Joukkoliikenteen hinnat
Miksi päästöjen vähentämisessä keskitytään vain rankaisemaan yksityisautoilusta, eikä pohdita yhtään miksi Suomessa joukkoliikenne on niin poskettoman hintaista ettei sitä kannata käyttää??? Juuri katsoin junalippujen hintoja ensi viikonlopulle, ja totesin että vaikka juna olisi meille muutenkin paljon kätevämpi, niin ei yksinkertaisesti ole varaa. Yli satku kahdelta Jyväskylään ja takaisin. Joten mennään kahdestaan jättikokoisella dieselautolla ja luonto kiittää. Eikö olisi aika miettiä, että miten on mahdollista että joukkoliikenne on näin paljon kalliimpaa kuin yksityisautoilu? Jotain luulisi olevan organisaatiotasolla pielessä, kaiken järjen mukaan kymmenien tai jopa satojen ihmisten yhteiskuljetuksen pitäisi säästää luonnon lisäksi myös euroja.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Auton kulut = Polttoaine?
No ei kai kukaan yhden kaukojunamatkan takia sitä autoa osta. Lähinnä tämän valinnan edessä ovat ne, joilla on syystä tai toisesta joka tapauksessa tarve autolle, mutta ympäristösyistä tai muuten halua korvata osa ajoista joukkoliikenteellä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä tulee kätevämmäksi mennä vaikka kerran kuussa joku satasen matka, kuin autonhankinta ja ylläpito sitä varten.
Ihan hyvä, että autottomillekin tulee kustannuksia matkojen saralla, eikä pelkkää vapaamatkustelua.
Minä en tunne ketään, jonka ainut liikkumistarve olisi yksi matka kerran kuussa. Eli joko se auto on taloudessa jo valmiiksi, tai sitten tulee tuohon satkun kaukojunamatkan päälle vähintään toinen satku lähiliikenteen kuukausilipusta ja harrastusmatkat yms päälle jos ei se lähiliikenteen lippu sinne riitä.
Kyllä sitä tulee kätevämmäksi mennä vaikka kerran kuussa joku satasen matka, kuin autonhankinta ja ylläpito sitä varten.
Ihan hyvä, että autottomillekin tulee kustannuksia matkojen saralla, eikä pelkkää vapaamatkustelua.