Miksi jotkut ihmiset lausuvat numerosarjat..
Hitaasti ja tauottaen? Esim. 0000 tauko 4527 tauko 86 tauko 367
Erittäin junttimaista ja ei siellä langanpäässä nyt niin tyhmiä ja huonomuistisia olla...
Kommentit (16)
Useimmat ihmiset eivät saa numerosarjaa salamannopeasti ylös. Minä lausun aina noin, ja toivon että myös minulle lausutaan. Mulle numerot eivät jää mieleen.
Olisiko siis parempi, jos nuo kaikki numerot sanottaisiin sulle yhtenä pötkönä? Ole kiltti ja jatkossa pyydä näin tehtävän.
Joopajoo :D Jos rupeat yhdessä pötkössä luettelemaan niin silloin taas 70% keskeyttää: "odota". Ja saa aloittaa alusta...
No jaa, mä kyllä pidän tosta tauotetusta esittämistavasta. En tajuu miten ne liittyy tyhmyyteen ja huonomuistisuuteen.
Siinä jätetään toiselle aikaa kirjoittaa lukusarja ylös. Monasti vielä - jos linja on huono kuten usein kännykkäpuheluissa - sen tauon aikana on oletus, että se numeron vastaanottoja TOISTAA kuulemansa numerot, niin että se numerosarjan kertoja voi varmistua, että toinen on kuullut oikein.
Numerot olis myös syytä sanoa erityisen selkeästi ja kirjakielisinä, että tulevat kuulluksi oikein. Ei siis "viis kuus" vaan "viisi kuusi".
Ja tarkennetaan vielä että numeroiden sanominen puhekielellä/murteella yhteen pötköön on erittäin epäkohteliasta ja junttia puhelinkäytöstä. Toisaalta nykyään ei osata vastata edes suurinpiirtein oikein puhelimeen niin ihmekös tuo.
Sitten vielä sellainen asia, että kun lausutaan numeroita ja kirjaimia puhelimessa, ne pitäisi lausua niin, että kuulija saa selvän kirjaimista. Viiskakssee vai 5 2 eemeli.
No jo on ongelma sullakin!
Tiesitkö muuten, että ruotsalaiset lausuvat vaikkapa numerosarjan 20320 tjugo - trettiotvå - noll. Siinä vasta onkin alkuun totuttelemista.
Koskaan ei voi tietää kuinka tyhmä ja hidas siellä toisessa päässä on, varsinkaan puhelimessa. Yleensä ei ole edes paperia ..ai niin joo, eikä sitä kynääkään
No tuo tauotus on hyvä jos niitä pitää oikeasti ottaa ylös.
Eniten inhoan tapaa sanoa tuohon ruotsalaiseen tapaan lukuina.
Jos numerosarja on esim. 410550 niin miksi pitää sanoa neljäsataakymmenen, viisisataaviisikymmentä kun sen voi oikeasti tulkita joko noin kuten se on tai 4001050050 (neljäsataa, kymmenen, viisisataa, viisikymmentä).
[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 15:04"]
Jos numerosarja on esim. 410550 niin miksi pitää sanoa neljäsataakymmenen, viisisataaviisikymmentä kun sen voi oikeasti tulkita joko noin kuten se on tai 4001050050 (neljäsataa, kymmenen, viisisataa, viisikymmentä).
[/quote]
Toi on muuten aivan totta!
Mä alan ainakin aina kirjoittaan, jos sanotaan numerosarjaa "neljäsataa...", ni mulla on jo paperissa "400" ja sitten se jatkuukin .."viisitoista", ja sitten pitää kirjoittaa uudelleen ja jos se toinen luettelee jo eteenpäin, niin koko numerosarja menee uusiksi ja pitää tarkistaa, että miten se nyt menikään.
Minun lyhytmuistini on niin lyhyt, että tauotus on ainoa keino minulle saada numerot ylös oikein. Jos ne lueteltaisiin yhdessä pötkössä, saisin ylös korkeintaan 4. Siitähän on oikein ohjeitakin, miten puhelinnumero pitäisi ryhmittää. itse käytän jakoa xxx-xxx xxxx vaikkei se taidakaan olla virallisesti oikein
Yleensä ne numerosarjat ovat aika tärkeitä (henkilötunnus, IBAN-tilinumero jne.), joten aika paljolta harmilta säästyy, jos varmistaa, että se todellakin meni oikein. Mites sitten suusi panet, kun haluamasi rahat eivät tulekaan tilillesi, kun tilinumerosi kuin tykin suusta pamautit?
Koska he haluavat, että ne numerosarjat tulevat kirjoitetuksi muistiin täsmällisesti oikein.
Muuta kysyttävää?