Tää köyhyys on ihan kauheaa :(
Mistään lomareissusta ei puhettakaan, ei jäätelöä, ei nuotiomakkaraa, ei mehua helteellä... :'( Tilin saldo ollu jo pitkään 1, 28...
Viime viikolla otin sen raskaan askeleen elämässäni (ekaa kertaa) että menin sossun luukulle. Mun mirs ei kuitenkaan antanut tiliotetts toisesta tilistään, jotain piiloteltavaa siellä on... Siellä oli sen verran kuitenkin että selvitään nipin napin seuraavaan palkkaan. Ens kuussa ei...
Lapsista on tullut niitä ärsyttäviä kinuajia kylässä joita minäkin inhoan. Varastavat viimeset kolikot lompakosta joilla piti maitoa ostaa. Itkettää.
Marjassa on käyty (ja hienoja reissuja ollutkin) mutta nyt tarvii säästää loput brnsat pakollisiin ajoihin.
Paskin kesä ever!!!
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 18:46"]
Kiitos kannustavista vastauksista.
Vertaistuki auttaa, vaikka köyhyys ei ole ilo kellekään.
[/quote]
Tämä oli ap
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 18:00"]
Teen töitä ja saan palkkaa. Yhdellä palkalla ei nyt vaan elä. Toista työtä en halua, koska lapsetkin tarvitsevat aikaa. Kaikki ei vain ole korkeasti koulutettuja ja hyvässä työpaikassa. Jotkut tekee matalapalkkaisia töitäkin. Ostan ruuan, maksan vuokran ja lasten menot niukasti. Meillä ei käydä kampaajalla tai parturissa, ei tule lehtiä, itselle ei uusia vaatteita, huonekaluja on niukasti ja ne on vanhoja, kynttilät, servetit, talouspaperi on ylellisyyttä eli niihin ei laiteta rahaa. Voisin jatkaa tätä listaa vaikka kuinka pitkälle. Tämä ei ole valitus vaan toteamus, että jotkut ei taida tietää miten toiset elää. Lisään tähän vielä ettei tupakka, alkoholi tai muut virvoitusjuomat tai karkit kuulu meidän elämään. ruuan teen itse ja kasvatan yrtit yms. mitä ikkunalla voi kasvattaa. Ylellisyyttä on lasten harrastukset.
[/quote]
Näin on.
Olin itse aikanani opiskelujen jälkeen väliaikaisesti työttömänä köyhä. Asuin sekä kaupungissa että maalla, pienessä kirkonkylässä.
Paremmin tulin toimeen maalla.
Asuin tilavammin (rivitaloasunnossa), menot olivat pienemmät (koska rahankäytöllä oli rajansa, ei ollut shoppailumahdollisuuksia), harrastuksiin yms. ei kulunut juurikaan rahaa. Lähinnä marjastin, ongin, kävelin edestakaisin kylän raittia, istuin kirjastossa, puuhailin kotona, kävin joissakin kerhoissa.
Kääntöpuoli tietenkin oli sosiaalisten suhteiden oheneminen, mutta köyhyyden ollessa lyhytaikaista siitä ei tullut tavatonta taakkaa.
Aloittaja ja muut köyhät,hakekaa diakoniasta ostolappu,Hopelta lapsille vaatteita ja leluja!Myykää netissä tarpeeton tavara ja ostakaa sillä ruokaa tai tarvittavia asioita!Kokeilkaa netcycleriä,kerätkää marjat nyt talteen talvea varten
Olen nk yhteishuoltolainen, laskut on maksettu ajallaan ja kohta lähden 2 viikoksi lomailemaan ulkomaille. En tupakoi, ei ole autoa koska hyvät julkiset kulkuyhteydet, harvoin alkoholia, en osta joka kuukausi meikkejä, vaatteita mutta silti vaatteet on päällä ja meikkejäkin on.
Laita mies pellolle, mulla helpotti huomattavasti kun tein niin.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 18:00"]
Teen töitä ja saan palkkaa. Yhdellä palkalla ei nyt vaan elä. Toista työtä en halua, koska lapsetkin tarvitsevat aikaa. Kaikki ei vain ole korkeasti koulutettuja ja hyvässä työpaikassa. Jotkut tekee matalapalkkaisia töitäkin. Ostan ruuan, maksan vuokran ja lasten menot niukasti. Meillä ei käydä kampaajalla tai parturissa, ei tule lehtiä, itselle ei uusia vaatteita, huonekaluja on niukasti ja ne on vanhoja, kynttilät, servetit, talouspaperi on ylellisyyttä eli niihin ei laiteta rahaa. Voisin jatkaa tätä listaa vaikka kuinka pitkälle. Tämä ei ole valitus vaan toteamus, että jotkut ei taida tietää miten toiset elää. Lisään tähän vielä ettei tupakka, alkoholi tai muut virvoitusjuomat tai karkit kuulu meidän elämään. ruuan teen itse ja kasvatan yrtit yms. mitä ikkunalla voi kasvattaa. Ylellisyyttä on lasten harrastukset.
[/quote]
Ihan niin kuin meillä. Justiinsa äsken teini totesi, kun harmittelin köyhyyttä, että " Me ollaan kuitenkin terveitä, joten mitä vähistä rahoista".
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 14:33"]
Musta tuntuu että maaseudulla köyhyys on vielä ankeampaa kuin kaupungissa.
Täällä ei tarvitse autoa ja bensaa, jotka sikakalliita. Fillarilla pääsee. Pulloja riittää kerättäväksi, jos rahat aivan loppu. Leipäjonojakin on. Kirppiksiltä voi ostaa lähes kaiken tarpeellisen päivittäistavaroita lukuunottamatta.
Voimia ap, toivottavasti asiasi selviävät!
[/quote]
Pulloja ei kyllä ole kerättäväksi asti. Etelä-Eurppan mannet on niin tehokkaita tuossa hommassa, että ovat varmasti ajaneet monet mummot sossun luukulle.
Kiitos kannustavista vastauksista.
Vertaistuki auttaa, vaikka köyhyys ei ole ilo kellekään.