Miten saada 3-vuotias ottamaan lääkkeen?
V-pen (penisilliini) kyseessä ja löytyy kapselina ja nestemäisenä. Yökkii jos yrittää ruiskulla antaa tai piilottaa jogurttiin. Kapselia ei saa nielaistua...Ja lääke olisi saatava alas. Onko ideoita?
Kommentit (8)
Toinen piti kiinni ja toinen ruiskutti lääkettä pikkuhiljaa poskeen. Nenästä vaikka kiinni niin joutuu nielemään, sitten mehua päälle.
Neuvottelu meillä ei kolmevuotiaan kanssa auttanut. Ei uhkailu, lahjonta, kiristys. Nyt vanhempana suostuu ottamaan lääkkeet, varmaan koska tietää, että se annetaan vaikka väkisin.
Annettiin ensin leikkiä sillä ruiskulla mehun kanssa. Siis otti itse mehua sinne ruiskuun lasista, ja sitten joi sen ruiskun kautta mehut. Oppi käyttämään ruiskua, ja sai itse ottaa lääkkeensä. Ihan ok meni.
Eka kerralla lahjottiin eli sai suklaata aina lääkkeen ottamisen jälkeen. Nyt ottaa ihan kiltisti ilman mitään lahjuksia ja ikää on 3,5. Joskus se lahjontakin kannattaa :)
heti jos ruiskun tuo suuhun....:(
miten tästä oikeen pääsee alkuun kun 10 päivän kuuri ja kaksi kertaa päivässä pitäis tuo hemmetin pahanmakuinen saada menemään....
ap
Eikä ruiskulla, vaan siitä pienestä mittamukista. Keskustele ja kerro, että se pitää ottaa jne. Tuon ikäinen jo ymmärtää. Minä sanoin vain lisäksi, että äiti tietää, että se ei ole niin hyvää ja siksi saadaan namia lääkkeen jälkeen, aina :). Ja tytär söi lopulta sen eka kuurinsa ihan kiltisti.
En suosittele mitään pakkoruuttaamista sillä ruiskulla. Vaikeuttaa vain tulevaisuudessakin lääkkeen ottoa. Selitä lapselle kunnolla - noilla pikkuisilla on paljon enemmän ymmärrystä, kuin me aikuiset uskomme :)
Kävin keskustelua tuon 3-vuotiaan kanssa asiasta. Lapsi teki heti selväksi, että ei aio lääkettä ottaa. Tiedän, että lääke on otettava, mutta miten ihmeessä peittää tuo kamala penisilliininmaku, ettei lapsi huomaa sitä?
Meillä eka yritys (siis ennen tätä aloittamaani kyselyä täällä palstalla) meni vähän överiksi, eli meinas mennä väkisinantamiseksi, joten taidettiin pilata koko lääkkeenanto sillä. Ei heti tullut oikein mieleen, että miten aloittaa lääkkeenanto varovasti tms.... (Panadolin antokin yhtä tappelua ollut aina)....
tyhmä lääkäri kun kirjoittaa sitä noin pienelle, penisilliinille on useampia korvaavia ok makuisia vaihtoehtoja. Pyydä sieltä lääkäristä soittamaan puhelin resepti apteekkiin.