Ylipainoiset vanhukset elävät kaikista
pisimpään! Elävät pidempään, mitä ali- tai normaalipainoiset.
Kyseessä Duodecimin artikkeli, eli virallinen lääketieteen julkaisu, löytyy myös muiltakin sivuilta, kuin Iltalehden.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:21"]
Se on vaan kyllä jännä juttu että niitä ylipainoisia vanhuksia ei juurikaan näy...
[/quote]
Itse ollut töissä vanhainkodissa ja naurattaa sun kommenttisi :DD Siellä niitä pullukoita vanhuksia on, ja ovat niitä pirteimpiä.
Ja nytkö yrität puolustella omaa ihraasi?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:24"]
Joo ja ne lösöttää hoitolaitoksissa vuosikausia käänneltävänä ja passattavana. Kaikista pahimpia passuuttajia on nämä ylettömän lihavat mummot, jotka eivät haluaisi itse siirtää edes jalkaansa, vaikka siis pystyisivät. Ällöttävää porukkaa, mutta elämä on.
[/quote]
Olet todella sairas ihminen. Ja voin kertoa sinulle, että samalla lailla ne hyvin laihatkin vanhukset ovat käänneltävinä siellä, ja hänelläkin on silti ihmisarvo, aivan kuten pulskemmallakin vanhuksella. Olen hoitajana vanhainkodissa. Tein viestistä ilmoituksen.
Alipaino on kyllä vaarallista. Esim nuori, vaikkakin terve ja alipainoinen on vaarassa sairastua muistaakseni johonkin sydäntautiin tjms. Mun jo aikuinen poika on sairaalloisen alipainoinen, ihan vaan luonnostaan, vaikka syö ja urheilee ihan normaalisti. Sille aina lääkärit kertoo kauhujuttuja. Itse olin alipainoinen nuorena...en enää :o)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:27"]
Joo ja ne lösöttää hoitolaitoksissa vuosikausia käänneltävänä ja passattavana. Kaikista pahimpia passuuttajia on nämä ylettömän lihavat mummot, jotka eivät haluaisi itse siirtää edes jalkaansa, vaikka siis pystyisivät. Ällöttävää porukkaa, mutta elämä on.
[/quote]
Olet todella sairas ihminen. Ja voin kertoa sinulle, että samalla lailla ne hyvin laihatkin vanhukset ovat käänneltävinä siellä, ja hänelläkin on silti ihmisarvo, aivan kuten pulskemmallakin vanhuksella. Olen hoitajana vanhainkodissa. Tein viestistä ilmoituksen.
[/quote]
Ihan sama.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:25"]
[/quote]
:O , No minun bmi on 24, mutta kunhan nyt laitoin tällaisen viestin, kun painosta on puhetta. Mikä sinun saa olemaan noin aggressiivinen? Huh huh....
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:25"]
[/quote]
:O , No minun bmi on 24, mutta kunhan nyt laitoin tällaisen viestin, kun painosta on puhetta. Mikä sinun saa olemaan noin aggressiivinen? Huh huh....
Ylipainoinen vanhus on eri asia kuin ylipainoinen muu ihminen. Laihat vanhukset kärsivät jo perussairauksista, jotka aiheuttavat sitä laihuutta. Vanhuksille monessa paikassa syötetään tarvetta enemmän, joten ne, joilla ei ole aineenvaihduntaan vaikuttavia sairauksia, lihovat. Kyllä - esim. sairaalassa isäni on sanonut, että on liikaa ruokaa. Heidän palvelutalossaan on päivällinen aika yksinkertainen, kosk a on todettu, että kun vanhukset syövät tuhdin lounaan, he eivät enää jaksa enempää. Iltapalan saa jokainen valita itse. Ruoka ei kuulu heillä vuokraan, vaan jokainen maksaa ne ateriat mitä syö ja iltapalat ostetaan omilla rahoilla.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:27"]
[/quote]
[/quote]
Eihän kyseinen kirjoittaja kenenkään ihmisarvoa kyseenalaistanutkaan, hän ei vaan pidä kuvailemistaan ihmistyypeistä. Ei kaikista tarvitse edes pitää, tosin hoitsuthan on sellaisia kaikkia rakastavia pyhimyksiä...
Peruna lihottaa. Ero mun kahden lapsen välillä on kuin yö ja pv. Toinen kuin luuranko, ei syö perunaa, toinen pyöreä, rakastaa perunaa.
No ei tietenkään näy, kun ne on tuola meidän pitkäaikaisosastolla käänneltävinä ja nosteltavina. Ja toki ne elää pisimpään kun ne ei pääse liikkelle eikä tule mitään rasitusta joka sitä kroppaa muuten kuluttais ja sydäntä. Sydän kyllä saattaa jaksaa pitkäänki ilman fyysistä rasitetta.
Sellaiset vanhukset kuolee paljon nopeammin jotka tulee esim. suoraan kotoa 80:nä suhteellisen terveinä, mutta esim. ovat kaatuneet niin että eivät enää kuntoudu yksin eläjiksi ja muistikin vaivaa. Kun saavat jonkun infektion niin yleensä se sitten vie mennessään.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:21"]
Se on vaan kyllä jännä juttu että niitä ylipainoisia vanhuksia ei juurikaan näy...
[/quote]
Muistutan, että painorasismi on rikos, ja läskiksi ja luuviuluksi nimittely on rikos. Meillä kaikilla on ihmisarvo, olimmepa laihoja, lihavia tai siltä väliltä. Juuri sai joku tuhansien eurojen sakot, kun nimitteli läskiksi. Vielä kuvottomampaa on, että täällä nimitellään lapsia ja nyt tässä ketjussa vanhuksia. Mikä teitä vaivaa? Aion tästedes ilmoittaa ylläpitoon näitä viestejä, ja jos niitä ei poisteta, ilmoitan poliisille. Sananvapaus saa olla, mutta kuvottaa tämä jatkuva ihmisten SOLVAUS täällä!!!!!!
Mun isän ainoa hoito sydämen vajaatoimintaan on nesteenpoistolääkkeet ja laihdutus. Tauti tappaa, mutta olo olis oarempi, kun sais vaikka 10-20 kg painoa pois.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:32"]
Muistutan, että painorasismi on rikos, ja läskiksi ja luuviuluksi nimittely on rikos. Meillä kaikilla on ihmisarvo, olimmepa laihoja, lihavia tai siltä väliltä. Juuri sai joku tuhansien eurojen sakot, kun nimitteli läskiksi. Vielä kuvottomampaa on, että täällä nimitellään lapsia ja nyt tässä ketjussa vanhuksia. Mikä teitä vaivaa? Aion tästedes ilmoittaa ylläpitoon näitä viestejä, ja jos niitä ei poisteta, ilmoitan poliisille. Sananvapaus saa olla, mutta kuvottaa tämä jatkuva ihmisten SOLVAUS täällä!!!!!!
[/quote]
Asetu, ennenkuin sut viedään köysissä pois... =/
Lihavuustutkija Rissasen mukaan laihuus näivettää vanhuksen. Ylipainoinen vanhus(ei tarkoita 200 kg, niinkuin av-mammat luulevat) voi hyvin ja on pirteämpi, kun ei ole nälkiintynyt ja näivettynyt. Joutuu myöhemmin vuodepotilaaksi, suurin osa näistä vuodepotilaista on nimenomaan laihoja vanhuksia, kun voimia ei ole. Ottakaa nyt ihmiset ensin asioista selvää, ennenkuin huutelette.
Sairaanhoitaja
Isänikin ainoa oikea hoito olisi laihdutus. Sillä hän saisi jo todella monta elinvuotta lisää terveyden puolesta. Ymmärrys on, mutta ketään ei voi pakottaa. Viimeisin sydäri taisi kuitenkin pysäyttää, ja mieheni sanat hänelle siitä että jos haluaa nähdä lastenlapsien kasvavan niin pitää tehdä jotain. Ei voi syödä kaikkea mitä mieli tekee. Itse en enää jaksa asiasta saarnata.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:32"]
Mun isän ainoa hoito sydämen vajaatoimintaan on nesteenpoistolääkkeet ja laihdutus. Tauti tappaa, mutta olo olis oarempi, kun sais vaikka 10-20 kg painoa pois.
[/quote]
Olen myös lukenut siitä. Ylipainoisia mummeleita ja vaareja on joka puolella, pitää vaan tajuta, että se pehmeys ja pyöreys on nimenomaan sitä ylipainoa, vaikka olisi kuinka vanhus. Ei BMI ikää katso. Harmittavasti yleisesti ylipaino-uutisista jätetään kertomatta ne oikeat kiloluvut ja keskitytään vaan huutamaan prosenteista. Eli, 40% naisista on ylipainoisia ja 50% miehistä ja siitähän saadaan oivat otsikot. Jätetään vaan mainitsematta, että joillakin se ylipaino voi olla 5-10 kg ja päätyvät tilastoihin, vaikka se ylipaino ei edes näy missään. Siitäkin saa oivan kuvan siellä my body gallery -sivustolla. Ihan eri asia on sitten useiden kymmenien kilojen ylipaino.
Kumpi on syy ja kumpi seuraus?
Jos vanhus pystyy syömään ja hyödyntämään ravinnon niin hyvin, että lihoo, on varmaan muutenkin fyysisesti hyvässä kunnossa. Toisaalta hyvä ravinnonsaanti lihottaa, ja siitä taas seuraa parempi kunto.
Usein vanhuksilla heikkenee sekä ruokahalu että ravinnon imeytyminen, ja sitten laihtuvat.
Muistaakseni menee niin, että alle tietyn ikäisistä (oisko ollut n. 60?) ylipainoistne kuolleisuus on suurempi, mutta tämä kääntyy sitten vanhuksilla. En muista mitä syitä tälle oli, ainakin taisi olla lihavilla vähemmän esim. osteoporoosia ja tietty vararvintoa jos sairastuvat ts. eivät kuihdu niin nopeasti.