Korona - voiko työnantaja pakottaa minut asiakapalveluun, vaikka kotona on riskiryhmäläinen
Miehelläni on kakkostyypin diabetes. Tähän saakka en ole joutunut asiakapalveluun, mutta nyt loppuu työntekijät kesken muuten. Meillä on pleksit kyllä meidän ja asiakkaiden välissä, mutta joudun ottamaan papereita asiakkailta ja pelkään että hanskoista ja maskista huolimatta niistä tarttuu jotakin ja tartutan mieheni. Mitä teen?
Kommentit (23)
Teet työsi, huolehdit hygieniasta kaikin tavoin. Jos työsopimuksesi antaa mahdollisuuden teettää sinulla aspa- työtä niin et voi kieltäytyä tuon perusteella.
Työaikana tehdään työnantajan määrittämiä työtehtäviä. Eli voi määrätä. Ja on ihan luonnollista, että määrää.
Jos itse kuuluisit riskiryhmään voisi työterveyshuolto määrätä sairaslomalle ja sitten voisi työnantajan kanssa neuvotella korvaavista työtehtävistä eli muista kuin asiakaspalvelutöistä.
Oikeasti tartuntariski om todella pieni,jos on fleksi välissä ja muistat hyvän käsien pesun aina ennen kuin kosket kasvojasi ja aina työpäivän jälkeen.
Voit irtisanoutua, jos ei työ kelpaa. Pelkkä diabeetikko ei ole riskiryhmää. Pitää olla oheissairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Työaikana tehdään työnantajan määrittämiä työtehtäviä. Eli voi määrätä. Ja on ihan luonnollista, että määrää.
Jos itse kuuluisit riskiryhmään voisi työterveyshuolto määrätä sairaslomalle ja sitten voisi työnantajan kanssa neuvotella korvaavista työtehtävistä eli muista kuin asiakaspalvelutöistä.
Oikeasti tartuntariski om todella pieni,jos on fleksi välissä ja muistat hyvän käsien pesun aina ennen kuin kosket kasvojasi ja aina työpäivän jälkeen.
Siis millä logiikalla riskiryhmään kuuluva ihminen määrättäisiin terveenä sairauslomalle?
:D :D :D
Ei, ei voi määrätä. Työmarkkinat toimivat niin, että työntekijä ilmoittaa työnantajalle millaisia töitä milloinkin haluaa ja suostuu tekemään, jos tulee töihin ollenkaan.
Huoh.
Kakkostyypin diebetes ei ole riskiryhmää ellei ole kudosvaurioita esim. munuaiset menneet tms. Jos et uskalla olla tiskissä, niin irtisanoudu tai hae palkallista vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tartuntariski om todella pieni,jos on fleksi välissä ja muistat hyvän käsien pesun aina ennen kuin kosket kasvojasi ja aina työpäivän jälkeen.Siis millä logiikalla riskiryhmään kuuluva ihminen määrättäisiin terveenä sairauslomalle?
Tilanne olisi vähän erilainen, jos ketjun aloittaja olisi vaikka syöpäsairas. Mutta hän ei itse ole mitenkään sairas, eikä edes riskiryhmäläinen. Joten mitään perusteita sille ettei voisi toimia asiakaspalvelutehtävissä ei ole.
Ketään ei voi pakottaa mihinkään.
Mutta jos et tee työnantajan määräämiä työtehtäviä niin työnantajaa ei voi myöskään pakottaa pitämään sinua palkkalistoillaaan.
Niin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
:D :D :D
Ei, ei voi määrätä. Työmarkkinat toimivat niin, että työntekijä ilmoittaa työnantajalle millaisia töitä milloinkin haluaa ja suostuu tekemään, jos tulee töihin ollenkaan.
Huoh.
Ja liksaa pitää maksaa vaikka ei suostu tulemaan töihin ja lomarahat ja -päivät kans. - mallia suomalainen työmentaliteetti
Työnantaja omistaa sinut niin kauan kuin olet työsuhteessa.
Ano korvaavia työtehtäviä tai irtisanoudu.
Voit ottaa palkatonta lomaa, jos työnantaja suostuu.
Mä en voi tehdä asiakaspalvelutyötä kun mies on paksukainen jolla on elintasosairaus...
Pakota miehesi elämäntaparemonttiin.
Ei ole mitään näyttöä siitä, että asiakaspalvelussa työskentelevät olisivat saaneet koronatartuntoja muuta väestöä enemmän. Huolehdit hygieniasta ja toimit annettujen ohjeiden mukaan.
Entä jos itse on riskiryhmää? Voiko pakottaa?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos itse on riskiryhmää? Voiko pakottaa?
Jos työntekijä ei pysty terveydellisistä syistä tekemään omaa työtään, työnantajan on ensisijaisesti pyrittävä tarjoamaan hänelle jotain muuta työtä. Mikäli tämä ei yrityksessä ole mahdollista, työntekijän saa irtisanoa. Mutta siis työterveyslääkäri arvioi, onko työntekijä kykenevä nykyiseen työhönsä vai ei.
Voi pakottaa. Tai saathan sinä irtisanoutua tai yrittää neuvotella palkattomasta vapaasta. Työnantajan ei ole kuitenkaan pakko suostua. Aika moni riskiryhmäläinen on itsekin töissä.
Miten teidän työpaikoilla on ratkottu näitä asioita?
Voi pakottaa.