Konkreettisia neuvoja miten jättää hiilarieita vähemmälle?
Moikka, eli otsikossa se tulikin. Yritän laihtua. Mä aion nyt kokeilla tätä hiilareiden vähentämistä (ei pois jättämistä). Miten se konkreettisesti tapahtuu? Siis kun mulla on se ongelma, etten tiedä mitä sitten söisin. Tuntuu mahdottomalta korvata leivät, makaronit riisit, puurot, myslit jollakin muulla.
Tarviin konkreettisia ehdotuksia. Mitä te syötte noiden sijasta? Millä saatte vatsanne täyteen? Laittakaa esim. muutama syömänne aamiainen. lounas, ehkä illallinenkin, erotyisesti välipaloja myös. Mulle on aina niin helppoa laittaa näkkileipää tai hapankorppuja, haluaisin vaihtaa ne johonkin, mutten tiedä mihin. kokeilin aikani sitä, että söin esim. aamiaisella jogurttia, salaatin ja juustoa, mutta ei siitä tullut kylläiseksi eikä se pitänyt nälkää.
Kiitos jo tosi paljon etukäteen avusta!
Kommentit (19)
Tämän päivän ruuat, en ole laskenut, mutta luulisin että hiilareita keskivertoa vähemmän: aamulla turkkilaista jugurttia, mangososetta ja pellavansiemenrouhetta. Kahvia ja maitoa tietenkin. Lounaalla salaatti, jossa oli vihannesten lisäksi fetajuustoa ja broileria ja kastiketta. Ja kahvia. Töissä oli läksiäiset, joten iltapäivällä söin myös raparperipiirakkaa, yleensä vain kahvia ja maitoa. Iltaruuaksia jauhelihaa ja wokkivihanneksia. Ja kahvia sekä tumma suklaata. Iltapalaksi täysruisleipää, juustoa ja maitokaakaota ilman sokeria. Muutkin päivät menee samalla lailla. En laihdu, mutta mahaan ei kerry ilmaa niin kuin tekee, jos syön sokeria, vaaleaa leipää ym.
Moro ap!
Todellisuudessahan ihminen lihoo silloin kun syö enemmän kuin kuluttaa. Toisin sanoen, laihdut silloin kun syöt vähemmän kuin kulutat.
Sinä tarvit proteiineja, rasvoja, vitamiineja JA hiilihydraatteja. Siis kaikkia näitä.
Lihomisen lopettaminen alkaa siitä, että lopetat turhan sheissen syömisen. Turhaa sheissea on sokeri, lisäaineet, huono rasva, pulla (=kaikki missä on valkoista jauhoa). Siis karkit, limut, valkoinen leipä, liha"jalosteet", snaksit. Kaikki mikä tehdään tehtaissa. Kaikki missä on tuoteseloste. Porkkanassa ei ole.
Syö 1) ruokaa, 2) enimmäkseen kasviksia, 3) sopivasti.
1) vain sellaista, minkä tunnistaa ruuaksi. Ei mitään liian teollista. Ei karkkeja, ei perunalastuja. Vain ruokaa.
2) vain vähän eläimiä. vain vähän kaloja, sikoja, lehmiä. Ihminen on koko kehityshistoriansa ajan syönyt enimmäkseen kasviksia, olosuhteiden pakosta. Meidän lihadieetti on nykyajan liiallisuutta. Se ei ole hyvästä kivikautiselle ruumiillemme. Eikä sivumennen sanoen myöskään hyväksi ympäristölle, eikä tietenkään syötäville eläimille.
3) älä syö liikaa. Jos lihominen on suurin ongelmasi, tämä on suurin viisautesi. Syö vain se mitä tarvitset, älä sitä mitä haluat.
Lopuksi: Paskat vartaloihanteesta. Syöt mitä syöt ja olet tyytyväinen itseesi. Älä mene siihen halpaan että koko ajan pitäisi muuttua kelvatakseen!
tsemiä.
t. vierailija
Ap pyysi esimerkkejä, ja annan tässä omat ruokani. Siihen, laihtuuko näillä eväillä, en ota kantaa, koska oma ruokavalioni ei ole miteenkään ideaalinen, vaan kerron vaan miten sen leivän tms. voi korvata.
Aamiainen: munakas jossa 1-2 munaa ja 2-3 tomaattia. Pitää nälän pitkään pois, runsaasti kuituja, mukavasti myös nestettä
Lounas ja päivällinen; lihaa/kalaa ja kasviksia. Teen usein salaatin/juuresraasteen pohjaksi ja laitan kastikkeen/kalan siihen päälle. Syön myös perunaa, mutta pääosa ruuasta kasviksia. Itse tykkään hienosta juuresraasteesta, jonka voi mössätä ruuan sekaan, niin ettei tule tunnetta, että tässä on nyt erikseen lautasella se pakollinen kasvisannos ja "oikea ruoka" eli pottu ja kastike. Porkkanassa on runsaati kuitua, ja pari hienoksi raastettua porkkanaa uppoa ruokaan aivan huomaamattomasti.
Välipala; rasvatonta maitoa (ja jos haluaa, lisänä jogurttia tai pieni loraus vaniljakastiketta tms) ja pakastemarjoja sauvasekoittimella pirtelöksi. Runsaasti kuituja ja virkistää.
Iltapalaksi kaurapuuroa, jossa soseena omenaa, marjoja tms. mitä kaapista löytyy. Lisänä rahkaa tai raejuustoa.
Tärkein asia, mikä vähentää omalla kohdallani leivän, pullan tms syömistä, on aikainen nukkumaanmeno. Itselleni iskee usein iltaisin pieni iltapalan tarvis, joka oikeasti on väsymystä.
Kylläisyydentunteeseen auttaa vehnälese. Siinä on melkein 40% kuitua ja vähän hyvää rasvaakin. Menee enimmäkseen suoraan läpi ja pitää kylläisenä paremmin kuin mikään.
Aamupalaksi esimerkiksi purkki rasvatonta rahkaa, 0,5-1 dl vehnäleseitä ja desi pakastemustikoita. Hyvää, ja pitää nälän poissa! :) Välipaloiksi syön omenoita. Lounaiden ja illallisten pastat ja riisit olen korvannut täysjyväviljoilla.
En yhtään tykkää nimittää ruokavaliotani vähähiilihydraattiseksi enkä varsinkaan karppaukseksi. Syön paljon hedelmiä ja vihanneksia sekä täysjyväviljaa. Ei ole mitään uutta saati karppaajien mahtava läpimurto-oivallus, ettei ihminen tarvitse sokeria, perunatärkkelystä, valkoista vehnää eikä muita höttöhiilareita.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 20:16"]
Tämän päivän ruuat, en ole laskenut, mutta luulisin että hiilareita keskivertoa vähemmän: aamulla turkkilaista jugurttia, mangososetta ja pellavansiemenrouhetta. Kahvia ja maitoa tietenkin. Lounaalla salaatti, jossa oli vihannesten lisäksi fetajuustoa ja broileria ja kastiketta. Ja kahvia. Töissä oli läksiäiset, joten iltapäivällä söin myös raparperipiirakkaa, yleensä vain kahvia ja maitoa. Iltaruuaksia jauhelihaa ja wokkivihanneksia. Ja kahvia sekä tumma suklaata. Iltapalaksi täysruisleipää, juustoa ja maitokaakaota ilman sokeria. Muutkin päivät menee samalla lailla. En laihdu, mutta mahaan ei kerry ilmaa niin kuin tekee, jos syön sokeria, vaaleaa leipää ym.
[/quote]
Paljonko päivässäsi on fyysistä aktiivisuutta?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 21:21"]
Liikun melko vähän, miten niin? Tässähän kysyttiin mitä muuta voi syödä kuin leipää, perunaa ja sokeria, ja kerroin esimerkin siitä. Jos laihtuminen olisi nyt tärkeää, pienentäisin annoksia. Se on kyllä paljon helpompaa silloin kun verensokeri ei heilahtele sokerin syönnin takia.
[/quote]
Paljonko päivässäsi on fyysistä aktiivisuutta?
[/quote]
Suosittelen tutustumaan go fat go ruokavalioon. Hiilareita on, mutta maltillisesti. On muuten tehokaskin jos laihtumista ajattelee. :) Siitä voi sitten soveltaa itselleen sopivan, jos alkuperäinen ei miellytä.
Peruna, pasta ja riisi pois Tai ainakin vähemmälle. Leivästä katsot hiilarit, että ovat mahdollisimman pienet. Vertaile esim. kaupassa tavallisia ruispaloja johonki vähähiilihydraattiseen versioon (Maalahdella on ihana tumma leipä ja vähän hiilihudraatteja). Sitten tietysti voit itse tehdä leipää, kuten mantelileipää. Ohjeita on netti pullollaan. Jugurtti turkkilaista, kreikkalaista... jotain missä enemmän asvaa, vähemmän hh... ja sitä rataa :)
Aamiaiseksi rahkaa ja marjoja, perunan tilalle kypsennettyjä kasviksia (esim. kukkakaalia, parsaa, kesäkurpitsaa), ja voithan sä syödä palan ruisleipää aamulla jos siltä tuntuu. Pelkästään raakojen vihannesten syöminen alkaa tökkimään jossain vaiheessa, kokemusta on! Niin ja munakas/kokkeli on täyttävä aamiainen.
Kaikki karkit, pullat ja vaalean leivän kun jättää pois, se riittää. Makaroneista voit käyttää tummia laatuja, samoin riisistä - kohtuudella kuitenkin. Ihan hiilarittomalle ryhtymistä en suosittele, repsahdus tulee kuitenkin jossain vaiheessa. Ota tavoitteeksi saada itsesi ihannepainoon ensi kevääksi, se on realistista.
Parsa = parsakaali
Myslit on varsinaisia sokeripommeja, ne kannattaa unohtaa myös. Mutta moniviljapuuro on ihan ok.
Kaurapuuroa raejuuston&sokerittoman mehukeiton kanssa.
Rahkaa&marjoja
Vihanneksia,kalaa100g,raejuustoa
Proteiinipatukka
Hei, laihiksella on aina vähän nälkä, se kuuluu asiaan kun vähennetään sitä kaloriensaantia :) Juo niin paljon vettä kuin pystyt, sekin täyttää hieman. Tsemppiä!
Tärkeää on saada riittävästi proteiineja, koska ne pitävät nälkää. Vältä rasvaa ja hiilareita. Mä aloin itse syödä raejuustoa ja tonnikalaa, jotka täyttävät tehokkaasti vatsan. Sekaan vihanneksia tai marjoja tai mitä nyt milloinkin. Lisää myös kananmunien käyttöä. Syö joka aterialla puoli kiloa salaattia/kasviksia, niillä saa leivän korvattua hyvin - ja tulee syömisen jälkeen muutenkin parempi fiilis.
keität aamupalaksi kananmunan ja syöt sen salaatin kera. Tai sitten maustamatinta jugurttia(rasvaista) marjoilla. Tai rahkaa ja marjoja ja makeutusainetta.
lälpimien ruokien lisukkeeksi esim pannulla paistettu sipuli-kesäkurpitsapaistos. Tai sipuli-varhaiskaalipaistos. Tai kukkakaaligratiini(toki annoskoko pitää suhteuttaa, tuohon tulee aika paljon kaloreita juustosta yms)
ennenvanhaan myytiin sellaista lehtileipää eli näkkäriä jossa on löhinnä vaan kuitua, ei juuri hiilareita, siihen sitten voita, kinkkua, salaattia kurkkua jne.
Helppoa kuin heinänteko. Itse karppasin yhdessä vaiheessa ja aluksi hiilarien vähennys tuntui mahdottomalta. Mutta kun ottaa kaikki suurimmat hiilarien lähteet pois, niin takuuvarmasti hiilaripöhötys lähtee ja ei mene kauaa, kun on kiinteytynyt. Makeat juotavat, kaikkein hiilaripitoisimmat hedelmät(banskut, viinirypäleet, sokerisäilykehedelmät), leivät, murot, puurot, pullat, riisi(jos joku pitää valita niin täysjyvä), peruna, sokeri pois... Hankalinta on aloitus ja lopulta etenin siihen vaiheeseen, että ei enää tehnyt mielikään mitään herkkuja. Mutta voin luvata, että kun lähtee hiilarilinjalle taas niin sieltä on hirveän vaikea päästä pois. Itse en edes mitenkään "ruttuotsakarpannut" vaan söin marjoja, maitotuotteita, hedelmiäkin miten huvitti. Lounaalla oli helppo korvata hiilarilähde vaikka parsakaalilla tai kukkakaalilla. Hankalinta oli keksiä leivän tilalle joku juttu, sillä syön sitä normaalisti monta palaa päivässä. Monesti söin leivänpäälliset ilman leipää haarukalla lautaselta eli juustoa ja kurkkua ja tomaattia lautaselle, mutta kyllä siiitä jokin asia tietty puuttui :D
Ero pitkän aikaa karppauksen tuomalla ulkonäöllä ja nykyisellä loman jälkeisellä "siiderigrillausruokapullalinjalla" on merkittävä. Vyötäröni oli kapeampi kuin ikinä tuolloin ja kasvot kapeat. Vyötäröltä puuttui joku rengas, joka siinä pitkän aikaa oli ollut. Painoa lähti suht lyhyessä ajassa melkein 10 kiloa vaikka olin normaalipainoinen(tosin yläpuolella indeksitaulukkoa). Kunpa jaksaisi karpata vieläkin :D
Miinuspuolena häiritsevä närästys(luultavastikin rasvaisista maitotuotteista ja lihasta, koska en ole tottunut syömään paljoa lihaa ja lisäsin sitä merkittävästi karppauksen aikana) ja ummetus, minkä takia oikeastaan lopetin koko homman, vaikka söin esim vihanneksia tosi paljon. Kun kävin ravitsemusterapeutilla hän sanoi, että jos yhtäkkisesti lisää tosi paljon vihanneksia ruokavalioon(ennen karppausta en tuollaista määrää vihanneksia syönyt), voi kärsiä pahoistakin ruoansulatusongelmista. Kun syön leipää, vatsani toimii. Tosin ehkä vähän liiankin hyvin ja olen välillä epäillyt jotain lievää gluteeniherkkyyttä, sillä kärsin ajoittain vatsakivuista ja vatsan turpoamisesta, eli liian leivän syönnin kanssa saa olla tarkkana.
Olet saanut ihan hyviä ohjeita, mutta yksi asia: hiilihydraattien ja rasvan vähentäminen yhtä aikaa voi olla terveydelle pitkän päälle vahingollista. Rasvaakin tarvitaan ja rasva+valkuainen yhdessä pitää mainiosti nälkää. Hämmentävän hyvin... Vaikka itsetehtyä salaatinkastiketta salaatteihin. Feta on myös hyvä nälkääpitävä lisä salaatteihin (normaalirasvaisena).
Kyllä se siitä lähtee, aloittaminen on ensin vähän työlästä. Tarvitset suunnitteluaikaa, istu ihan pöydän ääreen kynän ja paperin kanssa. Tietoa tarvitset myös, mene karppaus.info -sivuille ja etsi sieltä aloittajan ohjeet ja tietoa eri karppaustyyleistä. Katso, mikä sinulle sopii. Siellä on myös mahtava reseptipankki.
Tässä mun ruokavaliota esimerkiksi:
Mulle kävi niin, että aamupala jäi pois, tiedä kuinka terveellistä se sitten on. En vain oikein keksinyt, mitä muuta olisin voinut syödä aamulla kuin leipää, hedelmiä tai puuroa. Aluksi paistoin pekonia tai kananmunaa tai sitten söin maitorahkaa, mutta kyllästyin aika pian.
Lounaaksi yleensä salaattia sellaisista aineksista, joissa on vähän hiilareita. Eli vihersalaattipohja (itse tykkään pinaatista), ja sekaan tomaattia/kurkkua/paprikaa/sipulia ja sitten vaihtelevasti jotain juustoa (tavallinen, feta, mozzarella, halloumi), avokadoa/kanaa/lohta/katkarapuja/tofua ja sen lisäksi pähkinöitä (sisältää paljon rasvaa eli jos näitä niin sitten ei muuta rasvaista) tai manteleita.
Salaattini on yleensä kunnon kulho, joten sillä pärjäsi hyvin siihen asti kun tulin töistä. Tietysti join paljon vettä ja joskus myös esim. kahvia, mutta jos hiilarit laskee aika matalalle tasolle ja samalla pitää huolen siitä että saa tarpeeksi (hyvää) rasvaa, pysyy kylläisenä aika pitkään ja nälän tunne katoaa.
Illalla tyleensä lihaa/kanaa/kalaa ja lisukkeeksi uunikasviksia (parsakaalia, punajuuria, sipulia yms.) jossain muodossa.
Vhh-ruokavaliolla pysyy helposti kylläisenä, mutta ruokavaliossa pysyminen tosiaan aluksi se vaatii sitä, että oikeasti suunnittelee ruuat tarkasti ja laskee ravintoainemäärät. Mä tein itselleni sellaisen excel-taulukon niistä ruoka-aineista joita useimmiten syön, ja katsoin siitä mitä täytyy jättää pois ja mitä ei. Jos leivänhimo iskee, niin naposteluun esim. Skarppi näkkäri -niminen tuote on hyvä, siihen päälle avokadoa niin on herkkua!
Karppaus.info on ihan hyvä sivusto, kunhan suodattaa sieltä sen kaikkein fanaattisimman aineksen pois (nämä kerman ja voin losottajat). Sieltä löytyy tosiaan hyviä reseptejä, esim. mantelileipää olen leiponut pahimpaan leivänhimoon.
Sen olen omassa karppauksessa huomannut, että tulen kylläiseksi paljon vähemmästä ruokamäärästä ja makeanhimo on kadonnut kokonaan!
Jos et halua luopua hiilareista kokonaan älä osta leipää kaupasta mutta syö puuroa aamulla tai illalla. Itse pidän ruispuurosta leseillä. Raejuusto tai joku proteiinilisä voi olla hyvä puuron kanssa.