Ulkosuomalainen ja Suomen tulli
Olisi tehnyt mieli vitsinä laittaa, että ulkosuomalainen ihmettelee mutten sitten viitsinyt koska en halua tulla liitetyksi siihen yhteen outoon tapaukseen.. :D
Kysymykseni on kuitenkin, että tietääkö kukaan voinko ostaa verovapaasti Suomesta jos en asu siellä? Haaveilen eräästä kalliimmasta ostoksesta ja mietin voisinko saada siitä alvin takaisin Helsingin lentokentällä vaikka suomalainen olenkin? En siis enää pariin vuoteen ole asunut Suomessa, mutta todennäköisesti olen kuitenkin parin vuoden päästä muuttamassa takaisin. Jostain olen lukenut, että jos tavaran tuo pysyvästi takaisin maahan josta sen on ostanut, tulisi siitä maksaa ne verot takaisin.
Kellään kokemusta? Tullin sivuilta en löytänyt tietoa ja tietenkin voin soittaakin sinne, mutta ajattelin kysellä täältäkin. :)
Kommentit (38)
Oletko nyt Ausseissa vai Suomessa?
Mitäs kello on Ausseissa? Meillä alkaa olla ilta kymmenen, nukkuma-aika.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:34"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:16"]
Ai tuhannen euron laukku? No, jos se on unelmiesi täyttymys... kaikki on niin suhteellista. Mulla menee rahaa milloin mihinkin, paha mennä toista arvostelemaan, tonnia laukkuun en silti laittaisi. Mulle laukut on kyllä sellasta käyttökamaa ja ostelen niitä tosi usein, en halua upottaa tonnia vain yhteen, kun sillä saa ostettua USA:ssa tosi upeita monta.
[/quote]
Juuri niin, kuka käyttää rahansa mihinkin. :) Laukkuihin saatan laittaa monien mielestä varmasti tarpeettomankin paljon, mutta toisaalta olen monissa muissa asioissa ihan periaatteiden vuoksi järjettömän pihi. En esimerkiksi ikinä osta Suomessa pullovettä, koska se on turhuutta vaan kannan aina sitä omaa kraanasta otettua vettä mukani. Samoin en ymmärrä ihmisiä, jotka ottavat autoon lainaan. Minulla ei ikinä tarvitse olla niin kallista tai hienoa autoa, että minun pitäisi ottaa sitä varten velkaa. Jos joku saa kuitenkin siitä hienosta autosta samalla lailla iloa kuin minä laukuistani, niin kuka minä olen tuomitsemaan silloin sitä varten otettua lainaa? ;)
[/quote]
Minä ajelen aika ylellisellä autolla niiden hieman halvempien laukkujeni kanssa :0)
Ei meillä silti ole ollut autolainaakaan. Jos ei ole varaa ostaa uutta autoa, ei osteta. Auto-lainaa otettiin kerran mun nimiin sen takia, että mulle kertyi luottohistoria.
Minä kanssa täyttelen pulloni kraanavedellä...
[/quote]
Eli tässä se nähdään! Sinä saat enemmän iloa autostasi ja minä laukuistani. :) Jos olisin todella rikas myönnän, että minäkin ostaisin kalliita autoja, nyt se arvonmenetys vain itkettäisi liikaa. Tällä hetkellä panostan asumiseen, matkailuun ja satunnaisesti hemmottelen itseäni jollain kivalla laukulla. Sinulla voi olla varaa ehkä panostaa kaikkeen, mutta itselläni ei ole, joten sen vuoksi panostan vain niihin asioihin, joista tiedän saavani sen rahan arvoisen ilon. :)
Ausseissa ja kello on 11.40 päivällä :)
Hyvää yötä sinne! Oli kivaa kun osallistuit keskusteluun, monesti palsta on todella hiljainen tähän aikaan minulle. :)
Itse jenkeissä lomalla, täällä kello tulee yhdeksää illalla ja kovin jo väsyttää.
t. se lähi-idässä asuva
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:44"]
Itse jenkeissä lomalla, täällä kello tulee yhdeksää illalla ja kovin jo väsyttää.
t. se lähi-idässä asuva
[/quote]
Kärsitkö vielä aikaerosta? :) Hauskaa lomaa sinulle siellä jenkeissä! :) Lähi-Itä kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta asuinpaikalta. Itse olen käynyt vain Dubaissa joskus 15 vuotta sitten ja silloinkin olin ihan pieni lapsi. Olisi joskus mielenkiintoista matkustella sinne suunnalle ja vierailla niissä maissa.
Itse palasin vasta Suomesta ja aikaero painaa. Ihan ok tänne suuntaan, kun aamulla saa sitten noustua aikasemmin.
Hyvää yötä ja kauniita unia, haaveillaan kukin mistäkin.
ps. kirjoitin äsken viestin, minne lie bittiavaruuteen se meni?
t. Itärannikolta
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:47"]
t. se lähi-idässä asuva
[/quote]
Kärsitkö vielä aikaerosta? :) Hauskaa lomaa sinulle siellä jenkeissä! :) Lähi-Itä kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta asuinpaikalta. Itse olen käynyt vain Dubaissa joskus 15 vuotta sitten ja silloinkin olin ihan pieni lapsi. Olisi joskus mielenkiintoista matkustella sinne suunnalle ja vierailla niissä maissa.
[/quote]
Lueppa juttua Dubaista..
http://www.independent.co.uk/voices/commentators/johann-hari/the-dark-side-of-dubai-1664368.html
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:54"]
Itse palasin vasta Suomesta ja aikaero painaa. Ihan ok tänne suuntaan, kun aamulla saa sitten noustua aikasemmin.
Hyvää yötä ja kauniita unia, haaveillaan kukin mistäkin.
ps. kirjoitin äsken viestin, minne lie bittiavaruuteen se meni?
t. Itärannikolta
[/quote]
Se on totta, että länteen päin on aina mukavampi matkustaa. :) Itselläni on Suomen loma vasta edessä ja odotan sitä todella paljon sillä mielestäni suomen kesä on ainutlaatuinen. :) Viestien katoaminen on todella ärsyttävää ja sitä tapahtuu minullekin. Nykyään jos kirjoitan pitkiä viestejä kopioin ne monesti varmuuden vuoksi.
Hyvää yötä sinne ja toivottavasti aikaerorasitus helpottaisi pian. :)
Oli muuten kerrankin mahtavat ilmat Suomessa. Ei ollut liian kuuma, mutta lämmintä riitti ja vain pari sade pv.
Yleensä palelen kuin horkassa, kun olen tottunut kuumuuteen ja toiset kehuu että on lämmintä.
vielä itärannikon väsynyt...
t. se lähi-idässä asuva
[/quote]
[/quote]
Matkustan niin paljon lähi-idän/euroopan ja jenkkien välillä että aika hyvät rutiinit tullut aikaeron kanssa taisteluun. Osaan siirtää kropan kelloa aika paljon edellisen yön valvomisella itään päin siirryttäessä, kotiin tultaessa harvoin edes mitään ongelmia.
Lähi-itä on erittäin mielenkiintoinen paikka asua. Korkea elintaso, upeat puitteet, upeat duunikaverit = kaikki samassa tilanteessa expatteina. Viini virtaa ja bileet kuin missä tahansa muualla.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 05:04"]
Oli muuten kerrankin mahtavat ilmat Suomessa. Ei ollut liian kuuma, mutta lämmintä riitti ja vain pari sade pv.
Yleensä palelen kuin horkassa, kun olen tottunut kuumuuteen ja toiset kehuu että on lämmintä.
vielä itärannikon väsynyt...
[/quote]
Toivotaan, että minullekin riittäisi hyviä ilmoja. Täällä on talvi menossa ja täällä eteläisessä Australiassa se on kylmä! Lämpötila laskee öisin alle kymmeneen, mutta silti ei tunnuta ymmärrettävän käsitteitä kaksinkertaiset ikkunat tai eristykset, ei edes uusissakaan taloissa. Lämmitetään vain ihan hulluna vaikka kaikki lämpö karkaa ulos samantien. Kesällä kun on parhaimmillaan 40 taas jäähdytetään ihan hulluna ja sama asia, kaikki viileä ilma karkaa nopeasti ulos ja sitten ihmetellään isoja laskuja. :)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 05:11"]
t. se lähi-idässä asuva
[/quote]
[/quote]
Matkustan niin paljon lähi-idän/euroopan ja jenkkien välillä että aika hyvät rutiinit tullut aikaeron kanssa taisteluun. Osaan siirtää kropan kelloa aika paljon edellisen yön valvomisella itään päin siirryttäessä, kotiin tultaessa harvoin edes mitään ongelmia.
Lähi-itä on erittäin mielenkiintoinen paikka asua. Korkea elintaso, upeat puitteet, upeat duunikaverit = kaikki samassa tilanteessa expatteina. Viini virtaa ja bileet kuin missä tahansa muualla.
[/quote]
Se on hyvä jos on rutiinia. :) Olen lukenut ja kuullut, että aika satumaista elämää siellä voi viettää ja ainakin osittain länsimaalaisille on omat sääntönsä jos ei kaikkea tekemiänsä nyt ainakaan ihan julkisesti ala levittelemään?. :) Minulla on vielä tuon artikkelin lukeminen kesken, jonka joku yläpuolella linkitti ja vähän vastaavaa juttua luin myös uusimmasta Marie Clairesta jostain aussinaisesta joka oli töissä hotellissa, siellä huumattiin ja raiskattiin ja lopulta heitettiin vankilaan laittomasta sukupuoliyhteydestä. Samaan aikaan kuitenkin aina luen, että länsimaalaiset voivat siellä käyttää erittäin vapaasti alkoholia ym. ja muutenkin elää länsimaalaista elämäntyyliä. Mietin aina, että missä se todellisuus sitten menee arjen kohdalla? Ne maat ovat kuitenkin aina jotenkin kiehtoneet, ja jos sinne olisi itselleni tai miehelleni tullut työkomennus, niin varmasti olisin siihen tarttunut! :)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 05:23"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 05:11"]
t. se lähi-idässä asuva
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se on hyvä jos on rutiinia. :) Olen lukenut ja kuullut, että aika satumaista elämää siellä voi viettää ja ainakin osittain länsimaalaisille on omat sääntönsä jos ei kaikkea tekemiänsä nyt ainakaan ihan julkisesti ala levittelemään?. :) Minulla on vielä tuon artikkelin lukeminen kesken, jonka joku yläpuolella linkitti ja vähän vastaavaa juttua luin myös uusimmasta Marie Clairesta jostain aussinaisesta joka oli töissä hotellissa, siellä huumattiin ja raiskattiin ja lopulta heitettiin vankilaan laittomasta sukupuoliyhteydestä. Samaan aikaan kuitenkin aina luen, että länsimaalaiset voivat siellä käyttää erittäin vapaasti alkoholia ym. ja muutenkin elää länsimaalaista elämäntyyliä. Mietin aina, että missä se todellisuus sitten menee arjen kohdalla? Ne maat ovat kuitenkin aina jotenkin kiehtoneet, ja jos sinne olisi itselleni tai miehelleni tullut työkomennus, niin varmasti olisin siihen tarttunut! :)
[/quote]
Itse paneudun artikkeeliin huomenna kun ehdin.
Muuten voin sanoa Abu Dhabissa asuvana, ja useamman suomalaistytönkin tuntevana että elämä siellä on hyvin lähellä elämää Suomessa tai jenkkejä missä asuin aikaisemmin, kuitenkin paikoitellen jopa satumaista. Brunsseja, upeita dinnereitä Emirates Palacessa, vähän vesiurheilua väliin ja sishaa iltamyöhällä terassilla :)
Alkoholi virtaa samalla tavalla kuin missä muuallakin, upeita allaspileitä missä pelataan vodkapullonpyöritystä djn soittaessa taustalla ja elämä hymyilee.
Pukeutuminenkin on jopa Abussa yllättävän vapaata mutta katseita kerää jos magneetti jos isosti paljastelee. Tosin paljasteluun juuri ole syytä, sillä sisätilat kaikki ovat erittäin agressiivisesti jäädytettyjä joten kuuma tulee - ulkona 1) urheillaan 2) otetaan aurinkoa. Ja silloin on luvallistakin pukeutua asianmukaisesti.
Ainoa asia mitä minun on käsketty varoa on PDA, julkiset hellyydenosoitukset sekä alkoholin julkinen juominen.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 06:00"]
Itse paneudun artikkeeliin huomenna kun ehdin.
Muuten voin sanoa Abu Dhabissa asuvana, ja useamman suomalaistytönkin tuntevana että elämä siellä on hyvin lähellä elämää Suomessa tai jenkkejä missä asuin aikaisemmin, kuitenkin paikoitellen jopa satumaista. Brunsseja, upeita dinnereitä Emirates Palacessa, vähän vesiurheilua väliin ja sishaa iltamyöhällä terassilla :)
Alkoholi virtaa samalla tavalla kuin missä muuallakin, upeita allaspileitä missä pelataan vodkapullonpyöritystä djn soittaessa taustalla ja elämä hymyilee.
Pukeutuminenkin on jopa Abussa yllättävän vapaata mutta katseita kerää jos magneetti jos isosti paljastelee. Tosin paljasteluun juuri ole syytä, sillä sisätilat kaikki ovat erittäin agressiivisesti jäädytettyjä joten kuuma tulee - ulkona 1) urheillaan 2) otetaan aurinkoa. Ja silloin on luvallistakin pukeutua asianmukaisesti.
Ainoa asia mitä minun on käsketty varoa on PDA, julkiset hellyydenosoitukset sekä alkoholin julkinen juominen.
[/quote]
Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta elämältä! Olisi kiva saada itsellekin vastaava kokemus vaikka parin vuoden ajalta. :) Ymmärrän, että jos jokin on kiellettyä niin miksi sitä sitten julkisesti tekisi, jos se aiheuttaa kerta pahennusta ja pahimmillaan vielä rangaistuksia. Kivaa jos kuitenkin voi viettää mahdollisimman omankaltaista elämää loukkaamatta muita. :)
Ai tuhannen euron laukku? No, jos se on unelmiesi täyttymys... kaikki on niin suhteellista. Mulla menee rahaa milloin mihinkin, paha mennä toista arvostelemaan, tonnia laukkuun en silti laittaisi. Mulle laukut on kyllä sellasta käyttökamaa ja ostelen niitä tosi usein, en halua upottaa tonnia vain yhteen, kun sillä saa ostettua USA:ssa tosi upeita monta.
[/quote]
Juuri niin, kuka käyttää rahansa mihinkin. :) Laukkuihin saatan laittaa monien mielestä varmasti tarpeettomankin paljon, mutta toisaalta olen monissa muissa asioissa ihan periaatteiden vuoksi järjettömän pihi. En esimerkiksi ikinä osta Suomessa pullovettä, koska se on turhuutta vaan kannan aina sitä omaa kraanasta otettua vettä mukani. Samoin en ymmärrä ihmisiä, jotka ottavat autoon lainaan. Minulla ei ikinä tarvitse olla niin kallista tai hienoa autoa, että minun pitäisi ottaa sitä varten velkaa. Jos joku saa kuitenkin siitä hienosta autosta samalla lailla iloa kuin minä laukuistani, niin kuka minä olen tuomitsemaan silloin sitä varten otettua lainaa? ;)
[/quote]
Minä ajelen aika ylellisellä autolla niiden hieman halvempien laukkujeni kanssa :0)
Ei meillä silti ole ollut autolainaakaan. Jos ei ole varaa ostaa uutta autoa, ei osteta. Auto-lainaa otettiin kerran mun nimiin sen takia, että mulle kertyi luottohistoria.
[/quote] Tuo autolaina nakyy olevan kuin punainen vaate Suomessa. Taalla USAssa kannattaa ottaa laina, saa halvemmalla sen auton.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 06:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Tuo autolaina nakyy olevan kuin punainen vaate Suomessa. Taalla USAssa kannattaa ottaa laina, saa halvemmalla sen auton.
[/quote]
No ei se nyt ihan noin mene, ei autoa halvemmalla saa lainan kanssa?! Miten sen oikein lasket ja selität?
Moni asiantuntija nimenomaan USA:ssa sanoo, ettei ainakaan yli 3v autolainaa missään tapauksessa kannata ottaa.
Neuvottelemalla auton saa kyllä autokaupasta paljon alle ekan pyntihinnan. Kun kilpailuttaa paria kauppiasta samaan aikaan vuoden viimeisinä päivinä, ennen loppuvuoden inventaariota( kauppias maksaa verot autoista jotka on silloin tontilla) saa aika uskomattomia alennuksia.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 06:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No ei se nyt ihan noin mene, ei autoa halvemmalla saa lainan kanssa?! Miten sen oikein lasket ja selität?
Moni asiantuntija nimenomaan USA:ssa sanoo, ettei ainakaan yli 3v autolainaa missään tapauksessa kannata ottaa.
Neuvottelemalla auton saa kyllä autokaupasta paljon alle ekan pyntihinnan. Kun kilpailuttaa paria kauppiasta samaan aikaan vuoden viimeisinä päivinä, ennen loppuvuoden inventaariota( kauppias maksaa verot autoista jotka on silloin tontilla) saa aika uskomattomia alennuksia.
[/quote] Not a math major? Ottaa lainan jossa korko 2% ja pitaa loput rahat tililla jolla tienaa 3.5%. Kun maksaa kerralla kateisella, sinne meni korkorahat.
[/quote]
Aika usein autolainat on 3%, siihen lisäksi kulut. Kuka viitsii kikkailla?
Kiitos tuosta linkistä! Laskin että tuotteen tarkalla hinnalla jäisi etu hieman reiluun 150€ eli täytyy vielä miettiä jaksanko nähdä vaivaa tuota summaa varten. Hölmönä tosiaan kuvittelin, että se on se täysi alv summa ja luulin olevani kovinkin fiksu kun keksin tälläisen mahdollisuuden säästää. ;)