Kukaan kieltäytynyt käyttämästä wilmaa?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Wilmahan on maailman näppärin tapa tsekata, että lapset hoitavat kouluvelvollisuutensa kunnialla. Se menee siinä samassa, kun vaikka istuu bussissa töihin tai laittaa ruokaa. Minun tärkein tehtäväni on olla äiti ja lapsen, jo lukiossa, tärkein tehtävä on hoitaa koulunsa. Ei todellakaan ole suuri vaiva tsekata Wilma vaikka päivittäin. Aikaa kuluu se puoli minuuttia.
Lapset ovat aina hoitaneet koulunsa moitteettomasti. En mene bussilla töihin.
Wilman turhat viestit vaikka liikuntakerhoista ai muista turhista jutuista voisivat olla yleisessä näkymässä eikä tulla viestinä. Turhat viestit ketuttavat ja koko eilma menettää tehonsa niiden takia. Keväälläkin laskin kerran, että kolmelle lapselle tuli ainakin 15 viestiä saman päivän aikana. Oli korjausta ja korjauksen korjausta, oli epämääräisyä tsemppiviestiä ja tiedotetta, jossa ei ollut mitään tietoa. Inhoan juuri tuollaista, se on vanhrmpien ja nuorten ajan tuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wilma on kamala keksintö. Nyt on enää lukiolaisesta itsellä wilma käytössä, nuorempien lasten wilma on vain lasten isällä. Se turhien viestien ja ilmoitusten määrä, mitä se sovellus puskee on aivan käsittämätön. Kevään etäkoulu oli pahin, kun puhelin piipitti taukoamatta.
Ennen wilmaa tiedotettiin vain oikeasti tärkeistä asioista, nyt se antaa ilmoituksia toistakymmentä päivässä ja koska 99% on täydellisen turhaa, jää ne tärkeätkin asiat huomaamatta, kun pitäisi töitäkin tehdä eikä kytätä wilmaa 24/7
Wilmasta saa ilmoituksen, kun siellä on uusi viesti. Ei tarvitse kytätä yhtään mitään.
Et ilmeisesti ymmärrä lukemaasi? Se ei tällä palstalla ole uutta. Kyllä, tiedän, että sieltä saa ilmoituksen, kuten tuossa lukikin. Se h*lvetin sovellus pilputtaa niitä uusia viestejä taukoamatta. Ja kun 99% niistä ilmoituksista on turhaa p*skaa, jää ne tärkeätkin viestit lukematta, kun on muutakin tekemistä kuin lukea niitä koko ajan tulevia viestejä. Ymmärsitkö vieläkään? Tuskin...
Vierailija kirjoitti:
Opettaja kirjoitti:
Hävettää myöntää: Olen lukioikäisten lasten äiti ja aineenopettaja enkä ole lasteni Wilmaa tutkinut vuosikausiin. Molemmat lapset hoitavat asiallisesti kouluhommansa ja kertovat, jos jotain tiedotettavaa on. En yksinkertaisesti jaksa enkä viitsi käydä enää kotona nuuskimassa kenenkään kouluasioita. Saan teinien Wilma-asioista kyllikseni klo 8–16.
Tiedän olevani kamala ihminen.
Ja MITÄÄN sanomista ei ole tullut siitä, että et käy kuittaamassa koenumeroita nähdyksi? Ja sua ei siis vaan kiinnosta?
Ohis, mutta ei koetuloksien katsomisesta tai lähinnä katsomattomuudesta ole ainakaan meidän lasten opettajat saaneet mitään hyperventilaatiokohtausta. Jos en jotain ehdi ja muista muutaman päivän aikana tehdä, niin ei hätää. Arvosana on kuitenkin ollut kiitettävä. En ole siis edellinen, vaan toinen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wilma on kamala keksintö. Nyt on enää lukiolaisesta itsellä wilma käytössä, nuorempien lasten wilma on vain lasten isällä. Se turhien viestien ja ilmoitusten määrä, mitä se sovellus puskee on aivan käsittämätön. Kevään etäkoulu oli pahin, kun puhelin piipitti taukoamatta.
Ennen wilmaa tiedotettiin vain oikeasti tärkeistä asioista, nyt se antaa ilmoituksia toistakymmentä päivässä ja koska 99% on täydellisen turhaa, jää ne tärkeätkin asiat huomaamatta, kun pitäisi töitäkin tehdä eikä kytätä wilmaa 24/7
Wilmasta saa ilmoituksen, kun siellä on uusi viesti. Ei tarvitse kytätä yhtään mitään.
Et ilmeisesti ymmärrä lukemaasi? Se ei tällä palstalla ole uutta. Kyllä, tiedän, että sieltä saa ilmoituksen, kuten tuossa lukikin. Se h*lvetin sovellus pilputtaa niitä uusia viestejä taukoamatta. Ja kun 99% niistä ilmoituksista on turhaa p*skaa, jää ne tärkeätkin viestit lukematta, kun on muutakin tekemistä kuin lukea niitä koko ajan tulevia viestejä. Ymmärsitkö vieläkään? Tuskin...
Ei se ymmärrä. Sillä on vain yksi Nico-Jessica tokalla luokalla... :) t. Kolmen lapsen äiti, joka ymmärtää hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ilmeisesti ymmärtänyt, että voit valita milloin ilmoituksen saat.
Vierailija kirjoitti:
Opettajana komppaan kollegaa: wilmavastaiset vanhemmat ovat yleensä ylipäätään kouluvastaisia, eli kyseessä ei ole sinänsä Wilman vastustaminen vaan koulun vastustaminen. Toki ymmärrän, mikäli syynä on kieliongelmat (tosin siihenkin on saatavilla apua), mutta muut perustelut ovatkin sitten ihan soopaa.
Kaikilla on nykyään sellaiset puhelimet, joilla wilmaa voi käyttää. Ja ihan jokaisella on käytössään muitakin appeja ja tunnuksia vaativia palveluita. Wilman käyttö on hyvin yksinkertaista, joten en jaksa uskoa, etteikö jokainen vanhempi osaisi sitä halutessaan käyttää.
Ongelma onkin varmasti se tieto, mitä Wilmasta saa. Ehkä lapsesta tulee ikävää palautetta tai hän saa huonoja arvosanoja. Auttaakohan kumpaankaan asiaan vanhemman kouluvastaisuus tai joko yhteydenpidosta luopuminen?
Voi myös olla, että vanhemmalla on ongelmia auktoriteettien kanssa, jollaiseksi hän koulun mieltää. Tarkoitus on kuitenkin toteuttaa kasvatuskumppanuutta yhdessä kotien kanssa, ei olla määräävässä asemassa kotiin nähden. Tämä dynamiikka vain muuttuu kyllä heti, jos koti ei pistä rikkaa ristiin. Silloin koulun täytyy ottaa ohjat (koska jonkunhan se on tehtävä), eikä se kyllä yleensä johda kovin hyviin tuloksiin.
Varmasti seassa on myös viestintää, joka ei ole tärkeää juuri sinulle mutta naapurin lapselle voi ollakin. Mitenhän tämä tiedotus pitäisi sitten hoitaa? Ikään kuin vaatisi, että radiosta soitetaan vain omia lempikappaleita, koska muut häiritsevät ja ärsyttävät.
Tunnistan myös sen kiireisen vanhemman, joka on ulkoistanut kouluun liittyvät asiat fiksulle lapselleen. Ehkä tämä toimii jollain tasolla, mutta kyllähän se koululle ja ennen kaikkea sille lapselle sen signaalin antaa, ettei koulu paljoa kiinnosta.
Tämäkin on ihan turhaa mutuilua. Inhoan wilmaa, koska sieltä tulee täydellisen turhaa informaatiota aivan liikaa. Ensinnäkin, minua ei ihan oikeasti kiinnosta jokaisen tunnin jälkeen kuulla, miten tunti on mennyt, mutta kiitos wilman näitä ilmoituksia minulle tulee toistakymmentä ihan joka ikinen päivä (yleensä ilmoitukset ovat positiivisia).
Korona sai aikaan sellainen wilmapommituksen, että "parhaimmillaan" wilma antoi päivittäin kymmeniä erilaisia ilmoituksia milloin mistäkin. Lopulta sen pilputuksen vuoksi kirjauduin sovelluksesta ulos, koska wilma huusi niitä ilmoituksia useita tunnissa.
Minulla siis useampi lapsi.
Kyllä, olen kiinnostunut lasteni koulunkäynnistä, mutta en tarvitse päivittäin useita ilmoituksia siitä, että he ovat tehneet läksynsä hyvin tai viitanneet tunnilla.
Opettaja kirjoitti:
Hävettää myöntää: Olen lukioikäisten lasten äiti ja aineenopettaja enkä ole lasteni Wilmaa tutkinut vuosikausiin. Molemmat lapset hoitavat asiallisesti kouluhommansa ja kertovat, jos jotain tiedotettavaa on. En yksinkertaisesti jaksa enkä viitsi käydä enää kotona nuuskimassa kenenkään kouluasioita. Saan teinien Wilma-asioista kyllikseni klo 8–16.
Tiedän olevani kamala ihminen.
Täällä myös aineenope, joka ei käytä lastensa Wilmaa, mutta olen ulkoistanut sen miehelleni, joten lapset eivät ole ”heitteillä”.
Suosittelen, hyvin on sujunut jo 5v. Mies kertoo lapsille mitä liikkakamoja mukaan milloinkin ja minulle milloin on kehityskeskusteluja tmv koululla. Niissä käymme yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajana komppaan kollegaa: wilmavastaiset vanhemmat ovat yleensä ylipäätään kouluvastaisia, eli kyseessä ei ole sinänsä Wilman vastustaminen vaan koulun vastustaminen. Toki ymmärrän, mikäli syynä on kieliongelmat (tosin siihenkin on saatavilla apua), mutta muut perustelut ovatkin sitten ihan soopaa.
Kaikilla on nykyään sellaiset puhelimet, joilla wilmaa voi käyttää. Ja ihan jokaisella on käytössään muitakin appeja ja tunnuksia vaativia palveluita. Wilman käyttö on hyvin yksinkertaista, joten en jaksa uskoa, etteikö jokainen vanhempi osaisi sitä halutessaan käyttää.
Ongelma onkin varmasti se tieto, mitä Wilmasta saa. Ehkä lapsesta tulee ikävää palautetta tai hän saa huonoja arvosanoja. Auttaakohan kumpaankaan asiaan vanhemman kouluvastaisuus tai joko yhteydenpidosta luopuminen?
Voi myös olla, että vanhemmalla on ongelmia auktoriteettien kanssa, jollaiseksi hän koulun mieltää. Tarkoitus on kuitenkin toteuttaa kasvatuskumppanuutta yhdessä kotien kanssa, ei olla määräävässä asemassa kotiin nähden. Tämä dynamiikka vain muuttuu kyllä heti, jos koti ei pistä rikkaa ristiin. Silloin koulun täytyy ottaa ohjat (koska jonkunhan se on tehtävä), eikä se kyllä yleensä johda kovin hyviin tuloksiin.
Varmasti seassa on myös viestintää, joka ei ole tärkeää juuri sinulle mutta naapurin lapselle voi ollakin. Mitenhän tämä tiedotus pitäisi sitten hoitaa? Ikään kuin vaatisi, että radiosta soitetaan vain omia lempikappaleita, koska muut häiritsevät ja ärsyttävät.
Tunnistan myös sen kiireisen vanhemman, joka on ulkoistanut kouluun liittyvät asiat fiksulle lapselleen. Ehkä tämä toimii jollain tasolla, mutta kyllähän se koululle ja ennen kaikkea sille lapselle sen signaalin antaa, ettei koulu paljoa kiinnosta.
Tämäkin on ihan turhaa mutuilua. Inhoan wilmaa, koska sieltä tulee täydellisen turhaa informaatiota aivan liikaa. Ensinnäkin, minua ei ihan oikeasti kiinnosta jokaisen tunnin jälkeen kuulla, miten tunti on mennyt, mutta kiitos wilman näitä ilmoituksia minulle tulee toistakymmentä ihan joka ikinen päivä (yleensä ilmoitukset ovat positiivisia).
Korona sai aikaan sellainen wilmapommituksen, että "parhaimmillaan" wilma antoi päivittäin kymmeniä erilaisia ilmoituksia milloin mistäkin. Lopulta sen pilputuksen vuoksi kirjauduin sovelluksesta ulos, koska wilma huusi niitä ilmoituksia useita tunnissa.
Minulla siis useampi lapsi.
Kyllä, olen kiinnostunut lasteni koulunkäynnistä, mutta en tarvitse päivittäin useita ilmoituksia siitä, että he ovat tehneet läksynsä hyvin tai viitanneet tunnilla.
Miksi et laita ilmoituksia päälle vain viesteistä? Ei niitä tuntimerkintöjä tarvitse katsoa, ne on tarkoitettu ensisijaisesti opettajalle muistiksi ja työn tueksi. Niihin palataan siinä vaiheessa kun mahdollisia ongelmia ilmenee tai tehdään arviointia.
Yksikään opettaja ei tässä maassa ole niin tylsistynyt että jaksaisi laittaa normaalitilanteessa jokaisen vanhemmalle viestillä tuollaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeesti, kuka vielä jaksaa kapinoida Wilmaa vastaan? Muutenkin aivan älytöntä, että nykyaikana vanhemmat testaavat, mihin kaikkeen opettaja ja koulu suostuvat. Eikö olisi pikkasen järkevämpää keskittyä vaan tekemään sitä yhteistyötä, eikä kokoajan koetella niitä rajoja. Monesti turhaan kulutetaan opettajan työaikaa johonkin aivan tarpeettomaan sähläykseen, mikä on suoraan pois mm. tuntien suunnittelusta mikä taas vaikuttaa opetuksen laatuun.
Miksi sinäkin äänestät niitä yhteistyökyvyttömiä henkilöitä lisää tähän maahan? Vai onko se eri asia?
Vierailija kirjoitti:
Ekalla tuli päivittäin infoviesti. Sittemmin alakoulussa viestejä tulee harvemmin. Eipä tuo kauheasti rasita ja sovellus kertoo kun viesti tullut. Enemmän rasittaisi jahdata lippusia, jotka lapsi ehkä muistanut ottaa kotiin tai kysellä muistaako mitä ope sanonut tulevien päivien tai viikkojen menoista.
Minä kaipaan sitä aikaa, kun lapsen kanssa käytiin läpi reissuvihosta mitä on tulossa. Siihen yleensä riitti, kun viikonloppuna pyysi lasta näyttämään reissuvihon.
Wilma on liian täynnä abstrakteja ilman kontekstia olevia viestejä ja ne joihin on reagoitava on enemmän liukuhihnatyöltä tuntuvia.
Ymmärrän hyvin, jos reissuvihkosta Wilmaan siirtyneellä Wilma tympäisee.
Olen tuo aineenopeäiti, joka ei lue lastensa Wilmaa.
Täytyy myöntää, että mies lukee sitä ehkä kerran kahdessa viikossa, joten lapset eivät ole täysin minun kelvottomuuteni armoilla.
Mutta noin muuten tiedän kyllä, mitä numeroita kokeista tulee, koska koulujutuista jutellaan päivittäin. Molemmat lapset ovat myös (kenties äitinsä velttoilun vuoksi) hoidelleet liikunta- ja muut vekkaansa aina hyvin.
En vain jaksa yhtään kilkutuksia tai push-notifikaatioita. Kilinä ja kolina pitää meikäläisellä olla minimissään. Av:lla käyn, koska täältä ei tule mitään kiliseviä ilmoituksia jonninjoutavista asioista.
Lähettelen päivisin aika paljon oppilaiden huoltajille Wilma-viestejä, joista koen vain murto-osan olevan tarpeellisia.
Olen vanhanaikainen ja vihaan jatkuvaa viestintää. Mieluusti hoitaisin työnikin niin, että vain tuiki tarpeelliset asiat viestiteltäisiin koteihin.
Olin koulunkäyntiavustajana 2000-luvun alussa.
Mun homma oli monesti leikkailla ja liimailla niitä tiedotteita reissuvihkoihin. En sitten tiedä olisiko ollut tärkeämpääkin hommaa:
esim
- ottaa adhd poikia pienryhmään ja laittaa lukemaan ääneen, monella kun oli lukemisen kanssa vielä 10v. vaikeuksia
- parantaa kielitaidottomien suomen kieltä
- auttaa oppilaita, joilla oli joissain aineessa hankaluuksia, esim matikka.
- auttaa oppilasta koulunkäynnissä, jonka huoltaja oli sekakäyttäjä
Joka tapauksessa, ilmoitukset piti saada vanhemmille.
Oliko teidän mielestä hyvää yhteisten verorahojen käyttöä? Vai oltaisiinko saatu parempia tuloksia jotenkin muuten?
Vierailija kirjoitti:
Olin koulunkäyntiavustajana 2000-luvun alussa.
Mun homma oli monesti leikkailla ja liimailla niitä tiedotteita reissuvihkoihin. En sitten tiedä olisiko ollut tärkeämpääkin hommaa:
esim
- ottaa adhd poikia pienryhmään ja laittaa lukemaan ääneen, monella kun oli lukemisen kanssa vielä 10v. vaikeuksia
- parantaa kielitaidottomien suomen kieltä
- auttaa oppilaita, joilla oli joissain aineessa hankaluuksia, esim matikka.
- auttaa oppilasta koulunkäynnissä, jonka huoltaja oli sekakäyttäjäJoka tapauksessa, ilmoitukset piti saada vanhemmille.
Oliko teidän mielestä hyvää yhteisten verorahojen käyttöä? Vai oltaisiinko saatu parempia tuloksia jotenkin muuten?
Sillä rahalla jonka jokainen koulu maksaa Wilmasta palkattaisiin enemmän avustajia tekemään täysipäiväisesti tuota leikkaa - liimaa työtä kuin aikanaan on ollut avustajia sitä tekemässä.
Wilmassa ei minusta ole sinällään apuvälineenä vikaa, mutta tiedän sen olevan todella kallis reissuvihkoon verrattuna.
Aineenope kirjoitti:
Olen tuo aineenopeäiti, joka ei lue lastensa Wilmaa.
Täytyy myöntää, että mies lukee sitä ehkä kerran kahdessa viikossa, joten lapset eivät ole täysin minun kelvottomuuteni armoilla.Mutta noin muuten tiedän kyllä, mitä numeroita kokeista tulee, koska koulujutuista jutellaan päivittäin. Molemmat lapset ovat myös (kenties äitinsä velttoilun vuoksi) hoidelleet liikunta- ja muut vekkaansa aina hyvin.
En vain jaksa yhtään kilkutuksia tai push-notifikaatioita. Kilinä ja kolina pitää meikäläisellä olla minimissään. Av:lla käyn, koska täältä ei tule mitään kiliseviä ilmoituksia jonninjoutavista asioista.
Lähettelen päivisin aika paljon oppilaiden huoltajille Wilma-viestejä, joista koen vain murto-osan olevan tarpeellisia.
Olen vanhanaikainen ja vihaan jatkuvaa viestintää. Mieluusti hoitaisin työnikin niin, että vain tuiki tarpeelliset asiat viestiteltäisiin koteihin.
Meillä tuli kovin maltillisesti Wilma viestintää yläkoulun puolella. Miksi sinä lähetät sitä paljon ja turhaan?
Meidän Wilma ei myöskään kilissyt tai kolissut.
Palstalla roikut silti yömyöhään kärppänä vastaamassa jokaiseen uuteen aiheeseen.