Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukaan kieltäytynyt käyttämästä wilmaa?

Vierailija
03.08.2020 |

Niin, kukaan? Miten tiedotus hoituu?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeesti, kuka vielä jaksaa kapinoida Wilmaa vastaan? Muutenkin aivan älytöntä, että nykyaikana vanhemmat testaavat, mihin kaikkeen opettaja ja koulu suostuvat. Eikö olisi pikkasen järkevämpää keskittyä vaan tekemään sitä yhteistyötä, eikä kokoajan koetella niitä rajoja. Monesti turhaan kulutetaan opettajan työaikaa johonkin aivan tarpeettomaan sähläykseen, mikä on suoraan pois mm. tuntien suunnittelusta mikä taas vaikuttaa opetuksen laatuun. 

Vierailija
22/55 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja kirjoitti:

Hävettää myöntää: Olen lukioikäisten lasten äiti ja aineenopettaja enkä ole lasteni Wilmaa tutkinut vuosikausiin. Molemmat lapset hoitavat asiallisesti kouluhommansa ja kertovat, jos jotain tiedotettavaa on. En yksinkertaisesti jaksa enkä viitsi käydä enää kotona nuuskimassa kenenkään kouluasioita. Saan teinien Wilma-asioista kyllikseni klo 8–16.

Tiedän olevani kamala ihminen.

Et varmaan kamala, mutta välinpitämätön. Viestin kirjoittaja näkee, ettei tämkään vanhempi lue viestejä, ei siis ole kiinnostunut, mitä lapsen koulussa tapahtuu. Osa lapsista ei muista kertoa liikuntapäivistä, välineistä tms. etukäteen, sitten nolottaa kaikkien kuullen kun opettaja kysyy varusteista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja olen kohdannut muutamia. Yhteistä heille on, että lapsen asiat ja hyvinvointi ei muutenkaan juuri kiinnosta. Ei myöskään oma tai perheen osallistuminen normaaleihin yhteiskunnan käytänteisiin: ei käydä töissä, ei osallistuta mihinkään koulun muuhun toimintaan (vanhempainilta, koulun vapaa-ajan tapahtumat), ei kunnioiteta koulua vaan lomaillaan miten sattuu. Enkä nyt puhu anotuista Thaimaan matkoista, vaan saatetaan vaan jäädä kotiin jonain päivänä kun ei huvita herätä. Tästä ei tietysti ilmoiteta opettajalle ja sitten saa huolestuneena soitella ympäri kyliä että onkohan se tokaluokkalainen jäänyt auton alle vai eksynyt koulumatkalla.

Äläpä yleistä.

T: Täysin kunnollinen ja lapsistaan kiinnostunut vanhempi, jota Wilma ei voisi vähempää kiinnostaa

Vierailija
24/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään jaksa enää niin intopiukassa Wilmaa seurata. Vanhimman lapsen Wilmaan en enää halunnutkaan oikeuksia, lukiolaisenkaan Wilmaa en käy kovin usein lukemassa, koska hän hoitaa hyvin kaiken. Tottakai lukaisen tiedotteet läpi sun muut, mutta sieltä tulee valitettavasti niin paljon turhaakin, joten mielenkiinto on vähentynyt.

Nuorin on menossa kasille ja huolehtii myös itse ihan kaikesta hyvin, mutta lukaisen kun muistan hänen wilmansa. Kevään etäkoulun aikana sieltä tuli niin paljon viestejä, että en lukenut niitä kuin ehkä kerran viikossa. Miehellä ei ole edes wilmaan tunnuksia, vaan hän on sanonut, että riittää että minä hoidan niitä. Hän käy kyllä vanhempaintapaamisissa jos minä en ehdi.

Ehkä olen huono vanhempi, kun en ole äärimmäisen intona Wilmasta enää, mutta toki lapset ovat jo isoja. Silloin kun lapset olivat pieniä olin kuusi vuotta vanhempainyhdistyksen hallituksessa ja se riitti minun aktiivisuudekseni lasten kanssa heidän kouluunsa päin. Kuinkas paljon te muita vanhempia moittivat olette laittaneet aikaanne lastenne koulujen vapaa-ajan toimintaan? :)

Vierailija
25/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma on kamala keksintö. Nyt on enää lukiolaisesta itsellä wilma käytössä, nuorempien lasten wilma on vain lasten isällä. Se turhien viestien ja ilmoitusten määrä, mitä se sovellus puskee on aivan käsittämätön. Kevään etäkoulu oli pahin, kun puhelin piipitti taukoamatta.

Ennen wilmaa tiedotettiin vain oikeasti tärkeistä asioista, nyt se antaa ilmoituksia toistakymmentä päivässä ja koska 99% on täydellisen turhaa, jää ne tärkeätkin asiat huomaamatta, kun pitäisi töitäkin tehdä eikä kytätä wilmaa 24/7

Vierailija
26/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole enää alakoululaisia ja yläkoulussa olevan wilmaa en enää katso kuin ohimennen. Lukiossa olevan wilmaan ei montaa viestiä tulekaan.

Vierailija
27/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimen apista helppo vilkaista, ei tarvitse mitään koneita eikä kirjautumisia ensimmäisen kerran jälkeen. Ei kannata tehdä asioista niin vaikeita.

Vierailija
28/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wilma on kamala keksintö. Nyt on enää lukiolaisesta itsellä wilma käytössä, nuorempien lasten wilma on vain lasten isällä. Se turhien viestien ja ilmoitusten määrä, mitä se sovellus puskee on aivan käsittämätön. Kevään etäkoulu oli pahin, kun puhelin piipitti taukoamatta.

Ennen wilmaa tiedotettiin vain oikeasti tärkeistä asioista, nyt se antaa ilmoituksia toistakymmentä päivässä ja koska 99% on täydellisen turhaa, jää ne tärkeätkin asiat huomaamatta, kun pitäisi töitäkin tehdä eikä kytätä wilmaa 24/7

Täsmälleen näin.

Vierailija
29/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimen apista helppo vilkaista, ei tarvitse mitään koneita eikä kirjautumisia ensimmäisen kerran jälkeen. Ei kannata tehdä asioista niin vaikeita.

Oho, ei tiedettykään! Hyvä kun kerroit. Hohhoijaa taas.

Vierailija
30/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurkkaan Wilmaa silloin kun muistan, eli en joka viikko. Lapset kertovat, jos jotain tärkeää on.

Olen silti kiinnostunut miten lapsilla koulussa menee, kiusataanko jne.

Nettiä en viitsi avata joka päivä ja älylaitteita en omista. Onnellisempi näin.

Av-palstalle on aina aikaa

Vierailija
31/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja kirjoitti:

Hävettää myöntää: Olen lukioikäisten lasten äiti ja aineenopettaja enkä ole lasteni Wilmaa tutkinut vuosikausiin. Molemmat lapset hoitavat asiallisesti kouluhommansa ja kertovat, jos jotain tiedotettavaa on. En yksinkertaisesti jaksa enkä viitsi käydä enää kotona nuuskimassa kenenkään kouluasioita. Saan teinien Wilma-asioista kyllikseni klo 8–16.

Tiedän olevani kamala ihminen.

Ja MITÄÄN sanomista ei ole tullut siitä, että et käy kuittaamassa koenumeroita nähdyksi? Ja sua ei siis vaan kiinnosta?

Vierailija
32/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wilmasta saa ilmoituksen, kun siellä on uusi viesti. Ei tarvitse kytätä yhtään mitään.

Vierailija
33/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tee lapsia, jos niitä pitää koulussakin hoitaa tietokoneella!

Vierailija
34/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilmeisesti ei tiennyt, koska heidän Wilmaa pitää kytätä ja seurata 🙄

No ei pidä, kun sieltä saa automaattisesti ilmoituksen, jos sen itse on sinne määritellyt.

-ohis

Vierailija
35/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla tuli päivittäin infoviesti. Sittemmin alakoulussa viestejä tulee harvemmin. Eipä tuo kauheasti rasita ja sovellus kertoo kun viesti tullut. Enemmän rasittaisi jahdata lippusia, jotka lapsi ehkä muistanut ottaa kotiin tai kysellä muistaako mitä ope sanonut tulevien päivien tai viikkojen menoista.

Vierailija
36/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilmahan on maailman näppärin tapa tsekata, että lapset hoitavat kouluvelvollisuutensa kunnialla. Se menee siinä samassa, kun vaikka istuu bussissa töihin tai laittaa ruokaa. Minun tärkein tehtäväni on olla äiti ja lapsen, jo lukiossa, tärkein tehtävä on hoitaa koulunsa. Ei todellakaan ole suuri vaiva tsekata Wilma vaikka päivittäin. Aikaa kuluu se puoli minuuttia.

Vierailija
37/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden sähköyliherkän äidin joka ei juurikaan wilmaa lue, kun ei paljoa konetta käytä muutenkaan. Lapsensa varassa taitaa tieto liikkua.

Usein on ollut väärät liikuntavälineet, tai ei mitään mukana ym. Varsinkin näitä viime hetken juttuja lapsi missaa.

Koulusta ei pitäisi tulla mitään viimehetken juttuja. Jos ope ei edellisenä päivänä ole koulussa kertonut, niin ei voi enää muuttaa suunnitelmia ja pyytää tuomaan jotain muuta.

Joskus tuli klo 22 toive eväistä seuraavan päivän retkelle. Vastasin melko kiukkuiseen sävyyn siihen viestiin.

Vierailija
38/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilmeisesti ei tiennyt, koska heidän Wilmaa pitää kytätä ja seurata 🙄

No ei pidä, kun sieltä saa automaattisesti ilmoituksen, jos sen itse on sinne määritellyt.

-ohis

Minulla on kolme lasta ja veikkaan, että olen selannut wilmaa enemmän kuin sinä.

Vierailija
39/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana komppaan kollegaa: wilmavastaiset vanhemmat ovat yleensä ylipäätään kouluvastaisia, eli kyseessä ei ole sinänsä Wilman vastustaminen vaan koulun vastustaminen. Toki ymmärrän, mikäli syynä on kieliongelmat (tosin siihenkin on saatavilla apua), mutta muut perustelut ovatkin sitten ihan soopaa.

Kaikilla on nykyään sellaiset puhelimet, joilla wilmaa voi käyttää. Ja ihan jokaisella on käytössään muitakin appeja ja tunnuksia vaativia palveluita. Wilman käyttö on hyvin yksinkertaista, joten en jaksa uskoa, etteikö jokainen vanhempi osaisi sitä halutessaan käyttää.

Ongelma onkin varmasti se tieto, mitä Wilmasta saa. Ehkä lapsesta tulee ikävää palautetta tai hän saa huonoja arvosanoja. Auttaakohan kumpaankaan asiaan vanhemman kouluvastaisuus tai joko yhteydenpidosta luopuminen?

Voi myös olla, että vanhemmalla on ongelmia auktoriteettien kanssa, jollaiseksi hän koulun mieltää. Tarkoitus on kuitenkin toteuttaa kasvatuskumppanuutta yhdessä kotien kanssa, ei olla määräävässä asemassa kotiin nähden. Tämä dynamiikka vain muuttuu kyllä heti, jos koti ei pistä rikkaa ristiin. Silloin koulun täytyy ottaa ohjat (koska jonkunhan se on tehtävä), eikä se kyllä yleensä johda kovin hyviin tuloksiin.

Varmasti seassa on myös viestintää, joka ei ole tärkeää juuri sinulle mutta naapurin lapselle voi ollakin. Mitenhän tämä tiedotus pitäisi sitten hoitaa? Ikään kuin vaatisi, että radiosta soitetaan vain omia lempikappaleita, koska muut häiritsevät ja ärsyttävät.

Tunnistan myös sen kiireisen vanhemman, joka on ulkoistanut kouluun liittyvät asiat fiksulle lapselleen. Ehkä tämä toimii jollain tasolla, mutta kyllähän se koululle ja ennen kaikkea sille lapselle sen signaalin antaa, ettei koulu paljoa kiinnosta.

Vierailija
40/55 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilmasta saa halutessaan sähköpostiviestin siitä, että siellä on jotain uutta asiaa. Ainakaan minulle niitä ei todellakaan ole tullut edes päivittäin saati sitten useita päivässä, kuten joku väitti.

Miksi joku ei halua hoitaa lapsensa asioita tai ei ole lainkaan kiinnostunut siitä, miten koulussa menee? Jos asiat haluaa hoitaa, niin huomattavasti helpompaa se on sähköisesti kuin jollain lippu lapuilla, jotka hukkuu ja joita ei tarvittaessa löydä mistään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan