Montako yötä ajattelette yöpyvänne sairaalassa, kun ei eka synnytys?
Korostan, että AJATTELETTE, sillä eihän sitä koskaan tiedä, miten kaikki menee ja tuota ei voi etukäteen varman päälle päättää. Mutta kysymys koskee siis sitä, että kun synnytys on mennyt hyvin ja vauva ja äiti voi hyvin ja muutenkin kaikki lähtenyt hyvin käyntiin, eli ei suurempaa syytä jäädä sairaalaan pitkäksi aikaa. Tämäkin asia kiinnostaa :)
Kommentit (27)
jos voisin itse valita niin yhden yön korkeintaan. Inhoan sairaaloita, sitä hajua ja muita haamuina laahustavia äitejä. Ikävä kuitenkin muita lapsia ja kotona saan levätä ihan tarpeeksi, mies ja molemmat isovanhemmat käden ulottuvilla:)
pk-seudulla, ja haluaa mahdollisimman nopeasti kotiin, kannattanee hakeutua Haikaranpesään, jos muuten mahdollista.
Me ollaan kahden ensimmäisen kanssa kotiuduttu sieltä kahdessa vuorokaudessa, kakkosen kanssa periaatteessa oltiin vain yksi yö, vauva syntyi 0.54 lauantaina ja sunnuntaina kotiuduttiin.
Kolmosen kanssa jouduttiin tavalliselle osastolle, vauva syntyi 36+6 ja meitä pidettiin sairaalassa 4 yötä, vaikka mitään varsinaista syytä ei ollut. Kaikki arvot, sokeri, bilirubiini, paino olivat ok, vauva oli koko ajan virkeä ja tosi reipas imemään, mutta silti jouduimme siellä olemaan sen neljä päivää.
Eipä siinä sinänsä mitään, nopeastihan se aika loppujen lopuksi meni. Harmitti vain, kun viimeinen sairaalapäivä oli oma ja esikoisen syntymäpäivä, eikä kysyttäessä mitään syytä meidän sairaalassa pitämiseen ollut.
Jos siis molemmilla kaikki hyvin, pari yötä varmaankin sairaalassa synnytyksen jälkeen vietän. Toinen lapsi syntyi perjantaina puoliltapäivin ja sunnuntaina puolilta päivin kävivät isi ja esikoinen meidät pois hakemassa. (Esikoinenkin syntyi aikanaan perjantaina - silloin kotiuduttiin maanantaina.)
Nyt odotan kolmatta ja aikataulu lienee suurinpiirtein sama. Odottanen sitä 2 vrk:n iässä olevaa lääkärintarkastusta ja sitten kotiin jos ei ole mitään erityistä syytä jäädä pidemmäksi aikaa. Ikävä kotiin on varmasti kova, mutta ainakin toisen kohdalla oli ihan kiva saada pari päivää tutustua uuteen vauvaan ihan rauhassa - helpotti sitten kotonakin olemista kun ehti vähän tutustua... (vaikka toki ihan vastasyntynyt nukkuukin vielä paljon - ja muuttaa tapojaan vielä monen monituista kertaa...)
ja mielellään yksi yö jos ei ihan pakko ole jäädä kahdeksi yöksi. Yritän päästä haikaranpesään, vaikka joitakin valmennuksia pitääkin käydä miehen kanssa, ei se haittaa. Kakkosen kanssa jaoin huoneen jonkun naisen kanssa jolla oli ollut vaikea synnytys ja kaikkea kamalaa ja itsellä syöksy synnytys mutta kaikki erittäin hyvin. En olis halunnu kuunnella hänen valitusta siitä synnytyksestä ja kaiken maailman sukulaisia jotka kauhistelee miten kamalaa kaikki oli. Vierailu aikana klo 17 huoneeseen pölähti koko suku ja minun vauva nukkui ja olisin just itse halunnu nukkua kun väsytti ihan kauheesti, mutta he eivät ajatelleet muita ollenkaan vaan pölötti isoon ääneen siellä huoneessa vaikka vieraille oli kättärillä olemassa ihan vierailuhuone. Pientä hienotunteisuutta peliin kun just synnyttäneitä äitejä haluaa levätä. Alko ihan kiehumaan kun ajattelinki taas tuota asiaa.
Toivon saavani tällä kertaa oman huoneen jota ei tarvi jakaa kenenkään kanssa, mutta se taitaa jäädä vain toiveeksi, jos ei perhe huoneessa olla koko porukka. Mutta siis max 2 yötä suostuu olemaan tämä äiti.
mae3 ja tinneti 16+6
Asustelen Saksassa, ja täällä taitaa olla eri systeemit :-) Eli voi synnyttää polikliinisesti (kai tämä on se sana suomeksi?) Esikoisen kanssa lähdettiin kotiin klo 22:30 kun hän syntyi klo 17:43. Meidän piti odotella kunnes lastenlääkäri tuli vielä tutkimaan neidin ja sen jälkeen päästiin lähtemään.
Täällä tehdään lääkärintarkastus 3-6 pv:n ikäisenä ja jos lähtee saman tien kotiin, tulee jotkut lastenlääkärit tekemään sen kotiin. Samaten kätilö käy joka päivä kotona äidin kotiutumisesta lähtien ainakin viikon ajan ja putsaa navantyngän sekä tarkistaa, että äidin kohtu on laskeutunut ja mahdolliset repeämät parantuneet. Olen tosi tyytyväinen tähän täkäläiseen systeemiin, varsinkin kun endometrioosin ja colitis ulcerosan myötä olen saanut sairaaloista tarpeekseni.
Toivon, että tämä raskaus sujuu ongelmitta eikä tarvitse mennä sairaalaan edes synnyttämään.
Favolina rv 5+5
kakkosta synnyttäessäni porvoon sairaalassa oli lääkärintarkastuksen minimi ikävaatimus 2 vrk. Nyt kolmannen kannsa Hyvinkäällä (kummatkin HUSin sairaaloita) tuo raja olikin jo 36h.
Meillä tyttö oli 39 tuntia kun tarkastus tehtiin ja sitten päästiinkin pois.
Mutta eikös Suomessakin ole mahdollinen tuo polikliinen synnytys jos kaikki vain on mennyt hyvin/normaalisti?
Viivi ja tyttö 3vk
Mullakin Colitis :) (Tai siis ei mitenkään hauska juttu, vaikka hymiö! Raskautuminen aktivoi ja oli tosi paha vaihe.. Samahan voi tapahtua taas synnytyksen jälkeen...)
Kättärille ollaan menossa, mahdollisesti Haikaranpesään. Polikliininen kiinnostaisi muuten, mutta tuntuu, että olisi turvallista olla edes jonkin aikaa sairaalassa, jos jotain vauvalla ilmenee. Kamalaa olisi olla kotona ja sitten tulisi vaikka keskellä yötä jotain "komplikaatioita".
Ei ole meidänkään esikoinen ollut yhtään yötä minusta erossa. Sekin on tietty mielessä tässä.
synnytystä, jos kaikki menee hyvin. Lähinnä koska esikoinen odottaa kotona eikä ole ollut musta yhtään yötä erossa, ja koska itse koen toipuvani paremmin kotona missä odottaa perhe ja mun vanhemmat kuin sairaalassa..
Ketäänhän siellä ei pakolla pidetä, että lähteä kyllä saa kun haluaa.. Toki itsekin jään pidemmäksi aikaa jos näyttää siltä että sairaalahoitoa tarvitsen.
Polikliininen synnytys on Suomessakin uudelleensynnyttäjälle mahdollinen.
Musta on hassua, kun tuntuu että kaikki haluavat mahdollisimman pian kotiin sairaalasta. Minulla kohta kolmas synnytys ja ihan mielellään olen pari kokonaista yötä sen jälkeen kun vauva on syntynyt. Kotona tai mummolassa odottavat 3v ja 1½v, mutta uskon heidän kyllä pärjäävän vaikka eivät montaaa yötä ole kylässä olleetkaan aiemmin. Minusta on kiva olla (jos vaan saadaan) perhehuoneessa miehen ja vauvan kanssa ne pari päivää. Ei tarvitse miettiä kotitöitä eikä ruoanlaittoa. Kotona on puuhaa kuitenkin hurjasti koko ajan, vaikka mies tietty niitä hoitaiskin. Melkein lomalta tuntuu ja kyllä varmasti isosiskot pärjäävät hyvässä hoidossa sen ajan.
Tiip+kilpikonna rv 37+1
Eihän siellä sairaalassa kukaan oikein viihdy, mutta samallahan se on mahollisuus äidillä levähtää, ennen kotiinpaluuta muun perheen luokse. Ei muutako kaikki hyöty irti "eduista" - valmis ruoka tuodaan nenän eteen, ei tartte siivota eikä huolehtia mistään - paitsi vauvasta :) Ite ainakin nautin, ko saa VAIN olla!
Mulla itellä oli viime vklp:na synnärillä (turha) keikka ja pelkäsin miten nuorimainen, 1v1kk pärjää, kun ei ollut koskaan ollut yötä ilman minua, mutta mitä vielä - todella hyvin oli pärjännyt isän ja veljensä kanssa. Ja kun kävivät minua sairaalassa kattomassa, niin iloisesti tyttö aina vilkutti lähtiessään mulle. Äidillähän se suurin ikävä aina on ja tuntuu, ettei lapsi pärjää millään ilman äitiänsä, mutta kyllä se pärjää - sen sain nyt konkreettisesti ite kokea :)
Ottakaa se sairaalassaolo levon ja hengähdystauon kannalta sekä nauttikaa vauvasta, ennen kotiutumistanne :)
AJ&Elli 36+5
Juuri oli tänään synnytyssuunnitelmassa kätilön (Kättäri) kanssa puhe sairaalassaoloajasta ja hän kertoi, että kotiutua voi jo 6h päästä synnytyksestä, jos kaikki ok ja vauva on kotiinlähtötarkistettu. Mutta jos vauva syntyisi vaikka illalla klo 22, niin sitten ei tietty yöllä tarkistuksia tehdä ja sitten olisi oltava aamuun asti. Siis esimerkkinä.
Minua alkoi tuo houkuttamaan. Ainut seikka, mikä siinä on huolestuttanut, on se, että mitä jos vauvalla tulee jotain komplikaatioita ekoina päivinä. Kysyin kätilöltä komplikaatioista jne, ja hän sanoi, että yhtälailla niitä voi tulla pian syntymän jälkeen, kuin 2pv, 4pv tai vaikka viikon päästä synnytyksestä, jolloin muutenkin viimeistään jo ollaan kotona. Ja esim. sydänviat todetaan vasta n. 4. päivänä synnytyksestä. Että ei enää huoleta tuokaan seikka.
Olisi ihan mukava päästä kotiin noinkin nopeasti (tai siis ainakin niin, ettei tarvitsisi yötä siellä viettää), meillä on luultavimmin mieheni lisäksi myös äitini kotona, joten ei minun tarvitsisi kokkailla, siivoilla tms.
Itse en nauttisi ainakaan siitä, että jaan huoneen toisen äidin kanssa ja mitä vilskettä siellä olisi sitten hänenkin vauvansa ja vieraidensa kanssa. Perhehuone sitten ihan eri juttu.
Kotona odottaa neljä muuta lasta ja PAAAALJON hommia. Ihan mielellään synnytyksen jälkeen huilailen pari päivää, toivun synnytyksestä ja nautin valmiista ruuasta.
Tietysti mukavinta olisi jos saisi oman "privaattihuoneen" ja saisi huilata kun siltä tuntuu eikä tarvita häiritä/häiriintyä vierustoverista. Meidän sairaalassa (KOKS) on nykyään käytäntönä, että isä ja sisarukset (vauvan) saavat vapaasti vierailla osastolla, mutta vain isovanhemmat pääsevät huoneeseen vierailuaikana (en nyt kyllä muista mikä se oli, oisko joku 17-19 tai sinnepäin), muut vieraat saavat tulla sitten vauvaa ja äitiä katsomaan aulaan, jos äiti jaksaa vauvoineen sinne mennä, huoneeseen heitä ei "päästetä"...
maria80 rv 24+6
Meidän sairaalassa (KOKS) on nykyään käytäntönä, että isä ja sisarukset (vauvan) saavat vapaasti vierailla osastolla,
tarkoitin siis että isä ja sisarukset saavat vapaasti vierailla HUONEESSA, mutta ei nuo viimeksikään viihtyneet kuin vajaan tunnin kerrallaan siellä ahtaissa tiloissa, missä ei ole mitään tekemistä. Sen verran melkein vain olivat että pikaiset kuulumiset vaihdettiin ja minä kävin suihkussa isän vahtiessa vauvaa...
Synnytin maanantaina 28.7. klo 02.46 7. lapsemme. Kotiin lähdimme tiistaina klo13. Ei Naistenklinikalla tuntunut olevan mitään määräyksiä, milloin sieltä pois sai lähteä, ihan oman ja vauvan voinnin mukaan. Lääkäri tarkasti vauvan tiistaina ja keskiviikkona kävimme vielä puntarilla, että nähtiin vauvan painon lähtevän nousuun.
Mistään lepäämisestä ei osastolla tullut mitään, eli levon vuoksi en sinne olisi voinut jäädä. Neljä naista lapsineen huoneessa, jatkuva vieraiden ravaaminen tai vähintäänkin se höpötys ja touhuilu. Isät kun saivat olla koko päivän huoneessa. Ja monella näytti olevan myös ne isot sisarukset siellä päivän mukana. Lisäksi huoneen vessaa käytti ne äidit, jotka olivat majoitettu käytävän varastohuoneisiin. Eli ovi käytävään jatkuvasti auki.
Kovin oli ruuhkaa Naistenklinikalla.
Ihana oli tulla kotiin lepäämään, vaikka täälläkin sitä höpötystä kyllä riittää. Isästä on iso apu ruuanlaittajana ja lasten ulkoiluttajana.
Ekalla kerralla jouduin olemaan sairaalassa 6 yötä kun ensin yritettiin käynnistellä synnytystä ja sitten vauva joutui 5 päivän antibioottikuurille. Silloin alkoi jo sairaalaruoat tökkiä..
Tokan kanssa olin sairaalassa 2 yötä ja se oli musta hyvä aika. On ihanaa kun ruoat saa valmiina ja voi siellä keskittyä täysin vain vauvaan tutustumiseen ja imetyksen opettelemiseen ilman että vanhemmat lapset vaatii huomiota.
Saa nukkua aina kun vauvakin nukkuu! Ja jos vauva huutaa ihan hirveästi, sen voi viedä tädeille hoitoon siksi aikaa, että saa itse nukuttua pari tuntia.
Musta on kivempi ottaa vieraitakin vastaan sairaalassa, koska siellä ei kukaan odota mitään tarjoiluja eikä sitä että äiti olisi kovin hyvän näköinen. ;)
Vai ollaan me kohtalotovereita :-) Mulla oli viime syksynä tosi paha aktiivinen vaihe, toivon että nyt saan ruokavalion myötä sen pidettyä kurissa pidempään. Esikoisen syntymän jälkeen tuli syötyä aika paljon makeaa että jaksaisi (meidän viikon päästä 2 vee on nukkunut elämässään YHDEN kerran läpi yön), ja se kostautui.
Mun internistin mukaan raskaus- ja täysimetysaikana colitis ja crohn pysyy kuulemma korkeiden hormonipitoisuuksien vuoksi aika hyvin kurissa.
Mutta vielä tuosta polikliinisesta: Suosittelen lämpimästi! On se ihan toista olla kotona omassa sängyssä pieni ihanalta tuoksuva käärö kainalossa kuin sairaalan steriilissä ja äänekkäässä ympäristössä. Ja jos jotain tulee, pk-seudulla pääsee varmasti nopeasti sairaalaan. Olin itse ekalla kerralla tehnyt pakastimeen valmiiksi paljon ruokia, joita mies sitten lämmitteli, samoin pari ystävätärtä tuli (ei samana päivänä) katsomaan pikkuneitiä ja toi ison vuoallisen ruokaa mukanaan. Ihana juttu :-)
Siis kun joku sanoi, että olisi oltava 39h?! Synnytin kolmannen lapseni helmikuussa klo 2 yöllä ja oltaisiin päästy pois aamupäivällä, mutta vauvan veriarvot jäivät just niiiin himpun verran alle rajan (esim. Jorvissa raja olisi ollut korkeampi, joten oltais päästy kotiin!), joten jouduttiin olemaan siellä seuraavaan aamuun. Mutta jos kaikki on ok, niin kyllä pääsee samana päivänä. Ainahan kannattaa kysyä omasta sairaalasta miten nopeasti pääsee ja ilmoittaa toiveensa kotiutua niin pian kuin mahdollista. Itse olin kakkosen kanssa vuorokauden sairaalassa, hän syntyi klo 9 aamulla ja päästiin seuraavana aamupäivänä kotiin. Kolmosemme kanssa siis myös vuorokauden.
muistaakseni ensisynnyttäjät 3pv, ja uudelleen synnyttäjät 2pv (synnytyspäivää ei lasketa). Ja ihan minimiajaksi määriteltiin (muistaakseni taas), että vauvan pitää olla 2vrk ennen lääkärintarkastusta. Eli toivoisin, että kaksi yötä poissa kotoa riittää..
Minnikki kera kolmen & rv 16+2