Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensitreffit alttarilla 2020 OFFICIAL

Vierailija
03.08.2020 |

Alkaa vasta syyskuussa. Miten maltan odottaa?? Muita jotka haluaisivat jo tietoa pareista?

Toivotaan, että tällä kaudella ei tapahdu mitään kamalan hullua vaan parit ovat aikuismaisesti käyttäytyviä ja fiksuja. Toivoahan aina saa, vai mitä?

Kommentit (18026)

Vierailija
10021/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuomaksen mielestä hyvä kommunikaatio on sitä, että sanotaan mitä sylki suuhun tuo, oli se sitten miten loukkaavaa tahansa. Tuomas korottaa ääntään, kiroilee tauotta, haukkuu huutaen, sanoo tarkoituksella ilkeitä asioita suutuspäissään.  Itsereflektio on luokkaa "no mie oon tämmönen mikä oon, en mie ala mittää muuttumaa". 

Olisi tottavie kiinnostavaa nähdä Tuomas töissään mielenterveyshoitajana hoitamassa eri tilanteita. 

Konfliktitilanteissa Tuomas laukoo juuri niitä kommentteja, joita aina neuvotaan välttämään riidoissa... Esimerkiksi yhdessä alkupään jaksossa Emma puuhasteli keittiössä ihan rauhallisesti, kun Tuomas alkoi sohvan pohjalta huutelemaan "älä sitten taas ala kiukuttelemaan". Tuollainen lause, joka etukäteen jo komentaa ja vähättelee, on omiaan herättämään riitaa ja inttämistä :D

Minulla on hyvä itsetunto, mutten viihtyisi Tuomaksen seurassa. Haluan että minun seurallani on normaali tilannetaju ja käytöstavat. Voi olla rehellinen olematta epäkohtelias. Kuvaukset voisin kestää loppuun asti huumoriasenteella "mitähän Tuomas vielä keksii möläyttää". Ei tuollaista kannata ottaa henkilökohtaisesti ja loukkaantua, ei ole niin vakavaa mitä joku toinen höpöttelee. 

Hyvin kiteytetty!

Ja oli jo heti häämatkalla laukonut ilkeän ja pohjan pudottavan kommentin varmaan senkin kirosanoilla höystettynä. Aika keskenkasvuista ja tuo turvattomuuden tunteen uudelle kumppanille. Voiko se tosta alkaa pahemminkin riehumaan jos jo pienestä asiast reaktio on noin kova.

Ohjelmassa näkyy hyvin erot kypsien, kohteliaiden ja hyvien kommunikoijien ja sitten tällaisen suoran, ilkeän töksäyttelijän välillä.

Kyllä välillä huolestuttaa kun tuollaiset ihmiset on sote alalla töissä. Ei paista sydämen viisaus, tai empatia.

Vierailija
10022/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten ohjelmaa voi katsoa erilaisten lasien läpi. Emma on täältä käsin katsottuna ollut täysin väärässä ohjelmassa. Ei lähtökohtaisesti uskonut, että joku voisi olla hänestä kiinnostunut. Teki jo päässään tämän mahdottomaksi, jonka jälkeen omalla toiminnallaan ruokki tätä käsitystä, eikä antanut Tuomakselle edes mahdollisuutta.

Vaikea uskoa, että lopputulos olisi ollut mikään muu kenenkään muunkaan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10023/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten ohjelmaa voi katsoa erilaisten lasien läpi. Emma on täältä käsin katsottuna ollut täysin väärässä ohjelmassa. Ei lähtökohtaisesti uskonut, että joku voisi olla hänestä kiinnostunut. Teki jo päässään tämän mahdottomaksi, jonka jälkeen omalla toiminnallaan ruokki tätä käsitystä, eikä antanut Tuomakselle edes mahdollisuutta.

Tuomas ei edes yrittänyt missään vaiheessa. Oletko edes katsonut hääjaksoa? Tuomas on kuin Alisa, joka häissä päätti, ettei tästä tule mitään kun puolison ulkonäkö ja habitus ei miellyttänyt.

Vierailija
10024/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuomas ei edes yrittänyt missään vaiheessa. Oletko edes katsonut hääjaksoa? Tuomas on kuin Alisa, joka häissä päätti, ettei tästä tule mitään kun puolison ulkonäkö ja habitus ei miellyttänyt.

Pitäs sunkin tietää, että jos ensivaikutelma ei yhtään natsaa niin on mahdotonta pakottaa itseään yrittämään mitään?

Kävin muinoin treffeillä miehen kans, jonka kans olin jutellu puhelimessa. Kun tapasin hänet livenä, en olisi voinut mennä metriä lähemmäksi. Sormet olivat tupakan kellertävät jne...oli tietysti muitakin tekijöitä.

Ymmärrän hyvin Tuomasta ja kaikkia joilla ei vaan natsaa.

Vierailija
10025/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäs sunkin tietää, että jos ensivaikutelma ei yhtään natsaa niin on mahdotonta pakottaa itseään yrittämään mitään?

Kävin muinoin treffeillä miehen kans, jonka kans olin jutellu puhelimessa. Kun tapasin hänet livenä, en olisi voinut mennä metriä lähemmäksi. Sormet olivat tupakan kellertävät jne...oli tietysti muitakin tekijöitä.

Siinä tapauksessa sanotaan ettei nappaa ja pyydetään päästä lähtemään ohjelmasta. Tuollainen lapsellinen takaisinmaksu on naurettava tapa kostaa toiselle omaa mielipahaa.

Vierailija
10026/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuomas oli nähnyt Emman kuvan etukäteen ja antanut vähintään ihan hyvät pisteet, itseään voi vain syyttää jos ei kestä katsoa Emmaa silmissään. 

Luonteesta ei voi sanoa mitään yhden iltapäivän perusteella, etenkin noin jännittävässä ja luonnottomassa tilanteessa. Luulisi mielenterveyshoitajan ymmärtävän sen verran ihmisen psyykeä. 

Vierailija
10027/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mut ratkaisevaa on miten tuollaisen tilanteen hoitaa. Ei tarvitse heittäytyä ilkeäksi ja loukata toista.

Ei tietenkään voi pakottaa tunteita ellei niitä ole ja tule, mutta silti voi käyttäytyä hyvin.

Vierailija
10028/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miksei asiantuntijat pystyneet auttamaan Emmaa ja Tuomasta parempaan kommunikaatioon. Selvästi heillä oli paljon väärinymmärryksiä, stressiä ja liian vähän yhteistä aikaa. Tuskin Tuomas tuolla käytöksellä löytää kumppania, jos oma asenne on se, että minä saan sanoa mitä minä ajattelen ja se on toisen ongelma, jos ei itsetunto kestä sitä. Myös Emmassa on vikaa, jos nyt huono itsetunto ja epävarmuus on mikään vika.

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000007150577.html?ut…

No huhhhuh mikä artikkeli. Tuomas on siis nyt suorastaan käyttänyt henkistä väkivaltaa, ja Emma ei uskalla antaa itsestään kaikkea suhteeseen ihan vaan Tuomakselta saamiensa ilkeiden kommenttien vuoksi?

Mitä nämä häämatkalla lauotut ilkeät kommentit siis edes muka olivat? Sanasta sanaan lainaus kiitos?

Ja on henkistä väkivaltaa, kun yksi haastaa riitaa taukoamatta, ja toinen sitten lopulta ei kestä tätä enää vaan puhuu suunsa puhtaaksi?

Miksi tässä jälleen kerran sivuutetaan täysin Emman naurettava ja asiatonkin käytös?

Eli kuinka hän möyri itsesäälissä jo ennen häitä: "toivottavasti mies tykkää edes mekostani vaikka minä olenkin ruma",

sekä toisen provosointi ja riidan hakeminen: "olenko susta ärsyttävä?"-inttäminen häissä tyyliin tunti tapaamisen jälkeen, ja "sanoit mua pöntöksi eli olen mielestäsi lihava?" häämatkalla kun toinen yritti keventää tunnelmaa ja kuitata Emman kiukuttelun huumorilla.

Minusta täysin epäreilu asetelma, että Tuomaksen olisi pitänyt olla kuin itse parantaja Jeesus Kristus sanomisissaan kaiken sen jälkeen, miten Emma on häntä härkkinyt alusta asti jatkuvalla syötöllä. Jos Emma saa vapaudut vankilasta -kortin koska on jotenkim syyntakeeton, niin miksei Tuomas saa sellaista vaikka hänkin lähti ohjelmaan ajatuksella että vaimolla ei olisi mielenterveysongelmia, ja hän joutuikin ryhtymään vaimon mt-hoitajaksi kumppanuuden sijaan?

Mua ottaa päähän tämä Tuomaksen järjetön syyllistäminen, koska olen se joka aiemmin kirjoitti näkevänsä hänessä paljon itseään, voisin olla vaikka hänen sisko... Tuntuu kuin mua itseäni syyllistettäisiin aivan turhaan :D

ko. artikkelissa ei sanottu henkisestä väkivallasta Tuomaksen ja Emman suhteessa. Kummankaan ei sanottu käyttäneen.

Artikkelissa psykologi puhui välillä yleisellä tasolla suorasukaisesta yms vuorovaikutuksesta ja kertoi, että joskus mennään väkivallan puolelle. E-T-pariin tätä ei liitetty.

Välillä toimittaja kertoi E-T-suhteesta muuten.

Psykologit yms. eivät analysoi julkisesti pariskuntia, jos pari ei ole antanut siihen lupaa (kuten EA-asiantuntijoille).

Joopa joo. Kuitenkin näitä ihmisiä käytetään tekstissä esimerkkinä ja heidän kuvansa on isolla kuvituskuvana, joten totta kai lukijalle syntyy assosiaatio artikkelissa käsiteltyihin asioiden ja kuvissa olevien ihmisten välille. Etenkin jos ei ole katsonut tuota ohjelmaa kovin intensiivisesti ja lukaisee artikkelin nopeasti, niin muistijäljeksi sisällöstä jää suunnilleen "Tuomas käytti Emmaa kohtaan henkistä väkivaltaa olemalla liian suorapuheinen".

Ei tietysti ole minun ongelmani kun en ole itse kohteena, mutta mietinpä vaan että kyllä ketuttaisi jos minut liitettäisiin tuollaiseen artikkeliin tuolla tavalla :D

Vastasit mulle. Ymmärrän pointtisi. Musta artikkeli oli huonosti laadittu. Tekstissä puhuttiin lomittain Emman ja Tuomaksen suhteesta ja sitten psykologin näkemyksistä yleisellä tasolla ilmiöstä nimeltä suorapuheisuus, joka voi mennä joskus henkisen väkivallan puolelle.

Korrektimpaa olisi laatia artikkeli siten, että nämä kaksi asiaa erottettaisiin erittäin selkeästi toisistaan. Monestihan näitä luetaan nopeasti silmäilemällä, jolloin tästä helposti väärä tulkinta voi tulla. Monesti täntyyppisissä artikkeleissa sanotaan selvästi, että asiantuntija ei ota kantaa tähän yksittäistapaukseen vaan puhuu asiasta yleisellä tasolla. Tämä lause siitä puuttuu.

Vierailija
10029/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konfliktitilanteissa Tuomas laukoo juuri niitä kommentteja, joita aina neuvotaan välttämään riidoissa... Esimerkiksi yhdessä alkupään jaksossa Emma puuhasteli keittiössä ihan rauhallisesti, kun Tuomas alkoi sohvan pohjalta huutelemaan "älä sitten taas ala kiukuttelemaan". Tuollainen lause, joka etukäteen jo komentaa ja vähättelee, on omiaan herättämään riitaa ja inttämistä :D

Voi luoja inhoan tuota joidenkin ihmisten tyyliä myrkyttää positiiviset/neutraalit tilanteet muistuttelemalla menneistä ikävyyksistä ja antamalla niihin perustuvia ohjeistuksia. 

Eräs sukulaiseni on sellainen, että alkaa todella helposti varoittelemaan muita ihmisiä ettei saa hermostua. On ihan sama mitä siihen vastaa, sukulainen yrittää parhaansa mukaan muuttaa siitä riidan. Esimerkiksi ihan rauhallinen, vilpittömän hämmästynyt "täh, en mä oo hermostumassa" saa aikaan huudahdusreaktion "just tuollaista vastaan inttämistä, et nyt viittis, tiesin että sinulla menee hermot tässä..." Tekee tätä muidenkin kuin minun kanssani. 

Samoin entisellä työpaikalla keitettiin paljon kahvia ja itsekin keitin lähes päivittäin. Yhdellä himputin kerralla keitin ajatuksissani aivan liian vahvat. Tämän jälkeen joka kerta kun eräs työkaveri näki minun lähestyvän kahvinkeitintä, hän alkoi aina tympeästi ohjeistamaan "laita nyt sitten x verran puruja ja laske ne mitat tarkasti". Argh :D 

Että joo, tuollaisella etukäteiskommentoinnilla saa helposti luotua toiselle ihmiselle sen ärtymyksen, jota ei ilman kommentointia olisi tapahtunut. 

Vierailija
10030/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuomas oli nähnyt Emman kuvan etukäteen ja antanut vähintään ihan hyvät pisteet, itseään voi vain syyttää jos ei kestä katsoa Emmaa silmissään. 

Luonteesta ei voi sanoa mitään yhden iltapäivän perusteella, etenkin noin jännittävässä ja luonnottomassa tilanteessa. Luulisi mielenterveyshoitajan ymmärtävän sen verran ihmisen psyykeä. 

Uskon, että T ymmärtää Emman psyykeä. Se ei kuitenkaan riitä. Jos Tllä on jatkuvasti huono olo E:n seurassa, ero tapahtukoon. Joillakin on niin paljon vuorovaikutusongelmia, ettei ne ratkea. Syy ei ole kenenkään. Vähäiset ongelmat on selvitettävissä, jos motivaatiota on.

Puhuiko Elina T. jopa toksisesta ihmissuhteesta?

Vierailija
10031/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että T ymmärtää Emman psyykeä. Se ei kuitenkaan riitä. Jos Tllä on jatkuvasti huono olo E:n seurassa, ero tapahtukoon. Joillakin on niin paljon vuorovaikutusongelmia, ettei ne ratkea. Syy ei ole kenenkään. Vähäiset ongelmat on selvitettävissä, jos motivaatiota on.

Puhuiko Elina T. jopa toksisesta ihmissuhteesta?

Ehkä jotain ymmärtää psyykestä, muttei osaa soveltaa ymmärrystään käytäntöön - omaan käytökseen ja kommunikointiin.

Suunta on vain sisältä ulos, omasta suusta saa tulla mitä sattuu kun miusta nyt vain tuntuu siltä ja joku syy sille on (=se toinen). Mutta suunta ulkoa sisään - kuuntelu ja miten sanomani vaikuttaa ja miltä toisesta tuntuu - on puutteellinen. Eli heikko empatiakyky ja oma tunnehallinta.

Ja jos Miusta tuntuu huonolta, niin siihen on syynsä ja se on aina se toinen. Miulla on hedvetin hyvät kommunikointitaidot.

Kommunikointi on kahdensuuntaista. Se on olennaista ymmärtää ja myös toisen tunteita.

Vierailija
10032/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emma ei yrittänyt missään vaiheessa. Emma ilmaisi jo hääjaksossa ennen T:n tapaamista, että on vahvasti epäileväinen oman viehätysvoimansa suhteen.

Vierailija
10033/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten ei kannata lähteä tähän formaattiin, jos homma jää kiinni ensivaikutelmasta.

Vierailija
10034/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emma ei yrittänyt missään vaiheessa. Emma ilmaisi jo hääjaksossa ennen T:n tapaamista, että on vahvasti epäileväinen oman viehätysvoimansa suhteen.

Juontajien ja asiantuntijoiden olisi pitänyt puuttua hyvissä ajoin pelin kulkuun. Sen sijaan tyytyivät tekemään tätä: 👀

Vierailija
10035/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa jo väsyttämään tämä Emman tukijoukkojen jatkuva päivystäminen tällä palstalla. 

Hirveästi Emma-myönteisiä viestejä ja Tuomas haukutaan pahimpaan maanrakoon. 

Jos joku erehtyy haukkumaan Emmaa, niin viesti katoaa kuin tuhka tuuleen parissa minuutissa.

Juu, olen kiusallani kokeillut pari kertaa. Tosi läpinäkyvää. 

Tuomas on minusta ihana, rehellinen, urheilullinen komea nuori mies, joka ei turhasta stressaa. 

En näe siinä mitään väärää, että toivoisi kumppaniltaan samaa. 

Emman tukijoukot voivat ihan rehellisin mielin katsoa kaikki jaksot uudestaan ja miettiä olisiko Emma voinut käyttäytä jokseenkin eri tavalla, että suhde olisi paremmin onnistunut.

Vierailija
10036/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmasta saisi 1000 x kauniimman ja viehättävämmän jo pelkästään itsetunnon kohotuksella ja paremmalla tyylillä. (hiukset jne) Tämän hetkinen tyyli on todella epäimarteleva.  Voisin paremmin kuvitella hänet jonkun hipster miehen kanssa. 

Vierailija
10037/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuomaksen mielestä hyvä kommunikaatio on sitä, että sanotaan mitä sylki suuhun tuo, oli se sitten miten loukkaavaa tahansa. Tuomas korottaa ääntään, kiroilee tauotta, haukkuu huutaen, sanoo tarkoituksella ilkeitä asioita suutuspäissään.  Itsereflektio on luokkaa "no mie oon tämmönen mikä oon, en mie ala mittää muuttumaa". 

Olisi tottavie kiinnostavaa nähdä Tuomas töissään mielenterveyshoitajana hoitamassa eri tilanteita. 

Minulla on hyvä itsetunto, mutten viihtyisi Tuomaksen seurassa. Haluan että minun seurallani on normaali tilannetaju ja käytöstavat. Voi olla rehellinen olematta epäkohtelias. Kuvaukset voisin kestää loppuun asti huumoriasenteella "mitähän Tuomas vielä keksii möläyttää". Ei tuollaista kannata ottaa henkilökohtaisesti ja loukkaantua, ei ole niin vakavaa mitä joku toinen höpöttelee. 

Ei se Emma rauhallisesti siellä keittiössä puuhastellut, vaan oli silminnähden kiukkuinen koska Tuomas ei ollut tiskannut. Mutta joo tuo oli silti alentuvaa kommunikointia Tuomakselta, kertoo minusta siitä että häntä ei vaan kiinnosta edes yrittää enää Emman kanssa.

MUTTA minusta tuosta on ihan turhaa vetää johtopäätöksiä siitä, miten ko. henkilö tekee työnsä. Mt-työssä hoitohenkilöstöllä on yleensä tietynlainen rooli tai työ-minuus erikseen, ja he toimivat työtilanteissa koulutuksessa opetettujen tapojen mukaan. Ota myös huomioon, että psykiatrisen osaston hoitaja EI ole terapeutti tai psykologi.

Potilaiden kanssa kommunikointia ja vapaa-ajan höpöttelyjä ei voi mitenkään verrata keskenään, joten pidän asiattomana alkaa kyseenalaistaa kenenkään ammattitaitoa ohjelman perusteella.

Vierailija
10038/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lähäreiltä voi liikaa vaatia.

Vierailija
10039/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kati ymmärtää ettei Janne muuta häntä ja samaan aikaan yrittää muuttaa Jannea omaksi mieleisekseen. Jestas miten yökkis.

Jannen kunto ei kestä sanoo Kati.

Janne! On olemassa hyviä naisia ja puolisosi ei ole sellainen.

Tsemppiä että jaksat. Pysy järjissäsi tuon mollaamisen alla!

Milloin asiantuntijat puuttuu Katin käytökseen?

Kamalaa katsottavaa missä Janne on viallinen ja vain hänen pitää muuttua.

Vierailija
10040/18026 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa ohjelmaan enemmän hakijoita niin voisi tehdä sellaisia kokeiluja, että potentiaaliset pariskunnat voisivat tutustua toisiinsa etukäteen ryhmänä. Kuusi ihmistä asuisivat kolme viikkoa yhdessä eikä kenellekään kerrottaisi etukäteen, kenen kanssa heidät on yhdstetty. Sitten atsottaisiin sitten, mitä tapahtuisi luonnonmenetelmällä. 

Ai niin, onhan meillä jo BB-talo.

Katista ja Jannesta on haluttu varmaan leipoa EA-formaatin klassinen yhdistelmä eli rauhallinen mies ja eloisa, semi-neuroottinen nainen. Joskus se on toiminut hyvinkin esim. vantaalaispariskunta Tiina ja hauska miehensä. Rauhallisuus ilman jämäkkyyttä ei kuitenkaan riitä vahvatahtoiselle naiselle.

Se, että mies ei halua tehdä päätöksiä (Jannea ja Mattia syytetty tästä) on mielestäni laiskaa toimintaa varsinkin jos puoliso on toivonut jämäkämpää otetta. Tietenkin on kiva, kun mielipidettä kysytään, mutta samalla kun kysyjä kysyy, hänen pitää joskus varautua siihen, että kertoo itse vastauksen. 

Ketju on lukittu.