Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesystävän jatkuva rahan pyytäminen

Vierailija
18.07.2013 |

Olen tapaillut nyt vähän yli vuoden miestä, joka on todella pahoissa velkaongelmissa. Suurin osa palkasta menee siis asuntolainaan ja muihin velkoihin. Aluksi en edes tiennyt näidtä ongelmista mitään. Nyt on alkanut toden teolla kyllästyttämään jatkuva rahan lainaaminen. Summat eivät ole pieniä, vaan ihan monia satoja. Maksaa kyllä joka kerta takaisin, mutta mielestäni ei ole reilua koko ajan olettaa, että voin lainata rahaa kun olen kuitenkin pienituloinen ja maksan itsekin asuntovelkaa. Ymmärrän, että on hädässä, mutta alkaa mennä jo liian pitkälle. Mies näki kerran pankkitilini saldon kun maksoin laskuja netissä, ja on sen jälkeen aina muistuttanut, että "kun sulla kuitenkin on rahaa niin voit auttaa mua." Ikään kuin olisin melkein velvollinen antamaan auttamaan koko ajan, kun rahaa kerran on (4000 tilillä, en siis ole miljonääri).

Onko kellään ollut samanlaista? Alkaa tuntua siltä, että on pakko erota tämän takia, vaikka miehessä ei muutoin ole mitään vikaa.  Emme siis asu yhdessä. Nyt on pyytänyt niin isoa summaa että en usko että voi sitä maksaa takaisin! Ja hän ei ymmärrä miksi en voi auttaa.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvä hyväksikäyttäjä. Osoittaa ensin takaisin maksamisella, että on luotettava ja sitten pyytää isomman summa - ja dadaa, eipä maksakaan.

Ja vaikka ei olisi suunnitelmallista niin röyhkeää tuo on: lainata toiselta jatkuvasti rahaa ja olettaa, että toinen tosiaan lainaa.

Lopeta lainaaminen heti. Eikä sinun tarvitse perustella, miksi et lainaa - sanot vain, ettet enää lainaa ja jos aikuinen mies alkaa moisesta kiukutella niin juokse karkuun ja kovaa. Ihme pellen olet löytänyt.

Vierailija
2/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystäväni on myös aika velkainen ja elää yli varojensa. SILTI hän ei ole pyytänyt minulta vippejä tai maksattanut mitään, vaikka tietää hyvin säästöistäni.

Köyhyys ei ole syy lopettaa suhdetta, hyväksikäyttö missä tahansa muodossa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa itse tuolla 4 tonnilla omaa lainaasi pois ja sano ettei sinulla ole enää rahaa! Näytä vaikka tyhjä tili sitten niin uskoo. Minustakin kuulostaa kyllä aika hyväksikäyttäjältä eikä taatusti opi raha-asioitaan hoitamaan, jos aina lainaat.

Vierailija
4/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän miehen käydä velkaneuvojalla tai jossakin, josta saisi neuvoja raha-asioihinsa? Pankissakin varmaan osattaisiin neuvoa häntä, miten hän voisi järkeistää raha-asioitaan. Hän vaikuttaa varsin avuttomalta: on ensin sössinyt raha-asiansa ja nyt yrittää saada sinua kannattelemaan itseään kuiville. 

Käyttääkö hän pankin suoraveloitusta? Onko lainanlyhennykset kohtuullisia vai olisiko syytä tarkistaa summaa? Hassaako hän palkkansa kaikenlaiseen tarpeettomaan vai onko hänen palkkansa yksinkertaisesti liian pieni verrattuna pakollisiin menoihin? Myös omaan asuntoon voi saada asumistukea tietyin edellytyksin. Laiminlyökö hän laskujen maksamista ja onko hän joutunut ulosottokierteeseen?

Missään nimessä sinulla ei ole elatusvelvollisuutta miesystävääsi kohtaan. Voit kieltäytyä lainaamasta hänelle rahaa. Sano, että hänen pitää hoitaa raha-asiansa kuntoon. 

Vierailija
5/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti sinun kannattaa tehdä se tylsltä kuulostava juttu, että et lainaa hänelle enää. Jos hänellä on ennestään velkaongelma, ei se parane sillä että hän pyytää sinulta lainaa.

Kysy ihan rauhallisesti, onko hän miettinyt, mitä voisi tehdä taloudelleen Jos on hyvä pankkisuhde, voisi ottaa juuri sen kokoisen lainan, että saisi maksettua kaikki muut velat pois paitsi asuntolainan. Sitten pitäisi laskea, minkä verran voi lyhentää tätä velkojenmaksulainaa kuukaudessa, että jää normaaliin, säästäväiseen elämään riittävästi rahha. Ehdota hänelle tällaista (moittimatta häntä). Ihan asiana jota hänen kannattaisi harkita.

Tai pyydä, että yhdessä katsoisitte, onko hänellä joitakin menoja, joita voisi karsia tai miten muuten voisi taloutta tervehdyttää.

Vierailija
6/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota, että hän pienentääpankissa asuntolainan maksumäärää/kk. Sitten jää rahaa muuhun käyttöön. Äläkä lainaa enää.

Vierailija
7/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi katselemaan tuollaista miestä!! Mikä mies se on jo naista elättämiseen tarvitsee!!

Vierailija
8/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuulemma käynyt velkaneuvojalla monta kertaa, on käynyt siellä sun täällä, mutta silti tilanne on tämä. Pankin mukaan kaikki lainat voidaan yhdistää yhdeksi lainaksi vain jos hän saa jostain kaksi takaajaa. Minä en TODELLAKAAN takaile kenenkään lainoja. Olen todella vihainen, en käsitä miten ihminen saa raha-asiansa tähän kuntoon. Aistin kyllä hänen olevan sellainen ihminen joka ei yksinkertaisesti osaa käyttää rahaa, ei siis ajattele tulevaisuutta ja näin. Todella raivostuttavaa. Mitään ei tapahdu. Olen esim. ehdottanut, että myisi yhden kultakorun joka hänellä on tallessa, siitä voisi saada edes jonkun verran. Mutta kun ei, kun "ei siitä saa kuin joku 150 euroa", niin kuin se ei olisi yhtään mitään. ÄRSYTTÄÄ.

Ap

Vierailija
9/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä tonnia ei ole mikään omaisuus! Sen verran aikuisen ihmisen tilillä nyt vähintään pitää ollakin.

Ja samaa mieltä kuin ylläolevat: älä lainaa enää. Olet esteenä miehen lopulliselle vastuunottamiselle kun autat sen kusisimpien paikkojen yli lainaamalla vähän. Se todennäköisesti ei edes näe sinussa rakastettua, ainoastaan ihmisen, jolta saa rahaa.

Vierailija
10/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näetkö teillä muuten yhteistä tulevaisuutta? Uskaltaisitko perustaa yhteisen talouden sellaisen henkilön kanssa, joka on aiemmin elänyt yli varojensa?

Vierailija
11/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 17:56"]

Olen tapaillut nyt vähän yli vuoden miestä, joka on todella pahoissa velkaongelmissa. Suurin osa palkasta menee siis asuntolainaan ja muihin velkoihin. Aluksi en edes tiennyt näidtä ongelmista mitään. Nyt on alkanut toden teolla kyllästyttämään jatkuva rahan lainaaminen. Summat eivät ole pieniä, vaan ihan monia satoja. Maksaa kyllä joka kerta takaisin, mutta mielestäni ei ole reilua koko ajan olettaa, että voin lainata rahaa kun olen kuitenkin pienituloinen ja maksan itsekin asuntovelkaa. Ymmärrän, että on hädässä, mutta alkaa mennä jo liian pitkälle. Mies näki kerran pankkitilini saldon kun maksoin laskuja netissä, ja on sen jälkeen aina muistuttanut, että "kun sulla kuitenkin on rahaa niin voit auttaa mua." Ikään kuin olisin melkein velvollinen antamaan auttamaan koko ajan, kun rahaa kerran on (4000 tilillä, en siis ole miljonääri).

Onko kellään ollut samanlaista? Alkaa tuntua siltä, että on pakko erota tämän takia, vaikka miehessä ei muutoin ole mitään vikaa.  Emme siis asu yhdessä. Nyt on pyytänyt niin isoa summaa että en usko että voi sitä maksaa takaisin! Ja hän ei ymmärrä miksi en voi auttaa.

[/quote]Ei kannata olla velkaisen kanssa.

Vierailija
12/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista eniten ärsyttää se, että tämä mies on muuten paras mies mitä minulla on ollut, ja nyt tämä on sitten näin persaukinen!

Ap

Vierailija
13/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vähän kuin alkoholistin hyysääminen. Pakota mies tulemaan toimeen omillaan äläkä pelasta häntä pulasta. 

Vierailija
14/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut samanlaista, ja kun perhettä tuli, tuo eteni sitten siihen, että mies maksatti vaivihkaa minulla elämisen ym. perusjutut ja hänen omat rahansa menivät vanhojen velkojen maksuun ja muihin omiin juttuihin. Jossain vaiheessa onneksi heräsin ja pistin asiat ruotuun. Nykyään asiat ovat ihan ok, mutta kyllä se vaan on niin, että tälläiseltä mieheltä puuttuu kertakaikkiaan kyky käsitellä rahaa - kaikki menee heti mitä tulee, ja ihan kuin ei oikein ymmärtäisi rahan arvoa. Esim. jos on tulossa 1000 rahaa, niin saattaa jo etukäteen suunnitella ostoksia 2000 edestä. Eikä osaa yhtään esim. ennakoida jotain tulossa olevaa isompaa laskua tai vastaavaa, vaan hassaisi kaiken heti jos en minä puuttuisi siihen.

Vierailija
15/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 18:04"]

Maksa itse tuolla 4 tonnilla omaa lainaasi pois ja sano ettei sinulla ole enää rahaa! Näytä vaikka tyhjä tili sitten niin uskoo. Minustakin kuulostaa kyllä aika hyväksikäyttäjältä eikä taatusti opi raha-asioitaan hoitamaan, jos aina lainaat.

[/quote]

miksi ihmeessä ap:n pitäisi mennä miehen pillin mukaan? Jos ap haluaa pitää tilillään rahaa, on se ap:n oma asia eikä tarkoita, että pitäisi lainata miehelle rahaa.

Jos ap maksaa omaa velkaansa, jotta voisi todistaa miehelle, ettei hänellä ole enää mistä lainata niin silloin ollaan jo täysin sivuraiteilla! Ei ap:n tarvitse todistaa miehelle mitään eikä nyt varsinkaan tehdä tiliä omista varoistaan.

Vierailija
16/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon on paras vain sanoa miehelle, etta et pysty lainaamaan rahaa, sinulla ei ole ylimaaraista rahaa lainattavaksi. Eika ole sinun asiasi selvitella omaa rahatilannettasi miehelle, sina et pysty lainaamaan ja silla siisti.  Jos mies kommentoi sinun oletettua varakkuuttasi ja ilmeisesti katsoo etta sinunkin rahasi ovat hanen kaytettavissaan, on aika vetaa rajoja sille ennenkuin olette suossa molemmat. 

Ja kannattaisi miettia kahteen kertaan jos joskus harkitsette yhteen muuttoa, selvasti sinulle tulisi silloin aika raskas taakka yhteisista menoista jos mies ei pysty oppimaan rahan kayttoa.

Vierailija
17/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On puhunut asunnon myymisestä. Olen jo miettinyt että mitähän se tekee niillä rahoilla jotka saa asunnon myymisestä (ehkä noin 2000-3000€), kun tosiaan ei tunnu tajuavan rahan arvoa yhtään. Hän voi vaikka keksiä ostaa uuden telkkarin noilla rahoilla, vaikka pitäisi säästää. Yhteistä taloutta en uskaltaisi ajatella tämän ihmisen kanssa. Tietääkö kukaan voiko tällainen henkilö saada asumistukea?

Ap

Vierailija
18/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä persaukisia, joilla elämänhallinta on pahasti hakusessa. Joillakuilla saattaa olla esimerkiksi adhd ja he ihan oikeasti tarvitsisivat jonkun neuvomaan kädestä pitäen rahan käytön alkeita. 

Tietenkään sinun ei pidä taata kenenkään lainoja, ap. Senhän sanoo järkikin. Eikö sinun miesystävälläsi ole vanhempia tai sukulaisia, joihin hän voisi turvautua? Kysyn tätä, koska hän ihan oikeasti tuntuu tarvitsevan jonkun järkevän ja jämäkän ihmisen auttamaan hänet jaloilleen. 

Olen katsonut joitakin jaksoja Kukkaron herraksi -ohjelmaa ja siinä velkaneuvoja ohjaa velallisen johonkin yleishyödylliseen pankin tapaiseen. En nyt vain saa mieleeni sen nimeä, mutta noista ohjelmista sen voisi löytää. 

Kukkaron herraksi http://areena.yle.fi/tv/1806125

Vierailija
19/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 18:20"]

Kaikista eniten ärsyttää se, että tämä mies on muuten paras mies mitä minulla on ollut, ja nyt tämä on sitten näin persaukinen!

Ap

[/quote]

Toi on niin vittua! 

Mutta hei, se käyttää sua taloudellisesti hyväksi. Millainen rakadtava mies tekisi niin. Ei kukaan. Ne häpeis tilannettaan ja tekis perse ruvella hommia ennen kuin lainais sulta. 

Ei ole sua varten toi mies. 

Vierailija
20/35 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on ulkomaalainen ja kaikki sukulaiset asuvat ulkomailla ja osa niistä on kuollutkin. Ei ole mikään pakolainen. Mä just tänään sanoin hänelle, että pitäisikö etsiä joku huoltaja hänelle huolehtimaan raha-asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi