Ensitreffit alttarilla 2020 OFFICIAL
Alkaa vasta syyskuussa. Miten maltan odottaa?? Muita jotka haluaisivat jo tietoa pareista?
Toivotaan, että tällä kaudella ei tapahdu mitään kamalan hullua vaan parit ovat aikuismaisesti käyttäytyviä ja fiksuja. Toivoahan aina saa, vai mitä?
Kommentit (18026)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia Matin kaltaisia on suomi pullollaan niin miehissä kuin naisissa. Pitävät itseään hyvän tuulisina ja hyvinä mätseinä, ulkoistavat tunteensa ettei nyt nappaa ja kun ei sanottavaa vikaa ole niin jatketaan kuten Mattikin osasi jälkiviisaana sanoa.
Mira teki oikein ns tenttaamalla vaikkei edes tentannut. Olen itse syyllistynyt pahempaan kuin Mira joka mielestäni hoiti tilanteen asiallisesti.
Ylipäänsä toivoisin osaavani noin upean käytöksen kuin Mira. Olisin varmasti sanonut pahemmin.
Sitä ihmettelen että nämä eronneet parit joutuvat vielä kerran matkustamaan Helsinkiin vastaamaan kysymykseen jatkatteko vai ette. Kauheaa. Veistä käännetään haavassa ja alleviivataan, et onnistunut.
Agressiivinen tenttaaminen ja tivaaminen ei ole hyvää käytöstä. Tenttaaminen ja tivaaminen on itse asiassa samaa kyvyttömyyttä kommunikoida kuin vetäytyminen ja hiljaisuus. Miksi?
Jokaisella on lähtökohtaisesti oikeus puhua tai olla hiljaa. Painostaminen tekoon, puheeseen, seksiin, ihan mihin vain, on aina väärin (ellei painostuksella pelasta henkeä).
Mielipidettä pakolla tenttaava ja vaativa asettaa oman halunsa käyttäytyä hyökkäävästi toisen hiljaisuutta suuremmaksi. "Minä voin vaatia ja tentata, koska minun haluni vaatia ja tentata on oikein ilman että ajattelen mikä tuntuu toisesta oikealta". Toinen ihminenhän voi olla tenttaamistilanteesta tai esimerkiksi seksiin painostamisesta kauhuissaan. Se ole välttämättä merkki kypsymättömyydesta, vaan ainoastaan erilaisesta tavasta kommunikoida. Tenttajan, vaatijan osalta kyse on vallankäytöstä.
Jos kokee että kohtaa hiljaisen ja mielipidettään panttaavan ihmisen, kuten Mira ja Kati on kertonut ohjelmassa kohdanneen, on ainoa kunnioitettava ja pidemmän päälle toimiva tapa puhua miltä omasta itsestä tuntuu ja kertoa vastapuolelle yhteisen tilan olevan avoinna hänelle kertoa aikanaan oma mielipide. Jos toinen ei siitä huolimatta tule kertoneeksi asiaa, on suhde luonnollisesti katkolla.
Tässä ohjelmassa näkyi muutama tälläinen tivaamiskohtaus. Niistä näkee jo kilometrien päähän sen, että tilannetta ei olisi edes syntynyt, jos molemmilla, myös tivaajalla, olisi ollut ihmissuhdetaidot paremmin hyppysissä.
Tämä oli pahin saivartelu mitä olen pitkään aikaan nähnyt. Jos tuollaiseen ohjelmaan menee mukaan, on reilua olettaa että suostuu tenttaamatta pitämään toisen ajantasalla omista mietteistä. Sitä vartenhan tuossa on noita terapeutteja ja muita mukana että annetaan ymmärtää että auttavat käsittelemään omia tunteita, pitämään kommunikaation avoimena haastavissakin tilanteissa jne. Mutta joo. Ihan karmeeta jos koittaa joltain saippuapalalta saada sen verran infoa että tietää kokeeko toinen että suhteella on tulevaisuutta tai onko toinen sellainen johon kokee voivansa luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin Matti tuo Sidosten sukkia esille. Paidoissa näkyy logo monessakin yhteydessä. Niin ohjelmassa kuin MTV:n haastatteluissa ja omassa IG-kanavassaan. Oivallinen tilaisuus tuota näkyvyyttä tamperelaiselle brändille.
No tämä huomio oli kyllä kaukaa haettu, ja hieman hymyilyttää. Mutta, se kaiketi lisätään kyseisen henkilön miinuslistaan, kun sitä on haluttu viimeiseen asti. Itse en kiinittäny tähän kaupallisen mainonnan osuuteen huomiota pätkän vertaa.
Katsojissa on todentotta tarkkasilmäisyyttä.
Kuuluuko mainonnasta ilmoittaa, jos se on näkyvää?Eiköhän tuottajat ole nämä asiat arvioineet. Vaikeahan heidän on sanoa, jos joku vaikka käyttää adidaksen vaatteita, että pistäpä vaatekaappi uusiksi. Toki Matti varmasti tuotteita saanut ja niitä käyttää. Vaikea rajata onko kyse vaikuttamisesta vai henk.koht. kulutusvalinnasta, yksityishenkilöinä heidän kai ajatellaan ohjelmaan osallistuvan, ei sponssattuina vaikuttajina.
Nyt ei mene kyllä jakeluun, siis mulla.
Nykyään, jos nyt haluat pukeutua ilman ”jakkupuku/tai miestenpuku systeemiin, niin väistämättäkin nämä pumat, niket sun muut paistaa liki kaikessa. Ohjelmaan lähtiessäni en taatusti omassa touhussani tajuaisi katsoa, onko takissani tai sport-tyypin vaatteissani merkkiä.
Jännää, miten sen toisen tässä elämässä pitää huomioida kaikki. Just niin tätä malka toisesn silmässä jne.Äshh.. yritin sanoa, että mikäli et kulje jakkupuvussa, ja haluat nk. vapaammalla vaatetuksella kulkea, niin aina noi merkkivaatteden logot on tungettu johonkin.
Tulipa oikastua änkytykseni.-
Nyt en ole enää varma mistä tässä kohtaa loppujen lopuksi keskustellaan, mutta kai tässä nyt oli lähinnä vaan mielenkiintoinen havainto että a) Matilla on yhteys ko. sukkavalmistajaan, ja b) kyseinen sukkavalmistaja on tullut esille eri tavoin, jopa Matin puheessa. Epäilemättä tarkoituksella, mutta mikäs siinä jos onnistuu ovelasti käyttämään julkisuutta tällä tavoin hyväkseen. Omissa silmissäni Matille paremminkin plussaa tästä kuin arvostelua.
Onko joku tarkastanut, että löytyykö sukkavalmistaja ohjelman lopputeksteistä? Tuotesijoitteluun osallistuneet yritykset pitäisi kai mainita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ainoastaan Matilta tentattiin, että mitkä fiilikset suhteen etenemisen suhteen ovat olleet prosentteina? Kyllähän Mirakin totesi jo monta jaksoa sitten, ettei ole varma omista fiiliksistään Matin tai suhteen tulevaisuuden suhteen. Miksi tuotanto teki Matista tämän epäonnistuneen suhteen pahiksen? Joko "asiantuntijat" alkoivat leimaamaan Matista syyllistä, ettei kukaan huomaisi heidän omaa panostaan tässä epäonnistuneessa parivalinnassa?! Kyllä sieppaa pahasti tämä!
Varmaan sen takia asiaa kysyttiin (ei tentattu) että oli pimittänyt asian koko prosessin ajan ja Mira oli asiasta silminnähden pettynyt eikä ollut omin avuin onnistunut kaivamaan tietoa ulos. Tuo nyt oli vähintä mitä terapeutti saattoi tehdä.
Asiantuntijoiden puheet ovat tuntuneet tällä kaudella suorastaan irvokkailta, kun niitä on leikattu ongelmissaan painiskelevien parien koettelemusten väleihin. Kontrasti on todella suuri, kun ensin näytetään vaikka jotain Tommin ja Juuditin kankeaa kommunikointia, ja siihen perään leikataan heidät yhteen tukkineiden asiantuntijoiden lässytystä. Tanskasella on tosiaan koiranpentuilme ja söpöttää jotain herkkää ja tunteellista että toista pitää arvostaa. Stolbow jakelee yleisen tason diibadaabaneuvoja, jotka saattaisivat ehkä auttaa pitkässä parisuhteessa olevia, ja Kamala vetää vielä yleisemmän tason rakkaushöpinää, jota on ihan kiva kuunnella, mutta ei se auta näitä pareja mitenkään! Mikään raskas lässytys ei heitä auttanut. Olisivat auttaneet konkreettisesti, antaneet enemmän neuvoja ja tehtäviä, kun ovat kerran itse nämä paritkin valinneet. Joku vastuu pitäisi olla heilläkin!
Katsoin sarjaa mieheni kanssa, ja nauroimme katketaksemme kun Emma ja Tuomas riitelivät, ja sen jälkeen tuli herkkää asiantuntijalöpinää, jotain että "riidellessä näytämme toiselle kuka olemme pohjimmiltamme". Miten ihmeessä koulutetut asiantuntijat suhtautuvat itse valitsemiensa parien ongelmiin noin yleisellä tasolla ja kliseitä viljellen?? Jos yksi kausi vielä tulee, toivon todella että asiantuntijoilla on ammattimaisempi meininki. Tuo oli kauheaa katsottavaa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi te mollaatte Mattia ja tapaansa dumpata Mira? Mattihan osoitti suomalaiselle miehelle harvinaista asennetta ja äijyyttä jossa ei anteeksipyytele olemassaoloaan. Matti on sellainen mies joka tekee mitä haluaa.
Te naiset sanotte haluavanne pehmo-Tommeja ja Janneja mutta oikeasti haluatte Matteja. Mira ärsytti Mattia juurikin siksi, koska halusi lasta liikaa ja Matti näki itsensä pelkkänä spermanluovuttajana joka on työnsä tehnyt kun Mira on raskaana.
Ai eikun sitten Matti saa alkaa maksaa elatusmaksuja.
Tämä kommenttini ei liity mitenkään Miraan ja Mattiin.
Miehillä on yllättävän usein ihmeen negatiivinen asenne lasten hankkimiseen.
Heille se on vain spermanluovutusta/siittämistä ja elatusmaksuja.
Missä on vanhemmuuden arvostaminen? Onhan lapsi nyt muutakin kuin kuluerä.
On se nyt surkeeta, jos yli 30v nainen ei saisi ääneen toivoa lapsen hankkimista.
Miehet menee asioiden edelle ja miettii vaan eroamista. Monet miehet on pelkureita,
eivät halua oman mukavuusalueensa ulkopuolelle.
Lapsen tulo on aina haasteellinen tilanne parisuhteelle, mutta vanhemmuus on arvokkainta
mitä meille annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän vaikea miettiä jonkun aviomiehen fistbumppaavan vaimoaan..
Niinpä😉
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän Janne ja Juudit olisivat sopineet yhteen? Tiettyä syvällisyyttä, lempeyttä ja sivistystä ainakin molemmilla kiitettävällä tavalla.
Kyllä ihminen useimmiten etsii kumppania samankaltaisista sosiaalisista ympyröistä. Miten sopisi Juudit sinne Nuorkauppakamarin gaalaillalliselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsytti kun Tuomas siinä Elina Tanskasen luona istuessaan venytteli niskojaan ja nyki itseään.. kehtasi vielä Emmalle sanoa miksi haki ohjelmaan.. Tuomas voisi itseltään kysyä samaa kun jo hääpäivänä morsian ei miellyttänyt ja näen että luovutti jo silloin. Missään vaiheessa ei näkynyt mun silmään että olisi Emmasta ollut viehättynyt.
Samat fiilikset. Ja se Tuomakset kysymys/toteamus Emmalle, että miksi oli hakenut ohjelmaan, oli kyllä tämän kauden törkein kommentti!
Tuomas kysyi ja tarkoitti, kuten olisin samassa tilanteessa kysynyt ja tarkoittanut minäkin, että miksi Emma oli hakenut ohjelmaan kun oli noin epävarma itsestään.
Minäkin, kuten varmaan moni muukin olettaa, että ne ihmiset jotka hakevat ohjelmaan ovat ymmärtäneet mitä se vaatii, että sen ruljanssin kestää.
Pelkkä se toive, että haluaa naimisiin ja aviomiehen ei riitä. Pitää olla henkistä kanttia kun hakee sitä toivetta television kautta.
Ihan sen toiveen onnistumisen kannalta.Vaikea paikka se on kenelle tahansa miettiä miten toimii jos huomaa heti, ettei kumppani herätä tunteita. Tai herättää tunteita ettei tämä juttu nyt oikein. Sanooko sen suoraan heti, jossain vaiheessa vai vasta lopputilanteessa.
Ei tunteita voi pakottaa tuntemaan.
Kaiken sen, mitä Emma oli, kun hän asteli Tuomaksen eteen ennen vihkimistä, ja miltä Tuomaksen ilme jo silloin näytti, ei voinut jäädä katsojilta huomaamatta.
Onneksi Tuomaksella ei ollut hanskoja, eikä hänen vieressään ”tiskiä” johon ne laskea.
Ja.... siitä onnenpyörä lähti pyörimään vastapäivään.
Täällä on toivottu ja suorastaan vaadittu rehellisyyttä.
Jos nyt olisi mahdollisuus vedonlyönti, niin aikas iso potti pöksähtäisi siitä, ettei henkilökuva osoittautunut Tuomakselle sellaisena, kiin mitä oli toive.
Vierailija kirjoitti:
Mietin Katia. Tavallaan ymmärrän häntä, olen ollut vähän samanlainen itsekin. Ihmettelen, miksei Tanskanen sanonut hänelle mitään siitä, voisiko kyse olla hänen omasta ongelmastaan eikä (vain) Jannen. Kyllähän hän toki omaakin osuuttaan mietti, mutta siihenkin kaipasi lääkettä toiselta, ei itseltään. Hän ei olisi hyökkäävä, jos toinen rauhoittelisi.
Itse olin tuollainen entisessä liitossani, jossa miehestä ei saanut mitään ulos rautakangellakaan. Käytös puhui puolestaan, mutta kun sille kysyi syitä, niitä ei saanut. Se teki minut hulluksi. Se oli niin sietämätöntä. Mies kyllä sitten suostui sen verran sanomaan, että ei minulle voi sanoa mitään kun heti hyökkään päälle. Se jäi mieleen ja otin siitä opikseni, tosin vasta myöhemmin, silloin en pystynyt enkä osannut, olin vielä niin nuorikin. Minun oli tosi vaikea käsittää, että kuvaus pätisi minuun, koska olen muuten tosi rauhallinen ja sopuisa ihminen. Mutta rakkaussuhteessa itse kenestäkin nousee helposti ne syvimmät haavat esiin. Nykyisessä suhteessani olen ottanut opiksi tuosta ja opetellut rauhassa kuuntelemaan ja kunnioittamaan toisen puhetta, vaikka sen sisältö ei olisikaan sellaista mitä haluan kuulla ja vaikka olisin siitä kuinka kuohuksissani. Se ei ole helppoa, mutta sitä voi opetella. Olen siis kiitollinen palautteesta exälleni.
Toinen asia on vielä se, että mikä ihmeen hätä ja kiire Katilla on? Hehän ovat vasta tutustumisen alkutaipaleella. Myös Mira on ollut hätäinen. Ymmärrän että itse hypin seinille, koska olin pitkässä liitossa, mutta nämä ovat tunteneet puolisonsa vasta muutaman hassun viikon. Aito tutustuminen tapahtuu vasta ajan kanssa.
Jatkoa vielä tälle omalle kommentilleni, että ainakin itselläni tuo hyökkäävyys tuli nimenomaan siitä epävarmuudesta. Siitä että pelkäsin, että toinen ei rakasta minua jos se kritisoi minua jostain. Siksi tuli aina vaistomainen halu kumota se mitä hän sanoi, osoittaa että se ei pitänyt paikkaansa. En tajunnut miltä se toisesta tuntui ja miten se hänelle näyttäytyi. Se on silkkaa omaa epävarmuutta, ei yhtään mitään muuta. Tiedän eron, koska nykyään tajuan, että kritiikki ei ole maailmanloppu.
Olisin toivonut että ohjelman asiantuntijat oikeasti antaisivat katsojillekin jotain syväluotaavien kommenttien muodossa. Eikähän tuollaisen asian tajuaminen nyt edes mitään erityistä syväluotaavuutta vaadi. Katsojat eivät saa ohjelmasta mitään irti, kun kaikkea vaan lässytetään ympäripyöreästi.
DrPhil kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kautta seuratessa on pakko ymmärtää että osa ihmisistä on syystä sinkkuja iässä 36 kuten Tommi. Ei hän halua toista lähelleen ja olkoon niin. Jossain vaiheessa valaistuminen tulee Tommillekin tai ainakin toivottavasti. On toisen elämän pilkkaamista ja epäkunnioittavaa käytöstä jos jatkaa Juuditin tai kenenkään kanssa.
Miksi Judith halusi jatkaa Tommin kanssa?
Judith on niin joustava ja yli-ymmärtävä että olisi halunnut jatkaa melkein kenen kanssa vaan. "Kiitos kun olet sinä. Kiitos kun olet siinä. Kiitos kun jatkat kanssani".
Laitetaan kokemattomuuden piikkiin.
Kokemattomuuden ja uskonnollisen lapsuudenkodin tiukan kasvatuksen piikkiin! Judith osaa olla kiitollinen kun asiantutijat valitsivat hänelle sopivan miehen. Ei ole niin vaativa miesten suhteen, kuin nämä kaupunkilaiset sinkkunaiset, joilla toivemies on sellainen jota ei varmasti löydy? Sitten repsahtavat ulkomaalaisiiin!
Mielestäni Emma on oikein symppis nuori nainen. Hänen pitää nyt vain opetella rakastamaan itseään, sen näen tärkeimpänä asiana. Avioliittoon ehtii vielä myöhemminkin. Tuomas oli tosi ilkeä näissä parissa viimeisimmässä jaksossa, ei ole Emman väärtti.
Vierailija kirjoitti:
Avioliiton arvo on Suomessa valtava. Muuten tästä ohjelmasta ei niin paljon netissä keskusteltaisi.
Jos ohjelmassa mentäisiin vain ensitreffeille, kiinnostus olisi paljon vähäisempää. Kiinnostavan ohjelmasta tekee nimenomaan avioliitolle annettava pyhän arvo.
Avioliiton "arvo" näkyy nykyajan erotilastoissa.
Niin suloinen ja sympaattinen kuin Emma onkin, olen samaa mieltä siitä, että hänen avioliittonsa tavallaan sabotoitui jo etukäteen. Hän lähti siihen sellaisella asenteella, että onnistuminen olisi ollut vaikeaa, vaikka vastassa olisi ollut myötämielisempikin kumppani.
Silti ja jopa siksi toivon Emmalle kaikkea hyvää <3 Toivon että hän löytää enemmän luottamusta itseensä ja tajuaa, että on kaiken rakkauden arvoinen ja hyvä sellaisena kuin on. Ehkä hän tarvitsisi Juuditin toistelemaan sitä hänelle! :D
Anteeksi nipotus, mutta minusta on todella laiskaa ja epäkunnioittavaa kirjoittaa jonkun nimi toistuvasti väärin. Kun on käynyt ilmi, että asia on Juuditillekin tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän Janne ja Juudit olisivat sopineet yhteen? Tiettyä syvällisyyttä, lempeyttä ja sivistystä ainakin molemmilla kiitettävällä tavalla.
Ja Matti Katille koulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matin valinnan lisäksi ihmettelen suurimman osan osallistujien valintaa ohjelmaan, koska jokaisella näyttäisi vielä todella paljon työstettävää oman itsensä kanssa, ennen kuin minkäänlainen tasapainoinen parisuhde kenenkään kanssa voi onnistua.
TAI sitten epäsopiva pari ja tv-kamerat saa kaikista esiin sen huonoimman puolen.
Leikitäänkö tällaista: kaikista sanotaan jotain hyvää? Mä alotan!
Kati: jämäkkä. Tietää, mitä tarvitsee, on siis hyvin yhteydessä itseensä. Osaa ilmaista sen toiselle, reilua siinä mielessä että toinen ei jää pimentoon, toisella on edes mahdollisuus vastata hänen tarpeisiinsa ja tietää, missä mennään.
Janne: kohtelias, hienotunteinen, rauhallinen, tasapainoinen. Kerta kaikkiaan bueno herrasmies, harmoninen tasapainottaja, varmasti hyvä lisä seurueeseen kuin seurueeseen.
Matti: miehekäs, raamikas, sulava supliikkimies. Hillitsee itsensä niissäkin tilanteissa, joissa mahdollisesti ärsytti. Romantiikan itua ilmassa, kehityskelpoinen romantikko siis.
Mira: kypsä, tasapainoinen, purjehti Matin ja hänen erosta tilanteen moraalisena voittajana - kertoi oman, eriävän mielipiteensä, mutta ei jäänyt jankkaamaan tai valittamaan, vaan neuloi Matille villasukat viimeisenä hyväntahdon eleenä. Tähän ei kuka tahansa juuri jätetty pysty!
Tuomas: hauska, joustava, osoitti empaattisuutta Emmaa kohtaan niissä tilanteissa, kun Emma oli pahoittanut mielensä. Jaksoi pitää huumorimielen kauan, vaikka tilanne alkoi olla epätoivoinen - heidän mökkireissullaankin riitti vielä paljon naurua, vaikka jo siihen mennessä oli rutkasti ongelmia ilmennyt.
Emma: kaunis! (Itse olen tätä mieltä vahvasti ainakin, vaikka hän ei ilmeisesti itse ole - tosin olen heteronainen, eli en miehenä osaa arvioida!) Hyvä iho, kauniit ja isot, kirkkaat silmät, tasaisen väriset ja selkeän tummat hiukset (ei esim. maantienruskeat, kuten monella suomalaisella), tasapainoiset kasvonpiirteet, kuulaat poskipäät. Hersyvä, herkkä (herkkyys on myös vahvuus).
Juudit: Tasapainoinen, kypsä, viisas, itsensä kantava ja kannatteleva, muitakin kantava ja kannatteleva. Sivistynyt, nopeaälyinen, joustava, näkee asioissa parhaat puolet. Loistava kakuntekijä Tommin synttärikakun perusteella.
Tommi: selkeä, rohkea oman tiensä kulkija - nykyään saa asumisratkaisut olla erilaisia tämän ikäiselläkin, miksi asua väkisin yksin, jos on hyviä kämppiksiä. Osasi jotenkin alun nihkeyden jälkeen vetää pos. asenteella loppuun, vaikka aika nopeasti taisi nähdä, ettei herää muita kuin kaverillisia fiiliksiä. Hyvä tanssija.
Kati kyllä osaisi kouluttaa Matin :D Vaatisi tilille. Hah. Tämä olisikin ollut hauska kokeilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Matti Katille koulutukseen.
😂
Lehmän ja norsun hermot pitää olla yhdistetty ja rokotettu gramofonin neulalla, että Janne pysyy
terveenä jatkossakin tuolta vaimonsa käheltä ääneltä.