerro sitten miten kävi!
Minä pääsin opiskelemaan Jyväskylän yliopistoon psykaa. Pääsin vasta toisella kerralla. Tein töitä syksyn ja alotin lukee tammikuussa pääsykokeisiin ja elelin työttömyysturvalla. Jyväskylässä on monivalintakoe, joten se ainakin tuntuu helpommalta kuin esim helsinki-turku-tampereen koe. Suosittelen siis hakemaan jyväskylään,luulen että todennäköisyydet päästä sisään ovat paremmat kuin jos lukisi pääkaupunkiseudun kokeisiin. Kyllä kovalla työllä pääsee sisään :) Tsemmppiä kaikille ❤❤❤❤
jyväskylän ylopisto on aika erikoinen muutenkin, vaikea päästä
Kiitos, niin olenkin! Ero vain siinä, että opiskelemaan omatoimisesti pääsee kirjaston kautta. Nerokasta, vaikka itse sanonkin XD
Mun kaveri pääsi amispohjalta lukemaan psykologiaa (ei Helsinkiin).
Hän opetteli kirjat ulkoa. Kaverillani on itsellään traumoja ja hän on käynyt terapiassa, hänellä on siis näkemystä muualtakin kuin teoriasta. Lisäksi hänen isänsä valmensi häntä, isä on proffana yliopistolla (ei tosin psykkan puolella). Ei siis riittänyt, että kaveri luki pääsykokeisiin vaan hän teki paljon muutakin. Lisäksi aika moni kympin tyttö kuvittelee, että pelkillä lukion arvosanoilla ja pääsykokeilla ratkaistaan sisäänpääsy. Kaverini teki kokonaisvaltaista työtä sillä hän oli epävarma, että mitä tarvitaan sisäänpääsyyn. Liiallinen pingottaminen tai ylimielisyys kostautuu.
Minä pääsin yliopistoon lukemalla systemaattisesti arkipäivisin 9-15 välisen ajan. Luin pääsykoekirjoja koko ajan, sillä en ole käynyt lukiota. Pidin välivuoden kun pääsin liiton päivärahalle, ja se mahdollisti lukemisen. Pääsykokeissa en ollut koskaan käynyt enkä yhdessäkään tentissä, joten laukaistakseni jännityksen ilmoittauduin erään toisen alan pääsykokeeseen ilman lukemista harjoitellakseni tenttitilannetta. Se osoittautui hyväksi ratkaisuksi eikä pääsykokeessa jännittänyt yhtään.
Sen takia ihmettelen, miten KUKAAN voi valmistautua lukion viimeisenä vuotena samalla pääsykokeisiin, etenkään nuoret ihmiset. Ehdottomasti välivuosi ja systemaattinen lukeminen yliopistoon, ei mitään muuta siinä sivussa, jos vaan taloudellisesti mahdollista. Toivoisinkin, että te jotka ette päässeet yliopistoon sisälle ymmärtäisitte, että ne sisään päässeet ovat mahdollisesti tehneet vielä enemmän tai sitten teidän lukemismetodinne ovat vääriä. Voiko taustalla olla adhd tms.?
Psykologiaa opiskelevat tuttuni ja myös oma terapeuttini ovat kaikki sanoneet, että alalle hakeutuvat herkimmin ne, keillä itsellä traumoja. Miksi oikeastaan psykkaa opiskelemaan edes haluavat ihmiset, keillä ei ole sisäistä paloa käyttäytymismallien jne.oppimiseen?
Psykologi tekee ihmisläheistä työtä ja joutuu tekemisiin tosi riipivien asioiden kanssa ja se vaatii empatiantaitoja. Kaikilla kympin tytöillä ei ole sellaista sisäistä ymmärrystä ja tietynlaista vaatimattomuutta mitä alalla vaaditaan. Mielestäni pääsykokeet ovat erittäin älykkäästi suunniteltu ja opintojen aikana motivaatio korostuu. Moni on vaihtanut pääainetta, koska se ei olekaan ollut mitä kuvitteli.
Mä otin oikeustieteen sivuaineeksi yliopistossa ja aika pian havaitsin, että moni on päätynyt sinne maineen takia. On siistiä opiskella oikiksessa ja on tosi siistiä kun kaikki ihailee ja palkkatilastoissa ollaan korkealla. Harva oikeasti sisään hakiessa tajuaa, miten puuduttavan tylsää siellä saattaa olla ja miten se leipätyö oikeasti on sellaista pilkun n*****ista, että jos siitä ei maksettaisi, kukaan ei sitä tekisi.
Psykologiksi sopivat sellaiset, jotka tykkäsivät lapsena poltella muurahaisia suurennuslasilla.
https://medium.com/the-mission/do-antidepressants-and-other-psychiatric…
Lähinnä tottelevat lääkeyritysten määräyksiä pumpaten ihmiset täyteen vaarallisia lääkkeitä monesti loppuiäksi, lähinnä jotta potilaista saadaan lauhkeita, harmittomia, zombielampaita. Tai vaikka tuhoavat sopivasti aivoja sähköshokeilla samalla päämäärällä. Tekevät usein ihmiselle enemmän haittaa kuin hyötyä. Kannattaa lukea negatiivisiakin kokemuksia, että mitä siellä laitoksissa puuhataan.
Panosta siihen tilastomatikkaan, ota vaikka kursseja avoimesta.