Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahankäyttö avo- tai avioliitossa

Vierailija
16.07.2013 |

Miten teillä käytetään rahaa ja päätetään ostoksista ja hankinnoista? Meillä mies on säästäväisempi kuin minä ja valittaa jatkuvasti ostoksista mitä teen OMALLA RAHALLANI. Tilanne on mennyt sellaiseksi, että en kerro ostoksistani ja piilottelen niitä mieheltä. Osan tuloistani laitan säästöön ja taloutemme on ihan tasapainossa. Meillä on ihan hyvät tulot. Mutta mies on vaan ylisäästäväinen. 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sujuu hyvin. On yhteinen käyttötili, mihin molempien palkat ja kaikki lisät tulevat. Sieltä menee suoraveloituksena kaikki mahdolliset laskut, sekä osa säästöön yhteiselle säästötilille. Kummallakin on pankki- ja luottokortti. Käytetään rahaa tarpeelliseen, ja itselle saa ostaa mitä vain kunhan budjetti sen kestää. Isoista ostoista puhutaan aina etukäteen ja katsotaan milloin voidaan ostaa.

Tämä ei tietenkään toimi, jos toinen on itsekäs ja haluaa itselleen koko ajan jotain, tai jos liian pihi eikä antaisi ostaa yhtään mitään.

Vierailija
2/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

NIin pitkään kuin yhteiset laskut tulee hoidettua, ei ole väliä mihin toinen laittaa rahansa.

Jos sen sijaan tärvää rahat uusiin vaatteisiin eikä sen takia ole varaa maksaa vuokraa, tulee aikamoinen keskustelu. Sen sijaan, jos tulee jotain yllättäviä "oikeita" menoja, esim. toisen auto hajoaa, niin silloin se toinen maksaa yhteisiä menoja enemmän ettei se toinen joudu pinteeseen.

Ja siis vain maksaa, ei ole mitään velkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin toistaiseksi mennyt kivuttomasti. Vuokra ja laskut maksetaan puoliksi ja ruokaa ostaa se kummalla on rahaa. Isommat ostokset sovitaan yhdessä ja molemmat saavat ostella omia juttujaan. Olemme onneksi aika samanlaisia rahankäytössä, joten se varmasti helpottaa tilannetta. Kumpikin shoppailee myös maltillisesti ja pääsääntöisesti vain tarpeesta. 

Vierailija
4/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen laskut maksetaan yhteiseltä tililtä, jonne molemmat siirtävät saman summan jokainen kuukausi. Isommat hankinnat tehdään tältä samalta tililtä, ja molemmat saattavat siirtää myös "ylimääräistä" yhteiselle tilille. Molemmat maksavat kaupassa, se maksaa joka käy. Jos toinen on käynyt enemmän ja tilillä on loppukuusta vähemmän, sitten toinen käy. Vaikka palkat tulevat omille tileille, rahat ovat yhteisiä, ja niitä käytetään siltä tililtä, jossa sattuu olemaan. Omia ostoksia saa tehdä kysymättä toiselta, jos nyt ei hurjan isoja ostele, ja ovat jotenkin järkeviä. Toimii, koska talous ei ole ainakaan tällä hetkellä kovin tiukoilla. Olin pitkään kotiäitinä, ja silloinkaan ei liian tiukalla oltu, vaikka käytännössä yhden tuloilla oltiin.

Vierailija
5/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omia ostoksia saa tehdä kysymättä toiselta, jos nyt ei hurjan isoja ostele, ja ovat jotenkin järkeviä."

Niinpä niin, kun miehen mielestä minun ostokseni eivät ole järkeviä. Ja teen kyllä isojakin ostoksia, mutta on minulla siihen myös varaa. Ja mies kieltäytyy ostamasta jotain yhteistä, jos se on hänen mielestään liian kallista tai tarpeetonta. Kuten uudet keittiön tuolit, joihin meni toista tuhatta minun rahoja.

Vierailija
6/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka emme asu miehen kanssa saman katon alla, niin kerronpa meidän rahan käytöstä. Molemmat hoitavat omat laskunsa (laina, vuokra, vakuutukset, sähkö yms.). Loput elämiseen liittyvät kustannukset maksaa se, jonka tilillä on maksun tullen rahaa. Itse asun virallisesti paikassa, jossa kaupat on lähellä ja näin ollen kulutan enemmän rahaa kaikkeen "turhaan" kuten vaikkapa vaatteisiin ja pääsääntöisesti miehen vaateostokset on mun harteilla (pakosti sovitettavia lukuun ottamatta). Mutta ruokaostokset, matkat ym. kustannukset tosiaan maksetaan tyylillä kumman tilin saldo näyttää paremmalta :)

Suhteen alkuvaiheessa vähän rahan käytöstä keskusteltiin, mies oli tottunut sellaiseen tiukkaan "puolitetaan kaikki" -maksamiseen. Ja jonkin aikaa tällaista jakoa tehtiinkin, mutta tässä vuosien kuluessa ollaan tultu siihen tulokseen, että ihan turhaan kaikkia euroja lasketaan, ja kuukausittain tilejä tasataan kun jossain vaiheessa tilit on aina kuitenkin tasan. Jos lähdetään matkalle, voi olla, että toinen maksaa matkat ja toinen kustantaa siellä elämisen. Ja jos sattuu tilanne, että toisella on rahat loppu (kaikenlaisia työttömyyskausia tässä vuosien varrella on ehtinyt olla), niin totta kai silloin toinen on maksellut niitä toisenkin laskuja.

Meillä tämä tapa toimii mainiosti, enkä näe mitään syytä sitä muuttaa, vaikka se yhteinen katto puuttuu (eikä ole vielä vähään aikaan tulossakaan).

Vierailija
7/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yhteiset maksut on hoidettu niin toinen saa tehdä omilla jäljelle jääneillä rahoillaan mitä tykkää.

Vierailija
8/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitamme seinällä olevaan listaan, mitä yhteistä olemme maksaneet: ruokakaupassa käynti, kodin lasku... Kuun lopussa tasataan niin, että molemmat ovat maksaneet puolet. Avomieheni on hövelimpi rahankäyttäjä, ja toivoisin, että hän osaisi säästää omia rahojaan, että saisimme joskus ostettua jotain isompaa. Itse säästän mutten ala yksin maksamaan esim. jotain reissua molemmille.

Vierailija
9/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit ja yhteiset menot maksetaan kaikki puoliksi. Tarkkoja ollaan kumpikin rahan kanssa ja hyvin on mennyt eikä riitaa ole rahasta tullut.

Vierailija
10/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksetaan kaikki yhteiset menot yhteisesti ja omat menot itsenäisesti. Välillä on ollut kausia (äitiyslomat ja hoitovapaat) kun toinen on tienannut enemmän kuin toinen, mutta silloin enemmän tienaava on tietysti maksanut suurimman osan yhteisistä menoista ja antanut sitten tarvittaessa myös rahaa toisen omiin henkilökohtaisiin menoihin, ihan niin kuin avioliittolakikin velvoittaa.

Vierailija
11/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 13:32"]

Kirjoitamme seinällä olevaan listaan, mitä yhteistä olemme maksaneet: ruokakaupassa käynti, kodin lasku... Kuun lopussa tasataan niin, että molemmat ovat maksaneet puolet. Avomieheni on hövelimpi rahankäyttäjä, ja toivoisin, että hän osaisi säästää omia rahojaan, että saisimme joskus ostettua jotain isompaa. Itse säästän mutten ala yksin maksamaan esim. jotain reissua molemmille.

[/quote]

Eikö olisi helpompi hankkia lisäksi yksi taloustili mistä noi kauppareissut ja laskus maksetaan? Kaamee säätäminen... 

Vierailija
12/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 13:50"]

ihan niin kuin avioliittolakikin velvoittaa.

[/quote]

Mä olen vain tällä palstalla törmännyt tohon "avioliittolaki velvoittaa"- juttuun.

Millaiset ihmiset ihan oikeasti vetää parisuhteeseen jonkun lain?!?

Mulle on aivan sama mitä laki sanoo, päivänselvää, että omaa elinkumppania autetaan ja tuetaan, ei siihen mitään lakia tarvis vetää :-o

Jos mulla ois tiukkaa eikä mies auttaisi, niin en mä toista kertaa pyytäisi (olisi jo ihme, jos joutuisin edes pyytämään, miehellä kun on aivot ihan itselläänkin ja ymmärtää kyllä lauseen "mulla on tässä kuussa tosi tiukkaa"...) vaan sitten oltais miehen kanssa kantapäät vastakkain.

Ja toki myös sama toisinpäin.

Itsestäänselvyyksiä eikä mitään lakiin perustuvia juttuja. IMHO.

Vierailija
13/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista lukea näitä! Itse olen melko tuoreessa avoliitossa, ja kulujen jakamisen kanssa on vielä vähän haastetta. Vuokra, netti, sähkö ja muut asumiseen liittyvät, ennalta tiedetyt kulut maksetaan tietysti puoliksi, mutta esim. kaupassa käynti on vielä vähän hakusessa. Tai uskoisin, että suurinpiirtein saman summat maksamme, mutta itse tykkään että kaapissa on aina valmiina jotain ruokaa ja siksi tuntuu että käyn kaupassa useammin kuin mies joka lähtee sinne vasta silloin kun on nälkä :) (Ja tästä syystä hänen ei tarvitse käydä siellä niin usein kun minä olen jo käynyt edellisenä päivänä). Olen yrittänyt ehdottaa yhteisen taloustilin perustamista, mutta hän ei ole vielä lämmennyt idealle, en oikein tiedä miksi.

Tulevaisuutta ajatellen pelkään että vaikeuksia tulee miehen pihiydestä. Toisaalta on ihanaa kun hän on hyvin säästäväinen ja harkitseva, mutta toisaalta pelkään että kodin hankinnat ja sisustus jää kokonaan minun harteilleni, jos hän ei säästäväisyytensä takia halua ostaa uusia huonekaluja. Sohvamme alkaa olla aika kulahtanut, samoin sänky on vanha ja natiseva ja muut huonekalut opiskeluaikojen Ikeaa, ja haluaisin vähitellen vaihtaa näitä uusiin. Mies ei ole aina pihi, vaan ymmärtää laadun merkityksen ja jos on tarvetta, niin voi ostaa kalliitkin kengät tai takin. Ongelma vain on siis se, että hän ei näe tarvetta esim. uuteen sänkyyn ennen kuin vanha totaalisesti hajoaa (ja niin tuskin sentään käy).

Onko teillä kokemusta tällaisesta, miten saisi näkemykset kodin tarpeellisista hankinnoista ja kuluista lähemmäs toisiaan? Onko ainoa vaihtoehto se, että minä tingin sisustushaaveista tai ostan haluamani huonekalut itse? 

Vierailija
14/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tällä hetkellä yhteinen tili johon molempien tulot tulevat ja sieltä myös kaikki menot maksetaan. Tämä toimi pitkään ihan hyvin. Ikävä kyllä tällä hetkellä puoliso ei jaksa käydä töissä masennuksensa vuoksi. Mutta kumma kyllä hän jaksaa selata ja tilata verkon nettikaupoista kaikkea ylihintaista ja tarpeetonta. Jos yritän mainita tästä tulee riita.  

Vierailija
15/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 v yhteiseloa ja kaikki rahat ovat menneet yhteiselle tilille. Osittain isojen tuloerojen vuoksi, tienaan 3 kertaa enemmän kuin mieheni. Nyt tilanne on alkanut risoa. Olen ollut se liberaalimpi rahankäyttäjä mutta nyt haluaisin alkaa säästämään tulevaa varten. Mies onkin yhtäkkiä heittäytynyt aivan holtittomaksi rahankäyttäjäksi. Satoja ja tuhansia euroa kuluu koneisiin, laitteisiin, autoon yms. Luulen, että jatkossa teemme avioehdon ja hankimme erlliset tilit. Yhteinrn tili jää perheen yhteisille menoille mutta kummallekin jää myös rahaa omiin juttuihin. Jos kumpikin laittaa esim. 2/3 osaa tuloistaan yhteiselle tilille, jää itsellekin jotain. Luulisi rahariitojen loppuvan. Ehkä.

Vierailija
16/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä teillä ihmiset on yhteiset tilit johon tulee kaikki palkat, lapsilisät yms?!! Taloustilin vielä ymmärrän jos sinne siirretään omalta tilitä tarvittaessa rahaa. Pankit eivät suosittele yhteisiä tilejä ja kuoleman tai eron sattuessa voi tulla ikäviä tilanteita.

Vierailija
17/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 15:02"]

Miksi ihmeessä teillä ihmiset on yhteiset tilit johon tulee kaikki palkat, lapsilisät yms?!! 

[/quote]

Se nyt vaan on yksinkertaisesti helpoin tapa hoitaa raha-asiat parisuhteessa. Tosin edellyttää sitä että molemmat puolisot ovat harkitsevia ja vastuullisia rahankäyttäjiä.

Vierailija
18/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 15:02"]

Miksi ihmeessä teillä ihmiset on yhteiset tilit johon tulee kaikki palkat, lapsilisät yms?!! 

[/quote]

Se nyt vaan on yksinkertaisesti helpoin tapa hoitaa raha-asiat parisuhteessa. Tosin edellyttää sitä että molemmat puolisot ovat harkitsevia ja vastuullisia rahankäyttäjiä.

[/quote]

Ihan yhtä helppo ja yksinkertainen tapa on pitää yhteistä tiliä jonne molemmat siirtää sovitun määrän rahaa aina palkkapäivänä tms.

Yhteisellä tilillä tulee tosiaan ongelmia jos toinen vaikka yllättäen kuolee.

Vierailija
19/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko puolisolla mitään oikeutta käyttää yhteistiliä toisen puolison kuoleman jälkeen?

”Puolisolla on oikeus käyttää yhteistiliä, koska hän on kyseisen tilin omistaja ja kyse on hänen varoistaan, eikä hänen oikeuttaan voida loukata. Joissakin pankeissa on tosin toisinaan käynyt niin, että tili on vahingossa suljettu.

Kuolinpesän säännökset puolestaan menevät niin, että vain kaikki kuolinpesän osakkaat yhdessä voivat käyttää tiliä eli yksittäinen kuolinpesän osakas ei voi sieltä mennä ottaman mitään. Mutta esimerkiksi jos oma palkka tai eläke tulee elossa olevalle puolisolle yhteistilille, totta kai hän voi omia rahojaan käyttää.

Usein kuitenkin käytännössä tehdään niin, että kuolinpesälle avataan eri tili ja puolisoiden yhteistili muutetaan eloonjääneen puolison nimiin yksin.”

Vierailija
20/32 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 15:13"]

Onko puolisolla mitään oikeutta käyttää yhteistiliä toisen puolison kuoleman jälkeen?

”Puolisolla on oikeus käyttää yhteistiliä, koska hän on kyseisen tilin omistaja ja kyse on hänen varoistaan, eikä hänen oikeuttaan voida loukata. Joissakin pankeissa on tosin toisinaan käynyt niin, että tili on vahingossa suljettu.

Kuolinpesän säännökset puolestaan menevät niin, että vain kaikki kuolinpesän osakkaat yhdessä voivat käyttää tiliä eli yksittäinen kuolinpesän osakas ei voi sieltä mennä ottaman mitään. Mutta esimerkiksi jos oma palkka tai eläke tulee elossa olevalle puolisolle yhteistilille, totta kai hän voi omia rahojaan käyttää.

Usein kuitenkin käytännössä tehdään niin, että kuolinpesälle avataan eri tili ja puolisoiden yhteistili muutetaan eloonjääneen puolison nimiin yksin.”

[/quote]

Onko tuo tosiaan noin? Elikäs jos yhteisellä tilillä on vaikka 50 000 euroa niin tili muutetaan  noin vain elossa olevan nimiin? Eikö puolet tilistä ole vainajan ja tämä menee perillisille??