Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsenlapsi haukkui mummoa, isä hymyili hiljaa

Vierailija
15.07.2013 |

Olin tänään tavaratalon pitkässä kassajonossa. Edessäni oli porukka, jossa oli isovanhemmat, n. 60 v, tyttölapsi noin 7-8 v ja ehkä kolmekymppinen mies, jota tuo tyttö sanoi isäksi. Mummolla oli kädessä kaulakoru, jota hän oli ostamassa tytölle. Tyttö oli tosi pahalla tuulella, roikkui kärryissä ja kiukutteli koko ajan. Isovanhemmat yrittivät tyttöä piristää, mummo näytteli korua ja vaari naureskeli muuten. Lopulta tyttö menetti kaiken kontrollin ja alkoi sättiä mummoa tyyliin "olet ihan tyhmä, en halua tota rumaa korua, en lähde enää teille, menen yksin kotiin" ja lopulta alkoi hokea "mummo on paska, mummo on paska" sanoen tuon "paska" vähän hiljempaa. Kuitenkin tuo perhe sen kuuli, koska minäkin. Lapsen isä, tuo järjen jättiläinen, katseli tyttöä, EIKÄ SANONUT SANAAKAAN! Isovanhemmat jatkoivat hymyilemistä, samoin isä. Kaikki katselivat tyttöä hymyillen! Aivan kuin tytön käytöstä olisi palkittu hymyllä. Jouduin puremaan kieltäni, etten sanonut, että mummolle ei puhuta noin.

Omat lapseni ovat jo isoja, mutta olen aivan kauhistunut. Noinko tänä päivänä kasvatetaan? Hauku muita, ja vaikka jopa isovanhempiasi! En tiedä, olivatko isovanhemmat miehen vanhempia vai appivanhempia, mutta ihan sama. Heidän olisi itse pitänyt sanoa tytölle, kun isä ei näköjään ymmärtänyt. Ja vaikka isä olisi lapsen kanssa samaa mieltä paskasta mummosta, silti isän olisi pitänyt kertoa alkeellisimmista käytöstavoista. Lapsi oli jo iso, ja vaikka ei olisi ollutkaan, jo pieneltä pitää karsia tuollaiset puheet.

Pelkäsivätkö isovanhemmat lapsen isän reaktiota vai miksi ihmeessä he katselivat tuollaista menoa? Ei onnistuisi meillä. On karhunpalvelus lapselle olla opettamatta käytöstapoja ja saada aikaan tyhmä lapsi, josta kukaan ei pidä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 18:18"]

No meillä isukki saa hepulit jos teini haukkuu häntä tai hänen äitiään. Mutta jos äiti saa kuulla saatapeetä ja v*tun paskaa, niin silloin isi hymyilee vain. Mulla on oikeastaan hyvin vähän mahdollisuutta vaikuttaa kun tilanne on tämä.

[/quote]

No jos sinä olet tuo äiti, niin sano sille lapselle, että sinulle ei puhuta noin! En käsitä, mikä siinä on vaikeaa. Minun kolme poikaani eivät ole koskaan puhuneet minulle ikävään sävyyn, vaikka todella on ollut murrosiän kuohut. Odotatko, että joku muu tulee kasvattamaan sinun lapsiasi??

Vierailija
22/37 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 18:28"]

Pitää puuttua jos rumasti sanoo. Tottakai isän olisi pitänyt sanoa että nyt olet tuhma ja sanoa mummille että ei osteta sitä korua.

[/quote]Mulla ei ole vielä lapsenlasta mutta mulle ei sanota noin. Joutuisi pyytämään anteeksi. Pitäisin vielä pienen saarnan kun pääsee pois ihmisten ilmoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja, mitä paskaa! Ei ihme, että kylillä pennut hyörivät kännissä kaiket yöt, kun niille ei vanhemmat uskalla sanoa edes alle kouluikäisenä, miten käyttäydytään.

Vierailija
24/37 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani teini-ikäinen ei kiroile mutta sanoo mulle välillä että ole hiljaaq. Minä sanon että noin ei sanota äidille. Sitten sanoo hymyssä suin että voitko olla vähän aikaa hiljaa.

Vierailija
25/37 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:38"]

Olin tänään tavaratalon pitkässä kassajonossa. Edessäni oli porukka, jossa oli isovanhemmat, n. 60 v, tyttölapsi noin 7-8 v ja ehkä kolmekymppinen mies, jota tuo tyttö sanoi isäksi. Mummolla oli kädessä kaulakoru, jota hän oli ostamassa tytölle. Tyttö oli tosi pahalla tuulella, roikkui kärryissä ja kiukutteli koko ajan. Isovanhemmat yrittivät tyttöä piristää, mummo näytteli korua ja vaari naureskeli muuten. Lopulta tyttö menetti kaiken kontrollin ja alkoi sättiä mummoa tyyliin "olet ihan tyhmä, en halua tota rumaa korua, en lähde enää teille, menen yksin kotiin" ja lopulta alkoi hokea "mummo on paska, mummo on paska" sanoen tuon "paska" vähän hiljempaa. Kuitenkin tuo perhe sen kuuli, koska minäkin. Lapsen isä, tuo järjen jättiläinen, katseli tyttöä, EIKÄ SANONUT SANAAKAAN! Isovanhemmat jatkoivat hymyilemistä, samoin isä. Kaikki katselivat tyttöä hymyillen! Aivan kuin tytön käytöstä olisi palkittu hymyllä. Jouduin puremaan kieltäni, etten sanonut, että mummolle ei puhuta noin.

Omat lapseni ovat jo isoja, mutta olen aivan kauhistunut. Noinko tänä päivänä kasvatetaan? Hauku muita, ja vaikka jopa isovanhempiasi! En tiedä, olivatko isovanhemmat miehen vanhempia vai appivanhempia, mutta ihan sama. Heidän olisi itse pitänyt sanoa tytölle, kun isä ei näköjään ymmärtänyt. Ja vaikka isä olisi lapsen kanssa samaa mieltä paskasta mummosta, silti isän olisi pitänyt kertoa alkeellisimmista käytöstavoista. Lapsi oli jo iso, ja vaikka ei olisi ollutkaan, jo pieneltä pitää karsia tuollaiset puheet.

Pelkäsivätkö isovanhemmat lapsen isän reaktiota vai miksi ihmeessä he katselivat tuollaista menoa? Ei onnistuisi meillä. On karhunpalvelus lapselle olla opettamatta käytöstapoja ja saada aikaan tyhmä lapsi, josta kukaan ei pidä.

[/quote]Ihan samaaq mieltä. Lapselle on sanottava jos käytös on huonoa joko kiroilee, nimittelee sun muuta. Pitää pyytää anteeksi.

Vierailija
26/37 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 18:00"]

No vaikka olisi tapahtunut ennen ja jälkeen ihan mitä tahansa, normaaliperheen lapsi EI hauku isovanhempiaan julkisesti eikä kotona! Jotain outoa on perheessä, jossa huonoa käytöstä ei lopeteta heti alkuunsa.

En tunne yhtäkään lapsiperhettä omani mukaan lukien, jossa olisi normaalia nimitellä isovanhempia edes tyhmäksi saati sitten joksikin muuksi. Siis lapsistakaan se ei olisi normaalia. Kysyin juuri asiaa omiltani (6-, 9- ja 10-vuotiaat) eikä kukaan voinut kuvitellakaan, että edes kukaan heidän tuntemistaan lapsista niin tekisi. Tai pienin sanoi, että hänen eskarikaverinsa saattaisi mahdollisesti sanoa vaariaan tyhmäksi, koska tämä juo, mutta hänkään ei vaarin tai mummon kuullen.

Jotain outoa on perheessä, jossa tuo hyväksytään.

[/quote]

Palstalla on satoja miniöitä, jotka on haukkuneet anopin päin naamaa julkisesti. Miksi siis lapsi ei saisi tehdä samaa isoäidille?

Vierailija
27/37 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:47"]

Jos tytön äiti sanoo, että mummo on paska, niin miksi tyttö ei saisi niin sanoa? Eiköhän tuo ole kotoa opittu tapa ilmaista tunteitaan ja tunteiden ilmaiseminen on tärkeä asia, ei niitä saa padota sisäänsä. Sama juttu pierun kanssa: kun kassajonossa pierettää, se pitää päästää ulos, jotta ei tule maha kipeäksi. Kun mummo ei miellytä, täytyy saada sanoa, että se on paska, jotta ei tule mielenterveysongelmia.

Kaikki tunteet kuuluu maailmaan! Ei toista pidä rangaista siitä, että menee hermot. Kaikilta menee joskus ja jos ei muka mene, niin valehtelee.

[/quote]Ei aikuinen pierskele kassajonoissa eikä muuallakaan siis ihmisten ilmoilla. Eriasia jos vahingossa paukku pääsee . Kotona saa olla tarkkana mitä puhutaan kun on pieniä lapsia. Itse saatan päästellä keleperke mutta poika ei ole oppinut kiroilemaan, on teini-ikäinen.

Vierailija
28/37 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 18:18"]

No meillä isukki saa hepulit jos teini haukkuu häntä tai hänen äitiään. Mutta jos äiti saa kuulla saatapeetä ja v*tun paskaa, niin silloin isi hymyilee vain. Mulla on oikeastaan hyvin vähän mahdollisuutta vaikuttaa kun tilanne on tämä.

[/quote]

No jos sinä olet tuo äiti, niin sano sille lapselle, että sinulle ei puhuta noin! En käsitä, mikä siinä on vaikeaa. Minun kolme poikaani eivät ole koskaan puhuneet minulle ikävään sävyyn, vaikka todella on ollut murrosiän kuohut. Odotatko, että joku muu tulee kasvattamaan sinun lapsiasi??

[/quote]No saan kai mä sanoa kun isänsä samaan aikaan opettaa ettei ketään muuta haukuta paitsi mua. Ei siinä mun sanomiset vaikuta. Just olen kuunnellut reissun ajan kuinka mun v*tun ämmän pitäisi kuolla ja kuinka hän tappaa mut ja ei tuu ikävä jne.

Vierailija
29/37 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa kamalaa. Ihan ymmärrettävää, jos äiti kerta on kuollut.

Vierailija
30/37 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle kävi samoin tänään, haukkuja on alle 3 vuotias... äitinsä ei sanonut mitään.. tuli niin paha mieli.... kaikkeni olen tehnyt....

Vierailija
31/37 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on jäänyt sekä isä että tytär kasvattamatta.

Jos minä olisin ollut mummon paikalla, olisin vienyt korun takaisin telineeseen. Miettikööt tyttö sitten itse tykönään, miksi olisin toiminut niin. Mutta on olemassa tietyt rajat, joita ei ylitetä, ja kuvatussa tilanteessa se raja ylittyi selvästi. Joku arveli, että olisi äiditön tyttö. Ei sekään oikeuta minkälaiseen käytökseen tahansa.

Vierailija
32/37 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nykyään just tätä. Tyttö todella tilalla käytöksellään oikeasti pyysi rajoja läheisiltä aikuisilta. Hä itsekin tiesi, että mummin haukkuminen oli todella ruma teko. Sen tekemällä hän toivoi jälleen kerran, että joku sanoisi hänelle, mitä ei saa tehdä ja mitä voi tehdä. Mutta ei. Tyttö kokee suurta turvattomuutta, koska hänen maailmassaan on kaikki sallittua, vaikka hä tietää, että oikeasti näin ei ole.

Jossain vaiheessa tuo käytös automatisoituu, kierre pahenee ja rajat evät vain tule vastaan. Lopulta vasta yhteiskunta yrittää näille lapsille rajoja näyttää, koulut, erityiskoulut, saraalakoulut ja vankilat.

Vierailija
33/37 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ihan paska mummo saatana hankkis apuu mut lapsi toimi oikein ku haukku koska mummot on perseest. terveisin pirjo kalajoelta.

Vierailija
34/37 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo

Vierailija
35/37 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä lopulta tiedä, vaikka tyttö olisi ollut kehitysvammainen ja päättivät vain yrittää selvitä kauppareissusta. Ehkä säästivät puhuttelut sitten sellaiseen tilanteeseen, kun muut eivät ole katsomassa lapsen epänormaalia käytöstä, esimerkiksi autoon. Aina toki voi olla kuriton kakara, mutta itse yritän aina pitää mielessä, ettei esimerkiksi kehitysvammaisuus näy useinkaan ulkonäöstä, ja harva vanhempi jaksaa kesken kauppareissun alkaa kehitysvammaista lasta kasvattamaan, koska se voi tarkoittaa pitkää raivokohtausta tms. Kehitysvammaisen lapsen kasvatus on pitkä prosessi ja on ihan ymmärrettävää, etteivät läheiset tai vanhemmat jaksa joka hetkessä toimia oikein. Varsinkin sellaisessa tilanteessa, jossa muut katsovat ja ihmettelevät ja tietävät, että lapsensa voi käyttäytyä vielä pahemminkin.

Vierailija
36/37 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli itsellekin mieleen, että ehkä kyseessä oli erityislapsi. Esim. tourette on sellainen, että kiroilee pakonomaisesti eikä voi sille mitään. 

Vierailija
37/37 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin ollut tuo mummo, niin olisin vienyt korun takaisin hyllyyn, jos se kerran ei penskalle kelpaa. Isältä olisin odottanut, että hän olisi tarttunut napakasti tytön käsivarteen ja kuljettanut hänet pihalle ja antanut kuulua, mitä mieltä olen tuollaisesta käytöksestä. Ja kun isovanhemmat olisivat tulleet kaupasta - ilman korua - olisin vaatinut tytön pyytämään heiltä anteeksi rumaa käytöstään. Suuriin ikäluokkiin kuuluvat kakarat olisivat saaneet varmasti maistaa joko koivuniemen herraa tai solkipäätä.