Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Venlafaxin ja raskaus

Vierailija
15.07.2013 |

Missä vaiheessa viimeistään lääkitys lopetettava ja kuinka pitkä on lopetusaika?

Minulla lääke CRPS-kiputilaan.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain keskenmenon silloin ku söin lääkettä. Jätin sitten lääkkeet kokonaan pois ja nyt uusi raskaus Melkeen loppuvaiheessa :)

Vierailija
2/20 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä venlafaksinista, mutta essitalopraamista (ssri) lääkäri sanoi minulle että sitten voi syödä siihen asti että kuukautiset jää pois. En kuitenkaan noudattanut tuota ohjetta vaan jätin pari kuukautta ennen raskaaksituloa pois. Ensinnäkin halusin nähdä kuinka pärjään ilman lääkitystä (joka tapauksessa oltava ilman vähintäänkin eka kolmannes, mutta päätin että olen koko raskausajan ilman, kyseinen lääke kun on aiheuttanut vaikka ja mitä vastasyntyneille), ja toisekseen halusin olla varma että lääkeainetta ei enää kiinnittymisen aikoihin ole yhtään veressä.

Joillain on tullut pahoja vieroitusoireita venlafaksinista, pyörrytystä, vapinaa, näköhäiriöitä ym. mutta mulla aikoinaan sen lopetus sujui ihan ilman mitään vaikeuksia. Käsittääkseni lääkeaine ei säily veressä pitkään, toisin kuin fluoksetiini, joka poistuu hitaammin eli useamman päivän kuluessa.

Kannattaa kysyä lääkäriltä, jokuhan sen lääkkeen on sinulle määrännyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin Efexoria (kuuluu ko lääkeaineryhmään) raskaaksi tullessani, ja se ajettiin alas  heti raskauduttuani lääkärin valvonnassa. Tuli inhottavat vieroitusoireet.

Vierailija
4/20 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt on asiasta keskussairaalan äitiyspoliklinikan ylilääkärin vastaus asiaan. Useilla äideillä on nykyään käytössä koko raskauden ajan erilaisia psyykelääkkeitä eikä epämuodostumien tai poikkeavuuksien osalta ole tullut esiin, että olisivat lisääntyneet.

Venlafaxinin osalta suurin haitta on se, että vastasyntyneelle tulee vieroitusoireita eli lääke olisi hyvää ajaa alas niin, että ei olisi käytössä raskauden viimeisen kolmanneksen aikana. 

Minulla lääkkeen alasajo aloitetaan 1.8. jolloin tapaan lääkärini eli ihan rauhassa ja hitaasti pystytään alasajo tekemään. Sitten pohdittavaksi tulee jokin toinen lääke tai hermosärkyjen sietäminen, mikä voi olla mahdotonta.

ap

Vierailija
5/20 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin koko raskausajan Efexoria. Loppuraskaudesta annosta pienennettiin. neuvolalääkäri varmisti asian vielä äitiyspoliklinikalta. 

Vierailija
6/20 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua minusta ei ole, anteeksi. Mutta askarruttaa, että auttoiko sinulla todellakin venlafaxin kipuihin? 

Vierailija
7/20 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä auttoi! Venlafaxinia käytetää esim fibromyalgiassa kivunhoitoon.

ap

Vierailija
8/20 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittäkää hyvät ihmiset ajoissa ja mieluiten jo reilusti ennen raskaaksi tuloa lääkkeiden sopivuus. Ensimmäiset raskausviikot ovat riskialttiita. Joskus lääke täytyy lopettaa paljon ennen kuin raskaus voi alkaa.

Vierailija
9/20 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 22:02"]

Selvittäkää hyvät ihmiset ajoissa ja mieluiten jo reilusti ennen raskaaksi tuloa lääkkeiden sopivuus. Ensimmäiset raskausviikot ovat riskialttiita. Joskus lääke täytyy lopettaa paljon ennen kuin raskaus voi alkaa.

[/quote]

Kaikki ei mene aina niinkuin Strömsössä

Vierailija
10/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä plussasin tänään ja käytän venlafaxinia. Tarvii heti maanantaina soittaa lääkärille ja kysyä että miten nyt toimitaan. Raskaus oli yllätys koska kondomia on ehkäisynä käytetty, joten ei kannate sanoa että kannattaisi hyvissä ajoin ennen raskautta keskustella lääkkeistä ja niiden sopivuudesta raskauden aikana.

Vierailija
11/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 20:01"]

CRPS:n hoitoon tarvitaan kyllä kivunlievitykseen erikoistunut lääkäri, jonka pohjakoulutuksena on anestesialääkärin tutkinto; olen siis kipupolin asiakas. 

Neuvolasta ohjasivat nimenomaan ottamaan yhteyttä hoitavaan lääkäriin.

ap

[/quote]

Luuletko tuollaisen sitten löytyvän av-palstalta, vai miksi kyselet täällä?

Vierailija
12/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venlafaksiinin alkuraskauden aikainen käyttö on yhdessä tutkimuksessa liittynyt lievästi lisääntyneseen rakenteellisten epämuodostumien riskiin, mutta yhteyttä ei ole vahvistettu muissa tutkimuksissa. Keskenmenojen, alemman syntymäpainon ja ennenaikaisuuden riski saattaa kuitenkin olla lisääntynyt masennuslääkkeiden käyttäjillä. Samoin kuin muut serotoniiniaktiivisuutta lääkkeet, venlafaksiininkin käyttö loppuraskaudessa voi aiheuttaa ensimmäisten elinpäivien aikana ohimeneviä neurologisia oireita ja hengitysvaikeutta. Rajallisen tiedon perusteella, venlafaksiinin raskauden aikainen käyttö ei näyttäisi aiheuttavan muutoksia lapsen fyysisessä kehityksessä tai älykkyydessä

Vierailija
13/20 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään venlafaxin vauvaa?

Vierailija
14/20 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tietää olevani raskaana kun viikkoja oli 10+2 ja lääkkeet määrännyt lääkäri kesälomalla ja vasta ensi viikon keskiviikkona pääsen varaamaan aikaa.

ap

Vierailija
15/20 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 19:35"]

Sain tietää olevani raskaana kun viikkoja oli 10+2 ja lääkkeet määrännyt lääkäri kesälomalla ja vasta ensi viikon keskiviikkona pääsen varaamaan aikaa.

ap

[/quote]

Asiaa voi kysytä muultakin lääkäriltä. Ei tuommoisissa asioissa pidä jäädä odottelemaan.

Vierailija
16/20 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa ei voi, koska tarvitsen jonkun toisen lääkityksen tilalle; CRPS:n kanssa en selviä ilman lääkitystä.

ap

Vierailija
17/20 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuka tahansa lääkäri voi toisen lääkityksen määrätä. Sitä ennen toinen pitää purkaa pois ja siihen menee aikaa. Ja lapsi on kenties vaarassa.

Vierailija
18/20 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

CRPS:n hoitoon tarvitaan kyllä kivunlievitykseen erikoistunut lääkäri, jonka pohjakoulutuksena on anestesialääkärin tutkinto; olen siis kipupolin asiakas. 

Neuvolasta ohjasivat nimenomaan ottamaan yhteyttä hoitavaan lääkäriin.

ap

Vierailija
19/20 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuvittelit kuitenkin saavasi avun tältä palstalta. Mitäs sitten, jos tieto asiasta tulee sinulle liian myöhään?

Vierailija
20/20 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhahkon ketjun. Olen nyt alkukolmanneksella raskaana ja käytän 75mg Venlafaxinia päivässä. Lääkärin mukaan turvallista, mutta kiinnostaa, tuleekohan vauvalle vieroitusoireita? En haluaisi pienelle ensikokemuksena elämästä niitä 'sähköiskuja'. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän