Lastentarvikkeet ihan hlvetin kalliita!
Kateellisena katson Instagramissa upeasti sisustettuja lastenhuoneita joissa kaikki viimeisen päälle.
Olisipa tuttuja/sukulaisia jolta voisi saada/ostaa halvalla käytettyjä vaan kun ei ole :( Kaksi ystäväperhettä saivat juuri toisen vauvan joten kaikelle on edelleen tarvetta (syöttötuoli, turvakaukalo, pinnasänky jne).
Uutena kaikki maksaa ihan sairaasti. Tuntuu, että kun vaan on VAUVAN ihan mikä vaan niin hintaa tulee. Kai joku sitten maksaa noita hintoja?
Onneksi on tori.fi. Sieltä löysin rintapumpun tosi edullisesti, sormet vaan ristiin että toimii sit kun aika on.
Tossa on toki se harmi että haluamaansa saa välillä kytätä kuukausitolkulla mutta mulla on onneksi vielä aikaa ennen kuin vauva syntyy.
Miten te muut joilla ei ole tuttuja joilta saisi tavaraa kiertoon? Miten olette rahoittaneet kaikki hankinnat? Lastenvaunutkin pitäisi jostain vielä repäistä.
Kommentit (20)
En ikinä ostaisi omalle vauvalle kirpparilta. Ties missä ovat uineet eikä kaikkea pysty pesemään. Mua ällöttää toisten ihmisten hajut ja oonpa törmännyt myös röökin hajuisiin vauvanvaatteisiin kirpparilla että onpa tosi kiva.
Kirppiksellähän on paljon lastentarvikkeita edullisesti. Meillä oli kyllä niitä kavereitakin, joilta saatiin yhtä ja toista hyödyllistä ja hyödytöntä. Kehottaisin miettimään niitä oikeita tarpeita, vauvan varjolla myydään ties mitä härpätintä, joista läheskään kaikki eivät ole tarpeen.
Fb-kirppiksiä on myös pilvin pimein, mars sinne! Sieltä voi ostaa paketteina vaatteita ym. Jotkut myyvät merkkivaatteitakin, eivät tosin ole sitten ihan edullisia, mutta niillä on jälleenmyyntiarvoa enemmän.
Meillä hurahtaneet isovanhemmat ja isoisovanhemmat ovat pistäneet rahaa palamaan vauvan tarpeisiin. Mikäpä siinä. :D
Köyhän on ostettava se, mitä tarjolla on. Meidän lähikirpparilla tarjolla reikäisiä ja tahraisia, puhkipestyjä nukkabodyja hintaan 3€ kpl! Äkkiä nyt ennen kuin loppuvat.
Laitoin oman ilmoituksen, että haluan ostaa lasten tarvikkeita. Sitä kautta tutustuin pariin perheeseen, joilta olen aina kysäissyt, löytyisikö seuraavan kauden vaatteita tai isompien leluja, joista itse jo luopuvat.
Me asutaan Tampereella ja torista ollaan melkein kaikki ostettu halvalla milloin mitäkin sitä mukaa kun tarve tulee. Yleensä muutaman kerran on saanut kyttäillä ennen kuin haluttu tavara löytyy, mutta eipä tuo haittaa. Siinä säästää ihan älyttömästi ja pääsee valitsemaankin mieleistään vähän paremmin kuin silloin, jos ottais kaiken kavereilta käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ostaisi omalle vauvalle kirpparilta. Ties missä ovat uineet eikä kaikkea pysty pesemään. Mua ällöttää toisten ihmisten hajut ja oonpa törmännyt myös röökin hajuisiin vauvanvaatteisiin kirpparilla että onpa tosi kiva.
Tätä alapeukuttaa ne, joilla on varaa ostaa kaikki puhtaina ja uusina. Vauva on läheisessä kontaktissa tavaroiden kanssa, makoilee niiden päällä ja hieroo naamaansa ja työntää myös kaiken suuhunsa. Jotain unipesää en ikinä kirpparilta ostais.
Vierailija kirjoitti:
Kirppiksellähän on paljon lastentarvikkeita edullisesti. Meillä oli kyllä niitä kavereitakin, joilta saatiin yhtä ja toista hyödyllistä ja hyödytöntä. Kehottaisin miettimään niitä oikeita tarpeita, vauvan varjolla myydään ties mitä härpätintä, joista läheskään kaikki eivät ole tarpeen.
Mikä härpätin ei ole tarpeen? Mistä sen tietää mikä on ja mikä ei? Tarvitaanko imetystyynyä, unipesää, vaunulelua, vaunuverhoa jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä alapeukuttaa ne, joilla on varaa ostaa kaikki puhtaina ja uusina. Vauva on läheisessä kontaktissa tavaroiden kanssa, makoilee niiden päällä ja hieroo naamaansa ja työntää myös kaiken suuhunsa. Jotain unipesää en ikinä kirpparilta ostais.
Täh? Päinvastoin, ne joilla ei ole varaa tai eivät muuten halua turhaan tuhlata rahoja/luonnonvaroja suosivat kierrätystä.
Ne vauvatarvikkeet uutena oli kuule halpoja siihen verrattuna, mitä noi teinipojat nykyään kuluttaa. Eli ihan sama neuvo kuin lemmikinhankkijalle annan: jos hankintahinta on mielestäsi kova, mieti vielä kerran. Se ei ole mitään ekaan eläinlääkärilaskuun verrattuna. Mutta kaikenhan ei tarvitse olla uutta, ja hankintoja kannattaa hieman himmata siihen, että näkee tarviiko niitä oikeesti ikinä. Esim. mulla on kolme lasta ja rintapumppua en olisi kertaakaan tarvinnut, yhdenkään vauva-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä härpätin ei ole tarpeen? Mistä sen tietää mikä on ja mikä ei? Tarvitaanko imetystyynyä, unipesää, vaunulelua, vaunuverhoa jne.?
Kolmen lapsen kokemuksella en tarvinnut: rintapumppua, unipesää, imetystyynyä, vaunulelua. Sen mitä pystyin imettämään, meni suoraan tissista ja vauvan alla oli ihan tavallinen sohvatyyny. Unipesän virkaa ajoi Ikean fleecehuopa (4,99), johon vauva oli kääritty. Vaunuverhona meni pukluliina, sitten kun lelut alkoivat kiinnostaa vaunuissa ei juurikaan suostuttu istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen kirpparilla jo huomaa, jos joku tavara haisee vahvasti. Sitä ei sitten osteta. Pehmolelut voi hyvin pestä koneessa, samoin turvakaukalon päälliset, useimmat kävelytuolien kangasosat ym. Niin, joku styroksipallotäytteinen imetystyyny tai unipesä lähinnä on sellainen, jota ei voi pestä. Jos pari esinettä haluaa ostaa uusina, niin ne loput voikin ostaa käytettyinä. Paitsi en minä kyllä koskaan ole unipesää tarvinnut (5 lasta), imetystyyny joskus oli, mutta yhtä hyvin toimi pari sohvatyynyä.
Komppaan tuota, mitä yllä sanottiin: kaikkia mainostettuja tavaroita ei tarvitse. Voisiko ajatella, että ihan kaikkea ei hanki etukäteen varmuuden vuoksi? Ostaisi sitä mukaa, kun/jos tarve ilmenee? Nykyäänhän netistä saa helposti kaiken siinä vauva kainalossakin.
Minä pakastan kaikki kirpparilta ostetut tekstiilit ötököiden varalta. Joidenkin mielestä se on hysteriaa, joidenkin mielestä järkevää. Mutta tehköön kukin kuinka itse haluaa.
Kaikki vaan uutena ja koko talon desifiointi kerran pari päivässä, ulkona ei mitään suuhun ja metsiä pitää varoa. Näin takaat lapselleI hyvän kategorian erilaisia allergioita, astma altistuksen, sekä suolisto ongelmia viimeistään aikuisena.
Facen marketpacelta löydät kaiken tarvitsemasi. Älä osta etukäteen imtään, vaan osta vasta kun sulle tulee tunne, että tarvitset jotain. Turvaistuimen tarvitset kotiutuessa, jos aiotte autolla tulla. Sitten äitiyspakkaus. Näillä pärjää oikeasti mainiosti!
Imetystyynyn sijaan voit käyttää tavallista tyynyä. Rintapumpun sijaan lypsä käsin (jos sun ylipäätään tarvii ikinä lypsää). Vaunut/ kantoliina. Päätä sen mukaan kummasta tykkäät enemmän, käveletkö paljon ulkona - vai hurautatko vaan autolla kauppaan?
Ylipäänsä mikään ei ole tarpeellista, voit ekat kuukaudet vaikka kapaloida lapsen johonkin vanhaan lakanaan, jos oikein tiukka paikka tulee. Ja etukäteen et ainakaan tarvitse mitään.
Uskomattoman edullisia nykyään, paljon on tullut sellaista halpamerkkiä, mitä ennen ei ole ollut suomen markkinoilla tarjolla. Näillä kiina kamoilla on kuitenkin laatu sen verran hyvä, että kestää ainakin sen yhden lapsen käyttöiän. Vertaa vaikka beemoon ja emmaljunga vaunujen hintoja niin huomaat eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen kirpparilla jo huomaa, jos joku tavara haisee vahvasti. Sitä ei sitten osteta. Pehmolelut voi hyvin pestä koneessa, samoin turvakaukalon päälliset, useimmat kävelytuolien kangasosat ym. Niin, joku styroksipallotäytteinen imetystyyny tai unipesä lähinnä on sellainen, jota ei voi pestä. Jos pari esinettä haluaa ostaa uusina, niin ne loput voikin ostaa käytettyinä. Paitsi en minä kyllä koskaan ole unipesää tarvinnut (5 lasta), imetystyyny joskus oli, mutta yhtä hyvin toimi pari sohvatyynyä.
Komppaan tuota, mitä yllä sanottiin: kaikkia mainostettuja tavaroita ei tarvitse. Voisiko ajatella, että ihan kaikkea ei hanki etukäteen varmuuden vuoksi? Ostaisi sitä mukaa, kun/jos tarve ilmenee? Nykyäänhän netistä saa helposti kaiken siinä vauva kainalossakin.
Minä pakastan kaikki kirpparilta ostetut tekstiilit ötököiden varalta. Joidenkin mielestä se on hysteriaa, joidenkin mielestä järkevää. Mutta tehköön kukin kuinka itse haluaa.
Unipesät pitäisi vetää markkinoilta pois, noissa on vauvalle tukehtumisvaara!
Vierailija kirjoitti:
miten aiot pärjätä vauvan kanssa kun sulla ei tunnu olevan pesukonetta tai sitten et vaan osaa käyttää sitä. elämänhallinta hukassa?
En oo ostanut 4-vuotiaalle mitään oikeastaan uutena. Hyvät kengät on tainneet olla ainoat uutena ostettavat. Rakastan muutenkin kirppareita. Vaatteet ja tavarat voi pestä, sitä paitsi liian puhdas ja kliininen koti on lapselle vaarallinen. Lapseen voi upottaa tolkuttomasti rahaa, mutta myös vähällä pärjää, kun kierrättää ja on kekseliäs. Lapselle tärkeintä on kuotenkin rakkaus ja yhdessä tekeminen.
Ei ole kallista kun ostaa netistä käytettynä tai kiertelee kirppiksiä :)